Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skrivbordsskrivare tillbaka i Panther!

För er som inte kört OS 9 så är detta alltså en skrivare ni kan ha antingen på skrivbordet och i Dock eller bara i Dock. Dumpa grejer på ikonen så skrivs de ut. Istället för att klicka OK på 12 dialogrutor så droppar man bara in de 12 bilderna t ex.

Skrivarikonen i mitt bildexempel ser rätt trött ut men det beror troligen på att jag bara fejkade en skrivare. Jag har ingen skrivare på plats.

Chefen kommer att bjuda på tårta när jag visar detta imorgon. Hans favoritfunktion i OS 9 som bara försvann och sen en datamupp (jag) som vågar säga att det här nya systemet är bättre.

Senast redigerat 2007-05-13 16:06

Fontbook får nog vänta någon version för min del. Verkar fungera lite si så där med många typsnitt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 23:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Skrivbordsskrivare tillbaka i Panther!

Trevligt!
Den funktionen har ju hängt med sedan urminnes tider. Skrivbordsskrivare fanns väl redan under system 7 om jag inte missminner mig. Nu blir jag tvungen att plocka fram en inplastad kartong med System 6 "extended" och tänka tillbaks. Mycket har hänt sen den tiden.

Mail har säckat ihop på något sätt. Tar 100% av CPU konstant. Jag har startat om datorn men det fortsätter. Hur tusan felsöker jag det här?

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Mail har säckat ihop på något sätt. Tar 100% av CPU konstant. Jag har startat om datorn men det fortsätter. Hur tusan felsöker jag det här?

det gör den för mig också ibland, men det verkar inte ha nått inflytande på resten av systemet för mig (tack vare osx' utmärkta minneshantering)...

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
det gör den för mig också ibland, men det verkar inte ha nått inflytande på resten av systemet för mig (tack vare osx' utmärkta minneshantering)...

Ibland nu i Panther eller ibland även i Jaguar?

Det stämmer att det inte känns som ett program tagit över hela datorn och fläktarna har ju inte varvat upp heller, men nog vill man bli av med detta så snart det går.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-26 23:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Mail har säckat ihop på något sätt. Tar 100% av CPU konstant. Jag har startat om datorn men det fortsätter. Hur tusan felsöker jag det här?

Precis samma fel har jag suttit och joxat med senaste 20 minuterna.

ktrace tyder på att den jobbar 100% med getuid(). Mail.app har funkat klockrent för mig tills just nu. Jag fattar inte vad som hänt. Och varför just nu tro?

Jo det har inflytande på resten av systemet. Min fläkt på Powerbooken drar igång och det är inte alls roligt. Den verkar dessutom ha fått ett helt annan ljud iom Panther (hur nu det kan vara möjligt...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Precis samma fel har jag suttit och joxat med senaste 20 minuterna.

ktrace tyder på att den jobbar 100% med getuid(). Mail.app har funkat klockrent för mig tills just nu. Jag fattar inte vad som hänt. Och varför just nu tro?

Jo det har inflytande på resten av systemet. Min fläkt på Powerbooken drar igång och det är inte alls roligt. Den verkar dessutom ha fått ett helt annan ljud iom Panther (hur nu det kan vara möjligt...)

vad i h... fick du felet precis nu du med? Jag stänger av och sover ut lite nu så får vi se hur den gör imorrn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 00:04

Jag startade precis en tråd om Mail.app problemet. Min tog 80-112 % CPU beroende på hur många program som var öppna. Nu efter att ha stängt ner ALLT o öppnat Mail igen så verkar det funka...

Läskigt. Kör Apple något stress-test mot oss? :rolleyes:

Nu la min av! Tillbaka på 0% igen.

Kör den någon komprimering av mailboxarna i bakgrunden tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 00:06

Jasså... Nu säger Mail:

"There may be a problem with the mail server or network. Check the settings for account “[email protected]” or try again.

