Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera: Konica, Canon, Sony, Nikon eller vad?

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 16:31

Skönt du bestämt dig... Såg förresten att någon säljer sin i vårt fina forum. Du kanske borde fråga honom varför han säljer sin!?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 16:37

6390:- hos på/av med 32 mb memorystick på köpet!

[ det var ju extraminne också... ]

[ 25 Oktober 2002, 16:39: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 16:52

Nikke, jäklar du hade rätt. Fujifilm FinePix F601 Zoom är överlägset bäst. SuperCCD gör hela skillanden. Nu har jag nämligen testat de olika kandidaterna *i praktiken* och sett skillnaden med egna ögon. Dessutom är ergonomin suverän på Fujin.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 17:24

Det viktigaste är ju att testa och känna efter själv. Kul du kom fram till samma sak som jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 18:01

Jo, jag har klämt och tummat på varenda kamera som finns på marknaden i den prisklassen. Och tagit bilder!

Canon Digital Ixus V3 är en mycket bra kamera. Den tar skarpa bilder och är logiskt och robust konstruerad, men jag tycker att den har dålig ergonomi. Det verkar som om den har inbyggd, automatisk elektronik för skärpning av bilderna vilket tyvärr emellanåt syns i det färdiga resultatet.

Minolta Dimâge F100
En mycket bra och prisvärd kamera. Tar superskarpa bilder med naturliga färger. Bra ergonomi och menyer. Extremt robust och välgjord. Mycket kamera för pengarna. Kantig design och en aningen flipprig menyratt. Jag gillar den!

Sony DSC-P9
Mycket välbyggd, bra med Memory Stick, Bra med MPEG HQX. Bilderna blir dessvärre inte riktigt lika skarpa som från konkurrenternas kameror i samma prisklass.

Konica Revio KD-400Z
Poppig och rolig. Tar extremt skarpa, väldefinierade bilder. Mycket bra optik. Robust, nästan oförstörbar konstruktion, men ergonomin är kass. När man tittar i sökaren, som sitter mitt på kameran, trycker man näsan direkt mot LCD-skärmen. Det blir flottiga fingeravtryck över hela kameran efter fem minuter.

Konica Revio KD-500Z
Som lillebror fast ännu snyggare design. Den svarta färgen ser lite trist ut på bild men är *superläcker* i verkligheten: den är inte helt svart utan elegant blågråsvart, som en revolver ungefär.

Fujifilm FinePix F601
Den bästa kamera jag testat hittills. Ingen av konkurrenterna har något liknande. SuperCCD-kretsen ger i praktiken 6 MP upplösning och optiken är super. Ergonomin är helt enkelt perfekt. Synd bara att den inte använder MPEG-formatet för film. Priset är rätt.

[ 26 Oktober 2002, 18:06: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jo, jag har klämt och tummat på varenda kamera som finns på marknaden i den prisklassen. Och tagit bilder!

Canon Digital Ixus V3 är en mycket bra kamera. Den tar skarpa bilder och är logiskt och robust konstruerad, men jag tycker att den har dålig ergonomi. Det verkar som om den har inbyggd, automatisk elektronik för skärpning av bilderna vilket tyvärr emellanåt syns i det färdiga resultatet.

Hur kan du ha testat en kamera som ännu inte kommit till butikerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 19:17

Nej, det är rätt: jag har testat en V2.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nej, det är rätt: jag har testat en V2.

Ok. Lite trist dock. Jag hade gärna blivit glatt överraskad att den gick att köpa redan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Fujifilm FinePix F601
Den bästa kamera jag testat hittills. Ingen av konkurrenterna har något liknande. SuperCCD-kretsen ger i praktiken 6 MP upplösning och optiken är super. Ergonomin är helt enkelt perfekt. Synd bara att den inte använder MPEG-formatet för film. Priset är rätt.

Ja, jäklar, den kameran var nog det intressantaste jag sett. MEN, det där med att "SuperCCD" skulle ge högre upplösning än det finns pixlar, det får både varningslampor och sirener att gå igång hos mej. Var kommer informationen från? Jag går inte på det.

Allt jag kan begripa är att Fuji hävdar att SuperCCD har större yta per pixel. Det borde kunna ge bättre signal/brusförhållande, och det är ju bra, men högre upplösning får man INTE!

Intressant kamera i vilket fall, men jag gillar inte när de kommer med vilseledande information.

(PS: Faktum är att det är 602 som intresserar mej, men strunt samma, samma CCD, samma upplösningsbluff.)

