Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga macar på SVT

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .

SVT är ju ett riktigt sosse-företag. Så Windows måste det så klart vara!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis

Nja Flockpartistiskt är väl en bättre beskrivning + Thatcher vid ratten

• Medlem
  • 2004-01-26 19:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis

Pang på rödbetan

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:07

I höstas såg man annars för första gången på länge Macar i ett SVT-program.
Tyvärr var programmet Hemligstämplat inte någon höjdare så det var nog ingen vidare produktplacering....

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 20:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Nog måste ni väl förstå det! Inte är det användarna som är viktiga i organisationen, det är IT-avdelningen...

*leende från öra till öra*
Word man!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Pihl
I höstas såg man annars för första gången på länge Macar i ett SVT-program.
Tyvärr var programmet Hemligstämplat inte någon höjdare så det var nog ingen vidare produktplacering....

Men deras avslöjande att Ingvar Carls(s)on hade skrivit Ulf Lundells låtar var ju ganska fränt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 20:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Det är ju precis så det inte är.
TV-licensen är en licens vi betalar för att få inneha TV-mottagare.
Pengarna från TV-licensen går rätt in i statskassan.
Vilken mängd pengar som sedan betalas ut till SVTs olika kanaler Sverigesradios olika kanalar, Utbildningsradion samt annan Publicservice verksamhet är inte på något sätt knutit till hur mycket pengar som kommer in via TV-licensen.

(Dock ska man ju inte förneka att den tillkommit för att ge lite extra pengar så att staten har råd med Publicservice, fast det är ju en annan sak)

Om man ser på svt.se så ser man att dryga 90 procent av SVT´s budget är licenspengar. Vad jag förstått av folk på SVT är de väldigt måna om att inte vara en statstelevision utan public service.

Men en bra sak med att stora företag standardiserar till PC är att de få som lyckas hålla sig kvar vid Mac kan anlita små Mackonsulter som mig då den interna IT-avdelningen inte begriper Mac.

En sak som en IT-tekniker sa till mig för många år sedan på ett ställe där jag jobbade (med annat en dataservice) var att det krånglade mycket mer för Macanvändarna. Ofta beroende av att dom strulade till det själva men att dom var betydligt bättre på att lösa problemen själva också.

Sitter själv på It-enheten på en kommun, och vi har en standardiserad maskinpark iform av Dell (tyvärr, men vi köper inte in dessa längre som tur är) samt Compaq. Vi tillåter inte att man ställer in någon annan burk i nätet, detta p g a att det är vi som skall supporta "skiten" när den går sönder (OBS!!! NÄR den går sönder). Undantag görs dock då det gäller specialdatorer som Stadsbyggnadskontoret behöver. Då är det Nerwork som gäller, p g a överlägset pris jämfört med Compaq.
Att då låta folk i stort sätt välja själv vilken dator de själv önskar är tyvärr ohållbart. I de fall där vi kan låser vi ner datorn så mycket det går. Folk får inte installera vilket program de vill (något de skrivit under på när de fick sitt inloggningskonto) p g a att om det blir fel så ringer de oss. Så är det bara. Visst, det låter bra om man låter sina användare leva fritt i nätverket, men räkna att man då också får lösa sina egna problem. Och när det visar sig att man kan lite grann om datorer så får man lösa grannens fel också, för att till slut få ta hand om hela avdelningens fel... Och om man inte vet i vilken mapp man behöver installera om Office97 för att Sofia Omfale skall funka så... Enligt mig onödigt strul.
På SVT så finns det säkert en större datormognad än på min kommun, men likt förbannat så är det IT-avdelningen som skall supporta det hela. Att installera linux på burken bara för att "trilskas" är kanske bra, men se först till att du kan få (det vanligt förekommande ordet i detta inlägg) support på den. Annars står man där om det blir fel.

OBS!!! Jag har dock försökt övertala våra informatörer att de borde tjöta på IT-chefen om att inköp av 2 macar våre välkommet. Så att exempelvis jag kan få gå en mac-support-kurs, och naturligtvis så måste vi då också köpa in en mac till IT-enheten...

• Medlem
  • 2004-01-26 21:37

Att välja PC för att det är en "billigare lösning" är som att spänna vagnen före hästen. Det är väl verksamheten som ska styra valet av verktyg, inte tvärt om? Låt kreatörerna få ha sina Macar och byråkraterna sina Windows-hojar. Låt behoven styra.

Senast redigerat 2004-01-26 22:38

Alltså, att sluta betala tv-licensen för att de anställda på SVT inte använder Mac... vad fan är det för larv? Jag hörde att Arlas huvudkontor har Delldatorer - jag ska snatta yoghurten nästa gång!

