Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 15:23

Nu testade jag prestandan på min iMac 2012 / i7 / GTX680MX / 32GB / Fusion Drive + TB SSD och det två projekten jag renderade visare FCPX 10.1 extremt bra prestandavinster - mellan 13% och 48% snabbare. Klart imponerande.

En viktig detalj med FCPX är att det renderar annorlunda (mer effektivt) när man exporterar projektet ("share project") kontra renderar det i programmet. Också intressant är att de två projekten jag testade visar enormt olika belastning på datorn. Projektet "Catinka" nyttjar CPU:n i maskin till max 20% där projektet "Young" vid export mer eller mindre maxar belastningen på CPU:n.

FCPX 10.0.9 vs 10.1.0 Render and Export

CATINKA RENDER

CATINKA SHARE

YOUNG RENDER

YOUNG SHARE

Ursprungligen av acke:

Erik.dv och AndreeMarkefors, har ni inget att säga om uppdateringen?

Hehe... Jovisst! Men man vill ju känna och klämma lite på prylarna innan man yttrar sig. En av de saker som störde mig mest med all kritik mot FCPX som kommer efter lanseringen var att den kom redan dag ett. Det var en shit storm inom 48h. Jag kan garantera att ingen av de tidiga kritikerna hade läst en sida av manualen, eller ens försökt sätta sig in i hur programmet var tänkt att användas...

Hursomhelst… jag har gjort en del positiva erfarenheter redan. Skriver ett litet omdöme när ungarna viker sig ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 16:28
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hehe... Jovisst! Men man vill ju känna och klämma lite på prylarna innan man yttrar sig. En av de saker som störde mig mest med all kritik mot FCPX som kommer efter lanseringen var att den kom redan dag ett. Det var en shit storm inom 48h. Jag kan garantera att ingen av de tidiga kritikerna hade läst en sida av manualen, eller ens försökt sätta sig in i hur programmet var tänkt att användas...

Hursomhelst… jag har gjort en del positiva erfarenheter redan. Skriver ett litet omdöme när ungarna viker sig ikväll.

Fast FCPX 10.0.0 var skräp även om man satta sig in i det...

Men jag håller med om att många säkert yttrade sig bara för att yttra sig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast FCPX 10.0.0 var skräp även om man satta sig in i det...

Det håller jag inte med om alls. FPCX har aldrig varit buggit för mig. Eller jo, en sak var att masker på färgkorrigeringar inte syntes i vissa lägen. Korrigeringen var korrekt, men själva masken syntes inte på skärmen i vissa lägen.

Sen har vissa 3:e part plugins haft problem att ställa om. Neat Video för brusreducering är ett exempel. Men allt som allt har arbetsflöde och prestanda definitivt stämt för mig sedan dag ett.

Men det är vatten under bron. Nu är vi vid 10.1 och det är det enda som spelar någon roll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-21 18:12
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det håller jag inte med om alls. FPCX har aldrig varit buggit för mig. Eller jo, en sak var att masker på färgkorrigeringar inte syntes i vissa lägen. Korrigeringen var korrekt, men själva masken syntes inte på skärmen i vissa lägen.

Sen har vissa 3:e part plugins haft problem att ställa om. Neat Video för brusreducering är ett exempel. Men allt som allt har arbetsflöde och prestanda definitivt stämt för mig sedan dag ett.

Men det är vatten under bron. Nu är vi vid 10.1 och det är det enda som spelar någon roll.

Dessvärre hade jag helt andra erfarenheter i tidigare versioner av FCPX. På snudd till obrukbart. Buggande tidslinje (material hoppade runt lite hur som helst) och fruktansvärd playback-prestanda gjorde programmet en otrevlig bekantskap. Men senare releaser har gjort mycket, jag tror 10.0.4 eller vilken det var rensade upp en del men hur som haver. 10.1 känns spontant väldigt "smooth" i GUI:et vilket tidigare versioner har haft problem med.

OK, för att återknyta…

Som jag skriver tidigare så har jag alltid varit nöjd med FCPX. Jag har alltså inte suttit på nålar och väntat på att någon kritisk bugg för mitt workflow skall rättas till. Jag använder FCPX både privat och kommersiellt och det mesta filmas med min Canon 1Dc, vilket innebär 4k.