[ 26 Oktober 2002, 22:34: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 22:38

Fuji har en egenutvecklad interpolering som sker på CCDn. Jag vet inte vad de gjort, men det funkar mycket bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 22:38

Om du kollar på slutresultatet, bilderna, ser du skillnaden direkt, och det är bilderna som räknas. Det är mindre brus och bättre färgbalans i bilder som tagits med en FinePix F601.

[ 26 Oktober 2002, 22:57: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2002-10-26 23:02

Testbilderna såg mycket fina ut på Fujikameran . Jäklar, jag som mer eller mindre hade bestämt mig för Minoltan. Men precis som Ingemar så tycker jag att det luktar lite fusk om interpolering. Jag måste tänka en sväng till och ta en sväng till fotoaffären och klämma. På Minoltans pluskonto är att man kan spara som tiff och de manuella inställningsmöjligheterna. Fast fujin är nog lite snyggare... ahh vilket dilemma

  • Oregistrerad
  • 2002-10-26 23:06

Fuji har ju en proffsavdelning med och de har haft sitt att säga till om enligt killen som är säljare för Fuji här i skåne.

Kan ju säga att deras mellanformatare är det grymmaste som finns.

Det viktigaste är som sagt slutresultatet och Fuji slår sina konkurrenter på fingrarna i alla tester jag gjort. Fast man har ju sina funderingar om det var rätt val eller inte då man köpte den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 23:08
Citat:

quote: Testbilderna såg mycket fina ut på Fujikameran . Jäklar, jag som mer eller mindre hade bestämt mig för Minoltan. Men precis som Ingemar så tycker jag att det luktar lite fusk om interpolering. Jag måste tänka en sväng till och ta en sväng till fotoaffären och klämma. På Minoltans pluskonto är att man kan spara som tiff och de manuella inställningsmöjligheterna. Fast fujin är nog lite snyggare... ahh vilket dilemma

Ja visst är det ett dilemma! Det finns för många bra kameror.

Minoltan är en mycket bra kamera - och prisvärd. Jag klämde på den ordentligt idag. Den har bara en nackdel rent tekniskt: menyratten snurrar för lätt, vilket gör att kameran kan sättas på av misstag om du har den i fickan eller i en väska.

Sedan är den lite kantig och inte lika elegant som Fujifilms kamera, men det är en fråga om tycke och smak. Den känns gedigen och välgjord i alla fall. Jag gillar den.

TIFF har jag ingen användning för: det tar bara en massa extra plats och är jobbigare at hantera. Däremot är det bra att Minoltan använder MPEG för filmsnuttar.

Angående det där med imterpoleringen. Vad spelar det för roll att det är fusk om slutresultatet är bättre? Titta på bildena som tagits med en FinePix F601 och jämför dem med en Sony P9 till exempel.

Sonyn har en extra megapixel. Men också mer brus i bilderna och en aning oskärpa.

[ 26 Oktober 2002, 23:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 23:19

Sedan använder F601 Smart Media som är på väg ut. Minolta F100 använder Secure Digital och Sony P9 Memory Stick, Canon Ixus v3 använder CompactFlash. Konica KD-400Z använder Secure Digital, MultiMedia Card eller Memory Stick...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-26 23:24

Fujifilm är det enda av företagen som har en riktigt vettig och välgjord webbplats.

[ 26 Oktober 2002, 23:25: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Fuji har en egenutvecklad interpolering som sker på CCDn. Jag vet inte vad de gjort, men det funkar mycket bra.

Interpolering är interpolering. Man kan inte trolla fram information som inte finns.

Det de gör är att de lägger pixlarna diagonalt, och samplar om till vanligt liggande mönster, vilket ger lite annat beteende än vanlig omsampling mellan arrayer i samma riktning. Riktigt vad det ger för effekt måste jag nog räkna på innan jag är säker. Fuji hävdar att det ger högre upplösning längs koordinataxlarna, men i så fall tappar man frekvenser längs diagonalerna i stället. Det är lite med äta kakan och ha den kvar.

Men det är mycket intressanta kameror i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-27 15:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Interpolering är interpolering. Man kan inte trolla fram information som inte finns.

Sant, men gör man det tex i Photoshop så blir bilderna riktigt dåliga. Fuji har ju sitt eget patent och de är ju kryptiska hur de exakt får till det.

