Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Alexandra

Alexandra

Medlem
  • Registrerad 2002-02-02
  • Senast aktiv 2007-10-12
  • Antal inlägg 198

Foruminlägg

De senaste inläggen Alexandra har skrivit i forumet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Precis! MPEG1, MPEG2 och MPEG4 är standarder och kontrolleras av Motion Picture Expert Group.

Men jag menar att Motion Picture Expert Group borde ha sina standarder öppna på så sätt att dom är royaltyfria samt andra kan få vara med och påverka standardernas utveckling fast det är ändå organisationen Motion Picture Expert Group som sätter den öppna standarden. Detta sker till vis del idag men dock inte royaltyfritt.

Royaltyfri standard är bra eftersom då blir det svårt för andra att konkurrera. Ist. så leder det till att man går samman och utvecklar ihop.

Ex. inte alls helt olikt zeroconf som är en av många öppna standarder som finns (kallas även för Rendezvous och introducerades ihop med Jaguar).

Personligen så tror jag att MPEG4 advanced kommer att bli något mer att hurra för samt tillämpa än den MPEG4 standarden som finns idag.

Länkar:
http://www.zeroconf.org/

Man kan väl diskutera vad som är öppet och inte men detta är i alla fall en internationell standardiseringsorganisation och jag låter hellre dessa oberoende experter sätta en standard än ett företag som MS. Arbetet med att definiera MPEG-4 startade i July 1995 och inledningsskedet studerade man hela bredden på aktuella och kommande teknologier för att hitta ett bra utvecklingsspår. En mängd öppna seminarier hölls för att diskutera detta. Man gjorde också flera "call for proposals" bland annat vilket filformat som skulle användas och det var efter det som man fattade beslut (oktober 1997) att använda Apple´s Quicktime som grund för MP4-formatet. Eftersom man tillåter sig att titta på redan existerande teknologier och inte uppfinna allt själv blir det naturligt en del olika patent som kommer att ingå i standarden och dessa företag vill såklart ha betalt för detta och det är detta som administreras av MPEGLA.

När det gäller MPEGö-4 så delas standarden upp i "profiles" och "levels". Profiles sätter en gräns för i princip vilket innehåll eller vilken "toolbox" man har använt. Levels anger mer i detalj t.ex. vilken bandbredd och pixelyta som man ska ha för att standarden ska vara meningsfull och användbar om man t.ex. vill bygga en MPEG4-applikation för en mobiltelefon. Det finns alltså en mängd olika objekttyper i MPEG4 och profilen kan du t.ex. styra om Advanced Simple objektet ska få vara med eller inte. Detta objekt standardiserar 1/4 pel motion estimation. global motion estimation och B-frames.

Här är alla visual profiles i MPEG-4 standarden:
- Simple
- Simple Scalable
- Advanced Simple
- FGS (Fine Granualarity Scalable)
- ARTS (Advanced Real-Time Simple)
- Core
- Core Scalable
- Advanced Core
- Main
- ACE
- N-bit
- Scalable Texture
- Advanced Scalable Texture
- Simple Face Animation
- Simple FBA
- Hybrid
- Basic Animated Texture
- Simple Studio
- Core Studio

Visst, det kan verka mycket men tänk på att för resepektive miljö och syfte är det bara ett fåtal. Studioprofilerna är t.ex. bara tänkta att användas för redigering av video och inte alls för leverans på internet...känns kanske igen från QuickTime-formatet

Exempel på settings för Advanced Simple Profile i Sorenson Squezze 3.1

Senast redigerat 2003-07-06 12:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Trodde DivX var bättre än Mpeg4 när det gällde film på tv. Eller har jag fel?
För när jag ska spara det i ren Mpeg4 i QT så kan man inte välja fulskärmsstorlek...

Öhh...DIVX är ju egentligen en slags MPEG-4 så det som skiljer är i så fall vilken encoderlösning som du väljer eftersom standardiseringen utgår från uppspelningen i huvudsak.

Fullskärmsstorlek...vad menar du med det egentligen...720x576 är ju DV-formatet men det blir ju inte fullskärm (nästan) på en skärm med 800x600 upplösning...

Vill du spara i MPEG-4 via QT Pro och tycker att det inte räcker att välja mellan 320x240 och 160x120 så kan du ju välja alternativet "Aktuell" - då får den storlek som ditt original har.

