Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga macar på SVT

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Joacim Melin
Mindre bra argument.

Se där! Mycket bra argument!

Tycker faktiskt det första är ett bättre argument jag hatar inte windows i sig men dess menyer klickboxar och felmeddelanden får mig faktiskt att må illa.

• Medlem
  • 2004-01-27 23:35

Det faktum att SVT har standardiserat på Windows XP och Dell-burkar bekräftar misstanken om att företagets ledning består av jubelidioter och kretiner.

Om man nu ö h t ska standardisera kring en plattform i en kreativ miljö där deadlines och skaparglädje är allt bör man åtminstone välja den plattform som är stabilast, säkrast och som ger den största arbetsglädjen och bästa produktiviteteten.

Tills jag motbevisas av iskalla fakta vägrar jag att tro att ett slutet och viruskompatibelt lapptäcke till dussinoperativsystem som Windows XP på billigt skit från Dell skulle vara stabilare, säkrare, ge mer arbetsglädje och högre produktivitet än Apples bergstabila, virusfria och 100 procent genomarbetade operativsystem och datorer.

Ursprungligen av w00t:

Det faktum att SVT har standardiserat på Windows XP och Dell-burkar bekräftar misstanken om att företagets ledning består av jubelidioter och kretiner.

Om man nu ö h t ska standardisera kring en plattform i en kreativ miljö där deadlines och skaparglädje är allt bör man åtminstone välja den plattform som är stabilast, säkrast och som ger den största arbetsglädjen och bästa produktiviteteten.

Tills jag motbevisas av iskalla fakta vägrar jag att tro att ett slutet och viruskompatibelt lapptäcke till dussinoperativsystem som Windows XP på billigt skit från Dell skulle vara stabilare, säkrare, ge mer arbetsglädje och högre produktivitet än Apples bergstabila, virusfria och 100 procent genomarbetade operativsystem och datorer.

Oboy vilken jubelidiot om du inte kan se längre än ditt pannben, tycker synd om dig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t

Jag kan ju lugna dig med att många "kreativa" på SVT kör Mac privat ofta Powerbooks och kommer säkert fortsätta att skriva på dom för att sedan föra över det kreativa arbetet till det administrativa PC systemet.För övrigt är det väl inte så mycket kreativt skrivarbete som utförs på SVT's område det mesta skrivs ju hemma , på semestrar och av frilansare.

• Medlem
  • 2004-01-27 23:58

Som licensbetalare och skattepliktig i den sista sovjetstaten Sverige kräver jag att SVT redovisar hur de spenderar sin it-budget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Som licensbetalare och skattepliktig i den sista sovjetstaten Sverige kräver jag att SVT redovisar hur de spenderar sin it-budget.

Det borde ju vara offentligt ring SVT och kolla. Om det nu inte är sekretess stämplat p.g.a. kickbacks.

• Medlem
  • 2004-01-28 00:14

Jag förstår inte var alla snygga Macar i TV-rutan kommer ifrån. I en del SVT program exponeras de verkligen tydligt?!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Woin
Jag förstår inte var alla snygga Macar i TV-rutan kommer ifrån. I en del SVT program exponeras de verkligen tydligt?!?

Rekvisita och studiomaterial bestämmer ju producenten och rekvisitören över där är det ju nästan 100% kreativ frihet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Men inte sina programvarulicenser eller ???;)

Jag anser att det är skillnad och jag har stött på folk som skriker och bråkar på de som inte betalar för sina program, men sen erkänner att de inte betalar sin TV-licens. De påstår sig kunna motivera detta och jag menar att jag kan motivera att betala för SVT men inte datorprogram.
Public service är otroligt viktigt för demokratin. Det är inte Adobe och Macromedia.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag anser att det är skillnad och jag har stött på folk som skriker och bråkar på de som inte betalar för sina program, men sen erkänner att de inte betalar sin TV-licens. De påstår sig kunna motivera detta och jag menar att jag kan motivera att betala för SVT men inte datorprogram.
Public service är otroligt viktigt för demokratin. Det är inte Adobe och Macromedia.

