Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple killed my inner child!

Man kan ju faktiskt föreställa sig att ett par extra möten har skett i Cupertino och att ett från grunden helt nytt övertidsschema har tagits fram :-D.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-25 13:12

Sitter nu och laddar upp hela Larry Jordans FCPX demo och Q&A från Supermeet London som var i torsdags.
Hotellets internet orkade inte med att ladda så nu sitter jag på Apple Store Regent Street innan jag åker till flyget hem.
I värsta fall så fortsätter jag sent i kväll med uppladdningen...

Nu finns hela dragningen på youtube...

YouTube - ‪macexchanges kanal‬‏

http://www.youtube.com/watch?v=Zexi_c4iRPs
http://www.youtube.com/watch?v=MudJK9QEmHY
http://www.youtube.com/watch?v=y6lu9nzS68o
http://www.youtube.com/watch?v=0FAqaV7NuZQ
http://www.youtube.com/watch?v=Trz7xifXV7k
http://www.youtube.com/watch?v=M1VrLxVc1Pg

Senast redigerat 2011-06-26 00:16

Visserligen offtopic, men den ingår i Final Cut Studio:

Vad händer med DVD Studio Pro, läggs den ner, byggs om till DVD Studio X eller är den inbakat i Final Cut Studio?

Det är meny framställning + flexibla subtitles (nästan hur många språk som helst kan läggas in) som intresserar mig. Även möjligheten att bränna DVD och BluRay intresserar mig (även om det kanske är på väg bort).

Ursprungligen av The Real Viking:

Visserligen offtopic, men den ingår i Final Cut Studio:

Vad händer med DVD Studio Pro, läggs den ner, byggs om till DVD Studio X eller är den inbakat i Final Cut Studio?

Det är meny framställning + flexibla subtitles (nästan hur många språk som helst kan läggas in) som intresserar mig. Även möjligheten att bränna DVD och BluRay intresserar mig (även om det kanske är på väg bort).

Det är nedlagt. Det enda i den vägen som finns kvar är iDVD och det kommer nog att försvinna i och med nästa iLife.

Ursprungligen av Capeman:

Det är nedlagt. Det enda i den vägen som finns kvar är iDVD och det kommer nog att försvinna i och med nästa iLife.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det går dock att bränna enkla DVD's och Blu-Ray's direkt från Timeline (Blu-Ray!!! Undrar om Jobs vet det ). Vill man prodda riktiga grejer så är det nog Adobe Encore som gäller för folk med vanliga plånböcker. DVD Studio Pro blev aldrig något - tyvärr - det var/är vackert - men Apple satsade inte på det - DVDSP kan inte klämma ur sig riktiga (authoring) DVD's och Blu-Ray's.
Eftersom Apple (som jag) anser att optiska media är döda så läggs nog både DVDSP och iDVD ner....det är väl redan nerlagt kan man säga. Jag förstår Apples val i denna fråga. Håller med.

Vet ni om det går att lägga in subtitles i flera språk i FCPX utan att bränna fast i filmen, dvs. på samma sätt som DVD/BluRay?

Nej, sådana grejer kan man inte göra - FCPX är inte ett DVD/Blu-Ray-program - ett author-program. Man kan bara bränna en enkel DVD eller Blu-Ray rakt av från Timeline. Dom enda parametrar som finns är om man vill ha svart eller vit submeny :-D.
Jag tror att framtiden för dom som vill göra avancerade DVD och Blu-Ray - och som har vanliga börsar - är Adobe Encore. Enkla leveranssnabbisar gör man inifrån applikationer eller med Toast. Så ser nog scenen ut närmaste åren.
För mig personligen så är dessa medium stendöda sedan länge. Jag har inte rört en DVD på mycket länge och Blu-Ray är det ingen som önskar :-D. Det blev aldrig något leveransformat inom industrin. På konsumentsidan finns kanske en liten efterfrågan. Jag vet inte - känner ingen som har Blu-Ray-spelare eller tankar på att skaffa en.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vet ni om det går att lägga in subtitles i flera språk i FCPX utan att bränna fast i filmen, dvs. på samma sätt som DVD/BluRay?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, sådana grejer kan man inte göra - FCPX är inte ett DVD/Blu-Ray-program - ett author-program. Man kan bara bränna en enkel DVD eller Blu-Ray rakt av från Timeline. Dom enda parametrar som finns är om man vill ha svart eller vit submeny :-D.
Jag tror att framtiden för dom som vill göra avancerade DVD och Blu-Ray - och som har vanliga börsar - är Adobe Encore. Enkla leveranssnabbisar gör man inifrån applikationer eller med Toast. Så ser nog scenen ut närmaste åren.
För mig personligen så är dessa medium stendöda sedan länge. Jag har inte rört en DVD på mycket länge och Blu-Ray är det ingen som önskar :-D. Det blev aldrig något leveransformat inom industrin. På konsumentsidan finns kanske en liten efterfrågan. Jag vet inte - känner ingen som har Blu-Ray-spelare eller tankar på att skaffa en.