Eftersom jag till stor del är en "one man show" så har jag inte haft några problem med att anpassa mig till ny mjukvara; jag har inte suttit fast i någon annans organisation.

MODERN KÄRNA
Jag har alltid uppskattat att FCPX byggdes om från grunden med blick mot horisonten. 4k-stöd fanns där från början på projektnivå, men i och med den senaste uppdateringen har man även uppdaterat alla sina effekter från Motion 5, så nu är FCPX 4k på allvar. Även om 4k för många inte är det dagliga brödet, så innebär fullt stöd ett par saker:

FCPX måste ha en modern motor som tar vara på hårdvaruresurser optimalt och man måste kunna hantera media och eventuella proxy-filer på ett bra sätt. FCPX låg långt framme redan från start, men jag tror optimeringarna mot nya Mac Pro och dubbla grafikkort kommer att märkas på riktigt. Även BlackMagic Design (DaVinci Resolve) har sagt att man är "all in" på Open CL på nya Mac Pron, vilket är kul. Det kommer säkert fler företag som ansluter och bjuder in Open CL i finrummet. Allt är ju KUDA idag…

MEDIAHANTERING
Mediahanteringen har alltid varit OK till bra, men med nya Libraries är den utmärkt. Libraries skapar nödvändig struktur och gör allt mycket överskådligt. Om jag dessutom startar FCPX genom dubbelklickning på ett Library, så öppnas programmet med endast detta Library uppkopplat. Tidigare skannade FCPX genom alla uppkopplade diskar och läste in alla Events och Projekt, vilket kunde ta tid. Det skapade också onödig läsning mot känsliga filer som inte var relevanta för projektet och det känns som risken för filkorruption ökade (även om det inte hänt mig något).

Om jag kopplar in ett CF-kort med 4k-filer så har jag inom sekunder alla klipp som filmstrippar (thumbnails) som jag kan jobba med DIREKT: keywording, markera upp favoriter och slask etc. Jag kan också välja att sätta på kaffet och ta en kopp. När jag kommer tillbaka har jag nya ProRes masters och 2k Proxies. Så har det alltid varit, men nu är det ännu lättare att växla mellan Proxies och Masters: jag växlar mellan vad som visas med ett musklick i Viewern.

Jag kan dra hela projektet till en USB hårddisk, vilket skapar en kopia. Jag blir tillfrågad om jag vill kopiera Optimerade Filer (ProRes) och Proxies? Jag tackar ja till Proxies och kopplar upp disken till min MacBook Pro. Väljer proxies i FCPX på den bärbara och kan slänga (tillfälligt) originalfilerna på USB-disken om jag vill spara plats. This is running a tight ship. Jag har alltså filmat i 4k och nu—efter en kopp kaffe—sitter jag och lökar med projektet på min MBP som så klart krossar 2k ProRes LT without breaking sweat. Lika lätt att flytta tillbaka filerna till Mac Pron sen och klämma ut en redigerad 4k Master. Allt intakt inom mitt Library.

FEATURES
Stabiliseringen har uppdaterats. Tidigare kunde man bara lägga på "smoothing" på skakiga klipp, men nu kan man låsa ner dem helt med nya "Tripod Mode". Det här var jag tidigare tvungen att fixa i Motion 5, vilket skapade extra jobb eftersom det saknas vettig roundtripping.

Även time re-mapping har uppgraderats och erbjuder mer kontroll. Jag har dock inte haft anledning att titta på detta i nya uppdateringen än.

Nytt är även att man kan skapa projekt med godtyckliga upplösningar. Man kan gå över 5k som var tidigare max. Jag kan t ex ladda ner klipp från REDs nya Dragonsensor och exportera ut nya masters i full upplösning. FCPX stöder ju också REDs filformat sedan en tid, så det är native workflow där.

WISH LIST
Jag har alltid gillat FCPX color board och masker. Där har det inte hänt så mycket mig veterligen. Jag efterlyser en tracker för maskerna a la DaVincis utmärkta tracker, samt lite bättre kontroll över vad som skall räknas som "Shadows", "Midtones" och "Highlights". Jag önskar även att jag kunde subtrahera från mina masker. Just nu kan man bara utöka det totala maskerade ytan genom att överlappa flera masker. Jag vill även ha en freeform mask.

