- thomasknutson
- Medlem ●
- International user
Det var väl naturligt att byta till mac, allt känns rätt med macen, köpte en iMac Intel Core 2 Duo 20"....... nöjd som tusan, dock lite besviken på iChat, känner inte allt för många som kör ichat..... men i övrigt, ett super OS och en läcker "skärm". Nästa äpple inköp blir en iPod Touch, efter att ha gjort av med en shuffle G1 och en Mini.... hoppas bara att jag inte tappar denna så lätt!!!!
Switchen förekom för ett år sedan... cirka lite mindre
Det var väl naturligt att byta till mac, allt känns rätt med macen, köpte en iMac Intel Core 2 Duo 20"....... nöjd som tusan, dock lite besviken på iChat, känner inte allt för många som kör ichat..... men i övrigt, ett super OS och en läcker "skärm". Nästa äpple inköp blir en iPod Touch, efter att ha gjort av med en shuffle G1 och en Mini.... hoppas bara att jag inte tappar denna så lätt!!!!
Switchen förekom för ett år sedan... cirka lite mindre
iChat och AIM är samm sak, be bästepolarna att installera AIM Pro (pro har video) så funkar det som ett spjut. Ofta behöver PC-nissar dock köpa ny kamera... oftast sitter de med en sketkamera för 99:- på Domus...
Jepp, har precis köpt en MacBook. Pga användarvänligheten och frånvaron av virus och så mest.
När jag väl har vant mig kommer det bli grymt bra!
Härligt med den här sidan där man kan fråga när man får problem(pga inkompetens).
Härligt med den här sidan där man kan fråga när man får problem(pga inkompetens).
Kan inte annar än att hålla med! Otroligt trevliga och hjälpsamma personer här.
Jag tycker det är skitjobbigt att inte kunna nått i MAc OS X eftersom jag hanterar Windows mer än väl.
Ibland känns det väldigt frustrerande när jag sitter vid Macen och inte får till det men vet exakt hur jag skulle löst det i Windows.
Sen vill jag ju inte fråga om allt eftersom då skulle jag nog bli klassad som en spammare!
Så åtrerigen, ett stort tack till alla er som hjälper mig nu vid övergången!
Vilken vändning!
Kom hem från tjänsteresa ikväll och satte mig och skulle bekanta mig lite mer med Macbooken och alt bara flyter på otroligt bra nu.
Fick igång synkningne mot företagets Exchange 2003 UTAN att behöva VPN, fick igång XviD codecen i QuickTime osv.
Visst, det är basicsaker för er Macrävar men ett stort steg för mig! Börjar verkligen gilla den här lilla vita saken nu...
Har nu äntligen switchat tillbaka till mac. Börjat en gång i tiden mitt dataäventyr på macar på gymnasiet 97. men sen blev det billiga dell byggen med windows när jag väl skulle köpa mig en dator hem. Efter många år lidande har jag äntligten fått ihop en ekonomi som tillät en mac. Så förra veckan införskaffade jag en iMac 20" och är såååååååååååå nöjd med den. Har inte börjat med grafik o fotojobb ännu men för dagligt dataarbete är det en underbar liten sak. Om man kan ha känslor för ting så är macen nog berättigad lite kärlek nu väntar jag bara på leopard och ett extra ram så blir livet med mac ännu bättre
ps försöker få föräldrarna att switcha nu också, och med iMacen sköna snygga look har det jobbet blivit mycket enklare hehe
Har i skolan och på jobbet arbetat nästan uteslutande i mac, men så kommer man hem o ska relaxa lite nice vid datorn och vad gör man, jo man slår på fläktmonstret under skrivbordet och nonchar alla lustiga små fel i winxp. Under nästa vecka kommer det blir historia, mac mini on the way...vad ska jag ha ett übermonster till som varken spelar spel eller redigerar video/ feta bilder i photoshop, jag muppar ju nästan bara i illustrator.
Jag kommer vara en i mängden av lyckliga switchare!
