Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Gnulia

Gnulia

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-11-02
  • Senast aktiv 2021-09-21
  • Antal inlägg 582

Foruminlägg

De senaste inläggen Gnulia har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 18:38
Ursprungligen av IngoX:

Du får berätta lite mer: Vilka versioner av iOS och macOS? Kolla på imacen under Äpple > Om den här datorn, på iphonen Inställningar > Allmänt > Om.

Och vilken internetleverantör respektive telefonoperatör har du? Har ni märkt skillnad att mailen kommer fram olika beroende på om du skickat från imacen eller iphonen? Använder du några andra mailadresser än @me.com?

Ju mer du berättar desto lättare att hitta felet. Rent logiskt är det något i kombinationen mellan dig och din kombattant, om ingen av er har problem med mail till/från någon annan. Gäller bara att komma på vad och hos vem. Och jag tror fortfarande på dig

Nästa steg är att kolla inställningarna i ditt mailprogram.

Det där felmeddelandemailet har jag lite svårt att tolka, någon annan kanske kan bättre. Om det är det enda du fått skulle jag vilja bortse från det då vi inte vet vad det var för ursprungsmail (om det t.ex var ett svar på ett svar som redan var skräp-markerat), eller om du bara en gång råkat skriva in ett stavfel i adressfältet.
Men om du får felmeddelanden varje gång du skickar mail till honom är det mycket intressant!

Jag har MacOS Mojave 10.14.6 och iOS 12.4
Internetleverantör är Bredband2
Ingen skillnad på iMac eller iPhone avseende om mailen kommer fram
Använder [email protected] till just denna kontakt
Utgående e-postkonto är iCloud

Jag fick bara felmeddelande (från [email protected]) två gånger samma dag, den 6 augusti. Har haft mailkonversation så gott som varje dag sedan den 26 juli. Ingen annan har problem och inte han heller den första tiden, först den 31/7 verkade det börja strula.

Senast redigerat 2019-08-22 18:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 17:10
Ursprungligen av IngoX:

Ni har alltså problem med varandra!

Skämt åsido, om vi delar upp det i två problem:

1) Mailen kommer inte fram?
Det gör de nog. De ligger troligtvis i en skräpmapp igen. Som jag antydde tidigare kan det bli ganska rörigt med mappar ibland. Mitt råd är åter igen att mottagaren kontrollerar via sin telia-webmail, där han kan se alla mappar, ifall det blivit dubletter. Om det är ett problem för mottagaren kan vi gå vidare med orsaker varför det blir så, men kanske bättre han själv registrerar ett konto här då, det är inte ditt ansvar

Om mailen inte skulle komma fram skulle du få ett felmeddelande i retur. För säkerhets skull kan du kolla efter sådana felmeddelandena i skräpposten. För att kolla på alla dina mappa på webservern loggar du i ditt fall in via www.icloud.com.

2) Varför markeras dina mail som skräp?
Detta är det egentliga problemet. Även här kan man behöva felsöka både på sändarens och mottagarens sida.

2 a) För att felsöka på din sida behöver du berätta lite mer om vilka olika operativsystem och mailprogram du använder, om du använder flera olika enheter och vilken internetleverantör du har. Som jag skrev tidigare så kan en orsak till skräpmarkering vara att man inte sänder mailet via apples utgående mailserver. Exempelvis ställt in epostprogrammet så att du använder @me.com som avsändaradress men i verkligheten använder din internetleverantörs utgående smtp-server. Men om du använder en macOS eller iOS-enhet brukar det ställas in automatiskt rätt för @me.com/icloud.

2 b) På mottagarens sida kan mailen dels bli skräpmarkerade på mailservern (hos telia), och dels i hans epostprogram, beroende på hur han ställt in det. Han kan någon gång ha varit inne på webmailen och råkat markera så att din avsändaradress ska svartlistas. Vi kan bara gissa. Men jag tror vi hittar felet någonstans där, hos honom. Jag tror på dig

Ha, ha, visst har vi problem med varandra
1) Jag tror också att de ligger i en skräpmapp igen, men han påstår att han har markerat mig som pålitlig. Han lär nog inte registrera ett konto här.

2) Fick ett meddelande från [email protected]
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed permanently:

* "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com

Reason: Internal Message ID : xEM3hhH5vpIpGxEM3hPZa8

Reporting-MTA: dns; v-smtpout1.han.skanova.net [81.236.60.154]
Received-From-MTA: dns; v-ms9.han.skanova.net [81.236.60.223]
Arrival-Date: Mon, 12 Aug 2019 19:43:35 +0200

Final-recipient: rfc822; "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.1.1 xEJchrFrcvxKbxEM3hncn9 Recipient Rejected [503]

2) Jag använder MacOS (på iMac) och iOS (på iPhone)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 16:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har ju redan skrivit att han har hittat dina mail i sin skräppostmapp? Se inlägg #4