Och säkert tänker Apple också i liknande banor, men trots allt har ju DVD en helsikes stor spridning så frågan är om tillräckligt många av FCPX användare är beredda att göra workarounds/använda andra produkter, eller om de i stället väljer andra lösningar helt och hållet?

Jag tror att majoriteten av alla som gör DVD's har fullt utbyte av att klämma ut en snabbis via FCPX eller Toast dragdroppande. Man hivar iväg en DVD till mormor eller till kunds påtitt. Det är själva programmet som är grejen - inte grafiken i början etc. I Toast kan man t.o.m. skapa DVD's utan grafik och autostart - man bara stoppar in plattan och filmen börjar.
Dom ickeproffs (iLife-folket) som verkligen sitter och pular i iDVD för att göra snygga DVD's med flashig grafik och roliga menysystem - dom var nog så förhållandevis få (Apple skannar hela tiden av iLife-användandet så klart) att dom steker programmet. Det tror många i alla fall (Apple säger ju inget). Jag tror att nästan ingen använder iDVD - jämfört med iWeb t.ex. Det har nog inte bara med Apples antiDVD/Blu-Ray att göra - nästan ingen vill ha iDVD.

Dom som fördjupar sig och gör avancerade DVD's med subtexter, editerade trackmarks, undermenyer med extramaterial, etc, etc - dom kan ju fortsätta att använda DVD Studio Pro eller skaffa Adobe Encore - dom som vill börja nu hänsvisas till bara Encore då DVDSP inte finns att köpa ens. Beggat eller torrent är ju också en lösning…men vem vill börja lära sig ett avancerat program som är dött? Nä, jag föreslår Encore. Har inte Adobe något Encore Elements? :-). Dom har ju Photoshop och Premiere Elements.

Nå - jag tror att iDVD och DVDSP försvinner i tystnad. Dom flesta på jorden märkte inget alls :-D.

YouTube/Vimeo har förändrat allt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och säkert tänker Apple också i liknande banor, men trots allt har ju DVD en helsikes stor spridning så frågan är om tillräckligt många av FCPX användare är beredda att göra workarounds/använda andra produkter, eller om de i stället väljer andra lösningar helt och hållet?

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, sådana grejer kan man inte göra - FCPX är inte ett DVD/Blu-Ray-program - ett author-program. Man kan bara bränna en enkel DVD eller Blu-Ray rakt av från Timeline. Dom enda parametrar som finns är om man vill ha svart eller vit submeny :-D.
Jag tror att framtiden för dom som vill göra avancerade DVD och Blu-Ray - och som har vanliga börsar - är Adobe Encore. Enkla leveranssnabbisar gör man inifrån applikationer eller med Toast. Så ser nog scenen ut närmaste åren.
För mig personligen så är dessa medium stendöda sedan länge. Jag har inte rört en DVD på mycket länge och Blu-Ray är det ingen som önskar :-D. Det blev aldrig något leveransformat inom industrin. På konsumentsidan finns kanske en liten efterfrågan. Jag vet inte - känner ingen som har Blu-Ray-spelare eller tankar på att skaffa en.

Det var inte DVD/BluRay eller menysystem jag nu tänkte på utan enbart på subtitling. När jag ibland gör filmer vill kunderna ha med texten i flera språk utan att ha den inbränt i filmen. Leveransen behöver inte gå över DVD/BluRay!

Om Apple tagit bort den flexibla subtitlingen genom att inte föra över den flexibla subitlingen från DVDSP så är faktiskt FCPX värdelös för mig utan en sådan subtitling funktion och jag är inte intresserad av att bränna in texten i filmen. Jag är nog inte ensam om detta!