Jag tycker också att det är bra med Public Service men Adobe har nog betytt mer för demokratin över hela världen än SVT med tanke på att mängder av viktiga tidningar skulle inte kunnat göras så lätt och billigt nu om det inte vore för Adobe/Aldus och Apple.
Och Macromedia har ju lanserat en hel del viktiga tekniker som används för att sprida demokrati på nätet etc.
det sjuka med TV licensen är ju att pengarna till största delen går till kommersiella program som iofs har sin plats även i SVT men det blir ju lite skevt när de satsar 50 miljoner på något tävlingsprogram som andra kanaler klarar lika bra.

SVTs jobb i nuläget är väl egentligen bara att få folk att fortsätta titta på det. privatägda kanaler sprider de åsikter som personer som har råd med egna TV-kanaler vill åt. Därför är det jätteviktigt med en balans. Adobe hjälper till att producera alla möjliga tidningar och kan inte på något sätt påverka vilka. eller jo förresten. de kan +åverka vilka som använder deras program genom att ta ett så högt pris för sina program att bara de har råd med programmen som har mycket pengar och människor med mycket pengar har en tendens att gå åt ett visst håll politiskt. Det är bra för demokratin att betala TV-licens. Det är inte bra för demokratin att bara de som har råd med dyra program använder dem.

Citat:

SVTs jobb i nuläget är väl egentligen bara att få folk att fortsätta titta på det. privatägda kanaler sprider de åsikter som personer som har råd med egna TV-kanaler vill åt. Därför är det jätteviktigt med en balans. Adobe hjälper till att producera alla möjliga tidningar och kan inte på något sätt påverka vilka. eller jo förresten. de kan +åverka vilka som använder deras program genom att ta ett så högt pris för sina program att bara de har råd med programmen som har mycket penga.

Men Adobes program finns ju att tillgå i skolor kursgårdar och i medborgarhus över hela världen. Så nästan alla har ju en chans att använda dem.
Och att sätta ihop ett proffsigt Apple Adobe DTP system nu behöver ju nu inte kosta mer än några tusen om man köper beggat. Visserligen lite omodernt men ändå fullt tillräckligt för att göra en bra tidning.
Sen att få ut tidningen är ju en annan femma , men har man något riktigt viktigt budskap att få ut så brukar ju pengar inte vara det viktigaste. Utan engagemang och entusiasm.

Sedan så tycker jag inte Adobes nyare programpaket är speciellt dyrt 8000+ moms för Indesign Photoshop och Illustrator är inte dyrt med tanke på programmens kvalite.

Det är dyrt för vissa och att entusiasm och engagemang skulle vara viktigare än pengar är ungefär lika sant som att det faktist går att leva på kärlek och luft rent praktiskt.
Demokratin i Sverige är inte beroende av Adobes program och Adobe är inte beroende av att alla betalar. Däremot är det viktigt att alla som tittar på TV betalar för att det ska finnas ett oberoende alternativ.
Att påstå att Adobe skulle vara lika viktigt för demokratin som SVT är att tänja på verkligheten lite väl långt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 09:06

Jag håller med Larsanders att om man ska klaga på Public Service när man inte betalar tevelicens är lika illa som att klaga på buggar i piratkopierade program.

Utan att förringa vikten av att betala tevelicens tycker jag dock att det är lika illa att inte betala licens för program man lever på i sin yrkesutövning.

Men håller vi inte på att ramla helt ifrån ämnet...

Angående Macar i rutan

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Rekvisita och studiomaterial bestämmer ju producenten och rekvisitören över där är det ju nästan 100% kreativ frihet.