Skulle även vara bra om man kunde flytta runt gränssnittet och spara olika arbetsytor.

Jag tycker Apple är bra på det med FCPX. De tar det på allvar och det är även mitt tips till de som vill börja med videoredigering, eller redan håller på: ge det en chans.

Programmet är för stort för att skriva om alla aspekter av det. Fråga om det är något. Alltid någon som kan pytsa in eller pallar kolla upp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-22 01:31

Och för den som vill pröva FCPX så erbjuder Apple en 30 dagars demo.

Upptäcker nu att färganalysen även fungerar på mina Canon Log-klipp.

Tidigare om jag valde att analysera mina klipp och sen vitbalansera så blev det pannkaka eftersom min kamera lägger "svart" på IRE 12,5 i Log. FCPX drog då automatiskt ner klippet till IRE0 vilket kunde trasa sönder det, beroende på vilka andra korrektioner som utfördes samtidigt. Nu fungerar det som det skall…

…MEN det är fortfarande så att de justeringar som FCPX gör är osynliga för användaren. Detta ligger egentligen på min wish list och jag glömde att säga det: jag vill att Match Color och justering av vitbalans skall dyka upp i color boarden, så att jag kan se vad som gjorts. Jag kan då tona ner, eller öka, effekten själv efter behov.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-22 23:43
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

…det är fortfarande så att de justeringar som FCPX gör är osynliga för användaren. Detta ligger egentligen på min wish list och jag glömde att säga det: jag vill att Match Color och justering av vitbalans skall dyka upp i color boarden, så att jag kan se vad som gjorts. Jag kan då tona ner, eller öka, effekten själv efter behov.

Jag kan bara hålla med. Av min tester fungerar match color fruktansvärt. Klippen trasas sönder av FCPX kontra om man gör det manuellt.

Vet du förresten om stabiliseringen är bättre än tidigare Andree? Den har jämfört med det AE eller tredjepart löser varit ska vi säga i underläge.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vet du förresten om stabiliseringen är bättre än tidigare Andree? Den har jämfört med det AE eller tredjepart löser varit ska vi säga i underläge.

Tja, den är i alla fall överarbetad. Den ÄR bättre än tidigare, eftersom den erbjuder nya verktyg utan att ta bort något. Jag tycker "stativläget" är värt otroligt mycket. Att kunna låsa ett klipp som darrar lite så att det blir helt stilla är kanon. Det bygger dock på att klippet är skarpt rakt igenom. Det fungerar inte om man gör skärpedragningar så att bilden blir suddig. Förklaringen är enkel: FCPX kör motion tracking i bakgrunden vid analysen, och om bilden blir suddig så att trackern tappar fotfästen, så erbjuds man inte "Tripod Mode" (som är en ruta att klicka i).

Du har även "inertia cam". Om jag har förstått det rätt så kan FCPX känna av om du t ex gör en slide. Då kan du stabilisera rörelsen men börja och stanna "mjukt" på ett naturligt sätt.

Om den är bättre eller sämre än AE är i alla fall delvis baserat på personlig preferens. När jag jämförde de båda för länge sen var min konsensus att AE kunde göra "mer" med klippet. Hade kraftfullare algoritmer för analys och kraftiga ingrepp. Men man betalade i värsta fall två gånger: först kunde det ta riktigt lång tid att analysera och applicera. Sen blev det inte helt hundra heller. Warp-effekten blev snabbt ökänd. En slags rolling shutter på LSD. Lättidentifierad inom den inre cirkeln. FCPX kändes då mindre effektiv, men med ett renare resultat.

Jag använder bara stabilisering då och då (rätt sällan) men kommer definitivt använda Tripod Mode mer nu. Men stabilisering i post ersätter tyvärr inte kvalitetsarbete (eller dyr utrustning) med kameran.

Har inte jämfört FCPX och AE på ett tag, så jag vet inte hur de står sig nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-23 01:04
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

[AE] Warp-effekten blev snabbt ökänd. En slags rolling shutter på LSD. Lättidentifierad inom den inre cirkeln. FCPX kändes då mindre effektiv, men med ett renare resultat..

