Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-04-10 07:44

-Ska den vara "sepia"-tonad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 17:35
Ursprungligen av nabben:

-Ska den vara "sepia"-tonad?

Nä, inte riktigt. Men det finns en preset i Lightroom som påminner om den färgningen jag har lagt på. Har bara dragit lite i temp och tint i LR.

Personligen tycker jag det kan bli ganska fint om man plåtar i 1600 i svag belysning och sen gör den svartvit. Men det är ju om det är den effekten man är ute efter. Annars är det inge roligt med brus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-10 17:38
Ursprungligen av Fredrik Ahlström:

Personligen tycker jag det kan bli ganska fint om man plåtar i 1600 i svag belysning och sen gör den svartvit. Men det är ju om det är den effekten man är ute efter. Annars är det inge roligt med brus.

Ja, man kan göra kreativa saker med sådana inställningar också. Det är bara att prova sig fram. Ja, sant, ifall man inte är ute efter den effekten så är det ju inget kul med brus.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-16 06:35

Ett litet tips ifall ni önskar att displayn inte lyser hela tiden när ni använder/ställer in kameran, så gå in via Meny > "skiftnyckeln" > Aut. fotograferingsinfo och sätt Digital Vari-program och P,S,A,M på "Off". Och även stänger av funktionen som visar fotot efter tagning.

Om ni sedan önskar att se displayn vid något tillfälle så trycker man bara på "Info"-knappen vid avtryckaren. Ni får se displayn även när ni startar kameran. Men den släcks så fort ni trycker på avtryckaren eller Info-knappen.

Rätt najs när man fotograferar i mörker och man inte vill att det ska lysa från displayn. Alternativt kan man ju sänka ljusstyrkan...

Man sparar lite batteri också om displayn inte lyser i tid och otid.

Senast redigerat 2008-04-16 18:11
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 19:44

Upplevde för första gången vignettering (ljusbortfall) på ett av mina exponeringar med mitt kit-objektiv 18-55. Körde på 18mm och såg till min besvikelse ljusbortfallen i hörnen trots att jag hade största bländaren (f3,5). Men det var inget viktigt foto så det är lugnt. En erfarenhet rikare...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 21:08

Någon som har tips för att undvika att få såna där utfrätningar som ni kan se på fotot nedan i själva solen/solljuset vid direkt motljus?

Finns det något filter som motverkar sånt här? Eller man får skaffa sig bättre optik med någon form av ytbehandling på själva linsen?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 21:33
Ursprungligen av Reisan:

Någon som har tips för att undvika att få såna där utfrätningar som ni kan se på fotot nedan i själva solen/solljuset vid direkt motljus?

Finns det något filter som motverkar sånt här? Eller man får skaffa sig bättre optik med någon form av ytbehandling på själva linsen?

Att tänka på när du går in med en så brädvid som 18 får du ha ett Bra motljusskydd!!
hmm men ändå rikta lite bort från en så stark motljuskälla .. kan tänka mig att du tog bilden sen eftermiddag? snett under-> mot sol?!!
Men det finns polariserings filter för sån här typ av plåtning .. men då kan typ låg dagarna strypas en del ... man får då testa sig fram en del..

sen kan man ju oxå panga lite lätt på med upp lättnings blixt typ med
-2/3 exp komp på Bixten TTL typ en SB-600 ?? för ditt hus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 21:51
Ursprungligen av Trisen:

Att tänka på när du går in med en så brädvid som 18 får du ha ett Bra motljusskydd!!
hmm men ändå rikta lite bort från en så stark motljuskälla .. kan tänka mig att du tog bilden sen eftermiddag? snett under-> mot sol?!!
Men det finns polariserings filter för sån här typ av plåtning .. men då kan typ låg dagarna strypas en del ... man får då testa sig fram en del..

sen kan man ju oxå panga lite lätt på med upp lättnings blixt typ med
-2/3 exp komp på Bixten TTL typ en SB-600 ?? för ditt hus

Ja, jag tog fotot på eftermiddagen. Ja, jag förstår att det är svårt att få till bra foton om man har en så stark ljuskälla direkt i sökfältet. Får experimentera och använda dina tips. Hade inget motljusskydd till det objektivet. Äger ingen extern blixt heller. Men det kommer mer och bättre grejor längre fram. Tack för dina tips!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 22:09
Ursprungligen av Reisan:

Får experimentera och använda dina tips. Hade inget motljusskydd till det objektivet. Äger ingen extern blixt heller. Men det kommer mer och bättre grejor längre fram. Tack för dina tips!

