- majo
- Medlem ●
- Göteborg
Tvingas efter tio år byta till PC. Fy fan. Detta för att jag byter arbetsgivare. Från TV4 till SVT. Fick besked idag från datoravdelningen (SVT) att de "inte vill ha några macar i systemet". Beskedet kom från en luttrad man som själv är macanvändare hemma. Någon svt-människa här som kan tala om vad som händer om jag tar med en privatägd Powerbook och kopplar in i deras nätverk?
Funderar på att installera Linux på Dellmaskinen de tycker jag ska jobba på. Bara för att vägra anpassa sig liksom...
Skrevs ursprungligen av majo
Tvingas efter tio år byta till PC. Fy fan. Detta för att jag byter arbetsgivare. Från TV4 till SVT. Fick besked idag från datoravdelningen (SVT) att de "inte vill ha några macar i systemet". Beskedet kom från en luttrad man som själv är macanvändare hemma. Någon svt-människa här som kan tala om vad som händer om jag tar med en privatägd Powerbook och kopplar in i deras nätverk?
De lär ju inte märka något men det är konstigt att vissa förmodat kreativa institutioner oftast har de strängaste reglerna.
SVT's digitalisering är ju annars ett hett ämne där ledningen tydligen prioriterar en dyr teknik och program som ingen tittar på , istället för att måna om sina anställda.
SVT's chef Juttan blir nog iofs inte så långvarig med tanke på hennes kompetensbrist och tidigare historia.
De är t o m så stelbenta att de inte vill ha några andra maskiner än Dell. Inte ens IBM-burkar med Windows i vill de ha.
Vad är stelbent med det? Dels lär de ha deal med Dell och får billigare maskiner, dels så har de bara ett märke (och kanske även modell) att supporta.
Skrevs ursprungligen av majo
De är t o m så stelbenta att de inte vill ha några andra maskiner än Dell. Inte ens IBM-burkar med Windows i vill de ha.
:rolleyes: Jeeeuus skärpning alltså:eek:
Så kan vi inte ha det... revolution think different!;)
Skrevs ursprungligen av The Answer Man
Mina skattepengar kunde gått gå till lite kvalitetsdatorer åt SVT istället för en massa skräpiga Dellmaskiner. Konformitet är inte bra för innovation.
Nu är det ju tekniskt sett inte dina skattepengar som betalar SVTs verksamhet utan TV-licensen.
Om ni hade ansvaret att drifta riktigt stora organisationer så tror jag er inställning till standardiserad hård- och mjukvara skulle vara något annorlunda.
Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Om ni hade ansvaret att drifta riktigt stora organisationer så tror jag er inställning till standardiserad hård- och mjukvara skulle vara något annorlunda.
Ja och det hade stenhårt varit det mest ekonomiska långsiktigt....OSX
Jag har en TV-licens-räkning liggande, den ska jag inte betala, jag kan inte tänka mig att stödja Dell-inköpen.
Jag kommer naturligtvis få en påminnelse, den kastar jag av samma skäl.
Licensbetalarna har alltför länge fogat sig, nu är det slut!
När kontrollanten kommer nästa gång släpper jag inte in honom.
Måste instämma med Richard, tyvärr. Det "suger fett" för den enskilde anställde men desto mer och hårdare man standardiserar desto mindre blir utgifterna. Det går helt enkelt inte ha en effektiv IT-organisation i företag med flera tusen anställda annars.
Sedan att det kanske tar bort viss arbetslust och att standardisera på en Wintel-plattform i sig kan kosta pengar är en annan femma.
Jotack, har märkt utav det...
Och egentligen så beror det på att man inte tittar på informationsflöden och gränssnitt som är de egentliga kraven utan tycker det är enklare om allt är lika...
Finns ingenstans man jobbar så när man pratar standard generellt : men så fort det gäller datorer så kan man lägga homogeringskraven på andra nivåer än där de behövs.
Normalt sett så innebär det ineffektivitet och höga kostnader - men i datorernas värd så är det inte sådant som gäller (ännu...)
Det skulle väl vara bättre med LC som kör OS 6.0.8 på SVT!
Skrevs ursprungligen av Khedron
Måste instämma med Richard, tyvärr. Det "suger fett" för den enskilde anställde men desto mer och hårdare man standardiserar desto mindre blir utgifterna. Det går helt enkelt inte ha en effektiv IT-organisation i företag med flera tusen anställda annars.
Jodå, men man måste som it-service tänka efter (och det verkar ju inte så aktuellt på många ställen...)
Tillåter de bara Dell så är de ju något avtal som styr det hela. Avtalet har ett antal glassiga Dell-säljare sålt in med standardiseringssnacket som nämns ovan. Vilken smart marknadsföring. Om ni bara köper våra prylar så blir allting mycket, mycket bättre... skriv på här:
En tillvekare + få modeller = färre drivrutiner = mindre underhålls = mindre utgifter.
Jag tror nog många IT-avdelningar tänker till rätt mycket men de är som andra delar begränsade av krav uppifrån.
