En motsvarande Proliant med lika mycket lagring kostar ju så mycket mer med licenskostnader mm (om man inte kör Linux). Sedan tillkommer mailserverprogramvara etc.
Ditt alternativ med Speedmania PowerTower Pro är ju förhoppningsvis inte seriöst menat för företag. Möjligtvis för hemanvändare el dyl. Vilken serviceorganistation har ni som kan byta ut en trasig/utföra felsökning telefonsupport dygnet runt. Vad kostar den försäkringen hos er? Med Apple Premium & Support Plan får du byte av trasiga delar inom landet på 4 tim om du inte har längre än 80km till närmaste Apple ÅF.
Angående Premium & Support Plan så kan jag hålla med dig till viss del om att man inte får support på sådant som inte tillhör GUI. Men jag anser att man inte kan köpa en server som man ska använda seriöst utan Apple Premium & Support plan. När en server går ner/går sönder så kan man ju inte ta med den sig till verkstad och vänta 1 vecka på att få den lagad! Detta var fallet innan Xserve fanns men det tillhör som tur är historien.