Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga macar på SVT

Tråden skapades och har fått 163 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-26 17:30

De som är redigerare då? Sitter de vid äckliga Wintelburkar och redigerar film/tv program?

• Medlem
  • 2004-01-26 17:30

Att installera program blir tex dyrare med flera modeller av datorer... Har man bara en är det bara att göra en installation och sedan klona rakt av. Har man flera os bler det fler os och därmed fler instalationer vilket leder till att varje enhet kräver längre tidsresurs.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 17:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Att installera program blir tex dyrare med flera modeller av datorer... Har man bara en är det bara att göra en installation och sedan klona rakt av. Har man flera os bler det fler os och därmed fler instalationer vilket leder till att varje enhet kräver längre tidsresurs.

Men då är du åter inne på att alla gör samma jobb eller att samma verktyg klarar alla jobb...
I det förstnämnda fallet så skall man nog fundera igenom sin organisation och kolla på arbetsdelning m.m. som varit lönsamt över allt annars sedan tidigt 1800-tal : Och i det senare fallet så torde hårdvara, mjukvara och administration vara överkvalificerad i 80% av fallen och vara som att elda för kråkorna...
Tycker inget låter vettigt - vare sig så som ekonom, så som tekniker eller så som systemvetare; och absolut inte så som filosof

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 17:43

jobbade på en reklamfirma för ett tag sen. Där var det en skön blandning av framförallt mac/pc. Där reationaliserade man bort mac'arna för att minska kostnadera och sparade massa pengar..!!! Men ur min synvinkel så sparade man pengarna genom att användarna inte längre kunde förstöra en massa - de som använde burkarna var typ _väldigt_ klåfingriga och installerade vafan som helst lite överallt såå... jag tvivlar egentligen på att det hade så mycket med standardiseringen mot en plattforma att göra!!

/jensa

• Medlem
  • 2004-01-26 17:49

Det finns ände ett grundutbud med program som skall installeras och konfigureras. OS, Office, Mailprogram, Antivirusprogram, tim redovisningsprogram mflr. Dessa inställningar blir snabbt överförd till 100-tals datorer om bara alla är lika dana, är de olika så tar det mycket längre tid.

Det man brukar göra är att standardisera på några datortyper för olika alternativ t.ex: Datortyp X, Y och Z. Sen lagrar man alla kontouppgifter, användarinställningar, och dokument på ett enhetligt sätt.

Det gör att man kan fjärrinstallera varenda maskin som är av någon av datortyperna. Får en enskild användare problem som inte finns på någon av de andra typmaskinerna lägger man ingen tid på felsökning utan blåser bara rent och installerar om. Märker man att det finns samma fel på all typmaskinerna gör man en ny image och blåser ut den.

Otroligt effektivt.

Jag var på studiobesök på SVT Umeå förra året och NUMMER ETT klagomålet var att datorerna gick sönder hela tiden! Dom hade Dell-maskiner överallt för övrigt.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:01
Citat:

Det finns ände ett grundutbud med program som skall installeras och konfigureras.

Brukar bli det ja…

Citat:

OS

Jupp…

Citat:

Office

Tja, brukar bli det - men mer för att det är enkelt att administrear än at tdet är det som är lämpligt ur ett verktygsperspektiv…

Citat:

Mailprogram

Kan man ju ha, men lokal imap går ju lika bra…

Citat:

Antivirusprogram

Och det blirviktigare i en homogen miljö än i en heterogen. Jfr. jordbruk

Citat:

tim redovisningsprogram

Brukar ju ändå ramla in i ekonomisystem vilka är databaser och sådana kan man ju nå på mängder olika sätt

Citat:

mflr.

Och fler blir det när man väl fått smak på det

Citat:

Dessa inställningar blir snabbt överförd till 100-tals datorer om bara alla är lika dana, är de olika så tar det mycket längre tid.

Visst, men nu ser man datorer som något som skall vara där, och inte något som efterfrågas för att lösa arbetsuppgifter…
Vad är det primära?
Att få arbete gjort eller att få en enkelt administrerbar miljö?
Överfört på boende så borde alla bo i 70-tals betonghus för maken till enhetlig och enkelt administrerad miljö får man leta efter…

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det man brukar göra är att standardisera på några datortyper för olika alternativ t.ex: Datortyp X, Y och Z. Sen lagrar man alla kontouppgifter, användarinställningar, och dokument på ett enhetligt sätt.
Det gör att man kan fjärrinstallera varenda maskin som är av någon av datortyperna. Får en enskild användare problem som inte finns på någon av de andra typmaskinerna lägger man ingen tid på felsökning utan blåser bara rent och installerar om. Märker man att det finns samma fel på all typmaskinerna gör man en ny image och blåser ut den.
Otroligt effektivt.

