Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag lägger mina färdiga projekt på en arkiveringsdisk genom att jacka in disken och duplicera allting dit. När jag sedan matar ut disken så försvinner ju dessa ur FCPX så jag bara har det jag jobbar med för stunden.
Personligen tycker jag att det svåraste med nya FCPX var just att förstå strukturen i arbetsflödet men nu när jag är van är detta inga problem längre. Det som förut kallades sekvenser som låg i flikarna på FCP7 är numera projekt i timelinen, funkar ju på samma sätt. Skillnaden är att FCP kan hantera så många fler klipp än tidigare när programmet ofta kraschade redan vid 100 mediafiler...
Det finns att göra i FCPX men i dagsläget är det en kompetent programvara men jag fick tänka lite utanför lådan för att förstå hur Apple tänkte. Jag vill inte påstå att det är sämre... Det enda jag vet är att det kommer mera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 12:02
Citat:

Skillnaden är att FCP kan hantera så många fler klipp än tidigare när programmet ofta kraschade redan vid 100 mediafiler

Det kan jag verkligen inte hålla med om. Man kan och har klippt långfilm med FCP7. Jag har svårt att se någon överväger göra det i FCPX. 100+ klipp är vardagsmat för FCP7. Förvisso är FCP7 kinkigare vad man tar för filformat men inte krashar det vid 100 mediafiler.

Citat:

Det som förut kallades sekvenser som låg i flikarna på FCP7 är numera projekt i timelinen, funkar ju på samma sätt.

Så om du gör säg 28 versioner av olika filmer för ett och samma projekt, visa gärna hur man strukturerar detta i FCPX snyggt när ett projekt är en timeline.

Däremot verkar Apple utveckla det i en bra takt.

Ja och nej. FCP7 är en 32-bitars programvara som inte kan adressera mer än 2,7GB minne, oavsett hur mycket RAM man har så gör det alltså ingen skillnad. Många av processerna i FCP7 är också inkapabel att hantera mer än en kärna i processorn vilket innebär att heller inte spelar någon större roll hur många kärnor man har i sin värsting Mac. Plockar man fram Aktivitetsmonitorn med det flytande CPU-fönstret så ser man tydligt hur få kärnor som rör sig. Enda anledningen till att det är några fler staplar som rör sig beror på General Dispatch funktionen i Mac OS.

Med detta sagt så har man en plattform som är känslig för stora projekt och detta märks speciellt när man jobbar med ex musikvideo eller reklamfilm (som jag gör) med många effekter och t ex stora stillbilder. Kör man en långfilm med i huvudsak raka klipp så uppkommer inte problemen på samma sätt, speciellt om man har varit noggrann med materialets codecs.

Det som händer är att man får "Out of memory" vid helt fel tidpunkt, ofta vid slutrendering men också när man har väldigt många klipp i browsern, specillt om alla dessa klipp visas med Preview. Det talas ofta om just kring 100 klipp eller fler men det är ingen absolut gräns såklart utan är beroende av alla parametrarna.
Ett annat bra sätt att få Out of memory är när man kör många sequences öppna samtidigt. Eftersom dessa ingår i projektfilen så kan den lätt gå över minnesgränsen på 2,7GB och då crashar FCP.

Lösningen för detta var att skriva om hela FCP från scratch och göra den till full "64-bitars-alla CPU-kärnor-alla GPU kärnor-kod" vilket man ser i Processorfönstret med FCPX. Alla staplar går i taket när den kör för fullt.
Det andra man gjorde var att göra projektdatabasen, dvs man kan ha hur många projekt som möjligt så alla 28 versionerna av filmen går i en lista nedåt istället för på tvären som i FCP7. För min del tog det några dagar att vänja sig men nu känns det naturligt.

Jag brukar göra en mapp i projektlistan, den får vara huvudprojekt och döps till ett projektnamn, i den mappen lägger jag alla "projekten" dvs alla spåren och döper dem till vad du kallade dina sequences förut, så gör åtminstone jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 16:41

Ett litet test är att jag kan se 7-10 samtida projekt (sekvenser) i FCPX under en mapp där jag i FCP7 kan se uppåt 40 sekvenser i en lista uppdelat i ungefär 10 mappar. Vill jag i FCP7 bryta ut alla bins i olika flikar kan jag det och skulle då parallellt kunna se säker 200 sekvenser (något jag faktiskt haft behov av vid olika tillfällen). Detta är omöjligt i FCPX. Vill jag i FCP7 se sekvenser / video-media / audio-media i olika flikar kan jag det. Detta är omöjligt i FCPX.