SVT har ju som Public Service-företag krav på sig att inte gynna privata företag genom (gratis)reklam i rutan, det kan gälla loggor på kläder, Tinas köksutrustning, Bosses verktygslådor, osv...
Därför ska även loggor på datorer maskeras om de förekommer i t ex gameshows... Fast det är ju svårare att maskera en TFT-iMac än en beige PC:)

Själv klantade jag mig och hade en tröja med en fet We-logga i rutan nyligen. Hoppas Granskningsnämnden sov då...:)

Citat:

Det är dyrt för vissa och att entusiasm och engagemang skulle vara viktigare än pengar är ungefär lika sant som att det faktist går att leva på kärlek och luft rent praktiskt.
Demokratin i Sverige är inte beroende av Adobes program och Adobe är inte beroende av att alla betalar. Däremot är det viktigt att alla som tittar på TV betalar för att det ska finnas ett oberoende alternativ.
Att påstå att Adobe skulle vara lika viktigt för demokratin som SVT är att tänja på verkligheten lite väl långt.

Att anse att adobe/aldus har betytt betydligt mer för demokratin än SVT är ingen överdrift. Med ett enkelt DTP system kan ju nästan vem som helst var som helst göra en tidning.Och den fortsatta utvecklingen på internet har ju också ökat demokratin.

SVT speglar demokratin mer eller mindre bra men riktig demokrati är ju att alla kan göra sin röst hörd utan att bli styrd av ett företags agenda eller strikta regler.

Att entusiasm och engagemang är värt mer än pengar är ju heller ingen överdrift
kolla in eurovalet. Ja förespråkarna hade ju hela näringslivet 1.000.000.000 kronor och etablissemanget bakom sig. Men ändå vann folket trots resursbrist men med överlägset engagemang.

Senast redigerat 2004-01-30 15:05
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-01-29 19:53

Jag är en kommunal IT-nisse sedan '99 fast inte knuten till IT-staben utan till Handikappenheten. Vi har till uppgift att ta fram trycksaker och arbetar i Adobes värld. Däremot är vi uppkopplade mot Kommunens adm nät. Win 2K och AD. Vi har en egen filserver, Win 2K. Jag ansvarar för våra användare m.m.
Som arbetsmaskiner har vi 9 Dell maskiner samt 3 G4:or, för att vi arbetar med trycksaksproduktion samt att jag ansåg att det skulle gynna oss i vårt arbete. De enda i kommunens adm nät.
Måste tyvärr medge att Dell burkarna inte har givit mig större problem än Macarna. Jag har ofta kontakt med IT-staben och vi går på samma kurser. Jag kan inte se att dessa Dell maskiner går sönder speciellt mycket. Det är nog mer en önskedröm eller kvarleva från förr.
Men skulle jag få bestämma skulle det absolut vara mer Macar.

I övrigt har man standardiserat mot Dell och Win2K (AD) rakt av. Anledningen är att som många sagt att man uppfattar det som enklare. Lättare Ghosta om man har färre modeller att ta hand om. Lättare fjärrstyra andra datorer i kommunen när fel uppstår, våra Macar kommer de inte åt. Man har redan en betald kompetens som man bygger vidare på. Inköpspriset är lägre osv. Det är dessa och andra kriterier som man använder och som anses styra, rätt eller fel.
Sedan är många av de databaser, ekonomi och personal, som man använder
gjorda mot PC samt hårt integrerade mot MS program som Word och Excel.

Det är inte bara i datorvälden som man inte får arbeta med sin älsklings instrument. Det är många som arbetar med verktyg som de själva inte valt.

Okej, det är möjligt att Adobe och Macromedia är viktiga för demokratin, men bara så länge alla har tillgång till det och däri krävs det att det piratas.

Sen undrar jag om du vill påskina att utgången i EMU-valet hade sett annorlunda ut utan Adobe eller andra program?
Och det är heller inte omöjligt att det blev som det blev mycket tack vare att SVT fungerar som upplysande och folkbildande organisation.
Vid en vissa mängd pengar kanske pengarna slutar vara så viktiga, ja, men det måste trots allt finnas ett visst grundbelopp för att det ska gå att värdera engagemang lika högt eller högre än pengar. Enbart engagemang räcker bara om man är beredd att tänja på reglerna lite. Är illustrator så viktigt för att kunna producera en sjysst hemsida så måste du ju gå med på att piratningen av det är viktig den också. Alla har inte 7000 spänn att punga ut med bara för att göra sin röst hörd på ett snyggt sätt.

