Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har installerat 10.3 utan några problem under installationen. Det verkar flyta på väldigt bra på en PowerBook G4 400mhz. Exposé är verkligen kanon.

Fyll på med era synpunkter så vi skapar en tråd för de som ännu tvivlar.

I Findern känns det som en helt ny (snabbare) dator. Mycket nice.

Men panther kommer väl inte för än 20.00 ikväll

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-24 13:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Men panther kommer väl inte för än 20.00 ikväll

Se anan tråd för mera info angående leveranstider, jag vet att Pirre får sitt ex mellan 14 och 15.00 idag.:)

Min Powerbook, blev som en helt ny dator, Körde en Archive and install, inga problem än så länge.

/Mattias

Senast redigerat 2003-10-24 14:01

är det 7B85?

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-24 14:00

Japp

Jag gjorde en clean install och det är mycket rappare och responsivt än Jaguar. I like!
Flyter fint på min G4 400...

Det ända jag saknar är PithHelmet...

J.

Jag tycket att lables-funktionen (märkning) är oerhört fult hanterad, det borde Apple gjort bättre. Kanske med en symbol som lagts på varje ikon istället.
Men visst, jag är glad att den är tillbaka över huvudtaget.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-10-24 16:12

Spontan reaktion 2: Wow. Me like!

På min iBook 700MHz (2002:a) så upplever jag att Panther är märkbart rappare och mjukare än Jaguar.

Nya Finder är briljant jämfört med den gamla, gillar "iTunes vy" med hårddiskar, anslutna enheter etc till vänster. Vill aldrig gå tillbaka.

Exposé är grymt! Det är verkligen en sådan där funktion som man inte visste hur man kunde överleva utan innan man fick den. Tack Apple.

File Vault är kul, paranoid som man är Skulle vara intressant att se någon försöka bryta sig in nu, hehe.

Jag är även förtjust i några smådetaljer som har fixats till, "ändra skrivbordsbakgrund" och spara-fönstren t ex är mera logiskt designade nu.

De övriga nyheterna, Font Book mflr har jag inte riktigt provat än.

Kan tillägga att jag har testat en utvecklingsbuild, men jag kommer naturligtvis köpa Panther. När ett operativsystem är SÅ HÄR bra då måste man bara stödja det.

Andra små saker.

- Smooth Scroll
- Du kan öppna och spara .doc filer i Text Edit
- Nätverkshanteringen är 100x bättre typ
- Nätverkspanelen är mycket bättre + fler options

Findern är som sagt responsivare. MEN! Tål verkligen inte Metall utseendet. Ser rörigt ut och som två olika system när en del andra apps har aqua. etc etc.

Men men. Skall "thema" bort det sen...

Känns tajt denna uppgradering.

Jag tycker att nätverkshanteringen är seg.
Segare än förut.
Jag vet att man kan mounta en annan drive i nätverket genom att knacka in IP-numret, men det är jobbigt om man har flytande IP-nummer, då varierar det ju från gång till annan.
Finns det andra knep så är jag tacksam för tips.

I övrigt tycker jag att Panthern är kanon, det bästa jag sett hittills, alla kategorier när det gäller OS.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-24 18:50

Har jag missat en omstart eller? Kan det vara så att det inte behövs starta om efter uppdateringar? Uppdaterade nämligen iTunes och behövde aldrig starta om. Dessutom märkte jag aldrig av någon omstart vid installationen av Panther, men det kanske skedde när jag var iväg en liten stund (?).
Snabbt som katten är det i alla fall

  • Avstängd
  • 2003-10-24 19:00

Tangentbordet funkar inte riktigt.

ab defghijklmnopqrstuvxyzåäö

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Tangentbordet funkar inte riktigt.

ab defghijklmnopqrstuvxyzåäö

Du har nog spillt fågelbrännvin i tangentbordet.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Har jag missat en omstart eller? Kan det vara så att det inte behövs starta om efter uppdateringar? Uppdaterade nämligen iTunes och behövde aldrig starta om. Dessutom märkte jag aldrig av någon omstart vid installationen av Panther, men det kanske skedde när jag var iväg en liten stund (?).
Snabbt som katten är det i alla fall

