Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-10 14:48

Efter att ha stängt av och startat om widgeten.

Verkligt 16,2 MB, Virtuellt 364,86 MB, Antal trådar 3, Delat 11,64 MB, Privat 10,13 MB

(12 kanaler i listan)

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-02-15 22:09

Måste tacka dig Gustav för denna widget, använder den varje dag. Älskar även semester läget perfekt när man åker till landet och använder min MBP som tv med en digital sticka till den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-02-21 15:50

Nu har tablån lagt av att fungera, har laddat hem senaste versionen? är servern ner?

@adl: tackar för de vänliga orden, kul att du kan ha nån nytta av den

Ursprungligen av Bijan:

Nu har tablån lagt av att fungera, har laddat hem senaste versionen? är servern ner?

Servern kan ha varit nere när du försökt, alternativt så hade du ett kort avbrott på ditt internet precis då. Vissa routrar (netgear) har en massa ofog för sig om det händer.
Har tablåerna kommit tillbaka än?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-21 18:30

Funkar för mig.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-26 14:27

I listan av kanaler så visas endast Discovery Mix's logga, de andra visas endast som frågetecke. Jag har den inställd på comhem/grundutbud, och så har det varit sen jag installerade widgeten.

Problemet är kvar även nu med senaste versionen.

Det beror på att loggorna inte laddats ner. Prova ta bort den sista kanalen i listan och lägg tillbaka den igen. Vänta nån sekund och vänd sen widgeten om. Finns loggan då?

Det kanske är en känd bugg, men jag stör mig på att när jag håller musen över programen när jag är inne på en kanal så visas inte informationen för de program som sänds ett visst antal timmar senare.

Tex nu kl 20.09 kan jag inte se infon för program som startar efter kl 00:55... Men om ett par timmar fungerar det utmärkt?!

Mvh,

Jag vet om att widgeten inte visar programmen korrekt mellan 01 och 03 på natten (eller något sådant). Workaround - sitt inte uppe och glo på tv hela nätterna

Däremot visste jag inte om att infon inte går att se för program som startar efter 00:55. Är det i nu-nästa-senare-vyn du menar eller är det i heldagsvyn?

För de som undrar så är Kanal 9 på gång, jag uppdaterar widgeten så fort tablån dyker upp.

Ursprungligen av gusax840:

Jag vet om att widgeten inte visar programmen korrekt mellan 01 och 03 på natten (eller något sådant). Workaround - sitt inte uppe och glo på tv hela nätterna

Däremot visste jag inte om att infon inte går att se för program som startar efter 00:55. Är det i nu-nästa-senare-vyn du menar eller är det i heldagsvyn?

För de som undrar så är Kanal 9 på gång, jag uppdaterar widgeten så fort tablån dyker upp.

Alltså det verkar mer vara så att när jag går in på en vis kanal och visar heldagsvyn så kan jag inte se infon på de program som sänds en viss tid efter den aktuella. Just nu går det inte att se de som sänds ifrån ungefär ett (01:00) och framåt. Men om ett par timmar så fungerar den infon. Det verkar vara någon bugg som bara visar infon för ett visst tidsintervall framåt.

Mvh,

Ursprungligen av Rossifumi:

Alltså det verkar mer vara så att när jag går in på en vis kanal och visar heldagsvyn så kan jag inte se infon på de program som sänds en viss tid efter den aktuella. Just nu går det inte att se de som sänds ifrån ungefär ett (01:00) och framåt. Men om ett par timmar så fungerar den infon. Det verkar vara någon bugg som bara visar infon för ett visst tidsintervall framåt.

Det hade du väldigt rätt i, tack för det påpekandet. Jag hittade felet och fixade det. Det har varit lite strul med loggan till Kanal 9, så fort loggan finns på servern (eller senast fredag) så lägger jag ut en ny version med kanal 9 där infon funkar hela dagen.

Ursprungligen av gusax840:

Det hade du väldigt rätt i, tack för det påpekandet. Jag hittade felet och fixade det. Det har varit lite strul med loggan till Kanal 9, så fort loggan finns på servern (eller senast fredag) så lägger jag ut en ny version med kanal 9 där infon funkar hela dagen.

Kanon!
Tack för en superbra widget!

Mvh,

Är det bara jag som har haft problem med widgeten de senaste dagarna?! Den är blank och inga nya tablåer kan laddas ner.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-03-09 16:21

Funkar kanon här.

Yes!!

Jag lade ut den nya versionen med Kanal 9, ursäkta dröjsmålet.

@glitchpunk: Prova ladda hem den nya versionen. Jag har lagt till lite funktioner så den ska bli mer informativ om tablåerna strular. Istället för att bara vara blank så ska den konstatera vad som är fel på tablåfilerna. Prova gärna och se om den nya versionen fortfarande är blank eller om du får något felmeddelande.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-03-12 18:08

Viasat Action/Nature.
Tablåfilen innehåller trams.
Klicka här för hjälp.

Då jag inte har BB med inloggning eller en netgearrouter samt att alla andra kanaler fungerar så är inte anvisningarna till hjälp.

Men jag tittar i xml-filerna som "tillhör" Viasat Action/Nature

Från xml-filerna:
"The requested URL /xmltv/action.viasat.se_2007-03-11.xml.gz was not found on this server."

Ursprungligen av Henil:

Viasat Action/Nature.
Tablåfilen innehåller trams.
Klicka här för hjälp.

Då jag inte har BB med inloggning eller en netgearrouter samt att alla andra kanaler fungerar så är inte anvisningarna till hjälp.

Men jag tittar i xml-filerna som "tillhör" Viasat Action/Nature

Från xml-filerna:
"The requested URL /xmltv/action.viasat.se_2007-03-11.xml.gz was not found on this server."