Laseranders, jag tror att du måste bestämma dig:

ANTINGEN, tycker man att programvara är så viktiga för demokratin etc. så att du menar att det ger någon slags rätt att piratkopiera

ELLER, så tycker man inte det, mao är de en lyxvara, och i så fall ska de väl betalas av brukaren, precis som all annan lyxkonsumtion

men du kan inte tycka båda delarna, åtminstone inte utan att framstå som lite förvirrad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-29 22:31

Noterade precis att det förekommer en Powerbook 15" i den senaste upplysningsfilmen om skärpt avgiftskontroll för tevelicens.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Laseranders, jag tror att du måste bestämma dig:

ANTINGEN, tycker man att programvara är så viktiga för demokratin etc. så att du menar att det ger någon slags rätt att piratkopiera

ELLER, så tycker man inte det, mao är de en lyxvara, och i så fall ska de väl betalas av brukaren, precis som all annan lyxkonsumtion

men du kan inte tycka båda delarna, åtminstone inte utan att framstå som lite förvirrad...

De är bra för demokratin om de piratkopieras. Nöjd? De är dock inte alls lika viktiga som SR.

Citat:

Okej, det är möjligt att Adobe och Macromedia är viktiga för demokratin, men bara så länge alla har tillgång till det och däri krävs det att det piratas.

Sen undrar jag om du vill påskina att utgången i EMU-valet hade sett annorlunda ut utan Adobe eller andra program?

Är illustrator så viktigt för att kunna producera en sjysst hemsida så måste du ju gå med på att piratningen av det är viktig den också. Alla har inte 7000 spänn att punga ut med bara för att göra sin röst hörd på ett snyggt sätt.

Om inte dom små organisationerna hade haft tillgång till DTP system så skulle snedvridningen i propaganda varit ännu skevare.

Sen så behöver ju inte ett DTP/grafik program kosta 7000 du kan som sagt köpa ett äldre men fullt tillräckligt Adobe paket för 500 spänn dator och skrivare för 1500 och sedan kopiera upp lite flygblad eller tidningar lägga ut det på nätet och sprida den på dina villkor. Lite lättare än att försöka komma till tals i SVT.

Desktop och internet publishing revolutionen har otvivelaktigt varit viktigare än SVT och alla andra stats och kapitalstyrda TV företag vad gäller att sprida och bredda demokratin istället för att styra demokratin i etablissemangets önskade riktning eller dränka den i reklam och en massiv vägg av "underhållning".

Nej, det stämmer inte. Försök få 2 miljoner människor att gå in på din hemsida. I synnerhet om den är föråldrad för att du bara hade råd med två år gamla designverktyg.
Det är möjligt att SVT fungerar mer som motvikt till de flesta svenska dagstidningar än de komersiella puckokanalerna som finns i sverige, men likförbannat är det otroligt viktigt för demokratin, inte bara idag utan som förebyggande, även om de fokuserar på att gå samhällets ärenden istället för enskilda individer, vilket nästan alltid privatpersoner och privatägda företag gör.

Citat:

Nej, det stämmer inte. Försök få 2 miljoner människor att gå in på din hemsida. I synnerhet om den är föråldrad för att du bara hade råd med två år gamla designverktyg.
Det är möjligt att SVT fungerar mer som motvikt till de flesta svenska dagstidningar än de komersiella puckokanalerna som finns i sverige, men likförbannat är det otroligt viktigt för demokratin, inte bara idag utan som förebyggande, även om de fokuserar på att gå samhällets ärenden istället för enskilda individer, vilket nästan alltid privatpersoner och privatägda företag gör.

Tror du allvarligt att en internetsites besökarantal beror på om de har senaste programvaran ?? Nu kan man ju iofs ju ladda ned fullt fungerande demoversioner eller shareware av mycket bra program helt gratis.