Klart att den har startat om. Hur skulle den annars kunna använda ett nytt operativsystem?
Den gjorde det själv när du var på muggen, eller var du var.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-24 19:16

Jag kan inte connecta till vissa datorer o kataloger på jobbet efter panther-install. Det gick störtenkelt med Jagga. Vad gör man för fel?? Den hittar inte alla discar osv på LANet... Annars är ju Panther krymme, iaf findern och exposé.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-10-24 19:42

"Snabbspola" genom att trycka in första bokstaven i pulldown-menyer (äntligen )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-24 21:16

Fungerar inte med Geforce 4MX på Sawtooth-G4. Nu får jag gå tillbaka till 10.2 eller byta grafikkortet till gamla Rage128. Blää.

För det finns väl inte någon uppdatering att hämta?

Senast redigerat 2003-10-24 22:07
  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-24 21:20

Hur fungerar File Vault egentligen?
Vad hindrar nån från att boota i Singel User mode och skriva passwd användare och byta lösenord och sen logga in och läsa viktiga dokument?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-24 21:24

Kör inte själv Panther (ännu), men är nyfiken:
Är det nån som har haft problem med olidligt seg Dreamweaver MX eller 2004 som märker nån skillnad mot att köra i Jaguar?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Kör inte själv Panther (ännu), men är nyfiken:
Är det nån som har haft problem med olidligt seg Dreamweaver MX eller 2004 som märker nån skillnad mot att köra i Jaguar?

Dreamweaver MX flyter på rätt så bra. Jag satt inte så överdrivet mycket med det i Jaguar så jag kan inte ge dig några exakta resultat, men jag tycker det "hackar" något när man flyttar fönstret (fast det kanske man inte gör så ofta?)

Min blivande hustru har en iMac DV 400, är det lönt att slaska in Panthern på den månntro? Hon kör Jaggan på den nu. 500 mägg RAM nånting.
Hon kör bara Mail, diverse surf och lite Officeskit på den, Word och sånt.

Kör hon redan X på den lär det väl inte bli sämre av Panther jfr. med Jaguar? Snarare tvärtom.

Jag har nu stoppat in Panther i en iBook 500mhz 384mb (första generationen) och där märker man en stor skillnad, allt går "snabbare" och snärtigare. Väl värt uppdateringen. Har även testat att stoppa in det i en B/W G3 300mhz/256mb och den tuffar på helt ok. Inga problem med att surfa och köra lite enklare program..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-24 23:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Min blivande hustru har en iMac DV 400, är det lönt att slaska in Panthern på den månntro? Hon kör Jaggan på den nu. 500 mägg RAM nånting.
Hon kör bara Mail, diverse surf och lite Officeskit på den, Word och sånt.

Jag sitter och kör Panthern på en iMac DV 400 just nu. Det fungerar hur bra som helst. Inget att tveka på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag vet att man kan mounta en annan drive i nätverket genom att knacka in IP-numret, men det är jobbigt om man har flytande IP-nummer, då varierar det ju från gång till annan.
Finns det andra knep så är jag tacksam för tips.

Mounta med rendezvous istället: annandrive.local - oberoende av IP-nummer.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 23:34

Tyvärr fungerar inte Panther på min Lombard utan att jag är tvungen att ta ut en RAM modul.

I alla fall Filevault fungerar genom att spara din Home folder i en skrivskyddad image fil. Om du startar datorn i singleuser mode så ser du inte filerna utan en image fil. Om du tappar bort båda lösenorden är HELA din hem mapp borta eftersom det inte går att öppna den annars.

Panthers nätverk är bättre än Jaguarens men fungerar annorlunda. För att montera volymer på skrivbordet går man inte in i Gå menyn utan klickar på Nätverk i Findern fönstret och kan då browsa hela nätverket där.