The server error encountered was: The server “xxx.xxxx.xxx” refused to allow a connection on port 110."

Okej... mailen har funkat hela dagen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 00:08

Va fan?! Nu kunde jag kollla mailen igen!

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-27 00:08

Av någon märklig anledning så hoppade allt igång efter 00:00. Det måste vara något skumt här.

Dock hittade jag ett mycket smidigt sätt att debugga skenande processer. Jag vet inte vad man brukar använda i MacOSX, men i Linux/Solaris är det strace/truss som gäller. ktrace som jag hittade via terminalen tyckte jag var bökigt värre.

Ok, i Applications | Utilities | Activity Monitor. Dubbel-klicka på processen och ta sen "Sample". Detta spårar diverse systemanrop som kanske kan leda en i rätt riktning (tror detta är ett GUI på ktrace faktiskt)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 00:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Funkar det att skicka bilagor med apple mail till windows outlook nu, utan att win-användaren får två bilagor, en som funkar och en som inte funkar?

Ledsen att säga det… men det har funkat hela tiden, bara du har lagt bilagorna absolut längst ned i mejlet utan någon text efter.
(Den har brutit mejlet och skickat texten efter bilagorna i den extra bifogade filen.)

Jag som gillar "kom ihåglapparna" saknar numer en funktion i Panther! Nämligen att rada upp dem snyggt! Det gick alldeles utmärkt i Jaguar...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 01:12

Aldrig jag byter från Entourage till Mail.
Har kollat upp Mail när Jaguaren kom och också nu, men Mail har långt kvar innan jag skulle kunna byta bort Entourage som jag tycker är toppen och lättskött.
Mail är ju hur trist som helst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
När jag mountar min CD på PB G4 tar det grymt långt tid (10-15s.) innan den dyker upp i Findern. Någon som har liknande symptom?

Har jag haft ett längre tag. Hos mig tuggar och hoppar läsaren något otroligt.

Blir snart reparation igen...

Mail är knäppt. Jag har tre konton varav ett är deaktiverat. Alla tre hämtar dock mail...

Real Player har inte använt Apples API:er när de gjorde RP 9. Fönstret syns nämligen inte i exposé.

Hade strul med Keychain innan jag hittad Keychain First Aid. Hurra!

Och varför kan jag inte markera ett mail och skapa en regel som gäller för den avsändaren via kontextmenyn?

Om nu Findern har stöd för SMB/CIFS och jag har angett mina konto/domänuppgifter i Directory Access, varför används inte de så att jag kan se de utdelade mapparna för varje dator också. Connect-knappen funkar nämligen inte hos mig.

Findern minns fortfarande inte fönsterstorlekar när den kraschar. Arrggghh!!

Min skärm (TiBook 1GHz) vaknar inte upp efter längre vila. Vid omstart är datumet nollställt (1 januari 1970-problemet).

Jag hittar säkert mer...

Edit:
Starta speech och säg "Tell me a joke". Tristare humor får man leta efter...

Äpple + Tab är som bekant kommandot för att snabbt växla program. Släpp tab-tangenten, håll äpplet nedtryckt och du kan gömma (H), minimera(M) eller avsluta (Q) det program i application switcher som just är markerat!

Snu kan man snurra på schacket för att få den synvinkel man själv vill ha. Greppa (klicka och håll nedtryckt) någonstans på brädets kant och dra och skruva som du vill.

Om du startar kontrollpanelen kan du med begynnelsebokstav + space välja den panel som du vill ha (N + space -> Nätverk, Q - space -> Quicktime osv). Funkar dock bara från översikten, inte från en panel till en annan.

Man kan nu (äntligen) klicka på en meny och sedan skriva en bokstav så hoppar markeringen automatiskt till det första ordet med den begynnelsebokstaven.

Senast redigerat 2003-10-27 12:09

Knappt några problem som jag inte hade med Jaguar - snarare färre.