Den stora fördelen (och skillnaden från MPEG-1 och MPEG-2) är att MPEG-4 från början är gjort för att klara en mycket större spridning på bandbredden. Från lilla telefonen med 20-30 kbit till flera Mbit...dessutom är ramverket kring MPEG-4 standarden så himla heltäckande vad gäller interaktivitet, stöd för 3D-grafik, facial animation, MPEGLets (Javaprogram i filen), binära och XML-baserade scene descriptors och dessuutom byggs standarden vidare genom MPEG-7 och MPEG-21. MPEG-7 är standarden för att skriva metadata till MPEG-4 och MPEG-21 är standarden för Digital Rights Management (DRM) till den samma...så det finns så oerhört mycket att hämta och bygga vidare på.

Fick svar idag och jag är inte förvånad...

Hi

We do not have any plans of supporting the .MP4 format at the moment.

Best Regards / Venlig Hilsen
KiSS Hotline
KiSS Technology A/S
Slotsmarken 10
2970 Hørsholm
Denmark
Direct phone + 45 45 17 00 07
hotline@kiss-technology.com

Håller med...jag har skickat ett snällt mail nu.

Det går kanske att komma runt detta genom att sätta upp brandväggen så att den inte tillåter trafik på den porten som programmen använder för att kolla serienummer. Men det är klart...använder de vanliga portar kan det ju vara lite svårare.

Tycker också det verkar dumt, framför allt för de som just som du Martin, har en bärbar och en stationär. Borde kunna fungera som men låtarna på Music Store att man kan licensiera upp två datorer för samma licens men inte samtidigt. S.k. floating-licenser har ju funnits ett tag för en del dyrare program typ Maya och så.

Kan bara inte låta bli att lägga upp denna bilden. Ni kanske har sett den, men den är så himla skön...jag tror jag skulle vilja vara "Director of Rumor Operations"...

Dessutom kan man ju inte få fast IP med BBB, tycker jag är rätt synd. Kundtjänsten är väl inte känd för att vara så bra heller. Jag ställde en rak fråga och fick ett "klipp-och-klistrat" svar från en produkt broschyr - utan svar på frågan.

För det första är det viktigt att tänka på att "konvertera till QuickTime" kan betyda ganska mycket. QuickTime-formatet är ett trackbaserat containerformat som kan innehålla en mängd olika saker. Dessutom kan videotracksen finnas sparade i en mängd olika s.k. codecs. DV-PAL är en sådan codec som stöds av QuickTime och det är därför du kan spela upp filen från digitalkameran direkt i QuickTime Player.

För det första måste du skaffa QuickTime Pro om du inte redan har det, då får du möjlighet att exportera/konvertera mellan olika codecs inom QuickTime och även till andra format som t.ex. .avi och .mp4.

Ok...att konvertera till QuickTime kan ju betyda att man vill att så många som möjligt ska kunna se filmen. Då är det bästa alternativet idag Sorenson Video 3. För att det ska bli RIKTIGT bra krävs dock Pro-versionen av den som följer med programmet Sorenson Squeeze. Squeeze är ett bra komprimeringsprogram som förutom att komprimera till en codec och kan "croppa" bort de svarta kanterna från DV-filmen och köra en del viktiga filter på din video. Dessa filter göra att codecen komprimerar snyggare och effektivare.

För att få ned storlek och samtidigt vara säker på att inte bara de allra snabbaste datorerna kan spela upp filmen bra måste man ta ner storleken på filmen från DV-strömmens 720x576 till kanske 320x240 eller möjligen 480x360 om mottagaren har nyare datorer.

Tänk sedan på att man i komprimeringen "fördelar" data=filstorlek över storleken och antal frames/second. Ju mindre storlek och färre frames desto mer data i varje frame och därmed snyggare film. Omvänt måste man alltså öka datatakten( bitrate) för större bild och/eller fler frames/second. För PAL-video är det också bäst att använda antingen 12,5 eller 25 frames/second - då jobbar Sorenson Video 3 bäst.

För att det ska bli riktigt bra krävs också s.k. VBR (Variable BitRate). Det innebär att ett program (Squeeze eller Cleaner) först analyserar filmen i det första "passet" och sedan komprimerar den i andra "passet" och fördelar då ut mer data (högre bitrate) för vissa svårare delar med mer rörelser.

För att det ska blir riktigt bra med Sorenson Video 3 i Squeeze kan man prova följande:
- Alltid 2-pass VBR
- Inte större än 320x240 (vissa fall 480x360)
- Croppa bort svarta kanter och sådan från bilden men gör det så att proportionerna behålls.
- Jag brukar slå på "Image Smoothing", mild noise reduktion, keyframes till 75-80% förändring..
- En genväg (men ger lite större fil oftast) är att köra "minimum quality" och då räcker oftast ca 55% för att det ska blii jämnsnyggt.

Om man kan acceptera att färre kan titta och man kan tänka sig att kräva att man installerar något extra kan man också prova 3ivX-codecen och MPEG-4 med avancerade inställningar.