Ett Motljusskyd är ett måste !! i sånt här läge om det ens räcker till
med 18 mm får du lätt in släp ljus från sidorna.. och det är deffenetivt boven
i dramat här för din del.. på denna bild..

Har inte en D40 en sån där popup blixt? och kan du ställa den i exp comp??
i så fall .. är den ett rätt bra sätt att lätta upp skuggor (lågdagar) i starkt sol ljus..

Du har säkert sett bilder från typ bekini modeler i strand kanten.. i stark sol ??
Att få upp färger och glitter är det Hel skysst att köra med Blixt .. typ-> då Lätt
TTL .. ett bra sätt att få fram lyster o djup.. skärmar kan oxo va till hands eller
lite större vita backolit skivor för att reflektera till baka ljuset.

Hmm det där blev en del på en gång..:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 22:22
Ursprungligen av Trisen:

Ett Motljusskyd är ett måste !! i sånt här läge om det ens räcker till
med 18 mm får du lätt in släp ljus från sidorna.. och det är deffenetivt boven
i dramat här för din del.. på denna bild..

Har inte en D40 en sån där popup blixt? och kan du ställa den i exp comp??
i så fall .. är den ett rätt bra sätt att lätta upp skuggor (lågdagar) i starkt sol ljus..

Du har säkert sett bilder från typ bekini modeler i strand kanten.. i stark sol ??
Att få upp färger och glitter är det Hel skysst att köra med Blixt .. typ-> då Lätt
TTL .. ett bra sätt att få fram lyster o djup.. skärmar kan oxo va till hands eller
lite större vita backolit skivor för att reflektera till baka ljuset.

Hmm det där blev en del på en gång..:cool:

Ja, ett motljusskydd är nödvändig. Får ta annat objektiv där jag har motljusskydd till objektivet när jag försöker göra såna här foton. Ja, jag har en inbyggd blixt och där är instälningar för upplättningsblixt och även synkade blixtlägen. Kollade hastigt manualen och där är anvisningar för t ex vid motljus.

Jo, jag förstår hyfsat din överkurs här. Jag kommer längre fram att skaffa en bra extern blixt och en omnibounce för upplättning. Vill ha det när man fotograferar porträtt och halvfigurs porträtt i olika miljöer. Men några reflekterande skivor och andra blixtredskap för att reflektera ljus tror jag inte är aktuellt för min del. Det är väl mer studiofotografering och inte något man släpar med sig på "fältet"?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 22:47
Ursprungligen av Reisan:

Men några reflekterande skivor och andra blixtredskap för att reflektera ljus tror jag inte är aktuellt för min del. Det är väl mer studiofotografering och inte något man släpar med sig på "fältet"?

Nej då en bra liten rakare att ha med finns div dimensioner,,

Är super att fånga upp ljus o styra till det där man vill ha upp lättning..
bärbar och väldigt smidig.. !!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1558492

detta är bara ett ex är sungold på ena sidan o vit andra..

sök annars på Lastolite reflex bra nu till sommarn..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 23:06
Ursprungligen av Trisen:

Nej då en bra liten rakare att ha med finns div dimensioner,,

Är super att fånga upp ljus o styra till det där man vill ha upp lättning..
bärbar och väldigt smidig.. !!
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1558492

Aha så det finns såna varianter också. Ja, där ser man. Bra tips. Dock får jag ta en sak i taget. Håller på att spara ihop till bättre hus, objektiv och ett stativ och blixt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 12:12
Ursprungligen av Reisan:

Men några reflekterande skivor och andra blixtredskap för att reflektera ljus tror jag inte är aktuellt för min del. Det är väl mer studiofotografering och inte något man släpar med sig på "fältet"?

