Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2013-05-13 18:25

Någon som vet hur det ligger till med stabiliseringen på Final Cut Pro X respektive Premiere Pro CS6, vilken är bäst.. . egentligen?

http://www.youtube.com/watch?v=MW3qU6pXBtA

Här ett test från YouTube, är det sanningen??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-13 18:34
Ursprungligen av M.W.:

Någon som vet hur det ligger till med stabiliseringen på Final Cut Pro X respektive Premiere Pro CS6, vilken är bäst.. . egentligen?

Så vitt jag vet bygger Warp Stabilizer i PrPro CS6 på samma motor som den som återfinns i AE CS6. Denna är riktigt bra på att stabilisera saker. Man saknar lite kontroll där men jämfört med FCPX out of the box så är den pucken inget man kan klaga på.

Hans testmaterial tämligen vansinnigt men jag tror jämförelsen är rättvis i sammanhanget.

Andra saker man kan behöva ta in är dock hur praktiskt det är att nyttja effekten utöver hur bra den är "per klipp". Ex. är processen att nyttja stabilisering i After Effects generellt inte bara att smacka på filtret i sitt projekt då det väldigt fort leder till helt ohållbart stora projektfiler. Så vitt jag vet lider FCPX inte av detta fenomen då man inte bakar in tracking / stabiliseringdata i själva projektet (mycket smartare löst). Men resultatet tror jag uteslutande blir bättre i PrPro CS6.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2013-05-17 15:39

Hej Erik* Du verkar ju sitta inne med oändliga kunskaper.. . Tack för svar!
Njä, jag tänkte väl inte dra varenda videofil genom stabiliseringen, då förstår jag att det kan bli trögt.. . Å apropå det...

Den här videon da:

http://www.youtube.com/watch?v=DjxYnJfdqd4

…-Erhm, borde kanske startat en ny tråd som kunde heta "Final Cut Pro < vs > Premiere Pro".. ? . .Alla fall, här jämförs snabbheten mellan dessa två.

Så,.. en till fråga då Erik!.. . Om jag köper… eller kanske säga om jag väntar med att köpa Premiere.. tills CS7 kommer ut … fungerar det då bra på en Imac (har nyss köpt den senaste modellen 16GB RAM, 3.1 GHz 7i processor, 1TB Fusion hårddisk, NVID GeForce GT 650M med 512 MB GDDRS) ..eller har dom inte lyckats med att anpassa programmet till mac, riktigt?
. ..Ja, se testet.

Och allvetande Erik, nääär kommer då nya Premiere ut i handeln tror du??... nu ?, juni eller juli ? eller efter sommaren!!!!?? Behöver komma igång så fort som möjligt.. eller helst för två år sedan! ; )) heheeeöh´

Vänligen/ Max W

Det kommer inte att komma något #CS7. Någonsin.

Antingen håller du dig till CS6, eller så prenumererar du på Creative Cloud som är den nya lösningen från Adobe.

Bra att veta om stabiliseringen i FCPX är att den inte skall efterlikna material som du filmat från stativ. Den låser alltså inte kameran till en position, utan försöker mer göra rörelser mjuka och naturliga. Vill du låsa bilden måste du använda Motion 5s stabilisering. Motion 5 har tillgång till samma stabilisering som i FCPX, samt en variant till som kan ta bort alla rörelser och göra bilden helt stilla (för den typen av material som kräver det).

Som jag minns det så tar det rätt lång tid att stabilisera i AE, medan #FCPX är rätt snabbt.

Men det sagt så tror jag att Adobes Warp stabilizer ger skarpare och bättre resultat. Men när Warp Stab. kom så var det många som sjöng halleluja och trodde att man kunde skippa stativ och steadicams, men de sakerna är precis lika viktiga idag som igår. Det enda som verkligen fungerar är att "låsa ner" kameran i Motion 5 eller i Adobes program om du kört handhållen kamera och vill göra bilden stilla. Att däremot ha haft en rörlig kamera (som videon med cykeln) blir aldrig riktigt 100%.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-17 23:48

Som sagt ovan kan man bara få nästa version av Premier Pro genom Creative Cloud. Ett program kostar där $20, hela sviten $50 per månad och man skriver upp sig på årsbasis. Räkna med ett ca 30% påslag på ovan priser i Sverige.

Vad gäller prestandan har jag inte testat Premier kontra Final Cut kontra After Effects så mycket. Ett test med att preppa material för TV var FCPX överlägset snabbast jämfört med FCP7 och PrPro CS6. Det är möjligt FCPX bildsstabilisator är snabbare. Om den som återfinns i PrPro CS6 är samma som AE så utklassar denna dock Final Cut på resultatet och det är generellt det viktigaste. Dock som nämnts tidigare finns vissa praktiska problem med filtrer när det nyttjas i AE och, tror jag, PrPro. Projektfilerna kan bli väldigt sega att jobba med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 22:45

What's New in Version 10.0.9
• Addresses issues resulting in green artifacts when using Sony XAVC media
• Fixes several issues related to interlaced media and retimed segments which could cause exports to fail
• Includes stability improvements

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 09:57

Yay! Minor bug fixes! Jag väntar fortfarande på 10.1 med nya, stora, features!

Själv väntar jag på uppdaterat Compressor (FCPX interface med enklare multi-threading och workflow) och nytt Aperture.

