Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Gnulia

Gnulia

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2007-11-02
  • Senast aktiv 2021-09-21
  • Antal inlägg 582

Foruminlägg

De senaste inläggen Gnulia har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-31 12:16
Ursprungligen av pazzo:

Kringla-v mm. (klistra in) funkar inte i safari nu.. ngn erfarenhet av de? ? Har MOJAve..

Har också Mojave, i min Safari funkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-15 19:38
Ursprungligen av NisseH:

Vi vet att efter Steve Jobs död så blev det så gott som tyst om iMacdatorer, men flera rykten om att det kommer nya så småningom har vi levt med i flera år. Det får mig att undra om utvecklarna av iMacdatorer "Outsoursats" till billigare samarbetspartners med mindre krav på (kvalite'n) som gjort att de två iMac:s jag köpte i början av 2018 kändes som rena skräpet, trots att dom kostade 25000:- Den ena som bara skrek när jag slog på strömmen som Apple gjorde ett återköp på, utan närmare utredning. Jag tänkte Måndagsexemplar händer, så jag köpte en likadan iMac 21.5 med SSD disk och Retina som visade sig vara samma skräp fast den inte skrek rakt ut men Senior Advicern kom fram till att problemen var så pass allvarliga så han genomförde en Sys-Diagnos som skickades till Apple på Irland som kom tillbaks med instruktioner som löste problemen. Jag fick en bestämd känsla av att Apple visste om problemen med hela serien av iMacdatorer som såldes i första kvartalet 2018. Om jag jämför med min gamla iMac från mid 2011 som både luktade och kändes kvalitet rakt igenom med dessa skräpdatorer så känns det inte Apple om dom.

Har man under tiden man jobbar på nya iMac:s prackat på oss kunder gammal skåpmat med inkråm som kanske är flera år gamla som kunderna tror är nytt. Jag tar för givet att iMacs sålda första kvartalet 2018 är tillverkade under 2017 och inte tidigare. Jag har fortfarande en del problem med nya datorn som har olika "Hyss" för sig. Eftersom jag fortfarande har garantin kvar engagerar jag Apples som tycks gäspa åt problemen. Man tycker ju att nya datorer borde vara bättre än äldre, men det stämmer inte med mina jag haft.
Vad är era erfarenheter. Var kvalite'n på Appledatorer bättre förr än dagens.

Tack.

Jag har haft Mac i många år och köpt både iMac och andra modeller. Är väldigt nöjd med supporten, när jag haft problem har de direkt tagit i tu med problemen och hjälpt mig. Visst har det hänt att jag fått ett måndagsexemplar, men då har de genast åtgärdat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-27 13:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då är jag ganska säker på att min teori håller.

Norwegian har väl gjort någon uppdatering nyligen, som bröt funktionaliteten på iOS 9.

Du har säkert rätt. Tack för hjälpen att resonera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-27 12:26
Ursprungligen av Gnulia:

Ja, den som funkar.
Väntar på besked om version på iPad 3.

IPad 3 version 9.3.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-27 09:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På vilken enhet? Den som funkar?

Och vilken version är det på iPad 3:an?

Ja, den som funkar.
Väntar på besked om version på iPad 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-26 22:14
Ursprungligen av Gnulia:

Tror du det. Men allt annat fungerar ju, andra webbsidor, appar och mail m.m. Borde inte Norwegian själva känna till det i så fall?

Version 11.4.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-26 22:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kolla gärna upp det. Jag tror att svaret kan ligga där. Att Safari och iOS är för gamla för deras app och sajt. Att iPaden som funkar har ett nyare system.

Tror du det. Men allt annat fungerar ju, andra webbsidor, appar och mail m.m. Borde inte Norwegian själva känna till det i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-26 20:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Olika versioner av iOS på paddan som funkar och de som inte funkar?

Det vet jag faktiskt inte.
Min mini iPad har ver 9.3.5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-26 20:01

Min svärmor har en iPad 3 som hon använt flitigt för att bl.a. boka flyg med Norwegian. Plötsligt slutade det att fungera, Safari visar bara en vit skärm, inga felmeddelanden. Installerade deras App Norwegian Traveler Assistant, det gick bra, men när hon ska boka står den bara och snurrar. Har försökt få hjälp av Norwegian, men de vet inte vad felet kan vara.
Jag har testat med en iPad mini och den ger samma resultat.
Också provat med en annan iPad, som fungerar bra.
Förstår ingenting. Någon som har ett tips?

Senast redigerat 2018-11-27 16:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 13:10

Jag har kontaktat Apple och de säger att de hjälper mig om något fortfarande skulle vara fel på datorn.
Efter reparation har man 90 dagars garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 13:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad är det för fortsatta fel som visas?

Apple Storage Diagnostic (Lagringsmediatest) - Fail SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 12:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Visar fel" - på vilket sätt? Vad är det för fel?

"Uppfört sig konstigt" - hur då?

Men mitt spontana svar på din fråga (oavsett svaren på mina frågor) är:
Nej, lita inte på det. Om det kvarstår felmeddelanden så är den inte fullgott reparerad.

Den började redan tidigare i år att då och då plötsligt stänga av och starta om, utan rimlig förklaring (your computer restarted because of a problem) till och med när jag var borta och datorn stod i vila. Pratade med Apple-tekniker och han sa att jag behövde lämna in den, vilket jag gjorde för snart två veckor sedan. Nu har de bytt både SSD och logikkort.
Vad tycker du att jag ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-09 11:05

Hej, har haft min iMac (3 år gammal) inne på service för att den uppfört sig konstigt.
Apple säger att lösningen på detta problem ska vara att byta SSD samt logikkort samtidigt. Det har man gjort.
Enligt MCare säger Apple att om testet fortsatt visar fel efter utbyte av delarna är det bara testet som visar fel resultat och datorn kan returneras till kund.
Den har fortsatt visa fel.
Kan jag lita på detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-20 12:42
Ursprungligen av Gnulia:

Tack snälla, ska testa det.

Hittade inga filer i Container som motsvarade, men i Group Container hittade jag, se bifogad bild.
Är det månne dessa filer jag ska ta bort, datum stämmer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-20 12:15
Ursprungligen av Ljung:

Här kanske finns lite hjälp?

https://support.office.com/en-us/article/unin...

Tack snälla, ska testa det.