Ja, men nu kommer mina mail inte fram alls längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 16:12

Jag kan fortfarande inte skicka mail till honom, de kommer inte fram.
Vad kan jag göra? Han påstår att felet måste ligga hos mig eftersom han inte har problem med andra.
Jag har inte heller några mailproblem med andra.
Har nu tagit bort honom från mina kontakter och hoppas att jag kan svara på mail från honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 15:43

Hej, plötsligt hamnar mina mail (Apple mail) i skräpposten hos en kontakt (@telia.com) och nu kommer de inte fram alls.
Jag får inget meddelande att något är fel. Förstår ingenting. Nu har jag raderat kontakten och hoppas att det ska fungera att hen skickar mail, som jag svarar på.
Någon som har en idé om vad det kan vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-03 11:13
Ursprungligen av IngoX:

För fullständig felsökning, fråga om han kan logga in via telias webmail så vi kan vara säkra att han verkligen kollat alla eventuella skräpmappar. Vanligt att det kan bildas flera skräp/junk/spam-mappar när man använder flera mailklienter.

'
Hej, han hittade mina mail i webmailens skräppostmapp. Stort tack för hjälpen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-02 17:16

Hejsan,
Jag har fått ett underligt problem. När jag skickar mail till en person (telia.com adress) så kommer det inte fram, men alla andra adresser får mailet. Han påstår att han inte har problem med några andra mail, det är bara de från mig och de har inte hamnat i skräpposten. Jag kan ta emot mail från honom.
Någon som har en idé hur jag ska felsöka? Har Apple mail och @me.com adress.

Senast redigerat 2019-08-04 18:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-06 10:57

Så där, nu har jag också skrivit upp mig som "Patreon".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-06-26 15:12
Ursprungligen av Redaktionen:

Ni som läser nyheter, kikar på recensioner, pratar med varandra i forumet har alla en sak gemensamt - ni älskar Apple.

Läs hela artikeln här

Tyvärr vet jag varken vad Patreon eller tiers är, vore fint med en förklaring?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 16:19
Ursprungligen av suddgummi:

Klicka på ditt användarnamn i ett inlägg så kommer du få en länk med ditt nummer i slutet

MEN, ska man verkligen ha så många siffror i medlemsnumret? xxxxxxxx 8 stycken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-09 16:05
Ursprungligen av Gurra:

Hmm, nu blev man ju lite nyfiken men det funkar inte för mig i någon browser. Det står bara https://99.se/profil

Där borde du se din profil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 19:09

Mycket tråkigt må jag säga. Vilket annat mac-forum finns det, någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-16 18:19
Ursprungligen av RStolpe:

Hej,
Liten funderar fall om ni köper AppleCare+ till era saker?

Jag själv har gjort det till följande enheter

  • Apple Watch 4

  • iPad 6:gen

  • MacBook Pro 15" 2018

Jag har däremot inte gjort det till min iPhone XS, varför kanske ni undrar?
Jo anledningen är att den kostar 2200kr + självris och min hemförsäkring kostar endast 1500kr i självrisk. Och jag har kollat om min försäkring täcker reperation (utbyte som alla vet hos Apple) under en period om 3-4 år och det gör dom.

Men däremot Apple Watch 4 hade en brutal värdeminskning och som att AppleCare+ endast kostade 999kr + självrisk så blev min hemförsäkring i detta fall värdelös - samma lika med iPad 6:gen där AppleCare+ kostade endast 599kr + självrisk.

MacBook Pro 15" 2018 köpte jag AppleCare+ till för att min hemförsäkring täcker inte riktigt hela vägen där fall om den går sönder eller liknade efter år 2 och AppleCare+ täcker i 3år med en betydligt billigare självrisk än 1500kr.

Brukar räkna med att ha mina Apple enheter i 3-4år från inköpsdatum och hittills har jag kunnat följa mina egna riktlinjer väldigt bra.

Jag tänker likadant som du. Har iMac, iPad och iPhone och har AppleCare på Mac och iPad men inte iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-06 18:13
Ursprungligen av torin:

Skulle ladda ner en fil från Iordnings webbplats, men det funkar inte. När jag klickar på länken så blir det bara en vit sida i Sfari-
http://www.aderstedtsoftware.com/downloads/iO....

Varför funkar det inte? Vad gör jag för fel. Har sist, 10.13.6

Jag har OS 10.14.2 och jag laddar ned sista versionen via App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-04 13:56
Ursprungligen av torin:

HJÄLP. Mitt bokföringsprogram Iordning har hängt sig. Badbollen bara snurrar. Har försökt starta om datorn, men hamnar hela tiden på Iordning och badbollen. Däremot funkar ju Safari.
jag är ju mitt i ett jobb och måste lösa detta.

Jag har iOrdning också, den är ju fristående och behöver inte Safari.
Har du uppgraderat till senaste versionen, körde nyligen en uppgradering via App Store.
Jag har version 7.4.9