Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga macar på SVT

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Micke W:

Det kostar mycket pengar att byta plattform, precis som du säger. Detta tycks dock inte hindrat företag från att slänga ut Macarna till förmån för PC.
En del programvaruföretag har faktiskt uppdaterinagar som gäller alla plattformar. M.a.o. man kan installera en Win eller PC version och man kan uppdatera från den ena till den andra plattformen. Vet inte hur MS gör just nu.

Kan inte mer än hålla med dig ifrågan angående att gå från Mac till PC. Naturligtvis så kostar det också en jädrans massa pengar i form av utbildning etc, programvaror som måste uppdateras(?)/köpa nya... Idiotiskt! Men så verkar de inte leva efter devisen "Pilla inte på något som funkar".

Läste förresten en intressant artikel i Nätverk/Kommunikation där de hade räknat på kostnaden att gå från Windows till Linux för ett företag på dryga 10 000 personer. Det blev en jädrans massa pengar i form av minskade licsenskostnader, inte behöva köpa ny dator jämt etc.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 08:03

Jag är ju inte direkt förvånad. (S)VTs produktioner känns ungrefär lika kreativa och nyskapande som desigen på deras dell-chassin. (finns några få undantag tex "Kobra" jag brukar se hos morsan ibland)

Själv slängde jag ut TV:n för ett par årsedan så jag behöver inte längre betala de där 5.37:- om dagen för det tveksama nöjet att se baren-Linda och farmen-Eva rösta ut big brother gunnar ur ö-rådet.

• Medlem
  • 2004-02-10 09:48
Ursprungligen av dot:

Jag är ju inte direkt förvånad. (S)VTs produktioner känns ungrefär lika kreativa och nyskapande som desigen på deras dell-chassin. (finns några få undantag tex "Kobra" jag brukar se hos morsan ibland)

Själv slängde jag ut TV:n för ett par årsedan så jag behöver inte längre betala de där 5.37:- om dagen för det tveksama nöjet att se baren-Linda och farmen-Eva rösta ut big brother gunnar ur ö-rådet.

Med en sålunda utslängd TV, hur anser du dig vara lämplig att göra svepande uttalanden om SVT:s kreativitet och nyskapande??? Eller smygtittar du på grannens?

Ursprungligen av dot:

Jag är ju inte direkt förvånad. (S)VTs produktioner känns ungrefär lika kreativa och nyskapande som desigen på deras dell-chassin. (finns några få undantag tex "Kobra" jag brukar se hos morsan ibland). Själv slängde jag ut TV:n för ett par år sedan så jag behöver inte längre betala de där 5.37:- om dagen för det tveksama nöjet att se baren-Linda och farmen-Eva rösta ut big brother gunnar ur ö-rådet.

Trots detta så har SVT har ungefär 50% av tittarna vilket är ganska högt med tanke på att det finns andra val, men OK "Svensson" är kanske mer korkade än andra. Du listar en del TV-produktioner, såpor som görs av kommersiella bolag... tack och lov så anstränger sig inte SVT att försöka hitta tittare som är intreserade av den programtypen. Visst talar jag i egen sak men den intelektuella nivå på det som kommer från SVT är avsevärt mycke mer givande än reklamkanalernas utbud.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-10 15:43
Ursprungligen av [email protected]:

Trots detta så har SVT har ungefär 50% av tittarna vilket är ganska högt med tanke på att det finns andra val, men OK "Svensson" är kanske mer korkade än andra. Du listar en del TV-produktioner, såpor som görs av kommersiella bolag... tack och lov så anstränger sig inte SVT att försöka hitta tittare som är intreserade av den programtypen. Visst talar jag i egen sak men den intelektuella nivå på det som kommer från SVT är avsevärt mycke mer givande än reklamkanalernas utbud.

Och tänk vad nivån skulle höjas ytterligare om de anställda fick använda vilken "penna" de ville!

Ursprungligen av Fantomen:

Och tänk vad nivån skulle höjas ytterligare om de anställda fick använda vilken "penna" de ville!

Vad få känner till är att det faktiskt används en del macar även fast datorer som inte ägs av SVT egentligen inte är tillåtna i våra nätverk. Något förbud mot inköp av macar existerar INTE. Däremot finns en *vilja* att fasa ut befintliga macarna men där har man nog tvingats inse att detta är olämpligt. Man skulle kunna säga att vårat IT-folk tiger still när det förekommer privat ägda macar.

