Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av givmild:

Hm...en polare är i USA just nu och jag är i valet och kvalet om jag skall be honom köpa en iphone eller inte. Starkaste motargumentet är väl just garantin...hur tänker ni som har skaffat? Vad råder ni en pryltokig stackare att göra:)

Jag tänkte på det också innan jag beställde min. Vad jag gjorde var att leta runt på nätet efter personer som hade haft problem med sin telefon. Det enda jag hittade var två killar på youtube vars touchskärmar inte fungerade.

Det har ju trotts allt sålts över en miljon telefoner, så hade det funnit saker att bekymra sig för så hade det varit känt nu.

Jag skulle inte vara det minsta orolig för att beställa en till.

givmild: jag har tänkt på det där med garanti. men - det är värt det...iPhone är utöver det vanliga och jag kommer bli ledsen om den slutar fungera - men jag får ta den risken. mitt totalpris blev 4500 SEK med import etc.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-22 21:44

Jag får iaf inte beställa från apple store hur jag än bär mig åt, känns som att jag fått en personlig handläggare som nekar mina beställningar...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 06:10
Ursprungligen av rockyxa:

Jag får iaf inte beställa från apple store hur jag än bär mig åt, känns som att jag fått en personlig handläggare som nekar mina beställningar...

'

Tråkigt att höra. Min svåger hade samma problem. Han bytte login typ tre ggr och använde JetCarriers adress (på tredje raden) men fick inte igenom beställningen. Måste vara kontokortet de hakar upp sig på.

Beställa från www.apple.com

Jag har tänkt att beställa en iPhone från Apples internetbutik till min kompis som bor i New York. Han kommer sedan att ta med sig den hem till Sverige om 2 veckor.

Nu är det frågan om detta innebär några komplikationer? Är det någon som beställt från deras internetbutik som vet? Måste man registera AT&T abonnemang om man köper via internet? Hur stor är chansen att de öppnar hans incheckade bagage och ser iPhonen och kräver tullavgifter etc.?

Tacksam för all hjälp!

/N

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 12:14
Ursprungligen av niiiclas:

Jag har tänkt att beställa en iPhone från Apples internetbutik till min kompis som bor i New York. Han kommer sedan att ta med sig den hem till Sverige om 2 veckor.

Nu är det frågan om detta innebär några komplikationer? Är det någon som beställt från deras internetbutik som vet? Måste man registera AT&T abonnemang om man köper via internet? Hur stor är chansen att de öppnar hans incheckade bagage och ser iPhonen och kräver tullavgifter etc.?

Tacksam för all hjälp!

/N

Hej,
Det är helt OK att beställa och skicka till din kompis. Du behöver inte regga något abonnemang när du beställer från Apple Store online.
Det är lag på att betala tull + moms på varor köpta utomlands som överstiger 300 kr....bara så du vet.

Nu har paketet överlämnats till fedex och körs imorgon ut till jetcarriers adress, bara drugt en vecka kvar tills den landar i lådan. Synd att det är tentatider nästa vecka och upplåsningen kommer ta en stor del av min ack så dyrbara tid.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 12:37

men hur får ni plats med adressinformationen? Apples adressfält tar inte så många tecken, och ska man få plats med JetCarrier + deras adress i ett fält så finns det inte tillräckligt med utrymme..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 12:41
Ursprungligen av yaz:

men hur får ni plats med adressinformationen? Apples adressfält tar inte så många tecken, och ska man få plats med JetCarrier + deras adress i ett fält så finns det inte tillräckligt med utrymme..

Som jag skrev i en post den 21/10 så skall du skriva ditt namn i första raden (naturligtvis), JetCarriers gatuadress på andra raden (utan JC-namnet) och först på tredje raden skriver du "JetCarrier XXXXX" där X:en står för ditt unika nummer hos dem. Kristallklart?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 12:56
Ursprungligen av Hanok:

Som jag skrev i en post den 21/10 så skall du skriva ditt namn i första raden (naturligtvis), JetCarriers gatuadress på andra raden (utan JC-namnet) och först på tredje raden skriver du "JetCarrier XXXXX" där X:en står för ditt unika nummer hos dem. Kristallklart?

Tack för förtydligandet Hanok. Jag hade visserligen läst ditt inlägg den 21/10, men det var inte lika kristallklart där.