Idag försvann mitt sista argument "mot" Mac. Leopard damp ner i lådan och efter installationen funkar nu nätverket som jag vill.
Tex. så när jag ansluter mot servern så mappas alla diskar och mappar upp. I Tiger var jag tvungen att mappa upp en efter en.
Sen verkar Leopard snabbare och lite mer stabilt. Nu är jag Mac-frälst efter all år med Windows.
Jag switchade för att inte skulle kunna spela längre, sen insåg jag att wow gick att spela på en mac också ;P Men idag är jag kvitt begäret...
Grattis! I dubbel bemärkelse! Bra att du blev av med spelberoendet. Kul att du switchat till Mac. Finns mycket annat skoj du kan göra med din Mac, än spela spel.
Jag kollar då och då denna tråd. Och här postas ofta nya inlägg där Switchers bekräftar glädjen och hur bra ens tillvaro med en Mac. Otroligt skoj, vill jag understryka!
Jag önskar alla nyblivna Mac-användare, välkommen!
Skoj att ni vistas på en av de bästa forumen för användare av Appleprodukter.
Vi ses på "fältet"!
Switcher sen december -06. Macbook c2d 2ghz 2gb ram
1 år efter köpet och fortfarande väääldigt nöjd. Kommer aldrig gå tillbaka till windows system igen. Det som man är dåligt är väl att man saknar felsökningstiden från windows, men tyvärr så fungerar allt som det ska på en mac så då finns det ingenting att felsöka.
Ett problem dock, ytterkanten på tangentbordet har börjat lossna av nån anledning. Har hört att det är fab fel så den ska in på service.
Men annars kanon nöjd!
Hej
jag tänker byta till iMac och ja undrar om ja kan köra MSN Messenger på den.
Ja det kan du, själv kör jag Adium kolla det. min första mac blev också en imac här om månaden och jag fullkomligt älskar min nya dator!
Ännu en bytare.. håller på att hjälpa brorsan med att konfigurera en macbook så att allt ska funka fint när han får den på lördag. Känns än så länge rätt bra, men jag tror att 1GB känns lite väl lite för min egen del. Sitter nu och gör i princip ingenting förutom att surfa och har då 270MB ledigt vilket känns knas på något vis. Med hård belastning i windows har jag kanske 400MB ledigt med samma mängd ram men med en betydligt klenare processor.
Så när jag köper en egen får det nog bli till att tuta in 2 eller 4gb ram.
Ännu en bytare.. håller på att hjälpa brorsan med att konfigurera en macbook så att allt ska funka fint när han får den på lördag. Känns än så länge rätt bra, men jag tror att 1GB känns lite väl lite för min egen del. Sitter nu och gör i princip ingenting förutom att surfa och har då 270MB ledigt vilket känns knas på något vis. Med hård belastning i windows har jag kanske 400MB ledigt med samma mängd ram men med en betydligt klenare processor.
Så när jag köper en egen får det nog bli till att tuta in 2 eller 4gb ram.
Hur OS X och Windows hanterar minnet är rätt olika, så länge som du inte swappar något (kan du se med activity moitor) så är egentligen _ALLT_ ledigt minne slösat minne.
Hur OS X och Windows hanterar minnet är rätt olika, så länge som du inte swappar något (kan du se med activity moitor) så är egentligen _ALLT_ ledigt minne slösat minne.
Okej, tycker dock ändå att det blir rätt slött om man har firefox, msn, itunes igång.
Jag kollade runt lite i activity monitor men hittade inte vad man ska kika efter. Jag har en svensk version av OSX, hur ser jag hur mycket som swappas?
Okej, tycker dock ändå att det blir rätt slött om man har firefox, msn, itunes igång.
Jag kollade runt lite i activity monitor men hittade inte vad man ska kika efter. Jag har en svensk version av OSX, hur ser jag hur mycket som swappas?
Det är Page in/Page outs som visar om du swappar något, framförallt "Page out" då det är från arbetsminne till disk, Page in är att den läser in något i arbetsminne från disk och det händer varje gång som du startar ett program etc.