Det går dock att bränna enkla DVD's och Blu-Ray's direkt från Timeline (Blu-Ray!!! Undrar om Jobs vet det ). Vill man prodda riktiga grejer så är det nog Adobe Encore som gäller för folk med vanliga plånböcker. DVD Studio Pro blev aldrig något - tyvärr - det var/är vackert - men Apple satsade inte på det - DVDSP kan inte klämma ur sig riktiga (authoring) DVD's och Blu-Ray's.
Eftersom Apple (som jag) anser att optiska media är döda så läggs nog både DVDSP och iDVD ner....det är väl redan nerlagt kan man säga. Jag förstår Apples val i denna fråga. Håller med.

Ursprungligen av The Real Viking:

Visserligen offtopic, men den ingår i Final Cut Studio:

Vad händer med DVD Studio Pro, läggs den ner, byggs om till DVD Studio X eller är den inbakat i Final Cut Studio?

Det är meny framställning + flexibla subtitles (nästan hur många språk som helst kan läggas in) som intresserar mig. Även möjligheten att bränna DVD och BluRay intresserar mig (även om det kanske är på väg bort).

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-26 13:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Vill man prodda riktiga grejer så är det nog Adobe Encore som gäller för folk med vanliga plånböcker. DVD Studio Pro blev aldrig något - tyvärr - det var/är vackert - men Apple satsade inte på det - DVDSP kan inte klämma ur sig riktiga (authoring) DVD's och Blu-Ray's.

Um?... Riktiga dvd's? Att skapa en glasmaster kan göras från vilken pissig dvd som helst idag... Skiljer sig ingenting mellan encore och dvd studio pro. Vill man göra en riktigt avancerad dvd så lägger man till 1001 skript. Men standarden är satt för dvd formatet för "100 år sen" så det spelar ingen roll vilket program man använder.

Vill man där emot göra en blu-ray som ska masstryckas (läs inte bränna) så räcker dessvärre inte heller encore. Scenaristen och blu-print är mer eller mindre det enda man kan använda för att authra "riktiga" blu-rays.

Du har rätt - det var Blu-Ray's jag menade (kom just på att jag själv skickade en DVD-master för länge sedan - gjord med DVDSP). Däremot har du fel i att Encore inte kan klämma ur sig Blu-Ray för industrin. Många Blu-Ray-masters är gjorda med Encore - alla har inte råd med Scenarister :-D.

Ursprungligen av Kenneth M:

Um?... Riktiga dvd's? Att skapa en glasmaster kan göras från vilken pissig dvd som helst idag... Skiljer sig ingenting mellan encore och dvd studio pro. Vill man göra en riktigt avancerad dvd så lägger man till 1001 skript. Men standarden är satt för dvd formatet för "100 år sen" så det spelar ingen roll vilket program man använder.

Vill man där emot göra en blu-ray som ska masstryckas (läs inte bränna) så räcker dessvärre inte heller encore. Scenaristen och blu-print är mer eller mindre det enda man kan använda för att authra "riktiga" blu-rays.

Dom får verkligen se till att omedelbart fixa till hur man gör crossfade på ljud i FCPX. Jisses...här har dom verkligen fuckat upp. Vet dom inte att det är en grundfunktion och ska vara ankelt och snabbt applicerbart? Att man nästan alltid crossfadar ljudet även vid raka klipp? Vilka nötter från industrin har dom egentligen haft som konsulter? Herregud. Det är dessutom en fuktion som även amatörer bör ha stor glädje av (snubblande raka klipp upplevs mindre vidriga om inte även ljudet har plötsliga skillnader).

Har nu Motion 5 också. Det är som förr ungefär. Några nya snygga templates - vad jag förstår så funkar alla gamla teplates och tredjepartares templates fint i Motion 5. Som FCPX och Motion 5 nu är integrerat kommer jag garanterat att oftare besvära mig med att göra snyggare skyltar/lower thirds :-D. Den dagen jag går över. Jag klipper dock från och med nu allt privat familjejox (=lilltösen) med FCPX i iMacen och en MBP. Färgkorrigering är nu också en breeze (blandat material från en Panasonic HD-SDC100 och iPhone4) - man kan ju också dra på en effect på iPhone4-material så det blir tittbart :-D. Det ska bli intressant att se om Apple skeppar ut nya effeker då och då - om dom gör det kanske tredjepartarna skiter i FCPX...varför ska man köpa Looks när det finns inbyggt? Nå - jag tror inte Apple skeppar lika feta fina pluggar som t.ex. RedGiant och ser fram emot deras släpp till FCPX (då släpps det nog också till iMovie...undrar om det inte är samma kod i grunden). Man får verkligen hoppas att t.ex. RedGiant inte dumpar FCPX...men eftersom dom var upprörda över att dom inte fick någon info före släppet av FCPX så verkar dom ju intresserade (annars skulle dom väl helt enkelt ignorera FCPX och bara lägga upp en skylt på sajten som deklarerade att dom inte kommer att supporta FCPX).

