Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 15:59

Funkar det att skicka bilagor med apple mail till windows outlook nu, utan att win-användaren får två bilagor, en som funkar och en som inte funkar?

Exposé:

Måste programmen uppdateras för att detta ska fungera. Jag har sett nu att det händer hela tiden att vissa program inte syns när man "exposerat".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Funkar det att skicka bilagor med apple mail till windows outlook nu, utan att win-användaren får två bilagor, en som funkar och en som inte funkar?

Jag kan testa om du talar om vilken filtyp du vill ha och vilken adress jag skickar till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Vid den tiden igår hade jag fått i mig vanlig staketpilsner.
Gik bort till grannen Fik wisky sen var vi på Brummers ÖL , Irishoffé.
Nu på förmiddagen så försökte jag igen att få ordning på tangentbordet men "see" funkar inte.
Får väl åka till storbyn för att köpa fågelbrännvin kanske får ordning på tangentbordet sen.:D

Mystiskt, hoppas fågelspriten hjälper.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Hur får jag tillbaka funktionen på tangenten mellan x v see funkar inte ?
Efter installation.

Ett liknande problem från förstasidan på http://www.xlr8yourmac.com (ca 2/5 ner på sidan):

BTW - a reader sent a note today about a strange issue with "Synergy" and 10.3:

"After installing Panther, I could not use the lowercase "a" key. After 8 hours of troubleshooting and typing (do you have any idea how many words have an "a"?) I discovered the conflict was with Synergy, the itunes utility that puts player controls in the menu bar. I turned it off and sure enough, I got back functionality of the "a" key.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 16:41

Anders, skicka en .doc fil till: jon at alfafinans punkt se

tackar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-25 16:44

Kan det vara sant? Jag tycker mig ha fått längre batteritid! Från drygt 2 till drygt 3 timmar på PB12" Tre maskiner inga problem alls ännu! Fånigt nöjd. Förhöjd datalivskvalitet f.n.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 16:54

installerade på min imac DV SE utan några problem, likaså på min brors imac rev A eller B (som förövrigt är riktigt skum och inte har varken CD eller vett. Men med lite trix så funkar det).

FIck dock stora problem med familjens iBook dasslock (firewire).
När jag installerat (installationen tog ett jävla tag och fungerde bara efter jag formaterat hårddisken.

Skärmen verkar inte stödjas och är nu extremt hård (kontrastrik). Och jag kan inte kallibrera den..
förbannat jobbit då inte gråtoner och all text syns och således inte går att läsa..
Vad må det vara för fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Exposé:

Måste programmen uppdateras för att detta ska fungera. Jag har sett nu att det händer hela tiden att vissa program inte syns när man "exposerat".

Är dom som inte syns "gömda"? För så är det för mig..

Visa Exposé-blobben. I terminalen skriver du:
defaults write com.apple.dock wvous-floater -bool true

Och sedan startar du om dockan med
killall Dock

För att ta bort den byter du ut true mot false.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Anders, skicka en .doc fil till: jon at alfafinans punkt se

tackar

Kolla nu. Du får två brev som är skickade på olika sätt. I båda breven finns dels en wordfil från Word och en sparad med TextEdit.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick
Är dom som inte syns "gömda"? För så är det för mig..

Ja jäklars... men när man exposerar vill man väl se rubbet? Kommande tillvalsinställning kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 17:13

Anders Täpp> Vad är du för "huvud" du har uppe i menyn? Användare? (Se bild nedan) Har letat utan att hitta.
Kan man byta användare utan att behöva skriva in lösenord? Tycker att det är lite onödigt i mitt fall när vi inte har några hemligheter i vår familj.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 17:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Ja jäklars... men när man exposerar vill man väl se rubbet? Kommande tillvalsinställning kanske?

Hellre tillval än att de tar bort det. Vissa bakgrundsprogram vill man kanske inte se i Exposé (som mail)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 17:59

Anders.. Verkar funka finfint med version två "Nu har jag lagt in filerna med knappen i menyraden och samtidigt aktiverat den där windowsinställningen"

Då kan jag skippa entourage helt, jippie!

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Anders Täpp> Vad är du för "huvud" du har uppe i menyn? Användare? (Se bild nedan) Har letat utan att hitta.
Kan man byta användare utan att behöva skriva in lösenord? Tycker att det är lite onödigt i mitt fall när vi inte har några hemligheter i vår familj.

Guuben är ABMenu som är ett smart tillägg till AddressBook. Verkar funka hyfsat med Panther.

ABMenu

Vill du få fjutt på byte av användare så kommer du att bli tvungen att slå in lösenordet, men det är det väl värt. I Systeminställningar:Konton så har du ett hus i botten. Klicka den knappen och aktivera "fast user switching". Vet inte vad de kallar den på svenska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Anders.. Verkar funka finfint med version två "Nu har jag lagt in filerna med knappen i menyraden och samtidigt aktiverat den där windowsinställningen"

Då kan jag skippa entourage helt, jippie!