Ett problem dock är att airportförbindelsen går ner fast menyikonen visar full mottagning (alltså, jag kommer inte ut på nätet). Vila och uppvaknande löser det dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Men om man byter password för den användaren i Singel User Mode så kan man alltså komma åt den?:confused:

Ett litet problem för den som vill byta lösenord i singleuser-läget är att NetInfo inte är igång, så man måste ha rätt bra koll på vad man gör för att kunna mounta om rootpartitionen, sparka igång NetInfo och ändra lösenordet. Annars kan man bara ändra lösenord på de konton som finns i /etc/passwd, som systemet inte använder annat än i singleuser-läget.

  • Medlem
  • 2003-10-27 11:35

Safari kraschar när jag klickar på en länk. ALLA länkar. Lite jobbigt.

EDIT: länkar som leder till ett nytt fönster gäller det. Interna länkar funkar, annars kulle jag ju inte ens kunna posta här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Aldrig jag byter från Entourage till Mail.
Har kollat upp Mail när Jaguaren kom och också nu, men Mail har långt kvar innan jag skulle kunna byta bort Entourage som jag tycker är toppen och lättskött.
Mail är ju hur trist som helst.

Håller med! Och med Entourage uppgraderingen som kom - ja då här det ingen match. Och Entourage låter inte som ett MS program och ser definitivt inte ut som ett häller.

Entourage forever!
(Eller tills Mail inte ser så trist ut...)

Enda problem jag har med Panther...

Ingen 'ident', den går inte att slå på - i alla fall inte som man gjorde på tidigare versioner (ala Ircles beskrivning).

iChat loggas av om man byter användare i det nya quick user switching systemet. Och har man iTunes igång i en funkar det inte att köra i annat...

Annars funkar det prima... än så länge (peppar peppar).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 14:36

Körde in Panther i fredags (14.00) i min G3 B/W 550 MHz och allt har gått felfritt sedan dess...faktiskt betydligt smidigare och mjukare. Inga krascher så långt. Inte ens en kernel panic!!!! Det enda jag kan upptäcka som inte fungerar är när jag byter användarkonto - den omtalade "3-D effekten" uteblir och istället blir skärmen bara blå för några sekunder. Kanske är det mitt "gamla" grafikkort som inte hinner med.

Alltså sammanfattningsvis: Mycket nöjd!
Satsar på en full integration på jobbet nästa vecka. Få se vad nätverket säger då...hi,hi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 14:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Tyvärr fungerar inte Panther på min Lombard utan att jag är tvungen att ta ut en RAM modul.

Har det kommit någon lösning på det ännu?

  • Avstängd
  • 2003-10-27 15:02

Jag la upp ett nytt konto till en av sönerna.
Nu kan jag inte redigera hans konto och sätta begränsningar.
En gul rund dutt på hans konto med en bock i ? Namnet och bilden grå.
Måste jag kasta bort honom och göra nytt konto igen?

  • Avstängd
  • 2003-10-27 15:04

Skrivbordsskrivaren funkar om jag dumpar .jpg på Ikonen men inte .cwk

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Skrivbordsskrivaren funkar om jag dumpar .jpg på Ikonen men inte .cwk

Vad är .cwk?

  • Avstängd
  • 2003-10-27 15:07

AppleWorks 6 Dokument

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 15:14

Oh.. i nya Mail.app så kan man äntligen få ens signatur att lägga över den citerade texten i ett svar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Skrivbordsskrivaren funkar om jag dumpar .jpg på Ikonen men inte .cwk

Det beror på att skrivbordsskrivaren inte har något att göra med programmet som skapade filen. Man kan se skrivbordsskrivaren ungefär som ett program som självt försöker öppna filen och skriva ut den, och därför kan man bara använda skrivbordsskrivaren till att skriva ut de filtyper som den har inbyggt stöd för (t.ex. jpeg och pdf).

Bevaka tråden