Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag la upp ett nytt konto till en av sönerna.
Nu kan jag inte redigera hans konto och sätta begränsningar.
En gul rund dutt på hans konto med en bock i ? Namnet och bilden grå.
Måste jag kasta bort honom och göra nytt konto igen?

Betyder att användaren är inloggad. Växla över till densamme och gör logout, dvs inte en switch tillbaka för då är han fortsatt inloggad. Kommando Shift Q så blir han utloggad.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-27 16:12

Någon som testat Exchangestödet i Mail.app, Adressboken och iCal?

Är även nyfiken på hur man går tillväga när man ska använda VPN.
Vet hur och vart man ställer in VPN, men hur använder man det?

(Har en släkting som arbetar på universitetet i en ren windowsmiljö, men nu har skaffat en iBook hemma (klokt). Behöver smidig integration med sitt jobb...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 16:17

Många smaskiga funktioner finns det. Det har blivit lite "renare", mer stil om man säger så.
En funktion som jag gillar skarpt, eller snarare en rättning av en bugg, är att Mail numer sorterar kataloger som börjar på åäö rätt. Mappen Övrigt ska komma sist, inte efter O...
Sedan är exposé en helsmart sak. T o m när man bara har en apples egna mus. Tänk vad finurligt att koppla exposé till andra musknappar, t ex "tryck på rull-knappen".

Nu fick jag upp Explorer när jag klickade på en webblänk. Jag försökte hitta systeminställningen för Internet men den tycks inte finnas kvar. Hur?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-27 16:31

Starta Safari (eller mail om motsvarande problem finns där) och välj inställningar: Allmänt => förvald webbläsare (förvalt e-postprogram).
Extratips: Använd Panthers hjälpfunktion som är just en hjälpfunktion och inte en väntfunktion som i Jaguar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
Starta Safari (eller mail om motsvarande problem finns där) och välj inställningar: Allmänt => förvald webbläsare (förvalt e-postprogram).
Extratips: Använd Panthers hjälpfunktion som är just en hjälpfunktion och inte en väntfunktion som i Jaguar!

Tack. Den stod förvisso redan på Safari men jag fick komplettera med att slå om alla .url-filer till rätt läsare.

  • Avstängd
  • 2003-10-27 17:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Betyder att användaren är inloggad. Växla över till densamme och gör logout, dvs inte en switch tillbaka för då är han fortsatt inloggad. Kommando Shift Q så blir han utloggad.

Inloggningsrutan kom upp på honom så det var nå´t mittimellan.
Startade om burken. Nu har jag begränsat lite.:)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-27 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Kan man låta två användare på datorn använda samma iTunesbibliotek? Får inte det att fungera. En annan sak som jag just märkte var att om det ena användaren har t.ex. Itunes öppet och man byter användare som även han vill öppna iTunes så går det inte. Då får man switcha tillbaka o stänga.

Vi har lagt den på en annan partition alt annan HD där alla har rättigheter (man kan ju välja ha denna , rättigheter avslagen) Sedan får alla anv peka mot denna mapp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Inloggningsrutan kom upp på honom så det var nå´t mittimellan.
Startade om burken. Nu har jag begränsat lite.:)

Om du startat datorn i ditt login och grabben sen vill växla över så ska grabben uppge sitt lösen. Om du vill ta över datorn och växla tillbaka så ska du uppge ditt lösen. Om du istället väljer logout för grabben så hamnar du i loginrutan där alla konton syns. Ditt konto kommer då att ha en ring med en markering som visar att den redan är startad.

Har man flera konton startade och väljer stäng av eller omstart så måste dessa personer ge sitt medgivande till omstarten genom att slå in sina lösenord.

  • Avstängd
  • 2003-10-27 18:27

Ni har väl antagligen sett detta men i fall att så är den här:

http://www.apple.com/macosx/video/

Hmmm....jag får ingen bild på den där videon....? Weird.

vem fan är omar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 19:54

En sak som stör mig (bara lite) är att om man klickar på findersymbolen i dockan så uppdateras inte vad man har kvar på hårddisken förrän man klickar på hårddisksymbolen.

Vad jag inte fattar är de som tycker att nya findern är en kopia av xp explorer - kanske inspirerad men ingen kopia.

däremot växlingen av program mer lik xp

och sen en fråga

jag har kört apples mail enbart - har ej testat entourage - kan någon ge mig lite info varför jag bör byta, vad är bättre...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 20:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
jag har kört apples mail enbart - har ej testat entourage - kan någon ge mig lite info varför jag bör byta, vad är bättre...

