Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Mickels

Mickels

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2003-01-01
  • Senast aktiv 2011-01-23
  • Antal inlägg 102

Foruminlägg

De senaste inläggen Mickels har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 12:20

Har en färdigkodad film o ska bränna den i Toast 8 men får felmeddelandet som bilden visar. Bilden är 8 mbit/sek och ljudet är PCM stereo. Problemet uppstår då jag valt PCMljudet (kodar i ett annat program till mpeg2)

Kan utan problem bränna i Toast 7 men saknar vissa funktioner i 7an o skulle vilja få de att funka i 8an.

Eller är det så att det finns en spärr i 8an att det inte ska gå med PCMljud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 11:31

Spelar du upp filmen i QuickTime blir det så. Alltså bilden blir pixlig när man spelar upp DV i QuickTime. Du får importera filmen i FCP och spela upp den där, det är bra om du har en TV inkopplad så du ser bilden där. DV är gjort för dålig uppspelning i dator kan man säga. Man har inget behov av att titta i DV på en dator. Allt för att undvika dropouts när man tittar på en monitor och vid export till band.
Mitt råd är att aldrig lita på en dataskärm i DVformatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 12:45

Utan FireWire kontroll rekomenderar jag också, funkar hur bra som helst vid såna tillfällen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-09 23:43

Låter väldigt skumt, har du uppdaterat till de senaste. Du exporterar inte med Quicktime conversion? Gör du det ska du undvika det. Du ska exportera med export to QuickTime. Antar ioförsej att du gjort rätt på den biten, men det ska inte bli så, kan med all säkerhet säga att det är en bugg som apple borde fixat. Men jag har i alla fall kodat en film på en timme utan problem när jag exporterade.
Jag gjorde första gången direkt från tidlinan, efter en timme låg ljudet efter eller före, kom ej ihåg, med 3 sek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-02 00:12

Pratar vi samma saker nu, men frågade inte han om FCP HD? det är inte FCP 5. Förstog jag frågan rätt så var det om Final Cut Pro HD påverkades om man uppgraderar till Tiger. FCP HD kräver i alla fall minst OS 10.3.0 eller senarare. Men personligen tycker jag nog som du skrev, funkar det så behövs inga fler uppgraderingar. Behöver du inget speciellt med Tiger är det bättre att inte uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 13:58

I regel ska man vänta på ett par uppdateringar innan man satsar på nya grejer och program. Vill man vara säker ska man aldrig köra .0 versioner tex 1.0, 2.0, 5.0 osv. Minns i FCP 4.0.2 programmet var då långt ifrån färdigt vilket jag märkte också. Ljudet hade ett eget liv dock inte när man hade gjort en mixdown audio. Men stör mig lite på varför Apple inte har fixat buggen på rulltexter på det enkla textverktyget. Använder Title 3D som jag rekomenderar att man ska. Men som det ser ut nu kunde de lika gärna ta bort det enkla textverktyget då rulltexterna går ojämt och hoppar. Har FCP HD. Finns ett fel i Title 3D, det händer att rulltexter blinkar till när texten rullat klart, men funkar att rendera om tills det ser bra ut.

Jag väntar med tiger tills hösten ungefär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 02:15

Detta uppstår för mig med, men har lärt mig att inte exportera från Final Cut Pro direkt till compressor. Jag rekomenderar starkt att Exportera först till en QuickTime Movie fil. Altså export to Quicktime, bocka av make movie self contained om ni inte vill att en helt ny fil ska skapas. Allt ska vara renderat och klart före exporten då behöver man inte använda recompress all frames, då har man gjort en generationsfri export. Därefter drar ni in den exporterade filen i compressor och det funkar. Hoppas ni förstog vad jag mena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 02:13

Jag lyckades få igång FCP 4, Soundtrack och livetype på min förra dator. Hade då en PCI Yikes 400 Mhz 712 MB ram. Var ganska slött, men det funka ett tag för mig, nu har jag en G5a. Man högerklickar på programmet och letar sig in till filen info.plist som man öppnar i textedit eller vad det heter. Sen ändrar man systemkraven så funkar det.
Måste dock installeras på en annan dator och sedan flyttas över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 10:27

Vad är det för typ av band, har tidigare hört om en snubbe som spelade in på 3 st. SonyPremium och alla de tre banden blev misslyckat resultat, vet inte hur mycket störningar det var, men enligt honom var det en hel del. Han bytte märke och det gick bättre, vet inte vilket han bytte till. Men själv rekomenderar jag Fujis band som ska vara bäst av alla andra bandsorter enligt tester. Sen ska Sonys band inte användas annat än i Sonys kameror. Men det sr ut som att det skedde vid inspelning och materialet går nog inte att rädda. Antar att man skulle ha rengort kameran innan inspelning eller kollat. Vet inte om det finns så mycket att göra i efterhand mer än att hoppas att det finns nån lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 18:05