Ovan känns tämligen ogenomtänkt av Apple där jag undrar om deras utvecklare förstår hur vissa redigerare jobbar. Hela styrkan i FCP7 är denna flexibilitet. Ja, den var i stort behov av en ny underliggande "motor" på sina ställen men uppenbarligen är nytt inte alltid bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 16:34

Man kan flasha med buzz-words som 64-bit, GPU-accelerated, Grand Central Dispatch och massa annat men trots detta känns FCPX mycket mer tungrott än alla andra redigeringsmjukvaror på marknaden inklusive FCP7. Premier Pro CS6 verkar det som man nu efter 2-3 revisioner av 64-bit kommit åt samma håll som FCP7 men med fördelarna av GPU-acceleration och 64-bit (FCP7 har även detta i en primitiv form förvisso).

FCP7 krashar för mig väldigt sällan men det kräver som sagt att man prepar sitt material. FCPX tar emot (I vissa fall) fler format. Men att FCP7 skulle krasha vid "100 klipp" är något väldigt konstigt påhitt. Jag har klippt allt från reklamfilm, till musikvideo till kortfilm till mer dokumentärt i FCP7 utan några som helst problem i detta avseende. Att denna typen av projekt skulle innehåll mer material än en långfilm låter ENROMT långsökt. Jag skulle tro en kortfilm på 4-5 minuter som har runt 150 klipp innebär att en långfilm på 120 minuter lätt kommer upp i 3000-4000 klipp snarare.

FCP7 kräver eventuellt mer av användaren i form av vad programmet klarar och inte. Man redigerar ex. inte H264 i det programmet. Punkt slut. Folk må försöka och kommer få problem och klaga men programmet klarar inte av det. Man begränsar också storleken på ex. stillbilder. Det är sådana saker man måste känna till i programmet och det kommer bli väldigt grinigt om man inte håller sig till dessa saker. Generellt är det ändå "best practice" att jobba så då man ofta måste hoppa mellan olika program för att lösa olika saker.

Citat:

Det andra man gjorde var att göra projektdatabasen, dvs man kan ha hur många projekt som möjligt så alla 28 versionerna av filmen går i en lista nedåt istället för på tvären som i FCP7

Njae….Man har tagit bort projekt i den mening de fanns i FCP7. Du kan inte ha ett projekt med 10 sekvenser i FCPX, det är omöjligt för ett projekt är en timeline eller sekvens. Allt media samlar man i Event Browsern. Man du kan omöjligt ha flera sekvenser under ett projekt vilket är tämligen konstigt. Men FCPX var helt uppenbarligen inte utvecklat för dem som jobbar med short-form / multipel projects. Kollar jag på ett reklam-projekt för en större kund vi gjort under sommaren / hösten har den totalt:

- 59 klippversion (ex. de versioner som fanns under utvecklingen)
- 43 mastar

Det är alltså över 100 olika sekvenser. Att lista detta i FCPX's struktur vore spontant vansinne. Att snabbt hoppa mellan version 1, 2, 3 och språk A, B, C detsamma.

Men, FCPX struktur idag är snyggt om man har ett projekt - det är inte så praktiskt i verkligheten för vissa redigerare tror jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 17:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 20:22

FCPX 10.0.6 Rendering Speed Video Review ! - motionVFX Blog

Imponerande. Vore dock intressant att veta exakt vad de gjorde för renderingar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 21:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 09:22

Med dessa stora hastighetsökningar så undrar man, är nu ifatt konkurrensen eller är de långt före?
Sedan, är programmet i sig snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-27 13:12

Programmet upplevs fortfarande väldigt segt tycker jag. Jag skulle tro att många av prestandaökningarna mer är "buggfixar" på saker som betedde sig fel förr. Skulle man verkligen fått upp prestandan överlag med 3200% skulle man skrika om det på Apple.com.

Fortfarande är många vardagliga saker enormt sega jämte konkurrenterna dessvärre. Import av media som jag testade ovan för skoj skull. Navigera av GUI är ett annat program om man ser till ren prestanda.

Senast redigerat 2012-10-27 13:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 08:32

Testade FCPX som hastigast hemma i helgen och där kändes programmet väldigt responsivit. Till skillnad från arbetsdatorn har jag ett Raden 5870 (mo 4870) och ingen video ut. Måste undersökas.

Så "buzz-words" såsom 64-bit och GPU kanske har en viss inverkan då iallafall...?

På en iMac 27 med i7, 16GB ram, SSD-disk, Thunderbolt Promiseraid och 2Gb Radeon 6970 så ÄR FCPX oerhört snabbt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 09:24
Ursprungligen av Niklasinorr:

Så "buzz-words" såsom 64-bit och GPU kanske har en viss inverkan då iallafall...?

På en iMac 27 med i7, 16GB ram, SSD-disk, Thunderbolt Promiseraid och 2Gb Radeon 6970 så ÄR FCPX oerhört snabbt...

Som sagt - på jobbet i en "riktig" arbetsmiljö med video out till ref. monitor osv känns FCPX överlägset segast av alla redigerare jag testat (FCPX, FCP7 och PrPro CS6).

Potentiellt är det video ut eller GPU:n som gör att hem-maskinen upplevdes responsiv.

Sandy Bridge maskiner upplevs snabba i FCPX då Apple nyttjar acceleration av video dess CPU:er har. Det ökar prestandan på vissa fronter, tror jag, men 200%. Bl.a. H264 redigering tror jag går markant mycket "mjukare" på dessa maskiner kontra ett multi-core monster a la MacPro.

Jag refererar till "riktiga" arbetsmiljöer nu, med ref. monitor och allt. Enda skillnaden är att kärnan i system är en modern dator med modern processor och moderna grafikkort vilket FCPX:s kod är skriven för. Ser man till att förutsättningarna är de rätta så är programmet riktigt snabbt att jobba med.
Sådana är mina erfarenheter och jag har också jobbat i många år med det här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 12:57
Ursprungligen av Niklasinorr:

Jag refererar till "riktiga" arbetsmiljöer nu, med ref. monitor och allt. Enda skillnaden är att kärnan i system är en modern dator med modern processor och moderna grafikkort vilket FCPX:s kod är skriven för. Ser man till att förutsättningarna är de rätta så är programmet riktigt snabbt att jobba med.
Sådana är mina erfarenheter och jag har också jobbat i många år med det här...

iMac's GPU är ganska snarlik ett Radeon 4870-kort (de har riktigt dåliga GPU:er). Ett Radeon 5870 som jag kör hemma sopar mattan med iMacen.

CPU'n är vassare än en 2008 MacPro på vissa saker ja. Det beror lite på vad man gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 14:01

En väldigt stor begränsning jag stötte på med FCPX i helgen vara att man helt blivit av med "nesting" av sekvenser. Hur har Apple tänkt här? Jag kan inte lägga projekt A i projekt B utan verkar behöva gå via en compound clip eller export. Verkar konstigt men jag kanske missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 14:59

Du jämför fel kort. iMacen har inte ett 6970 DESKTOP kort utan ett 6970 MOBILE kort. Gigantiskt skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 15:06

Kan inte hitta ett super-test just nu men kolla ex. här:

Premiere Pro CS6 on various Macs

DIRECTIONAL BLUR
MacPro Radeon 5870: 14.9 sek
iMac Radeon HD 6970: 16.3 sek

FAST COLOR CORRECTION
MacPro Radeon 5870: 12.0 sek
iMac Radeon HD 6970: 19.9 sek

UNSHARPEN MASK
MacPro Radeon 5870: 33.5 sek
iMac Radeon HD 6970: 48.7 sek

Radeon 7970 in a Mac Pro vs other GPUs

I LuxMark är en iMac 6970 ≈ Radeon 5770 på MacPro-sidan. Jämför man ett 5770 och ett 4870 är man i ungefär samma ballpark enligt din site. Skulle iMacarna köra DESKTOP-kort vore de helt fenomenalt grymma. Nu är dessvärre inte fallet så.

Jupp, my bad. Trodde att det större kortet i iMacen var det vanliga.
Den nya iMacen har Geforce 675MX och som tillval 680MX som ju är betydligt bättre än M-korten, dock inte riktigt i samma klass som de stora ickemobila korten. Jag hävdar fortfarande att FCPX går ruskigt fort även på de mobila korten...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 15:21
Ursprungligen av Niklasinorr:

Jupp, my bad. Trodde att det större kortet i iMacen var det vanliga.
Den nya iMacen har Geforce 675MX och som tillval 680MX som ju är betydligt bättre än M-korten, dock inte riktigt i samma klass som de stora ickemobila korten. Jag hävdar fortfarande att FCPX går ruskigt fort även på de mobila korten...

Japps. Kommande iMac kommer blir bättre där (680MX är top-of-the-line verkligen, men igen - mobility serien).

FCPX är en udd fisk. 10.0.3 gjorde jag ett projekt i programmet och det var hemskt. Spontant verkar saker blivit mycket bättre men fortfarande har det problem där man minst väntar sig det.

Du som jobbat ett tag i programmet hur löser du mitt "projekt i projekt" problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 19:17

Testade lite under sena eftermiddagen här vad gäller export / renderingsprestandan i FCPX 10.0.6, FCP 7.02 samt Premier Pro CS 6.0.2. Minst sagt intressant, bitvis till FCPX's fördel.