Vill man ens nå alla med sitt budskap ? Oftast så är det ju lokal demokrati som är viktigast. Och då funkar det ju med flygblad enkla tidningar o.s.v.

Har man ett intressant och engagerande budskap man vill sprida så kan man snabbt nå mängder av folk direkt.
Och tror du att 2 miljoner människor kollar på alla SVTs samhällsprogram ?

TV är en bra informationskälla men tyvärr så är det inte den mest demokratiska.
SVT styrs av specialintressen och många program görs i 100% kommersiellt syfte ofta av just de produktionsbolag som gör program åt TV3,4:an och kanal 5.
SVTs nuvarande styrelse är ju i det närmaste inkompetent och styrs av någon som verkligen inte förstår Public Service tanken.

Men om det inte spelar nån roll så behöver man nog knappast Adobe heller.

Bara man inte kommer till IT-avdelningen och klagar när datorn inte beter sig som man tänkt.

• Medlem
  • 2004-02-08 20:09
Ursprungligen av Shattapp:

Bara man inte kommer till IT-avdelningen och klagar när datorn inte beter sig som man tänkt.

Taget. Men var klagar man när inte medarbetarna beter sig som man tänkt, eller snarare: i enlighet med sin potential?

I ivern att strömlinjeforma systemen i jakt på kostnader, brukar man raskt glömma att de människor man har anställda både representerar den allra största kostnaden och 100% av den intellektuella produktionen. Så snart man inser att människor är den faktiska produktionsfaktorn och inte små kladdiga hinder för en perfekt datamiljö, brukar det vara dags att diskutera flexiblare lösningar.

Ursprungligen av Shattapp:

Menar du att om det är O.K. att tex. köpa en Mac på ett företag men om IT-avdelningen inte gillar Macar så är det inte välkommet att komma till IT-avdelningen för hjälp om nåt krånglar.
Även om IT-avdelningar utformar önskemål om policy så är det trots allt den som har det yttersta ansvaret som i slutändan bestämmer. Där jag kommer ifrån, kan VDn beodra sina olika avdelningar till vad som helst. Den som inte gillar det kan söka sig någon annanstans...

Ursprungligen av Micke W:

Menar du att om det är O.K. att tex. köpa en Mac på ett företag men om IT-avdelningen inte gillar Macar så är det inte välkommet att komma till IT-avdelningen för hjälp om nåt krånglar.
Även om IT-avdelningar utformar önskemål om policy så är det trots allt den som har det yttersta ansvaret som i slutändan bestämmer. Där jag kommer ifrån, kan VDn beodra sina olika avdelningar till vad som helst. Den som inte gillar det kan söka sig någon annanstans...

För min del så hade folk gärna fått köra mac på jobbet. Har till och med försökt få informatörerna att propagera för mac! Fast då skulle det naturligtvis medföra en del kostnader till en början. Alla deras program måste köpas in på nytt, utbildning för åtminstone 2 av oss på IT-enheten etc etc. Det kanske blir billigare i längden, en mac går ju aldrig sönder (även om vissa inlägg på detta forum säger tvärtom) ;-).

Det jag vill säga med att kom inte till IT-avd och klaga är att du kan ju inte lasta dem för något som de inte gjort sig skyldiga till. Vi tillåter exempelvis inte att folk installerar vilka program de vill (även om några gör detta ändå) därför att vi helt enkelt inte vet vad dessa program gör, om de stör några andra program etc. På en reklambyrå exempelvis kanske detta inte spelar någon större roll, men hos oss där man behöver installera Office-programmen i en speciell mapp för att ett av journalprogram skall funka så blir det genast mer komplicerat.

Det kostar mycket pengar att byta plattform, precis som du säger. Detta tycks dock inte hindrat företag från att slänga ut Macarna till förmån för PC.
En del programvaruföretag har faktiskt uppdaterinagar som gäller alla plattformar. M.a.o. man kan installera en Win eller PC version och man kan uppdatera från den ena till den andra plattformen. Vet inte hur MS gör just nu.

Bevaka tråden