IT-avdelningarna gör allt för att underlätta sitt arbete och minimera tiden för support. Kör så många som möjligt likadana burkar med samma program så blir det väldigt enkelt att bara blåsa rent och köra in en ny installation på nolltid.

Självklart finns det avdelningar som kör program utöver standardinstalltionen och vår avdelning kör till och med Mac.

Nu har jag kanske ovanligt snälla datapojkar på mitt företag men de har inga problem med att reklamavdelningen kör Mac. De finner det naturligt.

/c

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 22:39

Jag tycker att Pär har rätt i det han skriver... De stora organisationerna har säkert räknat på vad det kostar... Men det finns inget som säger att dom har räknat rätt!

Men samtidigt förstår man ju supporten.

Men jag fattar samtidigt inte hur någon kan använda PC... Det tar bort min livsglädje. PC-användandet alltså.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-26 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Men jag fattar samtidigt inte hur någon kan använda PC... Det tar bort min livsglädje. PC-användandet alltså.

Det syns på din avatar att du använder Mac. Du borde nog skicka bilden till SVT...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Ja specialbyggda burkar med Avid skulle jag tro.

Jupp. Sitter ibland vid en riktigt skön Avid Composer Adrenaline, som renderar effekter i realtid och tar in material från alla möjliga källor... Körs på en HP-burk med WinXP som, ta i trä, funkar alldeles utmärkt.

Just vad gäller SVT så används en del program utöver de vanligaste MS-levererade, och dessa finns, mig veterligen, bara för Windows. Nyhetsredaktionerna sitter ju inte och skriver nyhetstelegram i Word om man säger så.

Sen finns det ju en del egenutvecklade program för SVTs produktion, bland annat ska reportrar snart börja redigera enklare nyhetsmaterial direkt på sin desktopdator. Skulle tro att detta i slutändan blir billigare att skapa egna applikationer än att köpa in ett par tusen licenser för Avid Xpress eler FCP...

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 09:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av franzman
Skulle tro att detta i slutändan blir billigare att skapa egna applikationer än att köpa in ett par tusen licenser för Avid Xpress eler FCP...

Säkerligen, om man har ett lite unikt informationsflöde eller så...
Fast det vill ju till att man äger källkoden och att den är portabelt skriven - så man inte behöver köpa in och bråka om och om igen...

• Medlem
  • 2004-01-27 09:19

Jag fattar inte varför folk väljer Windows. Det finns ingen vettig anledning att använda PC längre.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-27 10:32

Varför skulle suporten inte kunna supporta Mac OS också? Dom har säkert flera olika win-system och säkert ett par linux också. Det brukar vara det vanliga på IT-avdelningar.

Nä, jag tror dom är rädda för Mac (kan ju innebära nerdragningar) och samtidigt påverkade av envisa rykten och skrönor som far runt i it-sverige om hur besvärligt det är med mac bla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av franzman
Sen finns det ju en del egenutvecklade program för SVTs produktion, bland annat ska reportrar snart börja redigera enklare nyhetsmaterial direkt på sin desktopdator. Skulle tro att detta i slutändan blir billigare att skapa egna applikationer än att köpa in ett par tusen licenser för Avid Xpress eler FCP...

Vad jag har förstått så kommer några/alla(?) av de SVT anställda åt material från sina hemdatorer också. Vilket gör att de rent teoretiskt kan t.ex. förbereda saker hemma.
(kan någon som jobbar på SVT berätta mer eller dementera detta)

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo
De är t o m så stelbenta att de inte vill ha några andra maskiner än Dell. Inte ens IBM-burkar med Windows i vill de ha.

Det kan de iofs inte klandras för... värre skit än IBM:s Intel-burkar får man leta länge efter.

Jag skall inte utala mig om Maccar. Men det jag har sett på jobb, när det har skett "standardisering" är att det blir kaos oftast i riktiga livet. Det säkraste datormiljön är en blandad. Alltid.

• Medlem
  • 2004-01-27 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Det kan de iofs inte klandras för... värre skit än IBM:s Intel-burkar får man leta länge efter.

Hur menar du då? Jag tycker att de verkar ha exemplarisk kvalitet. Dyra, men bra.

Angående tv-licensen och skatt så är tv-licens är i praktiken tv-skatt! Man förbjuds att ha en tv-mottagare om man inte betalar denna licens. Man kan alltså inte välja bort SVT-kanalerna och endast titta på övriga kanaler utan så fort man skaffar en mottagare så måste man betala skatt för den.

