Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera: Konica, Canon, Sony, Nikon eller vad?

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 00:28

Så, än en gång, vilken kamera är bäst?

Nu är det nämligen dags att beställa. Det är också dags att gå till sängs. God natt, nu smäller jag av i alla fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Nu är det nämligen dags att beställa. Det är också dags att gå till sängs. God natt, nu smäller jag av i alla fall.

Om jag var ute efter en liten kamera så skulle jag fundera allvarligt på Minolta F100. Hyfsat kompakt, inte dyr, och går på 2 R6-batterier. Testerna indikerar att den har hyfsad optik. Är Secure Digital ett bra minneskort?

Fuji 602 är intressant för mej, för den går på R6, har biffig zoom och har CompactFlash, så jag slipper lägga ut en tusenlapp till på minne. Nackdelen är låg upplösning. SuperCCD´n ger grynighet i t.ex. hår.

Olympus 4000 är också intressant. Rakt på sak, budgetvariant av 4040.

Men ska jag ha bästa kameran för under 10000 så är det inte mycket mer än Olympus 5050 som gäller. Canon har en del bra (G2 speciellt) men faller på batterivalet. Samma sak med Nikon.

Olympus 5050 (bäst) eller Minolta F100 (bra kompakt) är mina val just nu.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 12:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
men skall man pyssla lite mer med sin kamera så tycker jag att man skall man välja en med manuella möjligheter.

Det finns ju Fuji S2 Pro...

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 12:53
Citat:

Köp en Fuji!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 13:52

Men Smart Media-korten då! De är ju på väg ut... Och de är känsligare än CompactFlash och Memory Stick. Men det kanske inte spelar så stor roll eller?

[ 29 Oktober 2002, 14:20: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 14:03
Citat:

Men Smart Media-korten då! De är ju på väg ut... Och de är känsligare än CompactFlash och Memory Stick. Men det kanke inte spelar så stor roll eller?

Skall vi hårddra det hela så är Memory Stick också påväg bort. Jag upplever Smart Media korten som stryktåliga. Jag ahr inte haft något strul ännu. Jag tycker de är lagom stora och är snabba när man använder dem i läsare.

Det kommer nya format i ett. Skall man köpa kamera efter det media som kommer stanna så är det ingen digitalkamera man kan köpa... IMHO

Canon Digital Ixus V3.
Storleken, minnet, kvalitetskänslan.

Större kamera, Canon G3

Mer pengar, Nikon CoolPix 5700

Personligen förstår jag inte rekommendationerna för Fuji...

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 20:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Har man väl kommit övertrösklen så ser man aldrig tillbaka. Som att gå ifrån Pc till macen...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-29 21:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Skall vi hårddra det hela så är Memory Stick också påväg bort.

Och det grundar du på?

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:

Har man väl kommit övertrösklen så ser man aldrig tillbaka. Som att gå ifrån Pc till macen...

Jag fattar heller inte varför Fuji skulle vara så bra. Den som rekommenderas i detta forum tycker jag är ful och jobbig att hålla i. Min kompis hade nån modell innan den, min Sony DSC-P1 tog bättre bilder. Han gjorde sig av med sin Fuji, köpte en Ixus och har sen dess inte tittat bakåt. Canon känns mer mac än Fuji.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 21:56

Fujifilm FinePix F601Z är mer av ett riktigt fotoverktyg än Canon Ixus v2 eller Konica KD-400 tycker jag.

Kolla den här testen!

[ 29 Oktober 2002, 21:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Fujifilm FinePix F601Z är mer av ett riktigt fotoverktyg än Canon Ixus v2 eller Konica KD-400 tycker jag.

Kolla den här testen!

