Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:07

Slappt av Apple att inte lösa det verktyget själva tycker jag. Jag förstår delvis varför men ändå…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:11
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 16:12

Intressant.
Trodde det skulle ta minst 1 år innan dom fick ärslet ur vagnen! Jag "lämnade" tillbaka min FCPX efter bara några timmar (dagar?) minns
inte, ångrar det inte...än.

Vad jag störde mig som f*n på va indexerings "featur'n". "Nej - Jag vill inte ta musik från mitt itunes bibliotek och inte heller från iphoto eller aperture."

Om dom fortsätter i den här takten så kanske FCPX kommer bli FCP7s efterträdare om 1 år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:13

Jag hoppas verkligen de löst lite buggar och prestandaproblem i denna release. I 10.0.2 kan man knappt zooma utan att tidslinjen ballar ur helt. Prestandan på många enkla saker är också under all kritik. Ja, det är häftigt med en motor som kan göra hundra elva saker i bakgrunden i realtid men kan man börja med att få en tidslinje som inte hoppar och hackar när man scrollar i den kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 15:20

"Also look for improved text editing and effects performance" Saxat från macworld artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 16:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-31 18:07

Spontant verkar 10.0.3-uppdateringen väldigt genomarbetat. Programmet känns mycket "solidare" (om man kan kalla det för det på svenska ) jämfört med 10.0.2. Fortfarande finns fundamentala "hur f-n har man tänkt egentligen?" men nu känns det som man börjar nå dit version 1.0 troligen var tänkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-31 18:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Spontant verkar 10.0.3-uppdateringen väldigt genomarbetat. Programmet känns mycket "solidare" (om man kan kalla det för det på svenska ) jämfört med 10.0.2. Fortfarande finns fundamentala "hur f-n har man tänkt egentligen?" men nu känns det som man börjar nå dit version 1.0 troligen var tänkt.

Låter bra! Håll oss uppdaterade. Gäller för övrigt alla som leker med det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 11:32

De har fixat enormt mycket och hur man löst Multicam verkar imponerande. Hoppas bara man kan komma att ta del av de UI-features man nyttjar där i programmet generellt. Trackless är ett helvete när man klipper och ska hålla koll på ljudeffekter, dialog och musik. Avsaknad av source viewer / window är ett helvete överlag. Programmet generella laggiga UI är också ett oro's moment som heter duga.

Ursprungligen av Erik.dv:

De har fixat enormt mycket och hur man löst Multicam verkar imponerande. Hoppas bara man kan komma att ta del av de UI-features man nyttjar där i programmet generellt. Trackless är ett helvete när man klipper och ska hålla koll på ljudeffekter, dialog och musik. Avsaknad av source viewer / window är ett helvete överlag. Programmet generella laggiga UI är också ett oro's moment som heter duga.

Det verkar ligga lite i tiden

MAX 2011 Sneak Peeks - MAX 2011 Sneak Peek - Automatic Synchronization of Crowd Sourced Videos | Adobe TV

Jag har nu sedan en tid gått över till FCPX för nästan allt jag proddar - nu när dom fixat monitoring via DeckLink så är det raka vägen för mig. FCPX är framtiden - det ärt en sensation. Jag misstänker att Avid sitter och svettas över en helt ny lösning nu också :-D.
Det saknas ju ännu mycket, men jag skönjer roadmappen och det är en vacker syn. Det är snarare hårdvaran som måste komma ickapp; man kan idag endast köra FCPX på ett rationellt (professionellt) sätt med värsta MacPron fullproppad med RAM och grymmaste grafikkortet som finns för pengar (utan feta fläktar på fullt spjäll smälter moderkortets lödningar och chassits aluminium :-). Allt annat är ett skämt om man inte vill hålla på med proxy-skit - vilket jag vägrar - sådant tröskade jag med i NLE's barndom på 90-talet. Jag vill köra ProRes full upplösning - annars får det vara.

Jag tror att många som kört FCPX en tid har svårt att gå tillbaka till "vanliga" NLE - dom är liksom så...stenålder i upplägg. Jag lär dock ha kvar FCP7 en tid på disken :-D. Det är ju en hel del specialare jag också gör (besynnerliga xy-ratios t.ex.), men för dom flesta (framför allt t.ex. nyhetsklippare) så är ju FCPX det pefekta verktyget. Snabbare än med FCPX kan man inte rådda igenom tagningar och slänga ihop ett inslag - det går inte att göra rationellare. Apple did it again.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-01 22:19

Det där hade varit häftigt om inte Apple redan släppt det i FCPX…

Edit: Men det är bra att Adobe hänger med. CS6 har potential att bli en "killer" och verkligen bli vad FCP8 "kunde varit" (FCPX är något annat, på sikt kanske bättre men det är fortfarande en bit dit minst sagt).

Senast redigerat 2012-02-01 22:35
Ursprungligen av Erik.dv:

Det där hade varit häftigt om inte Apple redan släppt det i FCPX…

Edit: Men det är bra att Adobe hänger med. CS6 har potential att bli en "killer" och verkligen bli vad FCP8 "kunde varit" (FCPX är något annat, på sikt kanske bättre men det är fortfarande en bit dit minst sagt).

Tja, så är det kanske, men å andra sidan så visade Adobe upp det här INNAN Apple släppte, så det skulle ju kunna vara så att Apple helt enkelt startade kopiatorn (det tror jag nu inte, men rent hypotetiskt).

Jag tror som sagt helt enkelt att sånt här ligger i tiden, att utnyttja datorns förmåga att analysera stora datamängder. Ett annat exempel är:

MAX 2011 Sneak Peeks - MAX 2011 Sneak Peek - RubbaDub | Adobe TV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-02 10:09
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror som sagt helt enkelt att sånt här ligger i tiden, att utnyttja datorns förmåga att analysera stora datamängder.

Helt rätt! Det känns som "the next step". Avid och Adobe har ju även tal till text analys i sina utbud så allt material blir sökbart. Jag tror i Avid att du kan koppla detta index till ett skrivet manus också.

Jag hoppas bara inte allting blir "dumbed down" med automagiska analyser. Man vill också som operatör ha kontroll över ut-datan. Ett bra exempel är Adobe After Effects stabilisering av bild som är riktigt bra men man får inte ut någon konkret data man kan nyttja så den är inget man kan använda i comp:ar utan för placera på råmaterial eller slut-comp.

Senast redigerat 2012-02-02 10:24

Att synka flera källor med hjälp av ljudet är gammalt - plugg till FCP7 har funnits många år och FCPX hade det inbyggt när det släpptes 10.0.0.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-02 10:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Att synka flera källor med hjälp av ljudet är gammalt - plugg till FCP7 har funnits många år och FCPX hade det inbyggt när det släpptes 10.0.0.

Idén är gammal men både Adobe och Apple börjar nyttja det för smarta saker - ex Multicam.

Sen är Apples Multicam häftig i att den hanterar tidskodsbrott utan problem (enligt uppgift, detta måste förstås testas).

Betan från Blackmagic för DeckLink och FCPX 10.0.3 funkar inte :-(. Så klart (får fortsätta att köra wievern via DVI). Men å andra sidan så har nu RedGiant släppt alla vitala pluggar för FCPX - t.o.m. Looks - och det är gratis updates :-).

Ha! Nu funkar monitor med DeckLink! Avinstallation och ominstallation av drivers krävdes.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 14:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Ha! Nu funkar monitor med DeckLink! Avinstallation och ominstallation av drivers krävdes.

Hur fungerar den? Är det som den klassiska output till monitorn eller kan man dra muspekaren till ref'en? Funkar 23.98, 24, 25 och 29.97?

**edit
Testa även 48

Det är ren klassisk proffsoutput - bara video - som förr FCP7. Men det ser för j-igt ut :-D. Detta är verkligen en beeeeta. Kör man play och stoppar så blir det dessutom svart - sista framen finns inte där :-D. Går ej att använda m.a.o. Men, men - det blir nog bra tillslut - men man kan ju undra varför dom släpper detta i detta tillstånd.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-02 15:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ren klassisk proffsoutput - bara video - som förr FCP7. Men det ser för j-igt ut :-D. Detta är verkligen en beeeeta. Kör man play och stoppar så blir det dessutom svart - sista framen finns inte där :-D. Går ej att använda m.a.o. Men, men - det blir nog bra tillslut - men man kan ju undra varför dom släpper detta i detta tillstånd.

Eftersom inte apple löste det i början så att det funka i 1.0 så kanske den här betan från Decklink bara är nått för att visa att det faktist går, inte bra...hehe än så länge, men det "fungerar allifall"

För mig att decklink alltid betedde sig så? Pause = svart om inte man har "freezeframe" ibockat i settings? Kan ha fel. Va ett par år sen sist jag använde decklink

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-02 18:35

Vad jag läst om AJA output från FCPX finns ett par viktiga saker man måste göra för att det ska fungera bra.

