Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-20 12:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Give me some of the drugs they are using!

Ja... Det där tror jag inte en sekund på. Kanske bör stå: "Additionally, Apple notes that there are now more FCPX owners then FCS "3" owners.
(räknat på registrerade licenser)

Dom skriver inte "pro" editors -dom skriver bara editors. FCP7 var/är ju ett verktyg som absolut bara pro's och avancerade hobbyister kör/körde, medans FCPX säker tagits ner av en massa amatörer - om 1% av alla jordens hemmapulare tar ner FCPX (som ju inte kostar 10 000 kr som 7an) så motsvarar detta många många gånger fler "editors" än vad det finns "pro editors" totalt oavsett plattform :-D. Kanske Apple också räknar demos?
Jag tror inte dom ljuger - dom bara kör med en retorik och demagogi som är typisk för kapitalister på en marknad. Man kan också säga att det finns fler editors som kör iMovie än som kör FCP7 - det finns fler som kör WinVideo (eller vad det nu heter) än som kör Avid. Etc.

Jag tror dock att många hemmapulare lämnar FCPX ganska snabbt och fortsätter med iMovie eller Premiere Elements eller vad dom nu körde med - ty FCPX är inte så "enkelt" som många kanske tror. Det är ett djupt program, det är bara det att man inte ser det på ytan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-21 21:33

FCPX 10.0.4 känns igen märkbart mycket snabbare. Det är lovande. Jag kanske rent av vågar gå över på det med ett skarpt projekt eller två på jobbet när man löst source / viewer dilemmat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:30

What's New in Version 10.0.5
This update improves overall stability and is enhanced for the MacBook Pro with Retina display.

Släpptes idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 15:53
Ursprungligen av Erik.dv:

What's New in Version 10.0.5
This update improves overall stability and is enhanced for the MacBook Pro with Retina display.

Släpptes idag.

Snabbare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 13:50

LAFCPUG Next Meeting

27:e kanske de visar lite nytt godis. Time will tell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 15:48
Ursprungligen av Erik.dv:

LAFCPUG Next Meeting

27:e kanske de visar lite nytt godis. Time will tell.

Vad kom? Hittar inget.

Hur kan man planera in en "update night" när man inte vet när och om det kommer en update? Det är ju Apple det handlar om. Vad i hela fridens namn menade LAFCUG med detta?
Det är ju bara batterigrejer som har sådana kompromisser (Air, iPad, etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 22:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Hur kan man planera in en "update night" när man inte vet när och om det kommer en update? Det är ju Apple det handlar om. Vad i hela fridens namn menade LAFCUG med detta?
Det är ju bara batterigrejer som har sådana kompromisser (Air, iPad, etc).

Fast det var väl exakt på detta möte som de förhandsvisade FCPX på.

Det står:

Next lafcpug meeting will be June 27, 2012 beginning at 6:45PM 
- till we drop at the Gallery Theatre in Hollywood Ca. "Final Cut Pro X Update Night"

Dom hade alltså en "Final Cut Pro X Update Night" igår och som jag ser det så var deras kristallkula som förutsa denna väntade update av FCPX en kristallkula som behöver en rundsmörjning :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-29 08:03

Man visade inget nytt som jag förstår det. Gick igenom uppdateringar som kommit under året. Zzzzzzz...

I USA kan man få patent för nästan vad som helst. Jag ska prova att söka patent för ett specifikt personligt betteende :-D.

  • Avstängd
  • 2012-07-23 14:35
Ursprungligen av Zimmerman:

I USA kan man få patent för nästan vad som helst. Jag ska prova att söka patent för ett specifikt personligt betteende :-D.

Tror jag ska ta patent på att jag är kille och så får alla andra killar betala lic till mig

Ursprungligen av LaHe:

Tror jag ska ta patent på att jag är kille och så får alla andra killar betala lic till mig

Jag skall ta patent på allt som rullar (hjul, kulor etc).

Denna idé har Apple haft länge… tanken var att Collaborate Editing skulle ligga som API så att alla program så småningom kunde ta del av detta och låta flera användare jobba mot samma fil… nu börjar vi se frukten av denna idé…

Jag ska ta patent på multianvändning av iChat, iWeb och iMovie; om två eller fler användare videochattar med iChat samtidigt som dom redigerar samma material i var sin iMovie och dessutom jobbar med en sajt med iWeb - då måste dom betala licenspengar till mig. Just exakt detta beteende är min idé - eller åtminstone så blir det min patent.
Jag ska också ta patent på att använda en iPhone som en spegel, mig veterligen har ingen annan den patenten. Jag tror också att det finns utrymme för att patentera att man manövrerar mobil apparat med tryckkänslig skärm med munnen/läpparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-30 19:56

Program som gör EDLs av XML.
Mac App Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 13:36

I och med OSX 10.8 har nu hela QTX och FCPX blivit "color managed". Det låter lovande på papper. Hoppas det fungerar i verkligheten också!

  • Avstängd
  • 2012-07-31 14:00
Ursprungligen av Erik.dv:

I och med OSX 10.8 har nu hela QTX och FCPX blivit "color managed". Det låter lovande på papper. Hoppas det fungerar i verkligheten också!