Som användare skulle jag aldrig överleva att arbeta i en nedlåst miljö men om jag ansvarade för en IT-budget så skulle jag vara så hänsynlös jag bara kunde, standardisera stenhårt och låsa ner klienterna fullständigt. Modell "man-kan-inte-ens-byta-bakgrunds-färg". Jag har sett vad mer eller mindre fria tyglar kostar i tid och pengar, i organisationer från 10 till över 6000 anställda.
Eftersom jag inte vill vara med om något sådant (dvs behöva hantera en IT-budget) så arbetar jag inte som chef och jag använder Mac privat.
Säkert har de något bra avtal med Dell, men den viktigaste orsaken till att man väljer att standardisera på en viss hårdvara är för att man därigenom kan automatisera installation och underhåll, drivrutiner etc, det är det som kostar de stora pengarna, inte hårdvaran.
Att Microsoftdominansen är så stark och går så långt upp som IT ansvariga och chefer är ju ingen hemlighet... men det är farligt,Här har vi verkligen vår tids monopol ... en frukt av för snabbt växande marknad under senare delen av 90-talet och framåt.
Skrevs ursprungligen av Khedron
En tillvekare + få modeller = färre drivrutiner = mindre underhålls = mindre utgifter.
Fortfarande samma diverse saker som behöver göras = samma funktioner som tidigare som behövs = svårare att få ihop det på ett enhetligt sätt = mer byråkrati och mer "störtid" = mindre nytta av verktyget
Jag tror nog många IT-avdelningar tänker till rätt mycket men de är som andra delar begränsade av krav uppifrån.
Den dagen de inser att de tillhandahåller en mängd verktyg för en mängd uppgifter istället för att tro att alla skall kunna tvingas att jobba med det dom tror kan vara lämpligt : Då har de förstått vad de skal lsyssla med...
Jag har sett vad mer eller mindre fria tyglar kostar i tid och pengar, i organisationer från 10 till över 6000 anställda.
Har oxå sett vad det innebär för verksamheten i organisationer där man gått från att anpassa verktygen efter uppgiften till att anpassa uppgiften efter verktygen...
Det blir skit!
Någon svt-människa här som kan tala om vad som händer om jag tar med en privatägd Powerbook och kopplar in i deras nätverk?
Har gjort detta tidigare utan problem, men sen införandet av EGOS i höstas (WinXP som standard på alla 2000+ datorer i SVT:s nät) så är jag inte säker. Tar med min TiBook imorron o testar...
Vill du installera Linux på din jobb-Dell? Good Luck. De flesta datorerna är väldigt hårt låsta. Som journalist o användare av en "normaldator" så kan jag i stort sett bara byta skärmbakgrund, totalt omöjligt att installera program utöver de som är SVT:s standard. Har du administratörsrättigheter kan du förstås göra mer bus.
Förstår din frustration, enheten jag jobbar på hade förut Mac som standard. Nu är nästan alla utbytta till Compaq/Dell. Det enda positiva var att jag kunde snacka mig till en nästan gratis G3:a:)
Samtidigt är det förståeligt att SVT standardiserar på ett OS över hela linjen, med tanke på att det ska sitta support i Sthlm som ska hjälpa använadre över hela landet...
/Frans/SVT
Nu är väl SVT ingen normal organisation med tanke på dess tekniktäthet i alla möjliga kategorier.
Ingen tror väl att de kör och redigerar programmen på en Dell?
Folk med datorkunskap lär de ju ha några stycken på SVT så enda skälet till att dom har köpt från dell lär att ha att göra med att dom fått ett mycket bra avtal.I alla fall kortsiktigt.
Dells datorer är ju väldigt billiga tills man bygger ut dom Dell tar ju mer för en håddiskuppgradering än vad det kostar att köpa en extra HD.Och Dells support är ju inter heller billig om man inte får ett special avtal
Standardisering är inget unikt för SVT, det är inget konstigt med det. Varje undantag och speciallösning kostar tid och pengar.
Standardisering är inget unikt för SVT, det är inget konstigt med det. Varje undantag och speciallösning kostar tid och pengar.
Eller det motsatta.Speciallösningar inför man ju för att det som finns är för dyrt eller odugligt.
Och en flexiblare organisation ger ju desto nöjdare personal. Men StålJuttan är ju inte känd för att vika en tum.
Skrevs ursprungligen av jazzper
Nu är det ju tekniskt sett inte dina skattepengar som betalar SVTs verksamhet utan TV-licensen.
Det är ju precis så det inte är.
TV-licensen är en licens vi betalar för att få inneha TV-mottagare.
Pengarna från TV-licensen går rätt in i statskassan.
Vilken mängd pengar som sedan betalas ut till SVTs olika kanaler Sverigesradios olika kanalar, Utbildningsradion samt annan Publicservice verksamhet är inte på något sätt knutit till hur mycket pengar som kommer in via TV-licensen.
(Dock ska man ju inte förneka att den tillkommit för att ge lite extra pengar så att staten har råd med Publicservice, fast det är ju en annan sak)
Sen tillbaks till tråden igen.
Är det verkligen en merkostnad att tillåta både windows och mac os i samma "nät".
Jag vet inte om SVT kör en massa unika program som bara finns till windows, då är det ju mer förståligt, men om det bara handlar om en försäkran att inte fel ska uppstå så låter det ju dumt.