Hursomhelst, jag var lite otålig och testade att beställa innan jag fick svar här (trots att det kom oväntat snabbt) och min beställning verkar ha gått igenom.

spännandeeeee!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 13:02
Ursprungligen av yaz:

Tack för förtydligandet Hanok. Jag hade visserligen läst ditt inlägg den 21/10, men det var inte lika kristallklart där.

Hursomhelst, jag var lite otålig och testade att beställa innan jag fick svar här (trots att det kom oväntat snabbt) och min beställning verkar ha gått igenom.

spännandeeeee!

Härligt! Tänk på att mejla fakturan till JC, annars åker du på 50 spänn extra i adm.avgift.
Våra ligger med all säkerhet på JC i Oslo nu i väntan på tullklarering. Hoppas på att ha dem på torsdag eller senast fredag! Can't wait.....!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 14:26
Ursprungligen av Hanok:

Härligt! Tänk på att mejla fakturan till JC, annars åker du på 50 spänn extra i adm.avgift.
Våra ligger med all säkerhet på JC i Oslo nu i väntan på tullklarering. Hoppas på att ha dem på torsdag eller senast fredag! Can't wait.....!

Ja just det. Håller på att fylla i deras formulär nu. Dock är jag lite osäker på kollinumret, då Apple förstås inte gett något sånt ännu.. kan man fylla i fraktsätt och kollinummer i efterhand hos JetCarrier?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 14:28
Ursprungligen av yaz:

Ja just det. Håller på att fylla i deras formulär nu. Dock är jag lite osäker på kollinumret, då Apple förstås inte gett något sånt ännu.. kan man fylla i fraktsätt och kollinummer i efterhand hos JetCarrier?

Ja det kan du, inga problem. När det gäller värdet, så utelämna frakt + taxes. Bara produktvärdet skall anges. JetCarrier ändrar annars på det när de ser fakturan från Apple.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 14:35
Ursprungligen av Hanok:

Ja det kan du, inga problem. När det gäller värdet, så utelämna frakt + taxes. Bara produktvärdet skall anges. JetCarrier ändrar annars på det när de ser fakturan från Apple.

Prima. Tack för tipset!

Stör mig lite på min mail-leverantör som är väldigt långsam. Tar ett par timmar att få mail från Apple verkar det som. Det var lika segt att få lösenordspåminnelsen för apple-kontot tidigare.. Så nu väntar jag spänt på orderbekräftelsen från apple.

Har du läst in dig på upplåsning osv nu, Hanok? Redo att köra så fort de levereras?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-23 14:43
Ursprungligen av yaz:

Prima. Tack för tipset!

Stör mig lite på min mail-leverantör som är väldigt långsam. Tar ett par timmar att få mail från Apple verkar det som. Det var lika segt att få lösenordspåminnelsen för apple-kontot tidigare.. Så nu väntar jag spänt på orderbekräftelsen från apple.

Har du läst in dig på upplåsning osv nu, Hanok? Redo att köra så fort de levereras?

Läst en massa har jag gjort, så jag är ganska uppdaterad, Yaz. Men jag vågar mig inte på upplåsningen själv, utan tar hjälp av min bror som är grym på sånt och hemma i Terminalen. Har PC själv men 1 st MacBook är beställd så jag switchar inom två veckor! Äntligen...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-23 20:23

skit också! nu kom mail från Apple med reglerna om att man måste beställa inom USA osv, och att det även gäller "freight forwarding agents"...

finnns det nån mening att överhuvudtaget försöka beställa igen med JetCarrier på tredje adressraden, eller är man rödflaggad i deras system..? :((

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-23 23:25

Hm, någon som är påväg hem till Stockholm med en Iphone (firmware spelar ej roll) och kan tänkas sälja denna för 4000 kr?

Kan man beställa från applestore.com till ett hotell i USA, går hotellen med på det?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-24 09:31

nu provade jag igen, med JetCarrier på tredje raden och jag fick orderbekräftelse direkt. Det hade jag inte fått i mitt förra försök igår. Hoppas att det funkade denna gång. Såg också att de plockat pengarna från kontot denna gång..

*hoppas hoppas*

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-24 09:32
Ursprungligen av yaz:

nu provade jag igen, med JetCarrier på tredje raden och jag fick orderbekräftelse direkt. Det hade jag inte fått i mitt förra försök igår. Hoppas att det funkade denna gång. Såg också att de plockat pengarna från kontot denna gång..

