Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, det är kanske mer troligt

e man desperat, som jag, så kan man ju koepa pa ebay. min e pa veg hem...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 19:27
Ursprungligen av el gringo:

e man desperat, som jag, så kan man ju koepa pa ebay. min e pa veg hem...

Ja, det var vågligt av dig att handla för sån stor summa från eBay. Vad fick du ge för den? Inklusive frakt etc.

jag har handlat av den "leverantören" innan - då lcd-skärm till MacBook. förutom att jag först fick fel skärm - så gick det bra. för jag fick den jag ville ha och fick behålla den gamla. jag berättar hur det gick så fort jag har den i min ägo.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-08 22:14
Ursprungligen av el gringo:

jag har handlat av den "leverantören" innan - då lcd-skärm till MacBook. förutom att jag först fick fel skärm - så gick det bra. för jag fick den jag ville ha och fick behålla den gamla. jag berättar hur det gick så fort jag har den i min ägo.

Hehe, okey. Ja, berätta hur det gick sen. Jag kommer att skriva ut min glädje i morgon när jag får den levererad och uppackad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 17:18

Ska man aktivera?

Någon som vet om man ska aktivera luren med ett giltigt AT&T abonnemang och köra luren som en iPod tills hackningen av 1.1.1 är safe.

Eller låster det luren än värre? Det kanske är bättre att vänta på Jailbreak?

Får hem min på fredag så det kan vara bra att veta innan!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-09 18:08
Ursprungligen av Cobra:

Någon som vet om man ska aktivera luren med ett giltigt AT&T abonnemang och köra luren som en iPod tills hackningen av 1.1.1 är safe.

Eller låster det luren än värre? Det kanske är bättre att vänta på Jailbreak?

Får hem min på fredag så det kan vara bra att veta innan!

Jag tror inte du "bara" kan aktivera den med AT&T för då blir du nog fast med ett abonnemang, vilket inte är att rekommendera om du inte vill betala dyrt. Rätta mig om jag har fel. Tyvärr får du nog vänta på att de fixar jailbreak och förhoppningsvis en upplåsningsmetod vilket kan ta tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 09:31
Ursprungligen av NeoAP:

Jag tror inte du "bara" kan aktivera den med AT&T för då blir du nog fast med ett abonnemang, vilket inte är att rekommendera om du inte vill betala dyrt. Rätta mig om jag har fel. Tyvärr får du nog vänta på att de fixar jailbreak och förhoppningsvis en upplåsningsmetod vilket kan ta tid.

Hade tänkt be en polare som bor i staterna att aktivera den med sitt SIM-kort innan han åker över. Men det är som sagt kanske dumt? Frågan är om 1.1.1 är så fantastiskt att man inte klarar sig utan det? Tror nog jag kan lura honom till att byta sin något användna 1.02 lur mot min nya 1.1.1 lur. Han bor ju ändå där borta och kör på AT&T så det spelar ju inte honom någon roll O:-)

Om man i dagsläget ska hacka en 1.02 lur. Ska man köra på any-SIM eller IPSF?

Hej
Jag bestämde mig igår för att köpa iphone efter att ha läst inlägget från international-orders om att de inte säljer lurar med 1.1.1. Sen blev jag dock förvirrad när jag kom in på sidan och inte ser någonstans vilken mjukvara den innehåller. Läste i ett annat inlägg att man kunde hitta detta någonstans. När den dessutom heter "new" börjar jag bli orolig. Inlägget de skrev är nu 3 dagar gammalt. Det kan ju hända att de sålt slut! Jag vill inte chansa o undrar nu vart ni har sett vilken mjukvara iphone har på international-orders.

tack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 08:54
Ursprungligen av Rickster:

Hej
Jag bestämde mig igår för att köpa iphone efter att ha läst inlägget från international-orders om att de inte säljer lurar med 1.1.1. Sen blev jag dock förvirrad när jag kom in på sidan och inte ser någonstans vilken mjukvara den innehåller. Läste i ett annat inlägg att man kunde hitta detta någonstans. När den dessutom heter "new" börjar jag bli orolig. Inlägget de skrev är nu 3 dagar gammalt. Det kan ju hända att de sålt slut! Jag vill inte chansa o undrar nu vart ni har sett vilken mjukvara iphone har på international-orders.