Uppläggning:
Sekvens enligt "Adtoox" standard för leverans av mastrar.

- 7s klocka med text på. Denna görs genom att importera en bild med text från Photoshop till given redigerings miljö och sammansätta denna med en rörlig film. Programmet måste även skala ner en HD-fil till SD (både stillbild och rörlig film).
- 3s svart som genereras av redigeringsprogrammet
- 30s film med formatet 16x9 FHA PAL Uncompressed 10-bit
- 20s svart som genereras av redigeringsprogrammet

Ovan exporteras till en 16x9 FHA PAL ProRes 422HQ QuickTime med okomprimerat 24-bit / 48KHz ljud. Alla programmen läste filer från samma plats och spara filerna till samma plats.

FCPX tog 13.5 sekunder
FCP7 tog 36.5 sekunder
PPCS6 tog 39.5 sekunder

Knock-out for FCPX kan tyckas. Dock verkar både FCPX och PPCS6 har enorma problem med rendering av bilden från Photohsop. Texten blir luddig / relativt svårläst och blek. FCP7 renderar den skarpt, tydligt och fint. Genererar jag texten i FCPX / PPCS6 blir det bättre kvalité på det utrenderade materialet. Då tar det dessvärre mycket längre tid för FCPX att rendera ut saker och ting (37.5 sekunder) och Premier behöver kring 40 sekunder.

Summerat verkar man fått till vissa saker riktigt bra i FCPX men vissa saker verkar dessvärre bugga. Vidare kan man i FCP7 markera hur många sekvenser som helst och köra en batch-export vilket är en enorm tidsparare bara det. FCPX har ingen batch-export men man kan exportera sekvenser en och en där de automatiskt läggs på kö i bakgrunds-exporten. Snygg lösning, men kunde bli bättre. Sist men inte minst finns Premier Pro CS6 som i sig själv inte har en match-export heller. Man kan exportera en sekvens i taget som låser hela programmet, eller skjut en sekvens i taget till Adobe Media Encoder och där köra en batch-export. Vidare kan man från AME öppna ett Premier projket och köra en batch-export från det hållet. Flexibelt? Absolut! Men jag tror ändå det är en av de mest omständiga lösningar man kunnat hitta på. FCPX är överlägest "snyggast" lösning om man bara får till en batch-export!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 19:28

Överlag verkar FCPX vara sjukt konstigt vad gäller att jobba i PAL. Text blir inte alls bra. Jag har läst flera som klagat på just hanteringen av "non HD formats". Någon som har input där? Jag TROR problemet är att programmet inte hanterar "non-square pixles" speciellt bra. Det är lite oroväckande minst sagt.

I Premiere är det väl bara att välja "queue" när man exporterar, så låses det väl inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 23:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I Premiere är det väl bara att välja "queue" när man exporterar, så låses det väl inte?

Korrekt, men du får ta en sekvens åt gången vilket är tämligen klumpigt. Man möts även av en ohygglig "pop-up" jämför med FCPX och exporteringen startar inte automatiskt (men det kanske är en inställningsfråga).

Jag hittade en intressant artikel med benchmarks, även om den är skriven före den senaste uppdateringen Benchmark Tests: Adobe Premiere Pro CS6 vs. Apple Final Cut Pro X - Streaming Media Producer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 23:46

Att göra texten i FCPX kontra PS drar dock ner prestandan 3X, det känns aningen dumt. Eventuellt dum programmering från Apples sida i att man rastrerar texten varje bild även om det inte behövs.

Att strunta i SD-format är också aningen dumt även om vi är på väg bort från dessa format så tror ja majoriteten av slut-produktion som åker ut fortfarande är SD även om det mesta produceras i HD numer. "Någon" gjorde ett test där man kom fram till att FCPX hanterade anamorfisk PAL genom att skala upp/ner allting till dess square-pixel-format. Det skulle förklara varför saker renderas sämre. Dock är det lite farligt eftersom flera HD-format är anamorfiska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-29 23:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag hittade en intressant artikel med benchmarks, även om den är skriven före den senaste uppdateringen Benchmark Tests: Adobe Premiere Pro CS6 vs. Apple Final Cut Pro X - Streaming Media Producer

Jag läste det tidigare. Osäker på hur man ska tolka det. Testet är sponsrat av Adobe och maskinen har CUDA acceleration men halvdan OpenCL acceleration så mycket talar för Premiers fördel där.

Det kan vara så att mitt test talar mycket till Apples fördel då jag kör med QuickTime som media och inte har någon CUDA-acceleration i Premier. Vidare spelar troligen OSX 10.8 och FCPX 10.0.6 in också.

Bevaka tråden