Alla har säkert olika erfarenheter. Min är att FCPX varit ganska dålig på stabilisering. Eventuellt att den varit snabbare än AE men enormt mycket sämre.

Jag får göra lite fler tester. Det finns givetvis en fördel med en stabil lösning för stabilisering i redigeraren. FCPX förstår jag även om man väljer prestanda framför kvalitén men sist jag testade som sagt…

Ursprungligen av Erik.dv:

Min är att FCPX varit ganska dålig på stabilisering. Eventuellt att den varit snabbare än AE men enormt mycket sämre.

OK. Vad känner du var problemet? Dålig bildkvalitet, eller dålig stabilisering?

Mitt första intryck var också att stabiliseringen var dålig, men då trodde jag att jag skulle kunna ta bort kameraskakningar helt. Men det har alltså inte varit möjligt förrän nu, i 10.1.

Tidigare har stabiliseringen i FCPX bara erbjudit "hackigt skak" till "mjuka rörelser", a la steadicam. FCPX har också bara jobbat med klippet "as is", utan att rekonstruera pixlar. På väldigt skakigt material måste bilden förstoras upp rätt mycket för att komma ifrån svarta kanter. Jag tror att AE haft möjligheten att skapa nya pixlar (ungefär som FCPX re-timing med Optical Flow). Det är det som tar tid och skapar jelloeffekt.

Det hade varit intressant att göra ett nytt test nu när båda programmen uppdaterats några gånger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-23 09:44

@AndreeMarkefors: Denna länk visar vad jag upplevde som standard i FCPX. Kolla på trädtoppen kring 29-31 sekunder. Hackigt / vobbligt resultat. Jag tror programmets primära problem var att särskilja skak, kamerarörelser och sensor distortion.

Jag tycker också den filmen visar en intressant aspekt också. 4K i all ära men den där filmen hade mått mycket bättre av 10- eller 12-bit full HD och en vettig grade. Nu låter jag grinig men jag tycker hypen om 4K går överstyr ibland.

Har du några material vi kan testa på så hojta till. Jag ska gräva i mina gömmor också. Problemet är att mycket material är känsligt att publicera publikt så satt säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-17 15:13

Version 10.1.1:
• Preserves media files if external drive or network is disconnected while consolidating a library
• Resolves an issue loading audio content in the Music and Sound Browser
• Fixes a stability issue when applying a Motion effect with Scroll Text behavior
• Faster switching between proxy and original/optimized media
• Improves Timeline responsiveness with very large projects

Ursprungligen av Erik.dv:

Denna länk visar vad jag upplevde som standard i FCPX.

Tjena. Läser det här inlägget först idag...

Ja, det ser risigt ut. Det hade jag personligen inte lagt ut till allmän beskådan. Jag vill inte uttala mig om varför det ser ut så—jag har sett alldeles för mycket risigt material från kameror jag vet är bra. Nu är det ju FCPX det gäller här, men skit bakom spakarna kan gömma sig överallt. Killen nämner också att det var slow motion inblandat... Som sagt: svårt att säga när man inte har materialet att leka med.

Sen 4k. Det kan vara många saker. Vill man känna "upplösningsrushen" så skall kameran vara stilla på ett stativ. Börjar man svepa med kameran så är ju upplösningen borta pga motion blur. Samma om man filmar från bil som rör sig.

Men 4k är också frihet att beskära bilden om leverans är 2k eller HD. Man kan göra perfekta creep zooms och slides genom att skjuta mindre tajt från stativ och sen bestämma framing och rörelse i post.

Kombinationen av en välupplöst bild och avsaknaden av aliasing och moire är väldigt trevlig. Sen kan man faktiskt verkligen exportera ut vissa bildrutor och använda som "foto".