*hoppas hoppas*

Det är ett RIKTIGT gott tecken Beställningen har med all säkerhet gått igenom utan problem.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-24 09:47
Ursprungligen av skamuel:

Det är ett RIKTIGT gott tecken Beställningen har med all säkerhet gått igenom utan problem.

Absolut, jag håller med skamuel. Det var så det gick till när våra beställningar gick igenom!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-24 10:10

yes yes yes! nu fick jag mailet "Your iPhone is coming, Time to get ready!"

Detta bådar gott

Har försökt tre gånger nu med JetCarrier enligt följande:
Mitt Namn
601 W Linden Ave Suite XXXXX
JetCarrier XXXXX
Linden, NJ 07036
(908)9981152

Men med samma resultat varje gång, d.v.s. att jag de inte skickar till "freight forwarding agents"...

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-24 15:31
Ursprungligen av sandqvist:

Har försökt tre gånger nu med JetCarrier enligt följande:
Mitt Namn
601 W Linden Ave Suite XXXXX
JetCarrier XXXXX
Linden, NJ 07036
(908)9981152

Men med samma resultat varje gång, d.v.s. att jag de inte skickar till "freight forwarding agents"...

Vad gör jag för fel?

Hmmm.. ajdå. Det var så jag har fyllt i faktiskt, och det verkar som att min order gick igenom.. Enda skillnaden är att jag lade till "Att: Efternamn" efter JetCarrier XXXXXX. Fick du "Order Acknowledgment" på nåt av dina försök?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-24 15:38
Ursprungligen av yaz:

Hmmm.. ajdå. Det var så jag har fyllt i faktiskt, och det verkar som att min order gick igenom.. Enda skillnaden är att jag lade till "Att: Efternamn" efter JetCarrier XXXXXX. Fick du "Order Acknowledgment" på nåt av dina försök?

Har du möjlighet att testa med ett annat kort? Har fått uppfattningen om att det kan vara det som spökar - i annat fall verkar det vara väldigt random, typ som att de gör stickprov på ordrarna och blockar folk lite på måfå.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-24 16:26
Ursprungligen av skamuel:

Har du möjlighet att testa med ett annat kort? Har fått uppfattningen om att det kan vara det som spökar - i annat fall verkar det vara väldigt random, typ som att de gör stickprov på ordrarna och blockar folk lite på måfå.

Ja för min del så är jag nästan säker på att det funkade. Det är Sandqvist som har lite otur.. Men det var kanske så du menade..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-24 16:32
Ursprungligen av yaz:

Ja för min del så är jag nästan säker på att det funkade. Det är Sandqvist som har lite otur.. Men det var kanske så du menade..

Sorry, det var givetvis menat till Sandqvist!

Är det nån här som har beställt iPhone via AppleStore och JetCarrier och kan bekräfta att det funkar bra, vad slutpriset blev och hur lång leveranstiden var?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-26 18:48
Ursprungligen av bjoernEn1:

Är det nån här som har beställt iPhone via AppleStore och JetCarrier och kan bekräfta att det funkar bra, vad slutpriset blev och hur lång leveranstiden var?

Jag har beställt två st och de är nu på väg med svenska Posten efter att gått via JetCarrier i Halden, NO (har fått tracking number). Hade hoppats att de kom fram idag men tji fick jag. Får ge mig till tåls till måndag. Jag kan bekräfta då om du vill.
Pris 2750 kr + moms inkl tull (0 kr), frakt och försäkring!! Alltså 3400 inkl. moms ca.

Ursprungligen av Hanok:

Jag har beställt två st och de är nu på väg med svenska Posten efter att gått via JetCarrier i Halden, NO (har fått tracking number). Hade hoppats att de kom fram idag men tji fick jag. Får ge mig till tåls till måndag. Jag kan bekräfta då om du vill.
Pris 2750 kr + moms inkl tull (0 kr), frakt och försäkring!! Alltså 3400 inkl. moms ca.

Okej, hur gjorde när du beställde från Apple, tog du så att både shipping och billing gick till JetCarrier sen betalade du med kort? Sen efter att man har beställt ska man gå in på JetCarrier och boka en plats på flygplanet då?

Bevaka tråden