Du kan ju alltid ta reda på vad personen som haft dom för att få svaret. Det kan ju vara så att dom har placerats nära ett magnetiskt föremål som tex en högtalare eller liknande. Du vet inte det var inspelat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-23 23:21

Tyvärr så går det nog inte att rädda, tror jag, men spar banden för säkerhets skull. Av nyfikenhet undrar jag hur du har förvarat dom och hur gamla banden är? Som bekant vet jag att DVband inte håller i evigheter och är känsligt lagringsmedium. Försöker finna svar på hur känsligt DVbanden är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 22:51

Jag kommer ju inte ändra klippen, förstår vad du menar med att det upplevs som progressivt, men har man filmat i progressivt eller som det upplevs blir det ju i vilket fall helbilder, det är det som är viktigast. TVn ritar ju upp delbilderna i alla fall och så även DV, men det blir en helbild och bättre om man skulle blåsa upp det till 35, om du förstår vad jag menar. Det jag vill komma till är att jag vill inte förstöra mitt material. Har jag förstått dig rätt så är ju none intelaced valet även för DV om man vill ha helbilder, men den ritar endå upp fieldsen, men då samma bild i båda fieldsen.
Då har jag ju inte ändrat i själva filmen även om jag tvingas rendera ett filmklipp som renderas "progressivt", filmen är ju proggressiv kan man ju säga. Det vore annat om man kanske använder none interlaced på ett projekt som är interlaced, de är väl då det kan bli fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 13:24

Jag går i Stockholms Filmskola så jag har inga andra möjligheter att redigera i andra format om jag inte lägger ut pengar själv. Ok, då tror jag hänger med, testade att ändra field dominance till none. Det vlev fina renderingar som du säger. Det funkar också att lägga ner vanliga DVklipp i "proggressiva" timelinen. Men nu ska jag använda scannade bilder från filmen. Så då kör jag på det. Vill ju vara lite safe om filmen skulle pressas till 35mm, då är det tvunget att allt renderas progressivt annars får man deintelaca hela filmen i onödan om man kör interlace.

Men texten i manualen var en aning missvisande då DV PAL alltid ska vara interlaced. Om materialet är noninterlaced ska det var noninterlaced på sequensen. Men dom kanske menar om materialet är DV PAL-inspelat från början med en videokamera. I mitt fall är materialet none interlaced så då kör jag nog på det.

Nu tror jag inte att våran film kommer upp på 35mm, men jag vill lära mig hur man gör som om den skulle upp på 35mm för det är ju så man jobbar. Samtidigt tycker jag hela filmen ska ha samma look, det ser tråkigt ut om tex eftertexterna helt plötsligt kommer upp jämt och fint som interlace gör, det känns fel lixom. Det ska vara lite hack för filmlooken skull, då är det mer filmkänsla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-21 11:10

Field Dominance: Choose the field dominance of your captured video. Most video is Upper (Odd) or Lower (Even) depending on the video capture interface you’re using. For noninterlaced video or multimedia clips, set this to None. For DV NTSC and DV PAL, always set this to Lower (Even). For more information, see “About Field Dominance” on page 372.

Ska börja klippa en film som är inspelad i 16mm vilket innebär att materialet är scannat till DVCAM (DV PAL). Ett filmnegativ är knappast interlaced, därför undrar jag vilket altenativ ska jag välja? Det tycks luta åt Noninterlaced? På sidan 372 hittade jag ingenting om detta. Är det nån som är High på det här?

Och vad gör man om man filmat med DV proggressivt, då är det inte heller interlaced? Verkar skumt att det inte står nåt att man kan ha nonintarlaced på DV PAL eller har jag tolkat det fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 00:54
Ursprungligen av Homy:

En sak stör mig verkligen angående mediahanteringen i FCP. Att varje projekt inte får sina egna inställningar för Scratch Disks. Det är alltid den senaste inställningen som tillhör förra projektet som gäller om man glömmer att ändra. En irriterande detalj som gör att filer sparas i andras mappar och därmed kan slängas av misstag (speciellt i skolmiljö). Något som fungerade redan 1999 i Media 100 innan vi bytte till FCP. Att de inte rättat till det efter alla dessa år.

Det är just derför man inte ska ändra inställningarna överhuvudtaget. Som jag ser det ska man bara välja en årdisk sen låta det vara tills man vid behov behöver en till hårddisk. Då hamnar allt på en o samma plats och för varje projekt döps en ny mapp efter projektet. Då slänger man bara den mapp som projektet heter. Kan också säga att man måste gå in i capture scratch, render files och audio render files, i alla dom finns ens mappar, kan inte bli enklare. Då spelar de heller ingen roll var man sparar projektet bara man har ordning och reda.