//Rob

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-10-24 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
I alla fall Filevault fungerar genom att spara din Home folder i en skrivskyddad image fil. Om du startar datorn i singleuser mode så ser du inte filerna utan en image fil. Om du tappar bort båda lösenorden är HELA din hem mapp borta eftersom det inte går att öppna den annars.
//Rob

Men om man byter password för den användaren i Singel User Mode så kan man alltså komma åt den?:confused:

Här är lite lösryckta tankar kring Panther, jag kanske återupprepar vad andra skrivet:

Installation:
- Installationen är enkel men har fler möjligheter än tidigare. Som vanligt försöker Apple tvinga användaren att registera sig och skicka informationen till dom (men det går att hoppa över - dock missar man en del andra inställningar då). När man skapar nätverksinställningarna kan man välja Lokalt nät via AirPort, det fanns inte tidigare.

Skivverktyg (som man kan nå under själva installationen) har en funktion som jag inte sett tidigare, när man raderar en skiva kan man, förutom att skriva över hela disken med nollor, även välja att skriva över disken 8 ggr med slumptecken. En funktion för de riktigt paranoida, det sägs ju att man måste skriva över en disk 6 ggr eller liknande för att vara säker på att informationen verkligen är borta.

- Direkt efter installationen körs Programuppdatering igång och man får ladda hem nya uppdateringar (och det finns några stycken såna som är nyare än det på Panther-skivorna).

Nya Finder:
- I kolumnläget kan man justera bredden på kolumnerna separat. Tidigare så gick det bara att ha samma bredd på samtliga kolumner.

Exposé:
- Det är precis som fräckt som man tror. Default är att inget hörn är aktiverat, men däremot är tre stycken funktionstangenter aktiva:
F9 - Visar samtliga fönster från alla program (utom gömda program).
F10 - Visar alla fönster i det aktiva programmet.
F11 - Visar skrivbordet (alla fönster åker iväg åt kanterna).

Användarbyte (Fast User Switching):
- Det var inte helt lätt att hitta var man slog på detta. Man gick in på listan över konton och längst nere stod det Inloggning. Där skulle man klicka för att få upp inställningarna för att kunna slå på användarbyte.

- Användbarbyte ger en meny längst till höger där man ser den inloggade personens fulla namn. Denna meny tar rätt stor plats och går inte att göra mindre eller så av. (Eller??)

Hjälpvisning:
- Hjälpvisning som tidigare var smärtsamt slött har nu fått Safaris html-motor och det är en skillnad på 1000 procent eller nåt liknande. MYCKET snabbare!

Adressboken:
- Adressboken är 3.1 (v290) jämfört med 3.0.3 (v225). Lite färg på plus- och minus-ikonerna i redigera-läget och nya fält som “vän” och “assistent”.

Programuppdatering:
- När man installerat program genom programuppdateringen så görs en koll direkt efteråt för att se om nya programvaror finns (ibland krävs en installation av en proggramvara för att en annan ska finnas tillgänglig).

Övrigt:
Apple nya sätt att visa flikar (det ser inte längre ut som flikar faktiskt) gör att Caminos "tabbade surfning" buggar, visuellt. Jag vet inte om jag tycker dessa flikar skulle vara en förbättring av gränssnittet.

Nya programbyte:
Om man trycker alt-tabb väldigt snabbt så växlar man program precis som vanligt. Men håller man ner alt-tabb så kommer bilden nedan upp. Sen kan man växla med piltangenterna eller klicka med musen för att byta program. Det är snyggt och smidigt.

Ett tips: Om ni har mus med scrollhjul som kan klicka, testa att ställa in scrollhjulsklicket till alt-tabb. Då kan man klicka på scrollhjulet och sedan med musen snabbt välja vilket program man vill byta till. Rätt smidigt! (Fast å andra sidan så kan man ju ställa in hjulet på F9 för att få fram Exposé istället.)

Bevaka tråden