Sen bryr jag mig inte om bilden är interpolerad eller ej då slutresultatet är så pass bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 15:05

Precis. Det är bildltasom räknas. Enda problemet med Finepix F601 är att den använder SmartMedia, inte Sonys Memory Stick eller CompactFlash, men det spelar kanske ingen roll?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-27 15:09

Jag är nöjd med SmartMedia. Sonys memorystick är ju dyra som bara den...

Jag har idag ett 16 och ett 64 MB SmartMedia kort, men skall köpa två 128 MB i julklapp för att klara mig på en lite längre resa...

CompactFlashminnena har jag haft strul med en gång i tiden så jag valde medvetet bort dem då jag shoppade kamera. Men idag verkar de barnsjukdommarna vara borta!

Tycker det är bra prisfall på SmartMedia minnen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 15:19

Det kan hända att Konicas Digital Revio KD-400 är skarpare, men den har sämre ergonomi, och designen är inte så praktisk.

Genomsiktssökaren sitter mitt på kameran, inte till vänster som på FinePix F601Z, vilket gör att man trycker näsan mot LCD-skärmen, som för övrigt är helt oskyddad för repor och stötar. En liten kyss där så är den kameran adjöss.

Däremot tar KD-400 både Memory Stick och CF/MM, vilket är toppen! Optiken är mycket skarp och kameran är blixtsnabb.

Jag är dock inte helt förtjust i metallskalets utformning. Jag har nästan lika stora händer som Michelangelos David så jag hade problem med att få ett stadigt grepp om kameran.

Fujifilms kamera däremot her en helt perfekt och ergomiskt riktig utformning. Minolta F100 och Sony P9 är också helt OK, men tråkigare. Menyratten på M F100 borde vara lite trögare så att man inte råkar sätta på kameran av misstag, och designen kunde ha varit lite rundare och goare, men i övrigt är det en trevlig kamera.

Storasystern till Konica KD-400, KD-500 (tråkiga namn, jag vet!) är ännu snyggare. Hon är svart, medan systern är vit:

Här är en bra länk

[ 27 Oktober 2002, 15:41: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Sant, men gör man det tex i Photoshop så blir bilderna riktigt dåliga.

Blir de? Jag tycker Photoshop interpolerar bra. Det är väl vanlig cubic spline som alla andra, om man inte ställer ner den på nåt sämre. Kan du förklara lite? Vad blir dåligt?

Citat:

quote:
Fuji har ju sitt eget patent och de är ju kryptiska hur de exakt får till det.

Sen bryr jag mig inte om bilden är interpolerad eller ej då slutresultatet är så pass bra.

Jag funderade lite på det där. Det är faktiskt så att en vanlig bild har mer frekvenser på diagonalen än i sid- och höjdled. Fuji samplar diagonalt, så vi får de högre frekvenserna i sid- och höjdled i stället, på bekostnad av diagonaler. För att lägga det i en normalt samplad bild med bibehållen skärpa så krävs en dubbelt så stor bild, MEN vi tappar motsvarande information i diagonalerna.

Det blir tydligt när man tänker på hur Fouriertransformen (frekvensspektrat) ser ut. Efter omsamplingen levererar Fuji en 6M-bild vars Fouriertransform är begränsad till en kvadrat stående på hörnet, och resten av frekvensspektrat är tomt! Det är alltså inte alls information för 6 Mpix, utan bara hälften, men man kan inte bara sampla ner till 3 MPix för då tappar man de höga frekvenser som borde legat på diagonalen. MEN, om man vrider bilden 45 grader (med bra interpolation) så kan man sedan sampla ner till 3 Mpix utan att förlora nåt!

De lurar ju effektivt upplösningstester som testar med nästan lodräta och nästan vågräta mönster. Det vore intressant att se testbilder på bilder med diagonala linjer. De borde vara relativt dåliga på det.

Sen är de utlovade känsligare sensorerna en annan femma, som inte ger upplösning men lägre brus. Den där 6x-zoomen ser smaskig ut.

[ 28 Oktober 2002, 15:01: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]

Nu har jag läst hela tråden, och ja, en viss ambivalens infinner sig hos mig, precis som hos mondo. Ena stunden är det den ena kameran och i den andra stunden den andra kameran som överväger. Hur skall man kunna bestämma sig?

Själv har jag alltid varit svag för Canon (varför vet jag inte, känns liksom lite proffsigare) och kanske är det lika bra att vänta på V3:an. Så får man ta det goda med det onda helt enkelt och leva med det.
Vänner har V2:an och är nöjda med den och kvaliteten på bilderna. Och designen är det ju inget fel på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Hur skall man kunna bestämma sig?