Du kan lätt göra egna reflekterande skivor. Ta en pärm eller liknande, fäst vita blad eller tillskrynklat aluminuimfolie på insidan och vips så har du en reflekor som du kan ta med dig. Är man nere på marken i makro så räcker det kanske med en CD-skiva som reflektor. Har man bara fantasi så kan man spara många hundralappar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-26 12:49
Ursprungligen av magnur:

Du kan lätt göra egna reflekterande skivor. Ta en pärm eller liknande, fäst vita blad eller tillskrynklat aluminuimfolie på insidan och vips så har du en reflekor som du kan ta med dig. Är man nere på marken i makro så räcker det kanske med en CD-skiva som reflektor. Har man bara fantasi så kan man spara många hundralappar!

Oj, det var finurligt och fiffigt. Ska man rycka ut ringfästet ur pärmen och sedan limma på folie eller vitt papper på hela insidan av pärmen? Eller kan man låta ringfästet vara kvar och sätta in typ vita A4-papper och fälla upp två vita A4-papper som ett uppslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 18:13
Ursprungligen av Reisan:

Oj, det var finurligt och fiffigt. Ska man rycka ut ringfästet ur pärmen och sedan limma på folie eller vitt papper på hela insidan av pärmen? Eller kan man låta ringfästet vara kvar och sätta in typ vita A4-papper och fälla upp två vita A4-papper som ett uppslag?

På den jag har gjort så har jag behållit ringfästet och tejpat fast helt aluminiumfolie över hela innerytan så att går att öppna och stänga pärmen utan problem. Använde en smal pärm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-26 18:33
Ursprungligen av magnur:

På den jag har gjort så har jag behållit ringfästet och tejpat fast helt aluminiumfolie över hela innerytan så att går att öppna och stänga pärmen utan problem. Använde en smal pärm.

Ok, ska testa mig fram. Tack för ett bra tips.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-25 23:22

SB-600 eller 800 är kanon ..

tror dock att en 600 räcker för din del.. sen en bra pryl till blixten är
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/588/overview.html

där du då kan med ditt stativ tex sätta blixten från sidan eller vart du vill ha flachen..
lite små knep för att få till det skärmen kan du oxå ha för att studsa ljuset..

men en sak i sänder ... hur är den nya d60?? har hört att den är prisvärd och
finns ute nu i sale kampanjer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 23:28
Ursprungligen av Trisen:

SB-600 eller 800 är kanon ..

tror dock att en 600 räcker för din del.. sen en bra pryl till blixten är
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/588/overview.html

där du då kan med ditt stativ tex sätta blixten från sidan eller vart du vill ha flachen..
lite små knep för att få till det skärmen kan du oxå ha för att studsa ljuset..

men en sak i sänder ... hur är den nya d60?? har hört att den är prisvärd och
finns ute nu i sale kampanjer...

Ja, jag har sett fotografier där fotografen har satt sin externa blixt på stativet och sedan fotograferat ur en annan vinkel. Synkad med den kabeln eller via synk med ytterligare en extern blixt som sitter monterad på kamerahuset. Rätt coolt, måste jag säga.

Jag har inte hört eller sett så mycket om D60, men det lilla jag läst är att den är en bra efterföljare till D40/D40x. Och en förbättrad instegskamera.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-01 13:50

Har hört talas om och fått tips tidigare om Ken Rockwell och hans hemsida. Wow, vilken seriös hemsida och så mycket han delar med sig. Givetvis kollade jag upp vad han tyckte om Nikon D40 och döm om min förvåning var stor när jag läste att han favoritserar och berömmer just denna modell. Dock inte som proffskamera, men han poängterar att han kan få minst lika bra foton ur den, så länge han har rätt/bra objektiv. Nu berättade jag bara en liten del av hela hans artikel, men du kan läsa mer om det via nedanstående länk.

http://www.kenrockwell.com/tech/recommended-cameras.htm

Läs gärna mer specifikt via länken för D40 via ovanstående länk. Där finns även review av andra modeller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 21:14

Hej killar!
Här kommer lilla jag, helt inne på att köpa en Nikon D40 (Och blev ännu mer säker när jag läst hela Reisan's historia av köp) Tänkte höra, för ja, ni kan en hel del måste jag säga, Om ni fick välja ETT allround objektiv att börja med till mig (nybörjare) vilket skulle ni valt då?

