Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Johan_G

Johan_G

Medlem
  • Registrerad 2001-06-14
  • Senast aktiv 2010-02-04
  • Antal inlägg 60

Foruminlägg

De senaste inläggen Johan_G har skrivit i forumet.

1. Se till att din server finns upplagd i den DNS-server du använder, eller sätt upp DNS:en på servern. Se till att både framlänges och baklänges uppslag finns när du ändå är igång. Att servern är registrerad i den DNS som servern använder är ett krav - annars kommer inte nästa steg att fungera korrekt!

2. Propagera server till en OD Master. Default-inställningarna skall vara okej om DNS och nätverksinställningarna är rätt. Du skall endast behöva fylla i kortnamn och lösenord för en administratör på servern (den första användare du skapade).

3. Om du gjort rätt skall alla tjänster i Open Directory starta. (Kolla fliken overview i Server Admin, och refresha om det behövs). Om inte KDC:n startar är det med 99% säkerhet DNS-fel.

3. I WGM, klicka på SharePointen Users och sedan på fliken Network mount. Välj /LDAPv3/127.0.0.1 i pop-up menyn och kryssa för att skapa ett mount record och välj "For Home Directory"

4. Skapa en Network Users i WGM genom att välja /LDAPv3/127.0.0.1 under "globen ovanför användarlistan. Välj att användarens hem skall ligga på den automonterade Sharepointen du skapade tidigare.

5. Kofigurera klienten. Antingen delar du ut ldap-information via DHCP-servern i Mac OS X Server (fliken LDAP i Settings för det aktuella DHCP subnet:et). I så fall går du bara in på klientens Kataloginställning -> LDAP och kryssar för kryssrutan "Använd LDAP från DHCP".
Alternativ två är att du lägger upp en statisk konfiguration i kilentens Kataloginställning. Lägg i så fall till en ny LDAP-konfiguration där du fyller i serverns domännamn eller IP. Låt Pop-up menyn stå kvar på "Från Server" så fungerar allt direkt!
Om du lägger upp en statisk konfiguration måste du också lägga till den i under fliken "Autentisering" i kataloginställning. Välj anpassad sökväg och lägg till din LDAP-konfiguration (Om du delar ut via DHCP behövs inte detta steg).

6. Starta om klienten. Jo, det behövs eftersom automountade SharePoints bara läses vid uppstart.

7. Login Window skall nu visa "Annan...", skriv där in namn och lösen för användaren du skapade.

8. Klart! Nu kör du som en Network User. Hembiblioteket skapas automatiskt första gången du loggar in, om du inte gjorde manuellt under steg 4.

Lycka till!

PS. Var hittar du Servertagg i Kataloginställning?

Gissar att du tankat hem senaste säkerhetsuppdateringen?
Den rättade till ett jätte säkerhetshål i Server-Admin verktygen. Förmodligen innebar det dock att man tappade möjligheten att administrera äldre versioner än 10.3? Har inte testat själv ännu...

Hej Mattias,

Du borde definitivt kolla på RsyncX:
http://www.macosxlabs.org/rsyncx/rsyncx.html

Själv har jag använt programmet Synk X rätt mycket. Tyvärr har det numera blivit kommersiellt, men det är ett kanon-program så det är värt att testa:
http://www.decimus.net/synk/

Sök också på Versiontracker efter "Sync" så hittar du massor!

Ursprungligen av acke:

Tänk om man skulle kunan knopa ihop ett script som öppnar alla mappar och submappar och ställer om det till önskad view...

Det vore nått!

Kolla här!
http://www.afp548.com/article.php?story=20040929154525361

Du måste ändra konfigureringen av lookupd - default innebär mycket riktigt ingen log fil.
Antingen lägger du ett nytt directive i Netinfo, eller också i en konfigurationsfil. Kommer inte exakt ihåg var, eller vad det skall heta, men det står säkert i man-sidan för lookupd.

Rendezvous har flera inbyggda mekanismer för att undvika det som AppleTalk gjorde, d.v.s hela tiden prata på nätverket.
1. Alla svar cachas. När någon "browsar" nätverket och letar efter en tjänst, t.ex. alla skrivare skickas alla redan kända med i frågan. På så sätt behöver bara nya skrivare svara.
2. Dessutom minskas intervallet mellan förfrågningarna exponentiellt, d.v.s. efter första frågan väntar datorn en sekund, nästa gång 2, nästa 4 osv. upp till en minut.
3. Nya tjänster som kommer upp annonserar sig själv med samma exponentiella avtrappning.