Fortfarande inte övertygad. Den saknar t ex Autofokus-lampa något jag tycker är jätteviktigt då jag tar mycket bilder på fester osv där det är lite mörkt. Sånt räddar många bilder kan jag meddela. Jag ska köpa Ixus V3 så snart den kommer till butik. Dess enda nackdel är att den bara har 2X optiskt zoom men det kan jag leva med. Den är snygg, liten och skön att hålla i. Har iofs inte hållt i just Ixus V3 men väl V2 och de är ju lika stora båda två.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 22:26

Instämmer med Mondo65 ovan.

Man skall kunna hålla kamerna bra. Det kan man med Fuji. De andra envisas med att ha en konstruktion som går vågrätt. En lodrätt lösning ger bättre stöd för handen och skall man ta bilder i en timme så är Fujin skön i handen hela tiden. prova att plåta med någon av de andra i en timme. Det är en plåga.

I blindtester så vinner Fujis bilder i de tester jag gjort. Skärpan är bättre än de andra i samma prisklass. Visst finns det dyrare kameror som är bättre, men då får man ju punga ut med mer. Fuji S2Pro är för övrigt den kamera jag anser slår ut de andra småbildsdigitalkamerorna på marknanden.

tiden mellan bilderna. Jag trycker och trycker och bilderna sparas utan väntetid. Det upplever jag inte med någon annan kamera i prisklassen. Jag har iofs plåtat mycket med min Nikon F4e och tycker fujin är närmst den då det gäller att bli redo för att ta nya bilder.

Det är två saker som kan kännas som en svaghet. Det första är SmartMedia korten. Fast de finns på marknaden och är ganska billiga. De är driftsäkra och jag har inte haft några problem.
Det andra är filmformatet. Motionjepg är kanske bra då man har quicktime, men är inte så uppskattat på PCsidan vad jag förstått. Men som macägare är det ju inga problem.

Sen känns Fujin mer gedigen. En kompis Nikon har en dödpixel som är irreterande. inget byte där inte. Jag upplever supporten på Fuji som påläst både vad det gäller MacOS och kamerorna. har dålig erfarenhet av Sony och Nikons support. Sen har jag god erfarenhet av fujis mellanformatssupport sedan tidigare och de har ett bra gäng.

Upplever även att fotojournalisterna är nöjda med Fuji. De har sällan något negativt att säga om dem... I Senaste Foto vann ju storebroren till 601 modellen...

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 22:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Fortfarande inte övertygad. Den saknar t ex Autofokus-lampa något jag tycker är jätteviktigt då jag tar mycket bilder på fester osv där det är lite mörkt.

Har plåtat mycket bilder under sådanna förhållande och aldrig haft strul. Det lyser grönt och det är bara att trycka av gång på gång.

Jag tycker att man skall testa. nackdelen är ju att en hel del affärer är urusla på att låna ut. Nu har jag turen som shoppat en massa kameror då jag jobbade som fotograf och har ett par bra kontakter som låter mig låna då jag skall köpa nytt...

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 22:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:

Citat:

Skall vi hårddra det hela så är Memory Stick också påväg bort.

Och det grundar du på?

Photokin snacket. En hel del som var där pratade om att vi är på väg in i en helt ny generations minnen och Memorystick inte kommer kunna följa med. Sony kommer självklart hålla på sin standard länge, men det kommer inte hålla så länge till...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-29 22:51

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
[QUOTE]Photokin snacket. En hel del som var där pratade om att vi är på väg in i en helt ny generations minnen och Memorystick inte kommer kunna följa med.[/quote]Vi får väl se...

Jag missade tyvärr Photokina i år för första gången på 14 år, saknar snacket och kollegorna. Fick du någon Kölch?

Hasse

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 23:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hasse A:
Vi får väl se...

Jag missade tyvärr Photokina i år för första gången på 14 år, saknar snacket och kollegorna. Fick du någon Kölch?

Hasse

kunde inte åka. har bara hört allt roligt snack ifrån de som varit där... har missat det nu varje år. strax tio år sedan jag skulle åkt dit för första gången... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 23:05

Låt nu GURO ••• ? ••• ord ringa i dina öron som ett massivt mantra:

Köp den du gillar mest. Vad det än råkar vara, och vad än andra tycker. Stirra dig inte blind på prestanda, det är känslan som består. Köp den du gillar mest. Vad det än råkar vara, och vad än andra tycker. Stirra dig inte blind på prestanda, det är känslan som består. Köp den du gillar mest. Vad det än råkar vara, och vad än andra tycker. Stirra dig inte blind på prestanda, det är känslan som består.

Sen riktar du pekfingret mot den av dig utsedda som mest lämpliga inköpställe och klickar på beställ/köp knappen...

Si si, muy bien... :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 23:18

OK, nu är det så här: NIKKE är fotograf. Proffs. Det är inte jag. Jag är översättare. Jag bara klämmer, tummar och kollar lite. Jag lyssnar på vad proffsen säger och undersöker sedan allt minutiöst.

Jag tittar noga med mina små råttögon på slutresultatet, bilderna, och kan konstatera att FinePix F601 är bäst i den här prisklassen.

De andra kamerorna tar också mycket bra bilder, men titta på bruset, skärpan och färgerna i bilderna. Jämför exempelvis Sony P9 med den mycket billigare Canon v2, eller med Konica KD-400, Minolta F100 eller Fujifilm F601.

Titta på helheten och på detaljerna. Jag tror att man får betala en hel del extra för namnet Sony, och det är det inte värt tycker jag.

Sony P9 och Minolta F100 har helt OK ergonomi, men Konican och Canon Ixus v2 som jag skärskådat i detalj är alldeles för pluttiga för mina dasslock till händer. Blank metall i litet format med små knappar - ingen bra kombination.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 23:24

bara en liten rättelse. det är ett par år sedan jag jobbade som fotograf, men intresset är lika starkt fortfarande... nu är jag bara en glad amatör, med dyra vanor ibland...

Nu är jag bara en liten mactekniker på ett stort företag med en åttavånigars skyskrapa...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 23:37

Hur håller man i en systemkamera? Jag håller min så här:

1) Kameran vilar i vänster handflata. Jag håller tummen på ena sidan om objektivet och pekfingret på den andra. Vänster hand ger stöd och styr bländarringen och fokus (det är en manuell kamera, en Pentax ME Super).
2) Höger hand håller i högra delen av kamerahuset och pekfingret vilar på avtryckaren. Tummen matar fram filmen manuellt.

Det är en bekväm arbetsställning. Jag har tagit många rätt OK kort med den kameran.

Nå, hur håller man i en Ixus v2/v3 respektive en FinePix F601?

Ixus v2:
Kamerahuset är så pyttelitet att man måste hålla den med vänster hands fingertoppar, inte hela handen, och högerhanden greppar krampaktigt om högerdelen av kameran samtidigt som pekfingret sköter slutaren.

FinePix F601:
Väster hand håller om underdelen av kameran vilket är bekvämt och ger stabilitet. Höger hand håller i högerdelen av kamerahuset, precis som med en systemkamera. Slutaren sitter på en bekväm avfasning och sökaren till vänster, vilket är optimalt.

Vilken kamera är bäst att arbeta med? En smaksak kanske.

• Oregistrerad
  • 2002-10-29 23:45

Som du ser så har fotoproffs/fotografer sällan samma uppfattning om saker och ting. Även om dom oftast kan enas om ett antal produkter som är bättre respektive sämre i prestanda kontra prishänseende. Vi är alla olika du har dina preferenser som ingen kan intala dig om, dom finns där redan från barndomen vad jag. Nu har du skaffat dig en så bra överblick av marknaden så jag tycker nog att du borde vara rätt så säker på din sak. Kanske har jag fel, och jag ber om ursäkt om jag råkar trampa på någon tå. Inte min mening.