Låter verklig bra, då jag alltid tyckt dom blivit lite "bleka" i iMovie, i jmfr med originalen, med "manuell färgförbätrring" som följd.
Ännu en anledning att köpa FCPX då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 15:01
Ursprungligen av LaHe:

Låter verklig bra, då jag alltid tyckt dom blivit lite "bleka" i iMovie, i jmfr med originalen, med "manuell färgförbätrring" som följd.

Ännu en anledning att köpa FCPX då

Möjligt. Dock borde iMovie ta del av ovan förbättringar också. Om inte så kommer nästa version göra det. Color Management är inbyggt i AV FOUNDATION som ersätter QuickTime gällande ansvar för "rörlig media".

En sidnotering är att även iOS har färghantering. Bara inte samma aktiva färghantering som OSX.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:16

Massa nytt i FCPX 10.0.6:

Apple - Final Cut Pro X - What

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 10:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 10:17

De har kommit längre, men det känns fortfarande som en 1.0 produkt dessvärre.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 12:35

Ni som hade lite mer tålamod än vad jag hade (jag krävde pengarna tillbaka efter ett par dagar...) hur ser ni på final cutten idag? Använder ni 7:an eller X mer idag? Läste nånstans att man nu har 2 fönster. Som gamla goda fcp7 - stämmer det?

Motion och compressor köpte jag i samband med fcpx men dom behöll jag. Compressor var "bra" pre v3 för det jag gjorde men efter så har det bara dalat. När jag skickar nått till klustret och compressor får tugga 24 trådar så spottar det ut ett resultat som påminner om vhs kopior. Allt klustret spottar ut ser skräp ut. Ännu roligare är faktum att det tar längre tid för klustret än vad det tar för singelprocesser att koda samma material. Samma fenomen på 3 olika maskiner. Är det någon som faktist använder sig utav compressor idag? Med lyckat resultat?

Motion kan jag verkligen inte säga nått dumt om. Isärklass det bästa man kan få för pengarna.

Jag lämnade 7:an för ett år sedan och har inte tittat tillbaka. Mina kollegor i branchen har börjat byta sedan i somras ungefär och det enda jag hör från dem är att de inte startar 7:an längre. Startar man 7:an idag och gör något känns det som att hugga runor i en sten...;-)

Kör du compressor i kluster på flera maskiner menar du? Förr körde man ju kluster internt i maskinen för att använda alla kärnorna, det slipper man ju numera i 4:an...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-24 13:52

FCPX är speciellt (på inte ett så bra sätt) från mitt perspektiv. Det känns på mångt och mycket inte som ett färdig proffsverktyg. Batchexportering saknas helt, dual viewers finns numer men är begränsat kontra FCP7, tidskodstödet är under all kritik, programmet känns generellt oerhört segt and the list goes on.

För pengarna är det en billig redigeringslösning, men jag har idag svårt att se det ersätta FCP7 för min del.

Ska vi prata stenålder så tog det runt 60 sekunder att importera 217 QT / ProRes 4444 (Alexa) klipp i FCPX. FCP7 löste det på mindre än 1 sekund. Nu kan man tro jag hade massa fancy saker påslaget i FCPX. Nope, ren fil-import, ingen analysering av materialet eller något. Ja, FCPX kommer by default göra lite mer med klippen men ändå sjukt märkligt. Att sedan jobba med klippen i programmen uppfattas FCPX långt från snappy. Att gå över till FCP7 eller PrProCS6 känns som en otroligt lyft. Och ja, PrProCS6 löste importen på 1/6 av tiden FCPX gjorde.

Däremot har FCPX en hel del bra "tänk". Magnetic timeline har potential, styra media med metadata är smart osv. Programmet känns ändå lång från färdigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-24 22:11

Hur funkar arkiveringen med FCPX? Finns det en funktion likt den i 7'an (och äldre) där man kan samla allt som finns på timelinen in i en egen mapp katalogiserat? Och hur öppnar man ett arkiv? Finns väl inga projekt filer (.fcp)?...eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-25 10:25

Precis, de har en begränsad media-manger funktion i FCPX. Man högerklickar på ett projekt och väljer "duplicate project". Notera att i FCPX av någon oförklarlig anledning är ett projekt en sekvens / timeline. Du kan inte ha flera sekvenser i ett och samma projekt alltså. Vid duplicering kan du välja vilken media som ska skickas och var. FCPX kräver sedan att man på externa diskar har mapparna:

- Final Cut Events
- Final Cut Projects

För att kunna komma åt projekten. Nej, det finns ingen enkel projektfil att skicka utan allting bakas in i dessa mapp-strukturer. FCPX föredrar även att flytt av projekt görs genom programmet kontra ut i Findern så den kan hålla koll på vad som gjorts.

Om ovan är en förbättring eller försämring av läget kan debateras men för mig känns det krånligt som tusan. Vidare när man öppnar FCPX måste man öppna programmet. Du kan inte bara öppna ett projekt - du öppnar alltid alla projekt.

Bevaka tråden