Hoppsan, det där stämmer ju. Var har Viasat Action tagit vägen?
Jag kollade på www.viasat.se och där finns ju inte Viasat Action heller. Har Viasat lagt ner den?
Däremot finns enbart Viasat Nature...

Jag uppdaterade uppdateringen precis
Det är samma versionsnummer som innan, de enda ändringarna är dessa:

- Nu finns tablå för National Geographic Channel
Dock saknas logga även för NGC än så länge.

- Viasat Nature/Action är utbytt mot bara Nature. (Ta bort Action/Nature i gamla versionen först, ladda sen hem den nya)
Nature har logga.

Ni som redan laddat ner versionen från 11 mars behöver inte uppdatera igen (om ni inte vill ha National Geographic Channel eller Viasat Nature förstås)

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-03-14 14:52

Viasat Action heter nu Viasat Crime.

Och i Com Hems nät delar Viasat Nature och Crime kanalplats, Viasat Nature: 06.00-20.00 Viasat Crime : 20.00-24.00

Tillägg:
Playhouse Disney finns inte i Com Hems utbud.

Senast redigerat 2007-03-14 15:13

På så vis.
Jag läste visst fel på servern, det finns kombinerade tablåer av Nature och Crime (som jag råkat kalla för enbart Nature på baksidan av widgeten) - det är antagligen den du vill ha. Gå in under Viasat > Silver och välj kanalen Nature så får du rätt tablå.

Det finns även en Nickelodeon/Nature/Crime som på baksidan av widgeten heter Nick/V.Action.

Jag fixar till namnen i nästa version (missade också att Comhem hade de där Viasatkanalerna). Är Viasat > Silver > Nature den tablå du söker? I så fall så håller jag nog på de korrekta namnen så länge till nästa uppdatering.

Störda kanalkombinationer för övrigt. Sen är det rätt fult av Viasat att bluffa att de har fler kanaler än vad de egentligen har - om en kanal delar kanalplats med en annan så kan de ju inte sända samtidigt och alltså kan man i mitt tycke inte kalla dem för två kanaler eftersom man aldrig kan zappa mellan dem. Jag skulle kalla det falsk marknadsföring.
Antagligen är det väl gjort bara för att Viasat vill att folk ska tro att de har nästan lika många kanaler som Canal Digital.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-03-16 01:11
Ursprungligen av gusax840:

På så vis.
Jag läste visst fel på servern, det finns kombinerade tablåer av Nature och Crime (som jag råkat kalla för enbart Nature på baksidan av widgeten) - det är antagligen den du vill ha. Gå in under Viasat > Silver och välj kanalen Nature så får du rätt tablå.

Jag gjorde detta innan jag kollade i tråden.

Citat:

Det finns även en Nickelodeon/Nature/Crime som på baksidan av widgeten heter Nick/V.Action.

Jag provade den och den gav samma fel som Action.

http://www.frykholm.se/swedishtv.html
Aldrig sett den tidigare. Var det inte ett liknande gränssnitt du planerade att göra tidigare?

Jo men jag släppte det gränssnittet definitivt efter att ha provat hans widget
Ska rektanglarna funka så måste widgeten blir så stor och då tar den upp en massa plats. Funkar ju om man har en 20"-skärm men inte så kul på en 12-tums iBook.

Om man rent spekulativt skulle kunna köra widgeten i helskärm (dvs så den tar upp hela Dashboard) så skulle jag däremot definitivt köra rektanglar. När man väl vant sig så tycker jag att det är mycket mer informativt än nuvarande text.

@Henil: Jag har fixat NIck/V.Action också, tack. Sparar den uppdateringen till helgen och tar det i samband med sommartiden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-04-12 18:54

Den här känns ju inte så het direkt..

http://img67.imageshack.us/my.php?image=picture1lp2.png

Det håller jag med om. Stäng av widgeten och starta den igen så bör minnesanvändningen återgå till mer normala värden.

Nere till höger, där det brukar stå "Laddar ner tablåer" osv, stod det nyss "Välkommen till Åland : )". Vad ska det betyda?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-24 22:33

Att du har vunnit en resa?

Yes!!

Du har vunnit en weekend hemma hos mig! Välkommen!
Haha du ska inte trycka på tangenten Å

Skämt åsido, det är en funktion för våra åländska vänner... de kan få in svensk tv men ligger en timme efter (före?) oss här hemma i Sverige. En dator på Åland visar följdaktligen tablåerna med en timmes förskjutning åt ena (eller andra) hållet eftersom tablåerna är gjorda för svensk tidszon. Jag fixade det genom att låta widgeten förskjuta tiden tillbaka en timme. Den funktionen slår man på genom att trycka på Å tills jag gjort en vettig inställning på baksidan för det.

Kör du med Å här i Sverige så kommer din tablå börja visa programmen en timme i förväg (eller en timme i efterhand, vilket det nu är...). Ta bort det genom att trycka Å igen eller stänga av widgeten och öppna den igen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-04-26 18:38

Det har blivit något fel för mig, det står bara "Tablåfilen saknas helt :-(" på alla kanaler. Trycker jag på "T" står det "Letar efter tablåservern..." men inget händer. Har även testat att starta om widgeten samt rensat innehållet i mappen Xmltv/schedules, men problemet kvarstår.

Har versionen från 11:e mars och problemet uppstod för nån vecka sedan.

Om du öppnar någon av tablåerna i schedules mappen med nån texteditor (för jag antar att det ligger filer där?) - vad står det i filerna då?

Det ska se ut nåt sånt här på de första raderna:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!DOCTYPE tv SYSTEM "xmltv.dtd">

<tv generator-info-name="nonametv">
Bevaka tråden