Långt svar men det här med komprimering är inte helt enkelt om man vill ha det riktigt riktigt bra.

För det första har Apple väldigt bra originalkvalitet, väldigt ofta i form av DigiBeta-band eller annars någon av pro-versionerna av DV som t.ex. DVCPRO eller DVCAM.

Sedan gäller det att ha Sorenson Video Pro codecen som man skaffar på Sorensons hemsida och lämpligen till sammans det deras utmärkta komprimeringsprogram Squeeze. För att få riktigt bra resultat ska man till att börja med tänka på:

- Originalet ska vara åtminstone en vanlig DV-ström (från miniDV-band).
- Alltid 2-pass VBR
- Inte större än 320x240 (vissa fall 480x360)
- Croppa bort svarta kanter och sådan från bilden men gör det så att proportionerna behålls.
- Tänk på att vad man gör i Cleaner/Squeeze är "fördelar" data över bildstorlek och antal frames i filmen. Dvs dra ner storleken eller frameraten så kommer varje enskild bild få mer data och se snyggare ut.
- Jag brukar slå på "Image Smoothing", mild noise reduktion, keyframes till 75-80% förändring..
- En genväg (men ger lite större fil oftast) är att köra "minimum quality" och då räcker oftast ca 55% för att det ska blii jämnsnyggt.

Nuförtiden är det snyggaste man kan göra med QuickTime att kombinera Sorenson Video 3 Pro tillsammans med MPEG-4 audio i en .mov-fil.

Kolla också på Ben Waggoners hemsida

Hmm...tack för tipsen..ska nog prova det där med att ta en ny installerare från en annan dator. Nu har jag fått det att fungera men då måste jag göra så här:
- Starta Installeraren själv först.
- Välja öppna i menyn
- Leta reda på .pkg-filen och vips så drar allt igång...

När jag slängt in dagens uppdateringar via Software Update så skulle jag installera iSync. Klickar på .pkg.filen men sedan händer absolut inget...verkar som installeraren i OS X har slutat fungera. Någon idé om vad man kan göra?

Jag gillar Java Objects av Jacquie Barker eftersom hon ser till att få med objektorienterat tänkande från början. Då blir Java först illistrativa exempel på OO och sedan kommer man igång med konkreta programmeringsuppgifter. Jag gillar den mycket!

Beginning Java Objects - Jacquie Barker

Vi har en del liknande problem och det vore kul att höra om några här har några idéer på hur man kan lösa det.

Vi har ett blandat nätverk med både OS X och Win98 alt. WinXP. Användarna är inlagda i NetInfo-domänen och vi lärde oss också att Password Server måste vara aktiverat för att få inloggning från Windows att fungera.

Användarna finns dessutom i en eller flera grupper som har var sin gruppmapp. Behörigheterna för grupperna fungerar bra i OS X men inte alls i Windows. Dvs man tvingas slå på "Everyone-Read/Write" för att Windowsanvändarna ska komma åt mapparna. Däremot fungerar behörigheterna bra för alla på användarmappsnivå. Alltså man kommer bara åt sin egen hemkatalog och ingen annans.

Har detta något med Samba att göra eller är det någon "feature" i Windows som inte tillåter detta upplägg?

Jag har jobbat en del med att studera införande av dokumenthantering den senaste tiden. Efter att ha läst och pratat med folk känns det som nästan ofattbart att företag och organisationer klarar sig utan det.
Tanken är att låta en central motor tvinga användaren att sätta tillräckliga metadata till varje dokument så att sökbarheten ökar. När dokument sparas så lagras de bara i dokumenthanteringssystemet där själva filen kanske sparas i en databas eller i en filstruktur med referenser och metadata i en SQL-databas.

På det sättet blir det möjligt för användare att skapa egna virtuella filstrukturer fastän det är samma dokument på flera olika ställen. En annan viktigt funktion är versionshantering kopplat till varje användare. Ofta kan man checka-in & check-out dokument för t.ex. sin bärbara dator.

Det bästa ramverket för detta jag hittills sett är Studio central Library från SGI. Det mest prisvärda hittills verkar vara Hummingbird DM.

Annars tycker jag att det vore kul om Apple kunde introducera fler användbara metaforer för att hantera den växande mängden filer på våra datorer.

Jag är ju ingen fena på WebObjects (än iaf) men jag kom på att jag sett något om LDAP förut så jag startade EOModeler. Och vad hittade jag där om inte en LDAP-integration så jag lyckades bygga en EOModel på en publik LDAP-databas. Nu ska jag bara se om jag kommer ihåg hur jag får ihop allt till en fungerande applikation också. WO är bra men rätt svårt om man inte är kan Java rätt bra...

En liten screenshot: