- Alexandra
- Medlem ●
- 2003-07-06 12:09
Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Precis! MPEG1, MPEG2 och MPEG4 är standarder och kontrolleras av Motion Picture Expert Group.
Men jag menar att Motion Picture Expert Group borde ha sina standarder öppna på så sätt att dom är royaltyfria samt andra kan få vara med och påverka standardernas utveckling fast det är ändå organisationen Motion Picture Expert Group som sätter den öppna standarden. Detta sker till vis del idag men dock inte royaltyfritt.
Royaltyfri standard är bra eftersom då blir det svårt för andra att konkurrera. Ist. så leder det till att man går samman och utvecklar ihop.
Ex. inte alls helt olikt zeroconf som är en av många öppna standarder som finns (kallas även för Rendezvous och introducerades ihop med Jaguar).
Personligen så tror jag att MPEG4 advanced kommer att bli något mer att hurra för samt tillämpa än den MPEG4 standarden som finns idag.
Länkar:
http://www.zeroconf.org/
Man kan väl diskutera vad som är öppet och inte men detta är i alla fall en internationell standardiseringsorganisation och jag låter hellre dessa oberoende experter sätta en standard än ett företag som MS. Arbetet med att definiera MPEG-4 startade i July 1995 och inledningsskedet studerade man hela bredden på aktuella och kommande teknologier för att hitta ett bra utvecklingsspår. En mängd öppna seminarier hölls för att diskutera detta. Man gjorde också flera "call for proposals" bland annat vilket filformat som skulle användas och det var efter det som man fattade beslut (oktober 1997) att använda Apple´s Quicktime som grund för MP4-formatet. Eftersom man tillåter sig att titta på redan existerande teknologier och inte uppfinna allt själv blir det naturligt en del olika patent som kommer att ingå i standarden och dessa företag vill såklart ha betalt för detta och det är detta som administreras av MPEGLA.
När det gäller MPEGö-4 så delas standarden upp i "profiles" och "levels". Profiles sätter en gräns för i princip vilket innehåll eller vilken "toolbox" man har använt. Levels anger mer i detalj t.ex. vilken bandbredd och pixelyta som man ska ha för att standarden ska vara meningsfull och användbar om man t.ex. vill bygga en MPEG4-applikation för en mobiltelefon. Det finns alltså en mängd olika objekttyper i MPEG4 och profilen kan du t.ex. styra om Advanced Simple objektet ska få vara med eller inte. Detta objekt standardiserar 1/4 pel motion estimation. global motion estimation och B-frames.
Här är alla visual profiles i MPEG-4 standarden:
- Simple
- Simple Scalable
- Advanced Simple
- FGS (Fine Granualarity Scalable)
- ARTS (Advanced Real-Time Simple)
- Core
- Core Scalable
- Advanced Core
- Main
- ACE
- N-bit
- Scalable Texture
- Advanced Scalable Texture
- Simple Face Animation
- Simple FBA
- Hybrid
- Basic Animated Texture
- Simple Studio
- Core Studio
Visst, det kan verka mycket men tänk på att för resepektive miljö och syfte är det bara ett fåtal. Studioprofilerna är t.ex. bara tänkta att användas för redigering av video och inte alls för leverans på internet...känns kanske igen från QuickTime-formatet
Exempel på settings för Advanced Simple Profile i Sorenson Squezze 3.1