Har redan bestämt mig för att köpa detta: "Nikon D40 med AF-S 18-55mm f/3,5-5,6G ED II" på japanphoto så jag har ju kitobjektivet till att börja med iallafall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 21:32
Ursprungligen av Neliz:

Hej killar!
Här kommer lilla jag, helt inne på att köpa en Nikon D40 (Och blev ännu mer säker när jag läst hela Reisan's historia av köp) Tänkte höra, för ja, ni kan en hel del måste jag säga, Om ni fick välja ETT allround objektiv att börja med till mig (nybörjare) vilket skulle ni valt då?

Har redan bestämt mig för att köpa detta: "Nikon D40 med AF-S 18-55mm f/3,5-5,6G ED II" på japanphoto så jag har ju kitobjektivet till att börja med iallafall.

Hej och välkommen till forumet. Hoppas du kommer att trivas.

Vad kul att du ska köpa en Nikon D40. Den är väldigt bra. Har nu haft min sedan februari i år. Har hunnit ta en del foton med den. Kommer det att vara din första systemkamera?

Jag tror att Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR, är ett bra allroundobjektiv. Detta hade jag kunnat tänka mig ha. Vill du satsa på proffsoptik, säg till så kan jag rada upp några.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 21:40
Ursprungligen av Reisan:

Hej och välkommen till forumet. Hoppas du kommer att trivas.

Vad kul att du ska köpa en Nikon D40. Den är väldigt bra. Har nu haft min sedan februari i år. Har hunnit ta en del foton med den. Kommer det att vara din första systemkamera?

Jag tror att Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR, är ett bra allroundobjektiv. Detta hade jag kunnat tänka mig ha. Vill du satsa på proffsoptik, säg till så kan jag rada upp några.

Man tackar så mycket, kommer jag säkerligen att göra
Jo jag har sett dina bilder, fina! Verkligen en hel del pärlor på din flickr.

Jo detta är min allra första system kamera. Jag har tänkt köpa det på japan photo för ca 4000:- och då hade jag tänkt lägga ut 2½-3000:- till på minne, uv filter väska och eventuellt ett billigt objektiv till. Nja, får nog vänta ett tag när det gäller proffs objektiven du

Vill du en bred brännvidd (hehe) så kan ju Nikons 55-200 objektiv vara ett alternativ. Är du bekväm av dig så är ju deras 18-200 ett bra alternativ men då får du punga ut med 6500 ungefär.

Ett himla prisvärt objektiv, om än långt ifrån ett "allround" är Nikkor 50mm f/1.8d. Jag tror jag gav 1300 för mitt. Det här har ju iof redan diskuterats en hel del i andra trådar. Kolla in den här tråden http://www.99.se/digitalfoto/235754-optik-bra-basupps-ttning.html så finner du en hel del tips.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 21:45
Ursprungligen av pumpernickle:

Vill du en bred brännvidd (hehe) så kan ju Nikons 55-200 objektiv vara ett alternativ. Är du bekväm av dig så är ju deras 18-200 ett bra alternativ men då får du punga ut med 6500 ungefär.

Ett himla prisvärt objektiv, om än långt ifrån ett "allround" är Nikkor 50mm f/1.8d. Jag tror jag gav 1300 för mitt. Det här har ju iof redan diskuterats en hel del i andra trådar. Kolla in den här tråden http://www.99.se/digitalfoto/235754-optik-bra-basupps-ttning.html så finner du en hel del tips.

Jag förstår inte ens ordens innebörd av "Bred brännvidd".
Detta är alltså en väldig väldig nybörjare ni talar med. Men jag skall inte ge mig, icke sa nicke, skall läsa som f*n nu för att få in allt. Och som sagt var, ni här inne är verkligen duktiga OCH hjälpsamma. Nice ställe helt klart.