Frame grab (öppna i ny tab för full storlek):

Jag har faktiskt tänkt att skjuta lite material enbart för att låta folk ladda ner och testa. jag ber att få återkomma i ärendet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 20:55

FCPX 10.1.2 släppt. Uppdateringar på Motion och Compressor också. En ny Prores-variant, Apple ProRes 4444 XQ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 21:29

Ganska lite för ett halvår av utveckling. Antar att de sitter och filar på FCPX 10.2 eller Apples nya app Photos..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 21:55
Ursprungligen av acke:

Ganska lite för ett halvår av utveckling. Antar att de sitter och filar på FCPX 10.2 eller Apples nya app Photos..

En hel del uppdateringar:

Citat:

- Optimized, proxy, and rendered media can be stored at any location outside of the library
- Easily delete optimized, proxy, and rendered media from within Final Cut Pro X
- Used media indicators for Compound clips, Multicam clips, and Synced clips
- Option to show only unused media in the Browser
- Apply a standard (Rec. 709) look in real time to high dynamic range and wide color gamut video from ARRI, Blackmagic Design, Canon, and Sony cameras
- Automatically apply an ARRI embedded 3D LUT from the new AMIRA camera
- Support for Apple ProRes 4444 XQ
- Improved speed and accuracy when synchronizing clips
- Audio recording improvements including countdown and automatic Audition creation from multiple takes
- Fast export of cuts-only projects containing XDCAM media
- Export entire library as a single XML file
- Selecting a library displays key metadata in the Inspector
- Adjust relative and absolute volume of a clip or range selection
- Create Keywords from Finder Tags when importing media
- Option to sort events by date or name in the Libraries list
- Import a clip by dragging directly into the Browser

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 22:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 22:37

What does Apple ProRes 4444 XQ offer?
Data rates for HD video (no alpha) are 495 Mb/s compared to 330 Mb/s for ProRes 4444 and 220 Mb/s for ProRes 422 HQ. From the June 2014 ProRes White Paper:

Apple ProRes 4444 XQ: The highest-quality version of Apple ProRes for 4:4:4:4 image sources (including alpha channels), with a very high data rate to preserve the detail
in high-dynamic-range imagery generated by today’s highest-quality digital image sensors. Apple ProRes 4444 XQ preserves dynamic ranges several times greater than the dynamic range of Rec. 709 imagery—even against the rigors of extreme visual effects processing, in which tone-scale blacks or highlights are stretched significantly. Like standard Apple ProRes 4444, this codec supports up to 12 bits per image channel and up to 16 bits for the alpha channel. Apple ProRes 4444 XQ features a target data rate of approximately 500 Mbps for 4:4:4 sources at 1920 x 1080 and 29.97 fps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 22:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-27 23:00

Apple ProRes 4444 XQ requires OS X v10.8 (Mountain Lion) or later.

Ursprungligen av Erik.dv:

Gött. Googlade deras white paper igår och träffade länken på dokumentet från 2012. Tänkte att det hade varit gött om de uppdaterade det och gav lite siffror för 4k.

Problem löst

Ursprungligen av acke:

Ganska lite för ett halvår av utveckling. Antar att de sitter och filar på FCPX 10.2 eller Apples nya app Photos..

Mja. En del verkliga förändringar när det gäller mediahantering. Helt klart tillräckligt mycket för att se att de tar det på allvar.

De vill ju inte rusa fram och introducera en massa buggar heller....

Bra uppdatering!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-28 11:02

Jag kan hålla med om att uppdateringen är åt rätt håll helt klart och snarlik tidigare uppdateringar.

- XML-förändringarna är stora och åt helt rätt håll men kräver dessvärre att tredje-part uppdaterar sina XML-in / out).

- ProRes 4444 XQ är stort för vissa. Ett annat forum pratar om "äntligen en DPX-ersättare". Vi får väl se om det blir så men bra speciellt som capture-format i kameran.

- Media-hanteringen har också förbättrats mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-28 11:11

Ja okej då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-28 11:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 09:46

Arri kommer att stödja ProRes 4444XQ i nästa mjukvaruuppdatering. http://www.arri.com/camera/alexa/news/alexa-x...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 09:52

Yes, very nice.

Jag antar alla OSX-baserade program med QuickTime-stöd hanterar det mer eller mindre out of the box.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-02 22:43

"All" info: http://alex4d.com/notes/item/fcpx-10-1-2-upda...
Tydligen en hel del nya "effects, transitions, titles and generators".

Bevaka tråden