tack

I-O skrev inlägg här tidigare om att de ha ett lager med 1.02:or. Men att man ska inte vänta för länge, eftersom efterfrågan är stor. Skicka ett mail till dem och hör efter. Har de många kvar, beställ direkt. Om de bara har några kvar, välja att chansa eller inte. Jag beställde i fredags, förra veckan. Och den var en med 1.02.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 12:00
Ursprungligen av NeoAP:

Jag tror inte du "bara" kan aktivera den med AT&T för då blir du nog fast med ett abonnemang, vilket inte är att rekommendera om du inte vill betala dyrt. Rätta mig om jag har fel. Tyvärr får du nog vänta på att de fixar jailbreak och förhoppningsvis en upplåsningsmetod vilket kan ta tid.

Hade tänkt att låta en god vän använda sitt befintliga AT&T abonnemang för att aktivera luren. Så att betala var aldrig aktuellt

Men nu verkar det ha löst sig trots allt! Dels så har ju 1.1.1 blivit hackat. Om än i 1.0.2 läge men ett steg i rätt riktning.

Men jag har lyckats byta min nyinköpta 1.1.1 lur mot en 1.0.0 lur som köptes bara några dagar efter releasen. Borde väl ändå vara bättre att ha den luren i dagsläget? Eller har de fixat hårdvaruuppdateringar som man inte vill missa också?

Jag fick precis ett meddelande från en kompis som är i San Francisco och som skulle köpa en iPhone åt mig, att dom krävde ett Social Security Number av honom för att skulle få lov att köpa...
Trist...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 14:42

Jag har följt diskussionerna kring iPhone-köpandet här på forumet ett tag. Det verkar som att vissa har rapporterat om problem när man som utlänning vill köpa iPhone. Vissa har behövt ange ett Social Security Number, vissa blir nekade om de anger en svensk email-adress vid köpet, vissa får inte köpa alls om de misstänks ta telefonen ur landet o.s.v..

Kan ni som varit i USA reda ut begreppen lite och ge tips på hur man ska göra för att få med sig en iPhone ifrån Amerika. Om man t.ex. går till största Apple Store i New York, kan man då gå till en annan kassa om man blir nekad i en, eller kommer personalen att märka det då? Jag tänker t.ex. på Björnström som kanske vet efter att ha varit och shoppat en hel del, som det verkar

Ursprungligen av Wiii:

Jag har följt diskussionerna kring iPhone-köpandet här på forumet ett tag. Det verkar som att vissa har rapporterat om problem när man som utlänning vill köpa iPhone. Vissa har behövt ange ett Social Security Number, vissa blir nekade om de anger en svensk email-adress vid köpet, vissa får inte köpa alls om de misstänks ta telefonen ur landet o.s.v..

Kan ni som varit i USA reda ut begreppen lite och ge tips på hur man ska göra för att få med sig en iPhone ifrån Amerika. Om man t.ex. går till största Apple Store i New York, kan man då gå till en annan kassa om man blir nekad i en, eller kommer personalen att märka det då? Jag tänker t.ex. på Björnström som kanske vet efter att ha varit och shoppat en hel del, som det verkar

Dra på dig lite fina kläder från Gant och din bästa texas-dialekt så kommer det gå fint

  • Medlem
  • 2007-10-11 14:53
Ursprungligen av Wiii:

Jag har följt diskussionerna kring iPhone-köpandet här på forumet ett tag. Det verkar som att vissa har rapporterat om problem när man som utlänning vill köpa iPhone. Vissa har behövt ange ett Social Security Number, vissa blir nekade om de anger en svensk email-adress vid köpet, vissa får inte köpa alls om de misstänks ta telefonen ur landet o.s.v..