1. Man ska ställa in output för kortet innan man öppnar FCPX. Jobbar du i 1080p25 ska du ställa in kortet på det INNAN du öppnar FCPX.
2. Man ska inte ställa om output medans man jobbar i FCPX.
3. Då regel 2 gäller bör man således bara köra FCPX och inga andra video-output appar samtidigt.

Ovan kan sammanfattas som beta-begränsningar. Folk med AJA-kort har noterat en viss delay från start till output på videoref vilket också kan ha med "beta" stämpeln att göra.

Vet inte om ovan kanske kan hjälpa för Decklink-användare också.

För övrigt irriterad över att Compressor hanterar DPX-sekvenser men att FCPX och Motion inte gör det. Sen konverterar Compressor DPX:er något fel jämfört med After Effects CS5.5, Premier CS5.5 samt video-output från en Smoke till HDCAM SR-bandare. Det är inte en katastrofal konvertering - mycket bättre än vad Apple Color verkar prestera som helt slaktar bilden men perfekt blir det inte.

Jo, man får ju verkligen hoppas att man inte ska behöva rådda så här varje gång man hoppar från 720p50 och 1080p25-projekt :-D.
Nå - även om man gör proceduren klockrent så ser det tyvärr för uselt ut och dyker till svart direkt vid stop/paus (inte vid skimning dock av någon anledning). Stilla frames (efter skimning) ser finemang ut - skarpa - men när det rullar så såsar det verkligen ihop - en gammal PAL-bild på LCD ser vacker ut i jämförelse :-D. Något är definitivt vajsing.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad jag läst om AJA output från FCPX finns ett par viktiga saker man måste göra för att det ska fungera bra.

1. Man ska ställa in output för kortet innan man öppnar FCPX. Jobbar du i 1080p25 ska du ställa in kortet på det INNAN du öppnar FCPX.
2. Man ska inte ställa om output medans man jobbar i FCPX.
3. Då regel 2 gäller bör man således bara köra FCPX och inga andra video-output appar samtidigt.

Ovan kan sammanfattas som beta-begränsningar. Folk med AJA-kort har noterat en viss delay från start till output på videoref vilket också kan ha med "beta" stämpeln att göra.

Vet inte om ovan kanske kan hjälpa för Decklink-användare också.

För övrigt irriterad över att Compressor hanterar DPX-sekvenser men att FCPX och Motion inte gör det. Sen konverterar Compressor DPX:er något fel jämfört med After Effects CS5.5, Premier CS5.5 samt video-output från en Smoke till HDCAM SR-bandare. Det är inte en katastrofal konvertering - mycket bättre än vad Apple Color verkar prestera som helt slaktar bilden men perfekt blir det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 22:17

Har ni sett vad som verkar vara på väg till Final Cut Pro X och iMovie, Storyboard Tool.
Apple to Add Storyboard Tools to iMovie & Final Cut Pro X - Patently Apple

Kände det på mig...att dom kanske skulle utveckla detta...när jag såg att man kan lägga in grafiska element (grafik som visar antal personer etc - teckningar) i "tomrum" på timelinen där man ännu inte har material eller av annan orsak vill lämna det "öppet". Jag har faktiskt använt det men jag saknar en massa andra symboler/bilder och det kommer kanske alltså. Apple söker ju patent på löpande band - en promille realiseras antar jag :-D. Jag hoppas verkligen att dom jobbar med viktigare saker just nu när det gäller FCPX :-D. Det finns en del att göra - så att säga.

Ursprungligen av acke:

Har ni sett vad som verkar vara på väg till Final Cut Pro X och iMovie, Storyboard Tool.
Apple to Add Storyboard Tools to iMovie & Final Cut Pro X - Patently Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 01:34

Storyboarding i iMovie känns tämligen off om man ser till dess primära målgrupp.

Storyboarding in FCPX har väl en viss potential men jag kan säker komma på 20 viktigare saker att fokusera på idag. Men visst, kul om de får in det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 08:11

Hehe, jag vet att det finns viktigare saker. Ville bara hålla tråden i gång tills om 6 månader när 10.0.4 kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-17 11:28
Ursprungligen av acke:

Hehe, jag vet att det finns viktigare saker. Ville bara hålla tråden i gång tills om 6 månader när 10.0.4 kommer.

Du tänker så…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-07 08:51

Nu är 10.0.4 ute. Motion har också fått en uppdatering.

Apple Updates Final Cut Pro X to Version 10.0.4, Motion to 5.0.3 - MacRumors.com

Bevaka tråden