Ni som bara kör med intern disk bör veta att allt detta feta HD-renderande som FCPX håller på med slukar gigabytes så det ryker om det och ni som kör TimeMachine kommer att märka att backupperna tar tiiiiid :-D. Allt renderat ligger kvar tills projektet raderas vad jag förstår. Själv kör jag några standardprojekt som jag återanvänder och raderar renderat då och då manuellt med Finder. Det borde finnas en enkel fuktion för detta i FCPX....typ "Clean up render files" :-). På iMacen hemma kör jag externa terrabyte och har plats, men är man ute på drift med endast MBP så måste man tänka på detta - systemdisken kan fyllas snabbt om man börjar klippa fett i FCPX.

Ursprungligen av Zimmerman:

Dom får verkligen se till att omedelbart fixa till hur man gör crossfade på ljud i FCPX. Jisses...här har dom verkligen fuckat upp. Vet dom inte att det är en grundfunktion och ska vara ankelt och snabbt applicerbart? Att man nästan alltid crossfadar ljudet även vid raka klipp? Vilka nötter från industrin har dom egentligen haft som konsulter? Herregud. Det är dessutom en fuktion som även amatörer bör ha stor glädje av (snubblande raka klipp upplevs mindre vidriga om inte även ljudet har plötsliga skillnader).

Har nu Motion 5 också. Det är som förr ungefär. Några nya snygga templates - vad jag förstår så funkar alla gamla teplates och tredjepartares templates fint i Motion 5. Som FCPX och Motion 5 nu är integrerat kommer jag garanterat att oftare besvära mig med att göra snyggare skyltar/lower thirds :-D. Den dagen jag går över. Jag klipper dock från och med nu allt privat familjejox (=lilltösen) med FCPX i iMacen och en MBP. Färgkorrigering är nu också en breeze (blandat material från en Panasonic HD-SDC100 och iPhone4) - man kan ju också dra på en effect på iPhone4-material så det blir tittbart :-D. Det ska bli intressant att se om Apple skeppar ut nya effeker då och då - om dom gör det kanske tredjepartarna skiter i FCPX...varför ska man köpa Looks när det finns inbyggt? Nå - jag tror inte Apple skeppar lika feta fina pluggar som t.ex. RedGiant och ser fram emot deras släpp till FCPX (då släpps det nog också till iMovie...undrar om det inte är samma kod i grunden). Man får verkligen hoppas att t.ex. RedGiant inte dumpar FCPX...men eftersom dom var upprörda över att dom inte fick någon info före släppet av FCPX så verkar dom ju intresserade (annars skulle dom väl helt enkelt ignorera FCPX och bara lägga upp en skylt på sajten som deklarerade att dom inte kommer att supporta FCPX).

Ni som bara kör med intern disk bör veta att allt detta feta HD-renderande som FCPX håller på med slukar gigabytes så det ryker om det och ni som kör TimeMachine kommer att märka att backupperna tar tiiiiid :-D. Allt renderat ligger kvar tills projektet raderas vad jag förstår. Själv kör jag några standardprojekt som jag återanvänder och raderar renderat då och då manuellt med Finder. Det borde finnas en enkel fuktion för detta i FCPX....typ "Clean up render files" :-). På iMacen hemma kör jag externa terrabyte och har plats, men är man ute på drift med endast MBP så måste man tänka på detta - systemdisken kan fyllas snabbt om man börjar klippa fett i FCPX.

Red Giant har redan börjat med pluggar då en SDK tydligen släppts.

Jepp. Såg just det :-). Dom verkar verkligen heta på FCPX. Fria updates dessutom. BlackMagic (videokort) är dock tysta som muren...men det är dom nästan jämt å andra sidan.

Ursprungligen av Leftrustle:

Red Giant har redan börjat med pluggar då en SDK tydligen släppts.

