Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga macar på SVT

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Mogen attityd. Uppskattas säkert av din arbetsgivare.

Skriver du på ett kontrakt om ett arbete så får du vackert rätta dig efter de regler som gäller där, oavsett om de är rätt eller fel. Annars är det bara att söka sig nån annanstans, SVT har ju gott om vikarier och projektanställda som garanterat skulle tacka ja till ett fast jobb.

Jag tror att detta är något som är mellan hans arbetsgivare och honom själv. Visserligen berättar han om det här så en kommentar är inte fel men moralkakorna är kanske något överflödiga. Det är kul att se hur en protestaktion kan gå tillväga. Det är inte alltid det bästa att rätta sig i ledet och kanske det är så att han har så bra egenskaper i sin arbetsgivares ögon att han får hållas med Linuxdatorn och vikarier med flera får snällt vänta på sin tur? Jag vet inte hur det ligger till med det men regler kan och ska brytas ibland! Vissa är rebeller helt enkelt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-27 13:01

Åh, en bukett med pekpinnar.
Tack Joacim Melin! Precis vad jag önskade mig.

För mig HAR det betydelse vilken plattform jag jobbar. Att tvingas över till Windows innebär skoskav för kreativiteten, en blöt filt över den fria tanken. Och mitt jobba där är att vara kreativ.

Nu blir det helt enkelt lite tråkigare och jag blir lite sämre på det jag ska göra. Detta är frustrerande, särskilt med tanke på att det är onödigt. En mogen IT-avdelning kan - om den vill - tillåta både mac och windows.

Och får jag inte jobba i OSX, så finns det ju flera intressanta Linux-miljöer som är att föredra framför framför att ta skeden i vacker hand som Joacim Melin tycker att man lydigt ska göra. Hade mänskligheten konsekvent tillämpat Melins filosofi hade vi fortfarande bott i grottor.

Det här beror bergis på att å många vägrar betala sin TV-licens vilket jag tycker är allmänt svinigt beteende.

• Medlem
  • 2004-01-27 17:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Det här beror bergis på att å många vägrar betala sin TV-licens vilket jag tycker är allmänt svinigt beteende.

Men inte sina programvarulicenser eller ???;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo

För mig HAR det betydelse vilken plattform jag jobbar. Att tvingas över till Windows innebär skoskav för kreativiteten, en blöt filt över den fria tanken. Och mitt jobba där är att vara kreativ.

Nu blir det helt enkelt lite tråkigare och jag blir lite sämre på det jag ska göra. Detta är frustrerande, särskilt med tanke på att det är onödigt. En mogen IT-avdelning kan - om den vill - tillåta både mac och windows.

Och får jag inte jobba i OSX, så finns det ju flera intressanta Linux-miljöer som är att föredra framför framför att ta skeden i vacker hand som Joacim Melin tycker att man lydigt ska göra. Hade mänskligheten konsekvent tillämpat Melins filosofi hade vi fortfarande bott i grottor.

Jag tror inte att någon som läst Joacims tidigare inlägg här på 99mac kan tvivla på hans attityd gentemot mac eller andra plattformar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo

Hade du tänkt längre än näsan räcker så hade du insett att SVT:s IT-avdelning har standardiserat på en plattform av en anledning. Om de har rätt eller fel har inget med saken att göra. Det handlar inte om pekpinnar från min sida men du måste liksom inse att det inte är nåt kollektiv du befinner dig på utan på en arbetsplats och där finns vissa regler man måste finna sig efter, vare sig man vill det eller inte. Att sätta sig på tvären och bara motarbeta leder absolut ingen vart, det gör däremot argumentation för sin sak på ett civiliserat sätt. Testa det istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Jag tror att detta är något som är mellan hans arbetsgivare och honom själv. Visserligen berättar han om det här så en kommentar är inte fel men moralkakorna är kanske något överflödiga. Det är kul att se hur en protestaktion kan gå tillväga. Det är inte alltid det bästa att rätta sig i ledet och kanske det är så att han har så bra egenskaper i sin arbetsgivares ögon att han får hållas med Linuxdatorn och vikarier med flera får snällt vänta på sin tur? Jag vet inte hur det ligger till med det men regler kan och ska brytas ibland! Vissa är rebeller helt enkelt.

