Jag går i Stockholms Filmskola så jag har inga andra möjligheter att redigera i andra format om jag inte lägger ut pengar själv. Ok, då tror jag hänger med, testade att ändra field dominance till none. Det vlev fina renderingar som du säger. Det funkar också att lägga ner vanliga DVklipp i "proggressiva" timelinen. Men nu ska jag använda scannade bilder från filmen. Så då kör jag på det. Vill ju vara lite safe om filmen skulle pressas till 35mm, då är det tvunget att allt renderas progressivt annars får man deintelaca hela filmen i onödan om man kör interlace.
Men texten i manualen var en aning missvisande då DV PAL alltid ska vara interlaced. Om materialet är noninterlaced ska det var noninterlaced på sequensen. Men dom kanske menar om materialet är DV PAL-inspelat från början med en videokamera. I mitt fall är materialet none interlaced så då kör jag nog på det.
Nu tror jag inte att våran film kommer upp på 35mm, men jag vill lära mig hur man gör som om den skulle upp på 35mm för det är ju så man jobbar. Samtidigt tycker jag hela filmen ska ha samma look, det ser tråkigt ut om tex eftertexterna helt plötsligt kommer upp jämt och fint som interlace gör, det känns fel lixom. Det ska vara lite hack för filmlooken skull, då är det mer filmkänsla.