Kan ni som varit i USA reda ut begreppen lite och ge tips på hur man ska göra för att få med sig en iPhone ifrån Amerika. Om man t.ex. går till största Apple Store i New York, kan man då gå till en annan kassa om man blir nekad i en, eller kommer personalen att märka det då? Jag tänker t.ex. på Björnström som kanske vet efter att ha varit och shoppat en hel del, som det verkar

Det är bara så att det verkar vara olika i olika städer/regioner (ju närmare Cupertino man kommer, desto tuffare, verkar vara värst i SF-området).
Nästa nivå är att det är olika i olika butiker inom samma stad.
Sist (men absolut inte minst) hänger det på personen du handlar av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-11 15:02
Ursprungligen av Wiii:

Jag har följt diskussionerna kring iPhone-köpandet här på forumet ett tag. Det verkar som att vissa har rapporterat om problem när man som utlänning vill köpa iPhone. Vissa har behövt ange ett Social Security Number, vissa blir nekade om de anger en svensk email-adress vid köpet, vissa får inte köpa alls om de misstänks ta telefonen ur landet o.s.v..

Kan ni som varit i USA reda ut begreppen lite och ge tips på hur man ska göra för att få med sig en iPhone ifrån Amerika. Om man t.ex. går till största Apple Store i New York, kan man då gå till en annan kassa om man blir nekad i en, eller kommer personalen att märka det då? Jag tänker t.ex. på Björnström som kanske vet efter att ha varit och shoppat en hel del, som det verkar

Jag förstår resonemanget varför Apple-butikerna i USA agerar på det vis dom nu gör mot vissa. Dock tycker jag det är otaktiskt.

Apple borde inte förlora mycket pengar på att en liten målgrupp exporterar iPhones ur landet för vidare distribution eller för privat bruk. Användaren förverkar garantin om de hackar telefonen. Och om de aktiverar och använder AT&T-abonnemanget så får ju Apple sin beskärda del i intäckten.

Apple har ju en vinstmarginal på det pris som betalas på en USA-importerad iPhone. När lansering sker i t ex Sverige, kommer betydligt fler att skaffa sig en svensk iPhone. De som har en importerad iPhone, gör ju egentligen ett förarbete med marknadsföra produkten. En aptitretare, typ.

Senast redigerat 2007-10-12 07:15
  • Medlem
  • 2007-10-12 02:35
Ursprungligen av Reisan:

De som har en importerad iPhone, gör ju egentligen en björntjänst och förarbete med marknadsföra produkten.

Hur menar du att det är en otjänst?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 07:14
Ursprungligen av SV O:

Hur menar du att det är en otjänst?

Sorry, använde visst fel ord när jag skrev "björntjänst". Nej, jag menar att de som har en importerad iPhone gör en tjänst åt Apple. Ska korrigera mitt inlägg.

det är bara gå in, bryta på värsta svenskan och påstå att du ska resa i USA, eller ge bort den, säg att du precis ska börja jobba osv. de ska fullständigt skita i dem, annars så bryter det mot apple's "discrimination program"

Funderar på att köpa en iPhone...såklart!
Är det någon som vet hur svårt det är att hacka vilken operatör telefonen skall fråga efter? Det jag menar är att om jag köper en telefon idag som jag låser upp och sedan om 3 månader visar det sig att telia börjar sälja luren med abonnemang i Sverige. Kan jag då teckna ett abonnemang med dem med min USA-lur och slippa problem med uppgraderingarna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-12 07:59
Ursprungligen av givmild:

Funderar på att köpa en iPhone...såklart!
Är det någon som vet hur svårt det är att hacka vilken operatör telefonen skall fråga efter? Det jag menar är att om jag köper en telefon idag som jag låser upp och sedan om 3 månader visar det sig att telia börjar sälja luren med abonnemang i Sverige. Kan jag då teckna ett abonnemang med dem med min USA-lur och slippa problem med uppgraderingarna?

Du menar om man kan få en importerad iPhone, som är upplåst och anpassad, att fungera som en svensklanserad iPhone efter lanseringen i Sverige? Alltså ändra om allt i en importerad så att den fungerar som om man hade köpt den svensklanserade iPhonen?

Exakt...men "ändra om allt" borde ju egentligen bara vara att ändra operatörsägande. Hur hårt kan detta sitta i telefonen? Så att telefonen blir accepterad av Apples kommande uppdateringar.