Men det hör ju inte riktigt hit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 10:42

När de presenteradade ny MacPro, utlovade de en ny version av fcpx också. Så kan vi gisssa att den kommer då.

Jag väntar på en bättre optimerad "motion tracking" i Motion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 14:52
Ursprungligen av ne100:

När de presenteradade ny MacPro, utlovade de en ny version av fcpx också. Så kan vi gisssa att den kommer då.

Jag väntar på en bättre optimerad "motion tracking" i Motion.

Ser gärna motion tracking i FCPX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 18:08

Undrar om detta betyder att nästa version är 10.1 och blir en stor uppdatering eller 10.0.10 och vara en mindre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 22:58
Ursprungligen av acke:

Undrar om detta betyder att nästa version är 10.1 och blir en stor uppdatering eller 10.0.10 och vara en mindre?

Bra fråga. Men jag skulle tro nästa blir en feature-release i och med släppet av kommande MacPro. Många spekulationer finns kring vad de kan tänkas göra där. Men med två GPU:er som standard och förbättringar till både OpenGL och OpenCL i OSX 10.9 kan spännande saker hända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-07 07:43

Aha! Ja, jag hoppas verkligen 10.1 blir en stor uppdatering. FCPX är idag i ett konstig läge.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2013-11-07 09:21

Vissa av sakerna han räknar upp där... och man bara mmmmmmm ge mig! Längtar till nästa stora release.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 19:51

Ny länk, ett löst rykte om ett nytt program, Mica.
http://alex4d.com/notes/item/imovie-2013-and-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-08 21:15
Ursprungligen av acke:

Ny länk, ett löst rykte om ett nytt program, Mica.
http://alex4d.com/notes/item/imovie-2013-and-...

Oh noes, inte fler rykten om Final Cut Shake Pro RT "Phenomenon"...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:36

Nu borde det rimligtvis vara nära. Lite vinna eller försvinna för Final Cut Pro X, i alla fall på pro marknaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 09:13
Ursprungligen av acke:

Nu borde det rimligtvis vara nära. Lite vinna eller försvinna för Final Cut Pro X, i alla fall på pro marknaden.

Exakt. Upp till bevis Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 09:45

Nu är 10.1 ute!
Gratis uppgradering dessutom!
http://9to5mac.files.wordpress.com/2013/12/sc...

#nyhetstips

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 09:51

Motion 5.1 och Compressor 4.1 är också släppt. Sista med ett nytt gränssnitt och hårdvarustöd för h.264 kodning och Dolby Digital Plus kodning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 11:04

Logic fick sig en uppdatering också.

Ursprungligen av acke:

Logic fick sig en uppdatering också.

Det var ingen liten uppdatering!

http://support.apple.com/kb/TS4498

En bild på den nya EQ´n Påminner lite om FL Studios EQ tycker jag..

Senast redigerat 2013-12-19 11:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 12:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det var ingen liten uppdatering!

http://support.apple.com/kb/TS4498

En bild på den nya EQ´n Påminner lite om FL Studios EQ tycker jag..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/4201606/LogicProXEQ.png

Bra att de pluginsen får ett ansiktslyft. Finns en hel del daterad grafik där fortfarande.
Du länkar till 10.0.4. 10.0.5-uppdatering är ju gigantisk! https://discussions.apple.com/message/2417830...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 12:56

För övrigt har jag fortfarande kvar min kopia trots att jag gjorde ett återköp precis efter jag köpt det. Tack för det Apple.

Ursprungligen av acke:

Bra att de pluginsen får ett ansiktslyft. Finns en hel del daterad grafik där fortfarande.
Du länkar till 10.0.4. 10.0.5-uppdatering är ju gigantisk! https://discussions.apple.com/message/2417830...

Det ska vara TS4498. Du kollade inte längre ner i listan?

Ja, jag skulle gärna vilja ha ett ansiktslyft i samtliga pluggar då jag sitter med en 15" MBPr, så det ser rätt grumligt ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 17:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det ska vara TS4498. Du kollade inte längre ner i listan?

Ja, jag skulle gärna vilja ha ett ansiktslyft i samtliga pluggar då jag sitter med en 15" MBPr, så det ser rätt grumligt ut.

Man får väl anta att de "grumliga" alla kommer att uppdateras i kommande småuppdateringar som den här.
Hur många uppdaterades i den här uppdateringen?

Ursprungligen av acke:

Hur många uppdaterades i den här uppdateringen?

Har endast läst om att EQ´n är uppdaterad tyvärr. Kanske finns fler, men kompressorn borde vara nästa man till rakning, och den är orörd atm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 12:00

Erik.dv och AndreeMarkefors, har ni inget att säga om uppdateringen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 12:09
Ursprungligen av acke:

Erik.dv, har du inget att säga om uppdateringen?

Jag har dessvärre haft två styck 16 timmars dagar i studion samt dragit på mig en sjuhelvetes förkylning så jag har inte hunnit testa det.

Library-funktionen var VERKLIGEN något som saknades.

Prestandan låter som den är bättre - nya MacPro verkar verkligen nyttja programmet sjukt bra.

Nya share- och XML-api:er låter enormt bra.

FXPlug3 låter lovande.

Men av att läsa lite reaktioner saknas forfarande en hel del vi är vana vid o bla FCP7 och Premier Pro.

Bevaka tråden