Man kan säga att jag befinner mig i samma situation. På jobbet ska vi egentligen inte köra annat än PC. Jag hade gärna kört OS X men på grund av att jag jobbar i vissa system som kräver PC har jag inget val, vare sig jag vill det eller inte.

Jag skulle knappast kunna köra Mac och säga till IT-avdelningen att de ska byta ekonomisystem eftersom jag vägrar köra PC som 99% av resten av ekonomisystemets användare kör utan att klaga.

Visst suger det men verkligen är sådan. Mac:en är en utmärkt plattform som jag trivs mycket med, fast samtidigt kan jag se fördelarna med att som administratör av ett företags IT-miljö ha ett enhetligt system då det förenklar den dagliga driften betydligt, oavsett om det är enhetligt med OS X eller Windows.

Att skylla på att man är mer eller mindre kreativ med en viss plattform anser jag vara trams. En verkligt kreativ person är kreativ oavsett om han har en blyertspenna med bitmärken eller en svindyr bläckpenna med gåsfjäder på.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Man kan säga att jag befinner mig i samma situation. På jobbet ska vi egentligen inte köra annat än PC. Jag hade gärna kört OS X men på grund av att jag jobbar i vissa system som kräver PC har jag inget val, vare sig jag vill det eller inte.

Jag skulle knappast kunna köra Mac och säga till IT-avdelningen att de ska byta ekonomisystem eftersom jag vägrar köra PC som 99% av resten av ekonomisystemets användare kör utan att klaga.

Visst suger det men verkligen är sådan. Mac:en är en utmärkt plattform som jag trivs mycket med, fast samtidigt kan jag se fördelarna med att som administratör av ett företags IT-miljö ha ett enhetligt system då det förenklar den dagliga driften betydligt, oavsett om det är enhetligt med OS X eller Windows.

Att skylla på att man är mer eller mindre kreativ med en viss plattform anser jag vara trams. En verkligt kreativ person är kreativ oavsett om han har en blyertspenna med bitmärken eller en svindyr bläckpenna med gåsfjäder på.

Håller med till 100 %

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 19:14
Citat:

Vilket ju gärna leder till att man inte vill fullt så mycket - inget som märks direkt men i långa loppet. Men så länge oviljan är spridd och man inte framstår i dålig dager så är det ju inget man personligen behöver lida för...
Sitter i liknande situation, men då alla svär så märks inte mina svordommar speciellt.

Citat:

Om pennan tappar udden eller plumpar titt som tätt så går det givetvis ut över kreativiteten... dvs. det är inte vad det är som är viktigt utan att det funkar och är transparent mellan skaparen och skapat… Fast den som inte skapar har ju inte de behoven (ITservice )

Citat:

Vad jag menade var snarare att ibland kan man ha en sådan position att man faktiskt kan sätta sig en aning på tvären. I detta fall skulle det kanske kunna vara så att han sköter sin linuxmaskin helt själv och IT-avdelningen får inget merjobb för det. Bara en nagel i ögat. Vissa får löneförmåner utöver det vanliga, andra får egna speciallösningar för att trivas och kanske för att deras arbetsuppgifter mår bra av det. Jag vet inte hur det ligger till i detta fall men av det jag sagt kan man dra slutsatsen att rätta sig i leden med mera kanske är bra i många fall men långt ifrån alltid. Det beror på hur mycket svängrum man har råd med.

Vissa personer är svårare än andra men har de egenskaper som anses oumbärliga så får arbetsgivaren ta dem som de är. Man får pröva sig fram i sin egen position och situation helt enkelt. Alla måste inte anpassa sig så mycket som du har fått gjort. Alla arbetare på alla arbetsplatser kör inte programvara som kräver den enhetlighet som det talas om här. Även om IT-ansvariga kanske tror det på en specifik arbetsplats.