Eller tvärtom, jag har kört Entourage men tänkte byta men är osäker. Det svider lite att säga men jag tycker nog att Entourage är snyggare. Har fått för mig att Mail har bättre spam-filter, stämmer det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-27 21:42

Själv har jag installerat panther idag och hittils är jag någolunda nöjd.

nya mail, typsnittsboken och expose är trevligt.

Sen tycker jag att markeringen av ikonerna är lite underliga, bakgrundsfärg och ram.. kan man stänga av det?

Måste tyvärr säga att jag inte gillar utseendet på nya finder.. som någon sa tidigare, känns som utforskaren på en windowsdator. Jag gillar mer utseendet i finder under jaguar, men gillar smidigheten under panther. Aluminium-utseendet tycker jag inte passar när man bläddrar i mappar..
Man kan ju få det lite likt när man väljer 'göm verktygsfält' men då fattas bara de gamla knapparna..

men men, man kommer väl in i panther så småningom..

och en sak till, iChat fungerar inte alls. Går inte att starta överhuvudtaget.. ?!
mvh

Ja nu kan jag meddela att rutan som kommer upp vid kernel panic ser lite annorlunda ut, så vitt jag kan minnas. Lite mörkare med en avstängningsikon inuti. Jag har ingen aning om vad som orskade detta, brukar sällan få kernel panics.

Vad gäller nya Finder så vet jag inte om jag gillar utseende, men jag gillar upplägget skarpt, en klar förbättring faktiskt. Mycket bättre än i Jaguar.

Jag gillar också upplägget men jag kommer att akvafiera fönstren så fort det erbjuds en möjlighet. Speciellt gillar jag hur Finder förminskar ikonerna till vänster när man gör fönstret mindre. Den undviker scroll ner till en viss gräns.

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
.. Man kan ju få det lite likt när man väljer 'göm verktygsfält' men då fattas bara de gamla knapparna..

Dubbelklicka det breda grå fältet.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-27 23:54

Hittade det nyss faktist! Det gjorde mig genast lite lyckligare

Här finns några fler tips & trix: http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031024080947854

P.S Märkte nyss att Kom-ihåg-lapparna heter 'Stickies' i Panther..

Jag har fått problem med Mail.
Den kraschar stup i kvarten samt att ikonen har försvunnit. Känner någin till detta problem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus

Måste tyvärr säga att jag inte gillar utseendet på nya finder.. som någon sa tidigare, känns som utforskaren på en windowsdator.

mvh

Kan fortfarande inte se någon direkt likhet med xp explorern - et finns exempelvis funktioner ii panther findern som inte finns i xp och att de har lagt diskarna till vänster - skulle det vara det som gör den lik explorern.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 09:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Har det kommit någon lösning på det ännu?

Nej inte vad jag vet. Får vänta tills 10.3.1 uppdatering innna jag provar Panther igen på min Lombard. Installerade Panther på min backup 6 Gig HD först för att se om allt fungerar.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Kan fortfarande inte se någon direkt likhet med xp explorern - et finns exempelvis funktioner ii panther findern som inte finns i xp och att de har lagt diskarna till vänster - skulle det vara det som gör den lik explorern.

Kolla den här varianten. Kommando-klicka i högra hörnet. Tror det är 6 olika sätt den växlar mellan. Går ju även att kombinera med tipset här ovan.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17

Hur ansluter man till andra Macar i nätverket med Rendezvous?

Vet inte om de är riktigt detta du menar men det finns en ny rubrik i Gå-menyn. Nätverk (Kommando-Shift-K).

Ja, då kan man ansluta om man skriver in IP-numret.
Det var någon som skrev tidigare att man kunde använda Rendezvous för att mounta diskar. Att använda IP-nummer är opraktiskt. För mig i alla fall.

Skriv IP första gången sen drar du ett alias till Dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-28 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Hur ansluter man till andra Macar i nätverket med Rendezvous?

Jag har inte läst hela tråden så du kan ha förkastat den här varianten redan. Men i finderfönstret så listas alla maskiner som hittas via rendezvous i Network.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kent
Jag har inte läst hela tråden så du kan ha förkastat den här varianten redan. Men i finderfönstret så listas alla maskiner som hittas via rendezvous i Network.

Du kunde ju ha läst de 3 senaste i alla fall...

Det var det jag skrev om. Kommando Shift K alltså.

Bevaka tråden