Kanske förklarar varför FCPX öppnar iMovie-projekt och tanken bakom: iMovie '08 Was Originally Called 'First Cut', Ubillos on Final Cut Pro X - Mac Rumors

Jag tror att Apple släpper updates till många av grejerna som saknas idag...men jag tror att öppning av FCP-projekt i FCPX är en mycket, mycket hård nöt att knäcka. Dom håller ju på med en "bättre" XML-lösning - kanske innefattar denna lösning även öppning av äldre FCP-projekt. Hade dom löst detta - och multicam - före släpp hade dom sluppit 70% av all skit. Vilka idioter dom var :-D. Tydligen har pro-avdelningen ingen som helst kontakt med public realtions- och marknads-avdelningen.
Dessa lösningar kommer nu inom kort skulle jag tro, men den svåraskadan på varumärket är gjord.

Låt mig bolla en hypotes:

Final Cut började ha en besvärande ineffektiv kodbas och jämfört t.ex. med Premieres Mercury Engine var prestandaskillnaden gigantisk. Jag tror att det kan ha varit så att Apple faktiskt hade börjat tappa mer försäljning än vad många tror och att Apple var tvungna att släppa något som stoppar avhoppen.

Mao tror jag att Apple i alla väsentliga avseenden förstått att FCPX är långt ifrån "feature complete" och kanske inte helt produktionsduglig, men de kände sig tvugna att släppa det nu.

Stämmer nog helt. Men det som fallerat här är Apple's öppenhet. När det gäller konsumentprodukter har jag inga problem med det, men för proffsmarknaden förväntar man sig något annat. En enkel blogg som visar framtiden, lite mer förklarande text om hur de resonerat etc. Och det gäller hela Apples proffssegment. Deras egna proffs-sida (apple.com/pro) uppdaterades senast 2009.

Hade mina programvaruleverantörer på jobbet betett sig så mot mig hade jag bytt för länge sen. Å andra sidan kanske det sker en dialog mellan Apple och deras proffsanvändare som jag inte vet om, men med tanke på reaktionerna verkar det inte så.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Låt mig bolla en hypotes:

Final Cut började ha en besvärande ineffektiv kodbas och jämfört t.ex. med Premieres Mercury Engine var prestandaskillnaden gigantisk. Jag tror att det kan ha varit så att Apple faktiskt hade börjat tappa mer försäljning än vad många tror och att Apple var tvungna att släppa något som stoppar avhoppen.

Mao tror jag att Apple i alla väsentliga avseenden förstått att FCPX är långt ifrån "feature complete" och kanske inte helt produktionsduglig, men de kände sig tvugna att släppa det nu.

Det verkar nu som dom inte alls har haft några konsulter av vikt...eller så har dessa konsulter varit köpta av Adobe och Avid för att sprida desinformation till Apple :-D.

Ursprungligen av Leftrustle:

Å andra sidan kanske det sker en dialog mellan Apple och deras proffsanvändare som jag inte vet om, men med tanke på reaktionerna verkar det inte så.

Dom gjorde en felbedömning. Det skulle inte ha varit någon större skillnad om dom väntat till i höst och då levererat med XML, OMF, monitorutgång och ev. multicam. Då hade skadan på varumärket reducerats avsevärt. Dom som eventuellt vet vad Mercury Engine är - och som börjat titta på alternativ till FCP (=proffsen) fick nu en chock istället :-D. Dom skulle dessutom ha skickat ut info till hårdvaruleverantörer och plugg-leverantörer i förväg.
Man kan inte locka proffskunder med ett program utan fundamentala proffsfunktioner. Apple har fuckat upp och jag är säker på att någon bli rkickad.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Låt mig bolla en hypotes:

Final Cut började ha en besvärande ineffektiv kodbas och jämfört t.ex. med Premieres Mercury Engine var prestandaskillnaden gigantisk. Jag tror att det kan ha varit så att Apple faktiskt hade börjat tappa mer försäljning än vad många tror och att Apple var tvungna att släppa något som stoppar avhoppen.

Mao tror jag att Apple i alla väsentliga avseenden förstått att FCPX är långt ifrån "feature complete" och kanske inte helt produktionsduglig, men de kände sig tvugna att släppa det nu.

