Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 00:32

Skapar den fortfarande dessa irriterande ".ds store" filer när man ansluter till en PC med Samba?
Jag läste för en tid sedan att det kanske skulle bli ändring på det med Panthern.

Mina första reaktioner/synpunkter:

1. Jag installerade och behöll min användare. Fick stora problem med mina haxies. Tog bort alla tills vidare.

2. Jag tänkte ge Apple Mail/Address Book en chans men hur får man över Adressboken från Entourage? Jag har strulat med detta tidigare men nu var det hur lätt som helst.

- Entourage: Markera alla kontakter i adressboken och dra ut till en mapp på skrivbordet.

- Address Book: Välj importera VCards, peka på mappen, markera alla och importera. Funkade helt utan problem.

3. Jag upptäckte att man kan lägga in anteckningar (Note) i Nyckelringsprogrammet. Perfekt för att arkivera lösenord och serienummer till ditten å datten.

4. Software update kan dra ner saker i bakgrunden och stör då inte användaren förrän det är dags att installera.

5. Var tog Color Sync vägen? jag hittade till slut på den som ett fristående program i programmappen. Den hade nu så mycket inställningar att jag snabbt stängde ner den och en svettpärla dök upp i pannan...

Det var vad jag mindes just nu

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Lundin
Skapar den fortfarande dessa irriterande ".ds store" filer när man ansluter till en PC med Samba?
Jag läste för en tid sedan att det kanske skulle bli ändring på det med Panthern.

Japp, det gör den. Men de är osynliga? Kanske var det under Jaguar också.

Anders: Stort tack för Entourage-tipset!

  • Medlem
  • 2003-10-25 01:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Här är lite lösryckta tankar kring Panther, jag kanske återupprepar vad andra skrivet:

Nya Finder:
- I kolumnläget kan man justera bredden på kolumnerna separat. Tidigare så gick det bara att ha samma bredd på samtliga kolumner.

Det kunde man göra i Jaguar också, om man höll inne allt vill jag minnas. Ganska så oväsentligt egentligen.

Citat:

Nya programbyte:
Om man trycker alt-tabb väldigt snabbt så växlar man program precis som vanligt. Men håller man ner alt-tabb så kommer bilden nedan upp. Sen kan man växla med piltangenterna eller klicka med musen för att byta program. Det är snyggt och smidigt.

Vad som stör mig är att man inte kan ändra storleken på fönstret som kommer upp (som i LiteSwitch), ikonerna är ju enorma!

/majk

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-10-25 01:45

Bluetooth filöverföring klarar drag 'n drop med flera filer samtidigt! Nu slipper man föra över varje bild för sig från kamera-telefonen

Peka på en fil så kan man göra "create archive" vilket tydligen är zip-formatet. Högerklicka eller menyn File i Finder.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17

Fick precis reklam från Apple och det har en blå färg ungefär som märkningen i Panther. Jag är som sagt ny på Apple Mail. Vad betyder detta?

Senast redigerat 2008-03-07 09:17

Och här har dom samlat lite allt möjligt. Det ser ut som jag måste ha den svenska flaggan framme hela tiden vilket jag inte gillar. Jag vet att jag är i Sverige och menyn har jag bara för teckenpaletten.

Skärmklippet gjorde jag förresten med Kommando-shift-3, dvs hela skärmen. Dubbelklick upp i Preview där jag beskar bilden (nytt!) och sen exporterade jag som jpeg.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17

I mitt förra inlägg syns även den lilla ikonen för Classic där man kan surfa in i äpplet á la OS 9.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
I mitt förra inlägg syns även den lilla ikonen för Classic där man kan surfa in i äpplet á la OS 9.

Classic? Vad är det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Det kunde man göra i Jaguar också, om man höll inne allt vill jag minnas. Ganska så oväsentligt egentligen.

Inte den viktigaste nyheten, men jag har faktiskt använt det flera gånger redan. Har man bara 1024 i bredd så är man mån om pixlarna och då är det smidigt att justera bara en kolumn.

Om nu Apple bara kunde fixa så man kan se filstorlekar, datum mm och även sortera efter detta i kolumnläget...

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Vad som stör mig är att man inte kan ändra storleken på fönstret som kommer upp (som i LiteSwitch), ikonerna är ju enorma!

Jo, de blir rätt stora om man har få program igång. Får väl se om det dyker upp nåt hack som kan ställa in storleken på programbytesikonerna.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 07:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Men om man byter password för den användaren i Singel User Mode så kan man alltså komma åt den?:confused:

DU kan byta ditt password 1000 gånger i singleuser mode. Men din hem katalog kommer du inte åt om du inte har ditt ursprunliga lösenord. Lösenordet sparas i image filen och den kan du inte byta genom att byta lösenord på din användare. Systemet kommer att fråga efter ditt gamla lösenord när du loggar in igen och kan du inte lösenordet så kan du logga in men din hem katalog är helt tom och den enda filen som du ser är din gamla skrivskyddade image fil.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Mounta med rendezvous istället: annandrive.local - oberoende av IP-nummer.

