Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-02 23:39
Ursprungligen av acke:

"All" info: http://alex4d.com/notes/item/fcpx-10-1-2-upda...
Tydligen en hel del nya "effects, transitions, titles and generators".

Ja, verkligen en omfattande uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-19 23:19

Ny uppdatering idag.
Final Cut Pro 10.1.3
What's new
- Fixes reliability issues when burning a Blu-ray Disc or creating a Blu-ray disk image
- Color corrections pasted between clips are retained during Share
- Effects applied to clips in the Browser in prior versions of the app are retained when adding those clips to the timeline
- XML round-trip imports correctly when using gap clips
- Improves reliability of automatic library backups
- Improves stability when skimming growing files in the Browser

Compressor 4.1.3
What's new
- Support for Apple ProRes 4444 XQ
- Status display and improved responsiveness when using "Send to Compressor" from Final Cut Pro X and Motion
- Improved performance and color accuracy when encoding H.264 source files from GoPro cameras
- Fixes issues transcoding alpha channels in image sequences
- Includes general stability improvements

Jag har många gånger funderat på att köpa Final Cut Pro. Frågan är om programmet enbart är till för dem som sysslar med video professionellt. Jag filmar bara händelser från vardagen och tycker att iMovie är ett mycket trevligt verktyg som räcker långt. Att göra Blu-ray Discs är väl inger för amatörer?
Snabbredigerat med iMovie:
http://youtu.be/KuoliWqASDk
Hur stora är likheterna/olikheterna mellan de två programmen?

Senast redigerat 2014-08-22 13:35
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-08-22 13:58

Först tack för filmen, bra filmat!

iMovie är kompetent och som du visar går göra produktioner som räcker långt, för de flesta.
Jag bytte upp mig till FCPX då jag fann iMovie begränsande iom att man inte kan justera allt i detalj som man önskar. Titlar, finjustering av klipp samt att man kan kontrollera alla justeringar mha keyframes.
FCPX och iMovie är i grunden samma program (?), men FCPX erbjuder större detaljkontroll av klipp, mer justeringsmöjligheter, tangentbordskommandon går att mappa om, generösa funktioner för att hantera stora och komplexa mediabibliotek osv.
@Edinim skrev en artikel om skillnaderna förra året.

FCPX är varken gratis eller dyrt, jag motiverar köpet med att jag fått så mycket annan programvara till mina äppleprodukter billigt eller gratis. Det är en utgift jag inte får igen, men nu har jag ett av de bästa programmen och alla funktioner jag nånsin kan behöva.

Den största investeringen för ett byte har varit tid för att lära mig det stora programmet. Ett par timmars guider på youtube och lite hjälpfilsläsning behövdes för att komma igång effektivt.

Varför funderar du på att byta upp dig? Vad är det du inte kan göra i iMovie?

Glöm inte att Apple har en 30 dagars obegränsad demo att ladda ner och prova.

Glöm inte heller att FCPX tydligen _äter_ RAM. En biffigt bestyckad mac vad gäller minne är nog inte fel. Vad har du nu?

Tack reebo81!

Ursprungligen av reboot81:

Först tack för filmen, bra filmat!

iMovie är kompetent och som du visar går göra produktioner som räcker långt, för de flesta.
Jag bytte upp mig till FCPX då jag fann iMovie begränsande iom att man inte kan justera allt i detalj som man önskar. Titlar, finjustering av klipp samt att man kan kontrollera alla justeringar mha keyframes.
FCPX och iMovie är i grunden samma program (?), men FCPX erbjuder större detaljkontroll av klipp, mer justeringsmöjligheter, tangentbordskommandon går att mappa om, generösa funktioner för att hantera stora och komplexa mediabibliotek osv.
@Edinim skrev en artikel om skillnaderna förra året.

FCPX är varken gratis eller dyrt, jag motiverar köpet med att jag fått så mycket annan programvara till mina äppleprodukter billigt eller gratis. Det är en utgift jag inte får igen, men nu har jag ett av de bästa programmen och alla funktioner jag nånsin kan behöva.

Den största investeringen för ett byte har varit tid för att lära mig det stora programmet. Ett par timmars guider på youtube och lite hjälpfilsläsning behövdes för att komma igång effektivt.

Varför funderar du på att byta upp dig? Vad är det du inte kan göra i iMovie?

Glöm inte att Apple har en 30 dagars obegränsad demo att ladda ner och prova.

Det är just de små detaljerna jag saknar kontrollen över. I de flesta fall jag man komma runt problemen genom att ändra på klippets längd mm. Dessutom skulle jag vilja har fler texter att välja från. Hanteringen av ljud med in- och uttoningar kunde vara bättre i iMovie.
Nu skall jag börja med att titta på YouTube och därefter förhoppningsvis ladda ner en demo. Bra tips!

Ursprungligen av johan_tanying:

Glöm inte heller att FCPX tydligen _äter_ RAM. En biffigt bestyckad mac vad gäller minne är nog inte fel. Vad har du nu?

Min 27” iMac 2,9 GHz har 16 GB ram. Inga problem med iMovie!

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Min 27” iMac 2,9 GHz har 16 GB ram. Inga problem med iMovie!

Inga problem med FCPX heller.

Alla borde få uppleva FCPX på nya Mac Pro :-). Det är ju där FCPX egentligen hör hemma, men jag tycker att det rullar bättre på min iMac 2,93 GHz 16GB RAM nu än det gjorde för typ ett år sedan. Och det med Yosemite :-D. Något har hänt.
Däremot så är det ingen höjdare med FCPX på min MBP mitten 2010 2,66 GHz 8 GB RAM med SSD som system/app-disk och 7200-varvaren original som projektdisk. Jag undviker att prodda video på den burken...det finns en nackdel med att köra FCPX på nya Mac Pro'n; man blir bortskämd
Men en ny iMac borde ju kicka på FCPX riktigt bra tycker man. Det har väl hänt en del på grafikkortsidan sedan min iMac från mitten 2010.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-26 10:34

Fel av mig ovan. Detta ska vara i Compressor 4.1.3

Compressor 4.1.3 fixes reliability issues when burning a Blu-ray Disc or creating a Blu-ray disk image

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-26 14:52
Bevaka tråden