Apple har aldrig ansett sig behöva ange "road maps". En anledning till att IT-folk älskar Microsoft är just pga av MS förutsägbarhet, Road Maps, Migrationsstrategier etc. Allt sånt anser Apple att användarna får klara sig utan och att de bara ska hänga med i svängarna. Apples release av FCPX liknar inte så lite hur de hanterar kommande "Lion", där man erbjuder få, eller väldigt krångliga, lösningar för lite större organisationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 10:26

Final Cut Pro X - We need it better Petition

Lär inte påverka så mycket men kanske lite…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 10:44

För att tillägga så är det tråkiga i kråksången att man spenderat nästan fyra år på denna "uppdatering" eller denna "på-nytt-födelse". Det är lite pinsamt att man då missar så pass gigantiska saker för proffs. Vidare skrämmer man nog bort många som tidigare satsat stort på just Apple / Final Cut när företaget nu bara "dödar" en rad produkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 11:17

Problemet jag ser är att de haft så jäkla lång tid på sig att utveckla detta (2-4 år) så jag undrar lite vad de sysslat med. Personligen skulle jag säger det vore bättre att släppa detta som en "tech-preview" eller "open beta" eller dyl och kalla det för FCPX eller kanske något helt annat. Nu tror jag många undrar hur Apple tänker. Detta blir lite av en "MobileMe" för en MYCKET känsligare krets kunder. Man har jobbat i nästan 10 år på att bli en av två standarder i världen och förstör detta rykte med en handvändning.

Att man dessutom rakt av dödar den produkt som för detta segment faktiskt fungerar är helt galet. Vi måste installera en ny svit i höst - hur tusan gör vi då? FCS3 licenserna ska enligt Apple själva inte säljas längre av återförsäljare, FCPX kan inte ersätta FCS3 - och vi nyttjar till 99% endast FCP och Color i sviten. Varför Apple valde att döda den produkt som utmärkte ett helt "unikt" element i dessa redigeringspaket förstår jag heller inte… Jag blir väldigt sugen på att köpa mig in i Avids 995 dollar för Media Composer nu alltså. Tyvärr hamnar det programemt lite i samma "dilemma" som FCPX i att vi ex. helt saknar stöd för video i/o. Detta sägs vara på gång i framtiden men vi får väl se…

Video output för broadcast - via videokort från t.ex. AJA eller BlackMagic - har alltid varit korttillverkarnas huvudvärk - även i FCP7. Dom gör drivers för detta. Så det enda Apple gjort när det gäller video output är att man slopat det i FW. That's all. Vad dom fuckat upp med är att dom inte tidigare - en bra tid före släpp - gett AJA, BM, etc info/api så att dom kunnat fixa sina drivers till släppet. Nu får vi vänta en tid för drivers kommer - riktiga fina drivers till dessa fina videokort.
Så - det enda som är borta från FCPX när det gäller video in/out är video out på FW och ingen log batch på video in FW. Video in på FW finns fortfarande - det stödjer dock inte det där protokollet för att styra bandare (142? eller vad det heter) - då kan man inte sätta in/ut-punkter på vad man vill tanka in utan man får trycka start/stop/record/esc manuellt.
FCPX kan dock krana ut separat via minidisplay/DVI (och då också HDMI), men det är inget intressant för proffs som kör SDI. Apple satsar nog på Thunderbolt, men oavsett vad som satsar på så har SDI-proffs alltid haft videokort och tillverkarnas egna drivers.

Senast redigerat 2011-06-27 13:09

Jag tror att:

1. Apple snart släpper FCP7 för köp till reducerat pris eller gratis nerladdning.
2. Dom viktigaste pro-features finns i FCPX inom 6 månader.
3. Ev. kommer t.o.m. en update till FCP7 som gör att man kan spara om project till ett format som får med mera info så att FCPX kan öppna dessa projekt med vettigt resultat.
4. Om 3 år kör alla FCPX och undrar vad det var för rabalder när det släpptes :-D. Den nya generationen proffs som då klipper film/video kommer att skratta åt FCP7 och undra hur fn man kunde sitta och harva med det tröskverket.
5. Själv harvar jag vidare i FCP7 tills mitt DeckLink-kort lirar, man kan bestämma fritt projekts pixels aspect ratio, och OMF-export finns. Jag har säkert glömt något, men i princip diggar jag FCPX och tror att det är framtiden.

Senast redigerat 2011-06-27 13:02
Senast redigerat 2011-06-28 01:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-27 14:25

Tror ni inte att det är så att Apple vet att de som är beroende professionellt av FCP inte kommer att uppdatera sina system med en .0 version ändå. Man kan väl köra den nya versionen parallellt för att vara kompatibel med båda versionerna och lära sig den nya.

Bevaka tråden