Ciryon

Tack för tipset, ska genast prova.

Om man högerklickar på en fil eller mapp om man har Toast 6 så får man upp "Toast it" somtillval.
Fast det kanske man fick i Jaggan också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om man högerklickar på en fil eller mapp om man har Toast 6 så får man upp "Toast it" somtillval.
Fast det kanske man fick i Jaggan också.

Det kan man i Jaguar också.

Ang Toast. Vet inte om det var så tidigare. Men nu klarar Findern av att mounta TOAST images. Utan att ha Toast installerat.

  • Avstängd
  • 2003-10-25 10:10

Hur får jag tillbaka funktionen på tangenten mellan x v see funkar inte ?
Efter installation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 10:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Fick precis reklam från Apple och det har en blå färg ungefär som märkningen i Panther. Jag är som sagt ny på Apple Mail. Vad betyder detta?

Det finns en förinställd regel (som du såklart kan ta bort eller ändra) som gör att brev från Apple visas i blått.

Någon som vet hur (eller om man kan) importera spamfiltret, som man lärt upp, i Mail till en ny dator?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-10-25 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Fick precis reklam från Apple och det har en blå färg ungefär som märkningen i Panther. Jag är som sagt ny på Apple Mail. Vad betyder detta?

Egentligen bara ett sätt att göra dig uppmärksam på att mail som kommer från Apple. Du kan hitta på dina egna regler från via Prefs | Rules för att antingen färgkoda saker eller flytta omkring jox någotsånär automatiserat.

  • Avstängd
  • 2003-10-25 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Du har nog spillt fågelbrännvin i tangentbordet.;)

Vid den tiden igår hade jag fått i mig vanlig staketpilsner.
Gik bort till grannen Fik wisky sen var vi på Brummers ÖL , Irishoffé.
Nu på förmiddagen så försökte jag igen att få ordning på tangentbordet men "see" funkar inte.
Får väl åka till storbyn för att köpa fågelbrännvin kanske får ordning på tangentbordet sen.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
...Nu på förmiddagen så försökte jag igen att få ordning på tangentbordet men "see" funkar inte...

Jag är fortfarande inte med på vad du vill ska hända. Om du förklarar detta så kanske vi kan klura ut problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 11:35

Det ska formas ett "c" när man trycker in tangenten mellan x och v. Det gör det på mitt tangentbord.

Jag har inte sett att någon haft samma problem... Något mekaniskt fel? Kan det ha kommit skit? Är känslan i tangenten rätt?

  • Medlem
  • 2003-10-25 11:42

Både mail och safari har sluatat fungera på min huvudanvändare. Fungerar fint på en annan användare. Har någon en aning om vad det kan bero på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Det ska formas ett "c" när man trycker in tangenten mellan x och v. Det gör det på mitt tangentbord.

Jag har inte sett att någon haft samma problem... Något mekaniskt fel? Kan det ha kommit skit? Är känslan i tangenten rätt?

njae... jag tror dom tog bort C i Panther. Det hade tagit slut på idéer i deras think tank och detta visade sig vara mindre lyckat i efterhand.

Ni som tappar bokstäver i tangentbordet,,, jag förlorade bokstaven a... Hade en hel del strul (dockan försvann mm). Man bör inte uppgradera från ett tidigare system (som man ofta manipulerat) utan göra en ren installation. Kör PB 667 och datorn är som nypåfödd

Panther also adds a Secure Delete function, giving users the ability to delete files without the worry of having another person retrieve them from the hard drive.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 11:54

Numera är papperskorgen verkligen en papperkorg, men varför kallades den det på svenska även i tidigre system när den såg ut som en amerikansk soptunna av plåt? Varför kallades den inte soptunnan då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Numera är papperskorgen verkligen en papperkorg, men varför kallades den det på svenska även i tidigre system när den såg ut som en amerikansk soptunna av plåt? Varför kallades den inte soptunnan då?

Ja det var ju en helt felaktig översättning men ändå förståelig på sitt sätt. Man har ju inte "trash cans" inne på kontoret liksom...

Apple Mail. Om man lägger till attachments genom att klicka på den knappen (dvs inte med drag å släpp) så finns det en kryssruta i den efterföljande dialogrutan.

Den där inställningen verkar inte finnas som en generell inställning i preferences så vad händer då jag bara droppar in filen?

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
Bevaka tråden