Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Du kunde ju ha läst de 3 senaste i alla fall...

Det var det jag skrev om. Kommando Shift K alltså.

Jag läste dom, jag missade shiften som jag inte kände till utan tänkte på vanliga kommando K

:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-28 13:16

Alltid lika roligt att köra in en cd-skiva med kopieringsskydd.. brukar alltid sluta med omstart, samma gällde väl jaguar..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Anders.. Verkar funka finfint med version två "Nu har jag lagt in filerna med knappen i menyraden och samtidigt aktiverat den där windowsinställningen"

Då kan jag skippa entourage helt, jippie!

Jag hittade var man sparar detta som permanent inställning nu:

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
  • Avstängd
  • 2003-10-28 21:23

Det finns en del kul grejer under "flärpen" till höger om Window

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 21:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kolla den här varianten. Kommando-klicka i högra hörnet. Tror det är 6 olika sätt den växlar mellan. Går ju även att kombinera med tipset här ovan.

Klicka med alt+äpple så kommer du åt "anpassa verktygsfält".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Klicka med alt+äpple så kommer du åt "anpassa verktygsfält".

Testa ett controll-klick!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 21:52

Eller command + clicka för att flytta iconer.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 22:47

Provade först att installera Panther på min firewire-disk. Det gick väldans snabbt och smärtfritt. Provkörde en del program på det sättet för att kolla att de fungerade innan jag gav mig på att installera Panther på datorns interna disk.

Installationen på min iBook tog lång tid. Valde att uppdatera från Jaguar, valde bort skrivardrivisar, valde endast Svenska som språkstöd, valde bort extraprogram. Ändå tog installationen 1h 15m. Bara optimeringen av systemet tog 45m.

Jag tycker Panther är mycket rappare än Jaguar på många punkter. Safari, Finder och Mail verkar rejält uppsnabbade!

Jag diggar Exposé, flyter på fint även på gammal mac:)

Mjuk scrolling var inte så lyckad för min del. Datorn känns mer seg än mjuk.

Senast redigerat 2003-10-29 16:44
  • Medlem
  • 2003-11-01 20:38

ÅÄÖ vill inte fungera i terminalen.
Som det är nu kommer det bara ut en massa siffror. Exakt vilken teckenuppsättning är det som gäller? UNICODE UTF-8 vill inte ens fungera

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-01 23:18

Jag får inte den grymma "kubeffekten" när jag ändrar användare...

Fast user switching är påslagen men "rotationen" uteblir, skärmen byter bara användare rakt av utan konstigheter.

Powerbook G3 Pismo är verktyget, Exposé funkar kanon..för seg dator?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oscar
Jag får inte den grymma "kubeffekten" när jag ändrar användare...

Fast user switching är påslagen men "rotationen" uteblir, skärmen byter bara användare rakt av utan konstigheter.

Powerbook G3 Pismo är verktyget, Exposé funkar kanon..för seg dator?

Det är bara de med grafikkort som stödjer quartz extream där effekter likt denna fungerar.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-01 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Det är bara de med grafikkort som stödjer quartz extream där effekter likt denna fungerar.

Det funkar på min iBook 700, vad jag har förstått stödjer den dock inte QE...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Det funkar på min iBook 700, vad jag har förstått stödjer den dock inte QE...

Troligtvis har du 16mb i vram och stöds då av quartz extream. Om jag inte minns fel stöds 16mb för att men 32mb rekomenderas. Eller så har Apple löst det och du kan ju vara glad för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 01:48

Radeon eller GeForce2MX och högre stödjer QE. 16 MB VRAM är "minimum" (det finns inget kort som har mindre än det ändå med ett Radeon eller GF2MX chipset så), men mer VRAM är bättre -> 32MB eller mer gör det hela behagligare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 01:49

iBook 700 har om jag inte minns fel ett 16 eller 32MB Radeon-kort, därav stöds det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 13:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Peka på en fil så kan man göra "create archive" vilket tydligen är zip-formatet. Högerklicka eller menyn File i Finder.

Blir inte aladdin systems ledsna nu, om Apple har "gått över" till Zip?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 13:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Apple Mail. Om man lägger till attachments genom att klicka på den knappen (dvs inte med drag å släpp) så finns det en kryssruta (där man kan välja "send Windows friendly attachments") i den efterföljande dialogrutan.

Bra gjort av Apple att man äntligen kan stänga av den funktionen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Skriv IP första gången sen drar du ett alias till Dock.

Fungerar bara så länge de andra burkarna behåller sitt IP-nummer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 21:39

Trots några buggar är jag rätt nöjd med Panther (efter två dagar). Finder känns mycket rappare på min PB 667. Skönt att kunna skippa Entourage oxå, nu då mail blivit bättre. Har dock inte riktigt kommit överens med Expose ännu, vi får se om jag vänjer mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag gillar också upplägget men jag kommer att akvafiera fönstren så fort det erbjuds en möjlighet. Speciellt gillar jag hur Finder förminskar ikonerna till vänster när man gör fönstret mindre. Den undviker scroll ner till en viss gräns.

www.unsanity.org kolla under october!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
www.unsanity.org kolla under october!

Redan installerad! Enda anledningen till att Apple inte bygger in funktionen är att den inte riktigt passar med Dock- och Exposé-programmet. Men har man sin bakgrund i OS 9 så är det svårt att klara sig utan WindowShade.

Bevaka tråden