  • Medlem
  • 2007-10-12 12:59

Jag har 12 kompisar som vill att jag köper iPhones till dom när jag åker till USA. Vad har ni för tips om man ska köpa så många? ska jag gå till applestore varje dag och köpa 2st i taget? Sedan vill jag inte ta med dom på planet och absolut inte checka in dom nu då jag hört att personer blivit av med dyra saker. Så jag hade tänkt att skicka dom typ dagen innan jag far hem. Men vilket företag ska jag använda mig av?

Ursprungligen av JGG:

Jag har 12 kompisar som vill att jag köper iPhones till dom när jag åker till USA. Vad har ni för tips om man ska köpa så många? ska jag gå till applestore varje dag och köpa 2st i taget? Sedan vill jag inte ta med dom på planet och absolut inte checka in dom nu då jag hört att personer blivit av med dyra saker. Så jag hade tänkt att skicka dom typ dagen innan jag far hem. Men vilket företag ska jag använda mig av?

köp 5 åt gången, inga problem alls..

varje gång de frågar om din mailadress, så är det bara för att dom ska maila kvittot till dig.

Tänkte bara ge er ett tips här om ni handlar på Ebay.
Det finns en säljare som heter wefixmac där som säljer telefoner. Om ni köper av dom så ring till dom direkt. Dom har telefontid 19.00-01.00 vår tid.
Ifall du inte ringer så kommer dom inte skicka den alls.

Ursprungligen av givmild:

Exakt...men "ändra om allt" borde ju egentligen bara vara att ändra operatörsägande. Hur hårt kan detta sitta i telefonen? Så att telefonen blir accepterad av Apples kommande uppdateringar.

I dagsläget finns det ingen lösning för detta. Förändringen av "baseband" behöver återställas och hackarna jobbar på en sådan lösning, men det finns ingen färdig ännu. Så en telefon som en gång är upplåst med någon av de fria metoderna är än så länge omöjlig att få tillbaka till ursprungsläget.

iPone genom security

Jag skall snart hem igen med 2 iPhones. Jag har mejlat TSA Transportation Security Administration och frågat dem om man får ta med sig mobiltelefon på internationellt flyg (vilket man naturligtvis får). Jag bad om personlig reference om jag skulle få problem. Svaret, som jag hoppas få, skriver jag ut och tar med mig.
Om jag inte får svar eller utan personlig referens och om jag får problem på vägen skall jag kräva kvitto på beslaget och kräva att min dotter får hämta dem.
Kvittot kan de inte vägra.;)

Kul eller surt efteråt?

Jag har "befriat" min iPhone och installerat mitt telia-kort och när jag slår på den här i usa får jag uppkoppling via at&t fast jag inte har något abbonemang med dom... så det beror nog på att telia har samarbete med dom.
Jag kan till och med ringa med den fast jag normalt inte kan ringa med mitt teleabbonamang utomlands... i alla fall inte från norge.
Vet nån vad det kostar att ringa från usa till usa via sverige/telia... och till sverige från usa via telia/at&t.:confused:

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-13 10:40

Någon som vet hur lång tid det tar för USPS International att skicka hit en iPhone?

  • International Dispatch, October 10, 2007, 12:58 pm, JOHN F. KENNEDY APT/NEW YORK

  • Processed, October 10, 2007, 12:58 pm, JAMAICA, NY 11499

  • Processed, October 09, 2007, 3:37 pm, ROANOKE, VA 24022

  • Acceptance, October 09, 2007, 11:51 am, ROANOKE, VA 24019

Lite oroande att den har stått på International Dispatch i tre dygn...

  • Medlem
  • 2007-10-13 11:24
Ursprungligen av koze:

Någon som vet hur lång tid det tar för USPS International att skicka hit en iPhone?

  • International Dispatch, October 10, 2007, 12:58 pm, JOHN F. KENNEDY APT/NEW YORK

  • Processed, October 10, 2007, 12:58 pm, JAMAICA, NY 11499

  • Processed, October 09, 2007, 3:37 pm, ROANOKE, VA 24022

  • Acceptance, October 09, 2007, 11:51 am, ROANOKE, VA 24019

Lite oroande att den har stått på International Dispatch i tre dygn...

Är juh helg just nu. Men jag tror att den har skickats till Sverige och nästa gång det uppdateras så kommer det stå att den är i Sverige.

Bevaka tråden