Tänk om vi döpte om vägskatt, förmögenhetsskatt med mera till licenser för att inneha bil, stora summor pengar med mera. Vapenlicens eller körkort är saker som passar mycket bättre att tvingas ha licens för. I tv-fallet är det bara oärligt att döpa det till licens när vi har ett begrepp som i de flesta andra sammanhang används för sådant här, nämligen skatt. Alltså är det licenspengarna samma sak som skattepengar i detta fall. Annat vore ordklyveri.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Om ni hade ansvaret att drifta riktigt stora organisationer så tror jag er inställning till standardiserad hård- och mjukvara skulle vara något annorlunda.

Det är lätt att köra både Mac och PC, du har ju besökt bygget här där jag huserar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Måste instämma med Richard, tyvärr. Det "suger fett" för den enskilde anställde men desto mer och hårdare man standardiserar desto mindre blir utgifterna. Det går helt enkelt inte ha en effektiv IT-organisation i företag med flera tusen anställda annars.

Sedan att det kanske tar bort viss arbetslust och att standardisera på en Wintel-plattform i sig kan kosta pengar är en annan femma.

Det är en myt. Att standardisera ger inte lägre kostnader.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Hur menar du då? Jag tycker att de verkar ha exemplarisk kvalitet. Dyra, men bra.

Förut hade de kvalitet, men de senaste åren har de bara blivit sämre och sämre. Plastiga lådor med usel kvalitet, föråldrade grafikkretsar, dåliga prestanda, och dessutom oskäliga priser.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Sen tillbaks till tråden igen.

Är det verkligen en merkostnad att tillåta både windows och mac os i samma "nät".
Jag vet inte om SVT kör en massa unika program som bara finns till windows, då är det ju mer förståligt, men om det bara handlar om en försäkran att inte fel ska uppstå så låter det ju dumt.

Kör man AD som både Macar och PCs kopplas till så är det inga problem. Satsar man sen på att webgränssnitt till de flesta programvaror/tjänster så är det ännu mindre problem.

Fast Dell, HP mfl är ju duktiga på att bjuda på flotta resor, så valet brukar bli lätt som IT-chef...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Det finns ände ett grundutbud med program som skall installeras och konfigureras. OS, Office, Mailprogram, Antivirusprogram, tim redovisningsprogram mflr. Dessa inställningar blir snabbt överförd till 100-tals datorer om bara alla är lika dana, är de olika så tar det mycket längre tid.

Jag säger bara AD samt Filewave...:D

Du kan ha 20 olika PC modeller, alla möjliga macar, det funkar smärtfritt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Nu får du snart ge dig pär...

De flesta användare, så även på SVT vill helst slippa se IT avdelningen, det skall bara fungera ändå. Om man då snabbt och lätt kan få en ny dator, i det här fallet dell, som ser ut och är inställd precis som den som gick sönder var. Då sparar man massa tid och arbetet blir klart effektivare.

bara koppla in en maskin i nätet. slå in användar ID. på tre minuter så kommer system, mjukvaror samt rättigheter ner på maskinen. Sen har alla användare konto både för Mac och PC. Så max 15 minuters downtime per användare och år. Det jobbiga är att bygga profilerna, speciellt vi som har 150 applikationer, men det går bara man vill!

Så snacket om en datormodell, ett os samt en standard, är väldigt dåligt underbyggt. Fast de flesta som lever i den drömvärlden vet ju inte vad de talar om!

Jag upplever att flera här inte har koll på vad man kan bygga med hjälp av standrardprogram för utskjutning av OS, mjuvaror och rättigheter.

Som IT-avdelning räv så kan jag påtala att det är inga problem att köra vilket OS som helst, bara de kan synga mot ett AD eller OD. Sen på PC och Macsidan finns Filewave. http://www.filewave.com/

Med rätt know how så kan man sänka kostander för It avdelningen med 70% samt få ned downtiden hos användarna till mindre än 15 minuter per år. Gigabit ut till varje användare. Stamnät i bygget som kör med 10Gigabit. Jag säger nemans problemas.

Fast det gäller ha en IT-chef som vågar och som vill ha mer än PC på bygget och som skiter i gratisresorna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo
Funderar på att installera Linux på Dellmaskinen de tycker jag ska jobba på. Bara för att vägra anpassa sig liksom...

Mogen attityd. Uppskattas säkert av din arbetsgivare.

Skriver du på ett kontrakt om ett arbete så får du vackert rätta dig efter de regler som gäller där, oavsett om de är rätt eller fel. Annars är det bara att söka sig nån annanstans, SVT har ju gott om vikarier och projektanställda som garanterat skulle tacka ja till ett fast jobb.

Bevaka tråden