Nämen oj, är det inte det objektivet jag länkade till nyss?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 21:57
Ursprungligen av Neliz:

Jag förstår inte ens ordens innebörd av "Bred brännvidd".
Detta är alltså en väldig väldig nybörjare ni talar med. Men jag skall inte ge mig, icke sa nicke, skall läsa som f*n nu för att få in allt. Och som sagt var, ni här inne är verkligen duktiga OCH hjälpsamma. Nice ställe helt klart.

Nämen oj, är det inte det objektivet jag länkade till nyss?

Jag läste in mig via fotoskolan på www.fotosidan.se. Tycker de har bra artiklar där. Se specifikt "Fototeknik 4 - Objektivens egenskaper". Där kan du läsa om de olika objektiven och vad de olika brännviddarna har för innebörd.

Jag läste även inledningsvis om "Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup" via samma fotoskola, där man fick förståelse för stillastående och rörliga motiv, samt kort respektive långt skärpedjup, dvs hur tydligt förgrund/bakgrund till motivet är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:06
Ursprungligen av Reisan:

Jag läste in mig via fotoskolan på www.fotosidan.se. Tycker de har bra artiklar där. Se specifikt "Fototeknik 4 - Objektivens egenskaper". Där kan du läsa om de olika objektiven och vad de olika brännviddarna har för innebörd.

Jag läste även inledningsvis om "Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup" via samma fotoskola, där man fick förståelse för stillastående och rörliga motiv, samt kort respektive långt skärpedjup, dvs hur tydligt förgrund/bakgrund till motivet är.

Ja, brukade sitta inne på fotosidan.se innan och läsa (på forumet), men gillade inte stämningen där. För mycket "proffs" som tipsar om saker waaay utanför min budget (även fast jag har sagt min max gräns) Men dessa saker skall jag absolut läsa, men en gång Tack för tipset!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:10
Ursprungligen av Neliz:

Ja, brukade sitta inne på fotosidan.se innan och läsa (på forumet), men gillade inte stämningen där. För mycket "proffs" som tipsar om saker waaay utanför min budget (även fast jag har sagt min max gräns) Men dessa saker skall jag absolut läsa, men en gång Tack för tipset!

Jag har själv inte varit inne på forumet på fotosidan, har istället terrat alla fotografer som är medlem här istället. Men fotoskolan är superbra, tycker jag. Kombinationen med att läsa på fotosidan och ställa frågor här har hjälpt mig väldigt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-03 22:16
Ursprungligen av Reisan:

Jag har själv inte varit inne på forumet på fotosidan, har istället terrat alla fotografer som är medlem här istället. Men fotoskolan är superbra, tycker jag. Kombinationen med att läsa på fotosidan och ställa frågor här har hjälpt mig väldigt bra.

haha jo men dessa här inne är nog mycket snällare känner jag på mig
Fotoskolan där inne skall jag absolut kolla en del på. Finns ju en massa bra tips där.
Skall absolut läsa på mer om skärpedjup, älskar bilder med klart fokus på "whatever" med massa oskärpa bakom. kanske borde bli mer inriktad på naturbilder

Men jag kommer nog fota vardagliga ting mest, hundarna, porträtt och en hel del natur bilder. Men det funkar väl kitobjektivet helt okey till?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-03 22:25
Ursprungligen av Neliz:

haha jo men dessa här inne är nog mycket snällare känner jag på mig
Fotoskolan där inne skall jag absolut kolla en del på. Finns ju en massa bra tips där.
Skall absolut läsa på mer om skärpedjup, älskar bilder med klart fokus på "whatever" med massa oskärpa bakom. kanske borde bli mer inriktad på naturbilder

Men jag kommer nog fota vardagliga ting mest, hundarna, porträtt och en hel del natur bilder. Men det funkar väl kitobjektivet helt okey till?

Javisst du får till bra foton med kitobjektivet. Det finns bättre objektiv för de olika områdena som du nämner. Du kommer att märka längre fram vad du behöver, var inte orolig.

Bevaka tråden