Visst lägger Rendezvous beslag på lite av bandbredden, men det är klart mindre än vad AppleTalk gjorde (eller fortfarande gör om det är påslaget). Tror inte att Rendezvous på något sätt är boven i dramat. Snarare att någon sitter och lyssnar på Internet radio i iTunes eller liknande. Netbios genererar nog mer nätverkstrafik än vad Rendezvous gör.
Om du vill få ett liten hum om hur mycket trafik Rendezvous genererar kan du skriva följande i Terminal:
sudo tcpdump -i en0 port 5353

Misstänker att Win2k3 Servern också är en domänkontrollant? Microsoft har börjat kräva att alla klienter som ansluter skall stödja SMB signing och packet encryption, och det gör tyvärr inte det kommando (mount_smbfs) vi använder. Tydligen är dessa nya saker inte "standardiserade" ännu, så det kanske dröjer innan vi får stöd för det.
Lösningen är att stänga av just dessa säkerhetskrav på servern, eller att använda någon tredje-parts programvara t.ex. ADmitMac. Läs mer i den Microsoft-artikeln:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=811497

Kolla fjärde inlägget i den här diskussionen. Kanske kan vara lösningen?
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.6895b82f/11

Du borde kunna se det med hjälp av netstat -an
I alla fall från klient-sidan.

Du går nog i och för sig att göra så som du föreslår, men jag tror att du endast kommer att få en TGT (från den första servern).
Det du är ute efter är nog i stället Cross Realm Authentication, vilket innebär att den första KDC:n skall acceptera TGT:s från den andra KDC:n och tvärtom. Detta är en standard "feature" i Kerberos 5 och går självklart att implementera i Mac OS X. Dock är detta i så fall något du gör på de båda KDC:erna och inte på klienten. Hur du skall göra beror lite på vilken KDC du kör. MS Active Directory eller MIT/Heimdal etc. Varför vill du göra detta?

Borde fungera om du gör så här:
1. mkdir /Users/nicke/Storage (om den inte redan finns)
2. mount -t smb_fs \\user@server\SHARE /Users/nicke/Storage
3. disktool -r

Kommandot disktool med flaggan -r gör så att Finder uppdaterar/refreshar monterade volymer. Det kan behövas, framförallt när man monterar volymer på andra ställen än i /Volumes . Testa gärna ovanstående, men det rekommenderade är alltid att montera nätverks-filsystem i en katalog inuti /Volumes. Då dyker de nämligen upp på skrivbordet precis som vanligt.

Du kan alltid kontrollera att monteringen fungerat genom att skriva:
mount

Om du vill avmontera så bör du göra det via Command Line eftersom du monterade den vägen:
umount /Users/nicke/Storage

Ursprungligen av Arch@ngel:

Sedan kan du stoppa in CD skivorna som planerat. Vad som däremot kommer att gå fel och alltid gör är att "Remote Setup" kommer att hänga sig när du är klar med konfigureringen och den ska spara dina inställningar. Den sparar inställningarna men du får "tvångsavsluta" programmet.

Nästa problem som kommer är när du vill köra Software update. Då vill den bla ladda ner Quicktime 6.5.X vilket inte heller går med SSH då man måste bekräfta i GUI att man vill installera (bra Apple!). Då måste du aktivera ARD vilket kan göras med följande kommando:

Hmmm... Jag har kört Remote Setup säkert 50 gånger och aldrig upplevt att programmet hänger sig. Hur försöker du spara inställningarna? Som en textfil, konfigurationsfil eller till Open Directory?

När det gäller Software Update så vill jag bara påpeka att detta går att köra innifrån Server Admin. Är dock osäker på vad som då händer med QuickTime uppdateringen.

1. Starta upp Xserve:en på första Mac OS X Server CD-skivan
2. Installera Server Admin tools på en Mac OS X klient (om du inte redan har gjort det)
3. Öppna Server Assistant på klienten och välj "set up a remote server"
- Du skall då se din Xserve i listan av maskiner (du måste vara på samma subnät)
4. Autentisera med de 8 första tecknen i serienumret till maskinen
6. Följ alla andra - det skall vara själv-förklarande
- Efter ett tag startar servern om, och du måste mata in CD-skiva 2. Gränssnittet i server Admin slutar då tyvärr att uppdatera sig speciellt bra, men det är helt normalt

Laddade precis ned 10.1.2 och blev lite nyfiken på vad som var nytt i AppleScript 1.8.
Öppnade därför Finders ordlista och tittade runt lite och hittade bl.a. lite inställningar som det stod (NOT AVAILABLE, SUBJECT TO CHANGE) på.
Här hittar man lite roliga julklappar som:
- Nu går det att ställa in märkning
- Möjlighet att se som knappar i Finder
- Ändra storlek på ikoner i list-vy
- Förenklade menyer i Finder (Simple Finder?)
- Springloaded Folders återkommer
- Möjlighet att ändra typsnitt i Finder
Förmodligen finns det mycket mer, men redan detta ger mersmak!

Problemet uppstod förmodligen när du startade om på OS 9.1 CD:n. Jag antar att du använde skivan som följde med din dator, efter som den 9.1-skiva som följer med tian inte fungerar på de senaste Mac:arna. På den 9.1-skivan är dock programmet "startskiva" för gammalt. Det måste minst vara version 9.2. Har du en tidigare version får du exakt de problem du nämde.
Lösningen är att ifrån Mac OS X lägga in den rätta versionen av startskiva i Classic-systemet, därefter starta "System Preferences" och i panelen för "StartupDisk" välja MacOS 9.1 systemmappen. Växla sedan till Classic-panelen och där bör du nu kunna starta Classic!