Otroligt effektivt ur administrativ synpunkt men näppeligen ur företagsekonomisk synpunkt.
Ett minsta fel som sticker av från huvudspåret innebär stort stillestånd (3v i sträck är det värsta som drabbat mej, eller mej och mej - mitt arbete snarare)

stordriftens för- och nackdelar helt enkelt.

Det är precis som med kläder. Ytterst få av oss anser det värt merkostnaden med skräddarsydda kläder, trots att de är överlägsna i kvalitet. Istället så nöjer vi oss med de olika modellerna som finns i konfektion.

Hur många går till en möbelsnickare / handlar på Ikea ?

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:11
Citat:

Hur många går till en möbelsnickare / handlar på Ikea ?

Hur många tittar på IKEAs olika bokhyllor och hur många plocka hyllan BILLY med 2st sektion 1220 och 1st 1042 bara för att det skall vara enhetligt…
(ALLA datorer har gemensamma nämnare på en nivå - precis som de lägre nivåerna på IP-stacken - och det är den nivån man skall standardisera på : Inte på färgen på skrivbordsbakgrunden)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Brukar bli det ja…

Jupp…

Tja, brukar bli det - men mer för att det är enkelt att administrear än at tdet är det som är lämpligt ur ett verktygsperspektiv…

Kan man ju ha, men lokal imap går ju lika bra…

Och det blirviktigare i en homogen miljö än i en heterogen. Jfr. jordbruk

Brukar ju ändå ramla in i ekonomisystem vilka är databaser och sådana kan man ju nå på mängder olika sätt

Och fler blir det när man väl fått smak på det

Visst, men nu ser man datorer som något som skall vara där, och inte något som efterfrågas för att lösa arbetsuppgifter…
Vad är det primära?
Att få arbete gjort eller att få en enkelt administrerbar miljö?
Överfört på boende så borde alla bo i 70-tals betonghus för maken till enhetlig och enkelt administrerad miljö får man leta efter…

SVT har ju iofs vissa både hedervärda och dunkla motiv för att standardisera textbehandling.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:13
Citat:

stordriftens för- och nackdelar helt enkelt.

Nu ser du det åter igen som om huvuduppgiften är att få ut så mycket datorer som möjligt istället för att ge folk verktyg att göra det de tjänar pengar på att göra…
Är du helt microsoftierad pôjk
Man kan inte skruva i spårskruv med skiftnyckel - sen kan man standardisera på Bacho 4" hur mycket man vill…

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
SVT har ju iofs vissa både hedervärda och dunkla motiv för att standardisera textbehandling.

Men om det primära inte är texten i sig så är de ute och cyklar…

• Medlem
  • 2004-01-26 18:15

Nu får du snart ge dig pär...

De flesta användare, så även på SVT vill helst slippa se IT avdelningen, det skall bara fungera ändå. Om man då snabbt och lätt kan få en ny dator, i det här fallet dell, som ser ut och är inställd precis som den som gick sönder var. Då sparar man massa tid och arbetet blir klart effektivare.

Pär, du ska få ett gott råd: Välj dina strider, försök undvika de som du är dömd att förlora

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:28

Rickard och Tim - Jag har suttit tillräckligt i standardiserad miljö (sedan innan MS fick upp det på dagordningen i stor skala - dvs. IBM och PC) och vet vad det innebär i form av krångel och arbeten som måste göras på innefektivt sätt…
Personligen skiter jag i det - jag får ju betalt per timma - men tycker det är synd att företag har högre driftskostnad än nödvändigt…
så pass kan jag om företagsekonomi att jag vet att suboptimering sällan är det samma som optimering för hela enheten

• Medlem
  • 2004-01-26 18:34

haha, det lilla förlöjligande tricket, få det att låta som vi vora dagisbarn och sen starta en diskussion om vem som har rätt att tycka något i den här frågan.