Citat:

Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Vissa personer är svårare än andra men har de egenskaper som anses oumbärliga så får arbetsgivaren ta dem som de är.

Ingen är oumbärlig.

Citat:

Ingen är oumbärlig.

Jo, om sätter in det i en vilkorssats. Om bara jag kan fixa en sak av alla här på planeten så är jag oumbärlig för uppgiften att fixa saken.

Vad jag menade borde framkommit i det sammanhang jag sa det i. Jag menade att en person kan vara så viktig för en arbetsgivare att det svängrum jag talade om kan accepteras. Släng in detta förtydligande i det jag sa tidigare.

Då jag höll på att jobba ihjäl mig på ett tidigare jobb, för att jag trodde jag var så oumbärlig, så påminde en kollega mig om att kyrkogårdarna är fulla av oumbärliga människor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Då jag höll på att jobba ihjäl mig på ett tidigare jobb, för att jag trodde jag var så oumbärlig, så påminde en kollega mig om att kyrkogårdarna är fulla av oumbärliga människor...

Ja, det är en vanlig sak nuförtiden att många jobbar för mycket. Jag skulle gärna kunna något unikt som värdesätts högt av några som vill betala massor för min kunskap. Då kunde jag om det inte var tidsödande ta rejält betalt och arbeta mindre. I brist på sådan kunskap jobbar många mer i stället vilket kan leda till hälsoproblem. I vart fall så kan en klarsynthet om ens egen betydelse vara bra. Då slipper man i alla fall arbeta ihjäl sig på ren inbillning.

Ja, att överskatta ens egen betydelse är vanligt, oavsett om det leder till att man jobbar för mycket, eller att man får för sig att haka in Linux-burkar på arbetsplatsen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Ja, att överskatta ens egen betydelse är vanligt, oavsett om det leder till att man jobbar för mycket, eller att man får för sig att haka in Linux-burkar på arbetsplatsen

Dessutom kan det vara bra att veta när man inte vet hur betydelsefulla andra är på deras respektive positioner när man inte känner alla detaljer. Det är väldigt bra i trådar som denna till exempel!.

Citat:

Nu tror jag iofs att riktigt kreativa arbetsplatser låter kreatörerna köra det dom vill. Det är en investering.

Sen tror jag att du har fel i övrigt. En kreativ person är givetvis alltid kreativ. Men, en klassiker man kan ta till. Don't fix it, if it's not broken. Vilket lite är situationen på en del företag. Ett av de största taxibolagen i stockholm är ett vanligt exempel på det. Dom körde maccar (nu är det iofs irrelevant vad dom körde) och hade ett fungerade system. Låga supportkostander, och låga kostnader för utbildning. Helt plötsligt så beslöt sig någon IT-ansvarig att dom skulle "standardisera", och bytte ut allt till Windows klienter och datorer. Vad jag hörde så har dom femdubblat supporten, har ständiga problem med avbrott, virus, dyrare utbildning, högre licenskostnader etc etc. Nu säger jag inte det för det är Windows. Utan för att det är ett exempel på "Don't fix it, if it's not broken".

Det kunde lika gärna vara tvärtom.

Dom bästa och säkraste miljöerna i allmänhet, är alltid blandade. Mindre risk för nertid pågrund av virus eller buggar etc etc.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-27 22:01
Citat:

Vi är nog ganska många som vill hävda att kreativiteten ökar när vi får använda den penna som vi trivs med, vare sig det är bitmärken eller gåsfjädrar på den. Ibland kan det nog vara värt att sätta sig lite på tvären för att få använda den penna man vill ha.

Så vad är då skillnaden på Photoshop, Illustrator, Quark, Indesign, mm, mellan mac och pc? Jag förespråkar ingendera här, men eftersom programmen fungerar lika dant på båda plattformar så ser jag inte hur kreativiteten kan hämmas av att ha en windowslogga nere i vänstra hörnet framför ett äpple i övre vänstra hörnet.

(bortsett från kortkommandon då, som man lär sig på ett par minuter...)