Tyvärr kan macar i nyhetsverksamheten inte komma på tal så länge Avid inte släpper en mac-version av sitt "Avstar" eller att hela rikstäckande SVT-Nyheter skaffar ett annat nyhetsdatabassystem som hanterar bl.a alla nyhetsbyråerna, sådana lösningar finns för mac. Till detta kommer att söksystemet med namnet "META" för rörligt nyhetsmaterial är ett eget konstruerat program som till viss del använder ett webbgränssnitt och ett enklare kortningsverktyg finns bara skrivet för PC.

För ca: 2 år sedan drev jag en kampanj om att macar skulle ingå i personalköpen... tog väl 5-6 månader innan chefen för SVT-Utveckling sanktionerade detta och där motivet hela tiden var att SVT´s anställda skulle ha bredast tänkbara kompetens - det resulterade i att ca: 130 macar köptes in om än att bara användas i hemmet. Naturligtvis en förhoppning om att ljusare stunder kommer och där macen kan konkurera.

När det gäller oss på SVT i Göteborg så förekommer till viss del macar i redigering, ljudbearbetning och webbproduktion. Däremot så härskar PC till 100% i den icke kreatörintensiva sektorn typ administration och bokning.

Olle

Majo samt Roger - det finns förmodligen inte kvar en enda modern DELL-burk på SVT i Göteborg, ca: 150 burkar byttes för kanske 2 månader sedan ut mot små kompakta burkar som till utseendet påminner om en liggande Cube. Tror att dom kom från Kungsbacka eller Kungälv. Hela koncernen migrerade i höstas till Windows XP - några enstaka redigeringar har DELL samt Windows 2000. Leverantören heter Network och avtalet ligger på leasing.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-22 13:54

Majo samt Roger - det finns förmodligen inte kvar en enda modern DELL-burk på SVT i Göteborg,

konstigt..
nästa vecka kommer det att stå en flong ny dell-burk på mitt bord på svt Gbg. Eller luras dom?

Jag måste säga att UR gör många bra och informerande program. Även fast det inte är SVT då. Hoppas dom får en egen digital tv kanal sedan.. REA, som är ett barnkonsument program, är trots min ålder på 29 år ett mycket underhållande program.

Och åter igen. En BLANDAD miljö är alltid bäst ur säkerhetssynpunkt. Jag kan jobba på Windows. Inga problem. Men likt en konstnär som behöver en fin utsikt, så behöver jag en viss miljö för att prestera bäst när det gäller grafiskt arbete. Det handlar inte bara om miljön i OS X, utan om typsnitten, det inarbetade sättet, småprogrammen runt omkring "jättarna", kunskapen om hur mitt system fungerar o.s.v

Det jag gör på Win lika bra och ibland bättre än på OS X är att skriva, surfa, koda film...

För en del spelar det ingen roll. Men för VÄLDIGT många spelar detta en stor roll. Och att ta allt detta och lära om, ja då kan du köpa ett par feting G5:or på en gång istället. För det är inget företaget tjänar på.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:06

Dell eller nåt annat, att ha samma maskin överallt gör nog livet bra mycket lättare.

Jo säkert är det så - hos oss som har ca: 40-50 av dess burkar så har 2 moderkort redan säckat ihop pg.a dåliga ethernetportar som är fastlödda på kortet

Det är ju fullt möjligt att dom inte tagit död på DELL till 100% men om du går in i rummen som börjar vid kaffeautomaten och bort till Västnytt så finns nog ingen DELL kvar, möjligen OM någon av de reportrar som är öronmärkta för Rapport & Aktuellt kan ha detta då dom kör bärbara datorer som dom dockar. Vet inte vilken deal som dom gjort med Network, kan ju vara så att den burk som du får funnits i huset en tid men aldrig packats upp.

• Oregistrerad
  • 2004-02-22 14:13

…vid kaffeautomaten och bort till Västnyt…

Vem har desajnat västnytts "screen" i bakgrunden - tycker den påminner om något?

Ursprungligen av Pär:

Vem har desajnat västnytts "screen" i bakgrunden - tycker den påminner om något?

Törs inte vara 100% säker på vem som gjort detta... ser att bakgrunden påminner om en platt appleskärm. Vet att den jag tänker på för kanske 2 år sedan låg bakom ett frågesportprogram som producerades av SVT-Norrköping... han valde då att de tävlande skulle ha iMacarna. Kan säga så mycket att i hans hem så är det macar som gäller samt att hans fru jobbar som grafiker med mac. Det är väl så med scenografer att dom hämtar inspiration från bra desig.

Olle

Bevaka tråden