Personligen så har jag sysslat med fotografi sedan barnsben och har periodvis jobbat som studiecirkel ledare i fotografi, samt även ett par år som säljare (på analogtiden ). Jag känner ett flertal fotografer och har även en i familjen. Alla är egna på sitt sätt, många är totalt teknisk okunniga, dom bryr sig enbart om resultatet och känslan i kamerautrustningen. Sen finns det även gott om prylbö... inom fotosektorn. Hehe, hmmm... Nåväl jag tycker inte att du är ute och cycklar med dina val, själv skulle jag även ha kikat lite på Canon PowerShot S45.

[ 30 Oktober 2002, 00:13: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 23:56

Canon S45 är en mycket bra kamera, inte minst om man ser till bildkvaliteten. Men den kostar nästan 1500 kr mer än F601 och min budget ska räcka till en del andra prylar också...

• Oregistrerad
  • 2002-10-30 00:03
Citat:

Canon S45 är en mycket bra kamera, inte minst om man ser till bildkvaliteten. Men den kostar nästan 1500 kr mer än F601.

I Tyskland, du vet var, så kostar denna kamera 6349,37:- Med dagens kurs... Fast den behöver inte vara den rätta för dig.

[ 30 Oktober 2002, 00:06: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

• Medlem
  • 2002-10-30 00:23

Motionjpeg (det är väl det samma som mpeg, .mpg) är väl visst vanligt på PC-sidan eller är det någon specialversion som Fuji-kameran använder sig av?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 09:03

Fujifilm är den enda av tillverkarna som har en riktigt vettig webbplats. Jämför med Canon, Nikon, Minolta och Sony till exempel. Sony, som ändå är ett stort företag med rejäla resurser, har inte ens brytt sig om att översätta webbplatsen till svenska. Det säger en del om det företaget.

[ 30 Oktober 2002, 09:05: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 10:27

Fick svar på ett mejl från Cybertphoto:

Citat:

quote:Canon Digital Ixus V3 kommer in 2002-11-11
Fujifilm FinePix F601 finns i lager
Konica Digital Revio KD-400Z (Direktimport) finns i lager
Konica Revio KD-500Z finns i lager
Minolta Dimâge F100 silver finns i lager
Sony DSC-P9 beställningsvara, normal leveranstid 1 vecka
Sony DSC-P9 (Direktimport) finns i lager

Du kan betala mot postförskott (vanligast, 99kr inkl moms) eller betalkort. (kräver fax)

För mer leveransvillkor se länken nedan.

http://www.cyberphoto.se/faq/leveransvillkor.htm

Med vänlig hälsning
Lennart

[ 30 Oktober 2002, 10:27: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-30 13:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Motionjpeg (det är väl det samma som mpeg, .mpg) är väl visst vanligt på PC-sidan eller är det någon specialversion som Fuji-kameran använder sig av?

Det står AVI (motion JEPG), jag får det att funka bra med QT medans folk på PC sidan inte kan se den med Windows mediaplayern... Så jag är lite osäker faktiskt.

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Fortfarande inte övertygad. Den saknar t ex Autofokus-lampa något jag tycker är jätteviktigt då jag tar mycket bilder på fester osv där det är lite mörkt.

Har plåtat mycket bilder under sådanna förhållande och aldrig haft strul. Det lyser grönt och det är bara att trycka av gång på gång.

För min gamla kamera är det precis detta som är akilleshälen, det som gör att jag vill ha en ny. Jag har en Kodak DC280, en 2-megapixlare som är rätt trevlig på många sätt, men ljuskänsligheten är rätt dålig (blixt är nödvändig i allt utom direkt bra ljus) och, värst av allt, det är ofta hopplöst att fokusera. Man får fokusera på nån vit yta på samma avstånd och sen vända sej mot motivet. Blä.

Kameror med bättre optik klarar sej så klart bättre, men nog skulle jag känna mej trygg med någon slags fokuslampa. Tyvärr är det sällan det framgår av specarna om kameror har lampa eller ej. Canon G2 har, det vet jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 21:05

Här är en recension av FinePix F601Z.

Klicka på bilderna så visas större utvikningsbilder på skönheten...

Bevaka tråden