Vill bara påpeka att jag håller med i mycket Joacim Melin skrivit i den här tråden.
Tänker dock inte gå in i diskussionen själv.

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-27 22:29

Mitt kreativa arbete består i första hand av att skriva texter. Det kan jag göra med papper och penna, på en PC eller en Mac o.s.v. Anledningen till att jag valt en Mac är för att jag tycker den "pennan" ligger bra i handen, jag tycker den är stilig att se på och den inspirerar helt enkelt. Skulle min arbetsgivare kräva att jag valde en annan penna, så skulle jag inte göra ett lika bra arbete. Det borde ligga i arbetsgivarens intresse att låta den anställde välja sig egen penna och det anser jag också är möjligt i dessa dagar.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 22:30

Skall man ha en billig och enkel IT miljö så skall man använda tunna klienter.

Jag jobbar på en support grupp om 6 personer som supportar användare i 10 länder. Mer behövs inte.

Sedan skiter vi vad folk har för laptoppar för det är inte drift miljön. Där får var och en välja efter eget tycke.

/Frodo

Så om du inte har en snygg dator att titta på ibland när du jobbar så klarar du inte av att sköta ditt jobb ?

Om jag får in en ansökan där en person kräver att få arbeta med en viss plattform hade jag aldrig valt den personen.

• Medlem
  • 2004-02-08 03:58
Ursprungligen av Joacim Melin:

Så om du inte har en snygg dator att titta på ibland när du jobbar så klarar du inte av att sköta ditt jobb ?

Om jag får in en ansökan där en person kräver att få arbeta med en viss plattform hade jag aldrig valt den personen.

Just det. Kräver en IT-avdelning att gå jobba mot en viss plattform, så borde den få sparken.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-08 15:46
Ursprungligen av orat:

Just det. Kräver en IT-avdelning att gå jobba mot en viss plattform, så borde den få sparken.

Bästa inlägget hittills i denna diskussion!

För frågan är ju: vem är till för vem?
Är IT-avdelningen till för användarna, eller tvärtom?

Citat:

Så vad är då skillnaden på Photoshop, Illustrator, Quark, Indesign, mm, mellan mac och pc? Jag förespråkar ingendera här, men eftersom programmen fungerar lika dant på båda plattformar så ser jag inte hur kreativiteten kan hämmas av att ha en windowslogga nere i vänstra hörnet framför ett äpple i övre vänstra hörnet.

Så länge man slipper se de äckliga windows menyerna är det ju ingen jätteskillnad. Men färghantering och typsnittshantering är ju klart enklare och skönare på Macen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Så länge man slipper se de äckliga windows menyerna är det ju ingen jätteskillnad.

Mindre bra argument.

Citat:

Men färghantering och typsnittshantering är ju klart enklare och skönare på Macen.

Se där! Mycket bra argument!

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-27 22:40
Citat:

Vad jag försöker säga är helt enkelt att när jag trivs med mitt arbetsredskap så gör jag ett bättre jobb. Det borde arbetsgivaren inse.

Citat:

Jag är inte särskilt insatt i de program du nämner här men förutom det så fungerar plattformarna olika i sig. Man kan vara expert på ett OS och nybörjare på ett annat. Det kan vara bra att vara expert på det OS man använder oavsett att man i regel arbetar i applikationer som rullar på sitt favorit-OS. Visst går det att lära sig fler OS men det borde vara bättre att forsätta med det man har om man kan och vill vara effektiv i sitt arbete.

Du skulle lika gärna kunna fråga varför någon säger sig vara mer kreativ på en Mac överhuvudtaget. Det första jag tänker på är idag Exposé. Jag skulle kunna nämna mer men eftersom jag inte har kommit med påståendet från början så lämnar jag det.

• Oregistrerad
  • 2004-01-27 23:16

Alla monopol är av ondo. Titta på Internet Explorer. Har det hänt något sedan Netscape tappade farten?!

Nada!

Det behövs olika infalls vinklar på allt. För att utvecklingen skall gå framåt.

/Frodo

Bevaka tråden