Det syns längst ner i activity monitor, där du kan se hur belastade diskarna, nätverket etc är med.
Det fina med OS X även om det blir dyrt är att den verkligen använder allt minne som den kan, så ju mer ju bättre, då det används från att köra program till att cacha data från diskarna för att minimera & optimera IO så mycket som möjligt.
Okej, tack för ditt svar. När jag nu har itunes, firefox, transmission och amsn igång har jag out 239Mb. Vet inte om det är ok?
Låter som du kollar på disk aktiviteten, hur som helst, under minne skall du ha något i stil med denna bilden
Som du ser av texten i andra kolumnen sist, Page outs = 0 på min maskin, men det är ju för att den har lite ledigt minne
Ett tal >0 inebar att en eller flera pages har swappats ut, vilket kan leda till att du upplever att det går segt om den måste läsa in den pagen igen för att den tillhör ett aktivt program.
Observera, bara för att det står något där annat än 0 betyder inte det att det är dåligt bara därför, kan vara annat som swappas ut eller en stor fil som har lästs in men inte är använd på ett tag osv.
Har precis bytt från laptop och xp till imac och osX. Fick datorn i torsdags hade en imac en gång i tiden, men den var ganska så seg, tyvärr. Mycket har hänt sedan dess och är riktigt nöjd med bytet. Suttit och krånglat med e-leg och försäkringskassans hemsida bara, det känns lite bittert att jag måste göra dem ärendena på pc. Blev förvånad att det ska vara så "konstigt" att köra osX. Så ovanligt är det väl ändå inte numera? Känns skönt att man har bättre överblick och koll på bilder nu, haft världens röra och varit orolig att datorn ska krascha vilken sekund som helst när jag använt laptopen :S
Du kan ju alltid installera Windows XP genom BootCamp (antar att du har Leopard). Ge den partitionen så lite utrymme du bara kan och kör Windowsspecifika program och uppgifter där helt enkelt.
Annars finns VMWare Fusion och Parallels Desktop om du vill köra WIndows och OS X samtidigt.
Du kan ju alltid installera Windows XP genom BootCamp (antar att du har Leopard). Ge den partitionen så lite utrymme du bara kan och kör Windowsspecifika program och uppgifter där helt enkelt.
Annars finns VMWare Fusion och Parallels Desktop om du vill köra WIndows och OS X samtidigt.
antar att du menar mig ?
jo, blir nog att göra något sådan sen när laptopen lägger av, tills dess kör vi de ärendena där.. är ju inte sådär jätteofta.
var hittar man bootcamp?
Beställde första Macen i går... Kommer om ett par veckor. iMac 20".
Det är oklart vad som egentligen fällde avgörandet. Designen spelar in så klart. Leopard och des funktioner. iLife med iWeb verkar passa mina tankar runt digitalfoto och publicering av dessa. Möjligheten att kunna köra även Windows om jag behöver ger mig känslan av att få det bästa av två världar... (Kommer emellertid inte på vad jag behöver Windows till...)
Kort sagt: en känsla som blev till en vilja som blev till ett beslut...
antar att du menar mig ?
jo, blir nog att göra något sådan sen när laptopen lägger av, tills dess kör vi de ärendena där.. är ju inte sådär jätteofta.
var hittar man bootcamp?
Jo, jag är visst också vad man kallar "en switcher".
Min dotter ville ha en Mac. För att den var så snygg, sa hon.
Det allra sista hem-pc erbjudandet på min arbetsplats innefattade bl a ett par Mackar och trots att erbjudandet inte var skattesubentionerat längre - så var det ändå förmånligt, - och därför slog jag till!
Sedan, när hon haft den ett tag - så gick hon tillbaka till sin kära gamla pc, vilket fick till följd att jag nu sitter här med en urtjusig Mac men vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Jag brukar damma den regelbundet och torka lite så att den ser fin och prydlig ut i alla fall.