Köp vilken som helst av de kameror som verkar bäst och blunda sen. Själv är jag supernöjd med Konican jag köpte.

Jag tror inte man blir missnöjd vad man än köper, de flesta är säkert bra. Men det är ju som med datorer: om 1 år känns säkert den bästa kamera sunkig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 23:03

Konican tar jättebra bilder och har flera andra fördelar. Den har dubbla kortplatser och kan använda såväl Secure Digital som Memory Stick. Den har bra optik och är välbyggd.

Men det finns flera saker som irriterar mig med den också. Den är så liten att man inte riktigt för grepp om den. Jag har jättelabbar, så det funkar inte för mig. Den har en kitschighet som jag ledsnade på efter ungefär fyra minuter. (Den blinkar med lysdioderna spelar en truddelutt när man sätter på kameran.)

Den är blank och har kromade/högglanspolerade ytor, vilket gör att det lätt blir feta fingeravtryck över hela kameran. Sökaren sitter *mitt på kameran* vilket gör att man trycker näsan mot LCD-skärmen när man plåtar. Ergonomin är dum. Menyerna är jobbiga. LCD-skärmen är helt oskyddad!

Fujifilm F601 har bra ergonomi och är lättjobbad, bra optik och SuperCCD. Den är skön att hålla i och att arbeta med och tar mycket bra bilder. Jag tycker att det är den absolut snyggaste kamera som finns på marknaden. Fujifilm har också den bästa webbplatsen: riktigt trevlig och inbjudande. Jämför med konkurrenternas! F601 har en anmärkningsvärd brist också. Den använder Smart Media, ett minneskort på väg bort från marknaden.

Samtliga kameror som jag har tittat på håller mycket god teknisk kvalitet. Konkurrensen tvingar fram allt bättre kameror. I slutänden måste man nog därför låta helt subjektiva och irrationella faktorer fälla avgörandet: "Vilken kamera känns bäst för mig?"

[ 28 Oktober 2002, 23:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 23:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
I slutänden måste man nog därför låta helt subjektiva och irrationella faktorer fälla avgörandet: "Vilken kamera känns bäst för mig?"

Just det, nu är du med. Köp den du gillar mest. Vad det än råkar vara, och vad än andra tycker. Stirra dig inte blind på prestanda, det är känslan som består.

Ps: Du har glömt en viktig sak tycker jag. Fuji har bara halvbra manuella möjligheter. Jag personligen skulle ha tittat på en kamera med manuella möjligheter. Men du kanske "plåtar" allt med automatik? Och då spelar det ingen roll förståss...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 23:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Fuji har bara halvbra manuella möjligheter. Jag personligen skulle ha tittat på en kamera med manuella möjligheter.

*host, host*

va?

Det enda den inte har riktigt bra är att man inte manuellt kan ställa in skärpan på objektivet, men annars finns ju allt hyffsat lätt att komma åt....

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 23:36

Som jag har fått det förklarat för mig så har den kameran någon form av tidsautomatik. Man kan alltså inte ställa in tid och bländare helt separat var för sig. Alltså i praktiken halvmanuell, typ.

Rätt / Fel?

Edit:
Cyberphoto skriver så här: Exponering Tids, bländar och programautomatik samt helt manuell Fotohandlaren som verkade veta vad han pratade om sade nått annat. vad säger du NIKKE?

[ 28 Oktober 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 23:47

jo, det stämmer delvis. Men jag har för mig det var på den gamla seriern (4700, den jag har) och är ändrad nu sist jag läste om det. Men sen är det ju så att de manuella inställningarna behöver man ju mest om automatiken ballar ur. har ännu inte haft strul med det som tur är...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-29 00:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Men sen är det ju så att de manuella inställningarna behöver man ju mest om automatiken ballar ur.

Jo det verkar som 601 har helmanuella möjligheter. BRA! Jag håller däremot inte med dig om att dom manuella möjligheterna bara behövs om automatiken ballar ur. Jag tycker att det är bra att kunna använda manuella inställningar för att framhäva eller tona ner saker i motivet med hjälp av olika tids och bländar inställningar.

Sen är det som du säger att automatiken kanske inte klarar av alla situationer, och då kan det vara bra att kunna "kompensera" lite. Skall man ha kameran som en liten pocket sak så spelar det antagligen mindre roll, men skall man pyssla lite mer med sin kamera så tycker jag att man skall man välja en med manuella möjligheter.

Bevaka tråden