Ganska många stora organistationer tycker inte som du, syftar in på MS utan mer på SVT, och andra stora företag som valt Dell eller någon annan PC leverantör för hela maskinparken. Tror du inte att de har räknat på det hela?

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:40
Citat:

Ganska många stora organistationer tycker inte som du, syftar in på MS utan mer på SVT, och andra stora företag som valt Dell eller någon annan PC leverantör för hela maskinparken. Tror du inte att de har räknat på det hela?

Har dom säkert - och jag har suttit med och räknat på vissa bitar på mina ställen - men man kan ju faktist välja hänsyn när man räknar och räkna hem/bort vad som helst…
(Småjusteringar en bit in i framtiden slår igenom otroligt i nutid med kalkylränteberäkningar ex.v.)

Tror snarare det är ett utslag av suboptmering av it-support ihop med att dessa avdelningar blivit allt för kostnadsdrivande och då får sparkrav på sig : och den enklaste vägen är ju det enklaste…

Citat:

Tror du inte att de har räknat på det hela?

Jo det har de säkert men hur ofta går det enligt kalkylerna i det långa loppet.

• Medlem
  • 2004-01-26 18:46

ähh, ni får räkna som ni vill!

Faktum är att en enhetlig maskinpark underlättar och det är enklare att lära 10% av personalen Windows än vad det är att lära 90% av personalen Mac.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:51
Citat:

Faktum är att en enhetlig maskinpark underlättar

För ITsupport - vilket är ett idiotiskt perspektiv

Citat:

och det är enklare att lära 10% av personalen Windows än vad det är att lära 90% av personalen Mac.

Helt rätt - men varför över huvud taget behöva lära?
Det folk finner kul och till nytta för dem själva lär de sig . Det de finner trist och intetsägande kan du försöka banka in i huvudet med en knölpåk utan att de lär sig…

Det verkar som om du inte förstår min ståndpunkt, så jag rekapitulerar:
* IT är ett verktyg och har inte ett egenvärde
* Företag optimerar på det man tjänar pengar på - inte minimera utgifterna.
* ITavdelingar är en serviceorganisation och inte en styrande organisation.

Någon gång borde ju bevisbördan ligga på Apple. I det här avseendet har IT-avdelningarna bättre argument. Det duger inte att prata aqua och quartz -

Apple can talk the talk, but can they walk the walk?

Citat:

Faktum är att en enhetlig maskinpark underlättar och det är enklare att lära 10% av personalen Windows än vad det är att lära 90% av personalen Mac.

Nu har väl iofs enligt min erfarenhet betydligt fler än 10% av de anställda på SVT macar privat.
Men ingen av oss har väl propagerat att alla ska ha Mac , låt folk använda det dom trivs med.
Men ledningen på SVT vill ju ha totalkoll på textinnehållet i alla SVTs datorer och det blir ju svårare med olika program.

• Oregistrerad
  • 2004-01-26 18:58
Citat:

Någon gång borde ju bevisbördan ligga på Apple. I det här avseendet har IT-avdelningarna bättre argument. Det duger inte att prata aqua och quartz -
Apple can talk the talk, but can they walk the walk?

Ändrar väl inte i sak - vore väl inte ett dyft bättre att standardisera på Mac.
(utifrån min ståndpunkt då alltså - och andra här tycker ju annorlunda)

• Medlem
  • 2004-01-26 19:04

Det är för tråkigt hursomhelst att ett operativsystem har så lätt att sprida sig och låsa för andra operativ..vilka motiv det än månde vara!
Sen är det tråkigt att inte andra kan se det på det filosofiska planet!

Way to go PÄR )

• Medlem
  • 2004-01-26 19:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Men ledningen på SVT vill ju ha totalkoll på textinnehållet i alla SVTs datorer och det blir ju svårare med olika program.

:eek: Ni fattar TOTALKOLL....huuu

Nä, man kan ju vara emot standardisering av princip, för att man menar att "one size fits all" inte funkar, men jag tror inte det håller. På våra arbetsplatser kan vi sällan välja någon utrustning eller tjänst öht helt fritt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
De som är redigerare då? Sitter de vid äckliga Wintelburkar och redigerar film/tv program?

Ja specialbyggda burkar med Avid skulle jag tro.

Nog måste ni väl förstå det! Inte är det användarna som är viktiga i organisationen, det är IT-avdelningen...
Det har alla stora organisationer som stat och kommuner visat gång efter gång...

Bevaka tråden