OK, men då vill jag ha den där inställningen permanentad så den även funkar när man droppar in filer. Någon som har tips på hur?

Det finns för övrigt en sådan inställning i Entourage sedan tidigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Tycker att det är lite onödigt i mitt fall när vi inte har några hemligheter i vår familj.

De andra kanske inte berättar för dig vad som är hemligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 18:18

Kan man låta två användare på datorn använda samma iTunesbibliotek? Får inte det att fungera. En annan sak som jag just märkte var att om det ena användaren har t.ex. Itunes öppet och man byter användare som även han vill öppna iTunes så går det inte. Då får man switcha tillbaka o stänga.

iMats: Om du tar bort lösenorden på Användarkontona borde det väl fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 18:36

Pentry(Panthry?): Du kan använda samma bibliotek genom att trixa lite. Först ger du andra användare läs- och skrivrättigheter på din musikmapp(högerklicka och "get info" och "Ownership").
Sen skapar du alias av de filer som finns: "iTunes Music library", "iTunes Music", "iTunes Music Library.xml"
Lägg dessa alias i den andra användarens musikmapp. För att det skall funka bör inställningarna i iTunes förstås vara likadana innan du gör ovanstående.

Är inte 100% säker på att du måste ge andra användare läs och skrivrättigheter, men detta gör att andra använadre också kan lägga till musik.

Det är tråkigt att Apple inte löst detta på ngt fint sätt. Att det inte går att ha iTunes öppet samtidigt är ju en major bugg.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
iMats: Om du tar bort lösenorden på Användarkontona borde det väl fungera?

Jo, det funkade faktiskt. Trodde inte det skulle gå eftersom pantern i ville tillåta mig att endast ha tre bokstäver i mitt lösenord. Problemet är att jag nu ändrade mig efter att tagit bort mitt lösenord och då tillåter inte pantern mig att ha något lösenord alls... Inget allvarligt problem men ändå...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-25 19:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Kan man låta två användare på datorn använda samma iTunesbibliotek? Får inte det att fungera. En annan sak som jag just märkte var att om det ena användaren har t.ex. Itunes öppet och man byter användare som även han vill öppna iTunes så går det inte. Då får man switcha tillbaka o stänga.

Ja men den kan inte ligga i någons användar mapp!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 19:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Anders Täpp>Tycker att det är lite onödigt i mitt fall när vi inte har några hemligheter i vår familj.

Hehe. Ska vi slå vad?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-25 21:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av henrrrik
Hehe. Ska vi slå vad?

Nä, det ska vi inte...:rolleyes: Men lösenord är iallafall inte nödvändigt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-25 21:32

Uppfattning hittils: Det går ju tokfort det här!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-25 22:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Kan man låta två användare på datorn använda samma iTunesbibliotek? Får inte det att fungera. En annan sak som jag just märkte var att om det ena användaren har t.ex. Itunes öppet och man byter användare som även han vill öppna iTunes så går det inte. Då får man switcha tillbaka o stänga.

Jag har delat ut min iTunes-mapp så att "alla" har läs och skrivbehörighet (med hjälp av SharePoints).
Från min andra användare (jobb-konto) har jag pekat om sökvägen till musiken i iTunes inställningar.
Funkar.

Att iTunes inte kan användas av flera samtidigt, vid anvnändarbyte, beror nog på att iTunes handhar ju ibland annan hårdvara, så som iPods och CD-skivor.

Det är ju inte så lyckat om sådant kan "tas över" av annan användare som loggar in. Verkar logistkt, tycker jag.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-25 22:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Tangentbordet funkar inte riktigt.

ab defghijklmnopqrstuvxyzåäö

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=184576

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 00:17

Microsoft's bluetooth mus fungerar perfekt nu med de två extra knapparna mappade till exposé, dessutom verkar den vara klart mer exakt och följsam.

Tyvärr går det inte att mappa de extra knapparna till annat, men det är möjligt att det fungerar med usb overdrive som jag inte testat med ännu

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 00:33

hmm..har lite buggar på skrivbordet....hårddiskikonen flyttar alltid på sig trots att jag lägger den upp till höger...den vill absolut inte vara där...ändrar sig efter vila eller omstart. hmm

sen en annan sak. tryckte på "ordna" på skrivbordet och alla symboler la sig prydligt...förutom en wordfil som liksom hamnade emellan två så jag kunde inte klicka på den...inte ens när jag tagit bort filerna runt omkring... märkligt. gick inte att öppna, klicka på den eller nåt.

Bevaka tråden