Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De är väl kul om man får plats med lite annat också...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 09:36
Ursprungligen av Emanuel L:

De är väl kul om man får plats med lite annat också...

Jo, det går ner en hel del grejor om man vill. Typ kamerahus med monterat objektiv plus ett extra. Och även en blixt. Diverse småtillbehör går ju ner i ytterfacket. Oftast behöver man inte mer grejor i normala fall.

Ursprungligen av Emanuel L:

De är väl kul om man får plats med lite annat också...

Termos med varm fika och en påse kanelgifflar kanske.
Det kan ju bli Långt ut igenom. Ofta är det lika mkt naturupplevelse och "off-tid" som fotograferande. Stanna på ngn vacker plats, käka en stund.

För er i närheten av gbg rekommenderar jag dagsutfkykt till Rörö. Barn i tioårsåldern stortrivs. Fråga om ni vill ha resväg, tidtabeller etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 11:27

Jag gitter inte tagga mina foton. Dock ska jag bli bättre på att tagga dem på Flickr. Dock har jag datum i filnamnet som kameran fixar. Det räcker för min del när jag letar foton på datorn.

Ursprungligen av Reisan:

Jag gitter inte tagga mina foton. Dock ska jag bli bättre på att tagga dem på Flickr. Dock har jag datum i filnamnet som kameran fixar. Det räcker för min del när jag letar foton på datorn.

Har man bara en samling på 400 foton är det förståeligt, men jag vill t ex kunna hitta alla bilder på en viss person, från ett visst datum, eller från en viss plats, eller filtrera med en kombination av alla dessa kriterier. Då funkar det utmärkt med taggning och metadata :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 11:32

Förresten, angående RAW och JPEG så körde jag i bästa JPEG-kvalité igår för att testa och det blev rätt bra foton både färg och kvalité. Men mina redigeringsmöjligheter i Lightroom blev drastiskt mindre. Men viss redigering går ju. Men det kändes lite osäkert ifall fotona skulle behöva sig en omgång plus och minus i olika inställningar.

Ursprungligen av Reisan:

Förresten, angående RAW och JPEG så körde jag i bästa JPEG-kvalité igår för att testa och det blev rätt bra foton både färg och kvalité. Men mina redigeringsmöjligheter i Lightroom blev drastiskt mindre. Men viss redigering går ju. Men det kändes lite osäkert ifall fotona skulle behöva sig en omgång plus och minus i olika inställningar.

Vilka inställningar saknar du?

Det enda jag märkte var att alla WB-lägen försvanns då jag redigerar JPEG (t ex Solljus, molningt osv) och det finns bara "As shot", "Auto" och "Custom". Annars har man ju samma möjligheter.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-07 12:34
Ursprungligen av Reisan:

Förresten, angående RAW och JPEG så körde jag i bästa JPEG-kvalité igår för att testa och det blev rätt bra foton både färg och kvalité. Men mina redigeringsmöjligheter i Lightroom blev drastiskt mindre. Men viss redigering går ju. Men det kändes lite osäkert ifall fotona skulle behöva sig en omgång plus och minus i olika inställningar.

Kamerans automatik har ju redan fixat dina plus och minus i jpeg. Det är ju det de olika programmen är till för.

När det gäller rensa ut bilder så rensar jag rätt hårt redan i kameran. Fast jag har alltid skiljt på "bilder-arbete" och "bilder-minnen". Om en bild på tex nån av ungarna har en härlig min eller situation så får den vara med även om den är lite skev och vinn eller vad det nu kan vara för fel på den.

Ursprungligen av nabben:

Kamerans automatik har ju redan fixat dina plus och minus i jpeg. Det är ju det de olika programmen är till för.

Men man kan ju även i efterhand redigera JPEGs "plus och minus" väldigt mycket utan att förstöra bilden, tycker jag i alla fall.

Ursprungligen av nabben:

När det gäller rensa ut bilder så rensar jag rätt hårt redan i kameran. Fast jag har alltid skiljt på "bilder-arbete" och "bilder-minnen". Om en bild på tex nån av ungarna har en härlig min eller situation så får den vara med även om den är lite skev och vinn eller vad det nu kan vara för fel på den.

Så resonerar jag med, för mamman till bebisen bryr sig inte ett skvatt om ljuset ligger fel på bebisen då den skrattar och ler :). Ibland så gör motivet bilden helt, kanske inte för en själv, men för andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-07 13:37
Ursprungligen av Ajohansson:

Men man kan ju även i efterhand redigera JPEGs "plus och minus" väldigt mycket utan att förstöra bilden, tycker jag i alla fall.

Finns mycket man kan göra i RAW som inte fungerat i JPEG, tillexempel justera exponeringen och återskapa utfrätta högdagar.

Tips på "motljusskydd"

Skall köpa ett motljusskydd till standardoptiken (18-55 objektivet) till min Nikon D-40. Vad bör jag tänka på ? Kan man ha ett i gummi, eller måste det vara metall ?

Ursprungligen av adress@mac:

Skall köpa ett motljusskydd till standardoptiken (18-55 objektivet) till min Nikon D-40. Vad bör jag tänka på ? Kan man ha ett i gummi, eller måste det vara metall ?

Till 18-55 skulle jag aldrig använda motljusskydd.

Varför? Jo, jag skyddar optiken med UV-filter, och jag har lärt mig att hålla utkik för "solstörningar" i mina bilder, och helt enkelt skydda mot det med att hålla handen lite ovanför objektivet. Jag tycker att motljusskydd tar så mycket plats, och mest är klumpigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 16:51
Ursprungligen av Ajohansson:

Till 18-55 skulle jag aldrig använda motljusskydd.

Varför? Jo, jag skyddar optiken med UV-filter, och jag har lärt mig att hålla utkik för "solstörningar" i mina bilder, och helt enkelt skydda mot det med att hålla handen lite ovanför objektivet. Jag tycker att motljusskydd tar så mycket plats, och mest är klumpigt.

Mm, detta är ju individuellt och det där med handen ovanför som provosoriskt motljusskydd är ju bättre än inget alls. Men ett riktigt motljusskydd är ju bäst. Och du kan då använda båda händerna. Men jag håller med dig om att det är rekommenderat att ha kontroll på var motljuset kommer ifrån och att det är svårt om solen kommer med i sökarfältet.

Ursprungligen av Reisan:

Mm, detta är ju individuellt och det där med handen ovanför som provosoriskt motljusskydd är ju bättre än inget alls. Men ett riktigt motljusskydd är ju bäst. Och du kan då använda båda händerna. Men jag håller med dig om att det är rekommenderat att ha kontroll på var motljuset kommer ifrån och att det är svårt om solen kommer med i sökarfältet.

Problemet är att motljusskydd just till D40 med kitobjektiv gör ju D40n så mycket större, jag skulle t ex inte kunna sätta min D40 med objektivet nedåt i min väska med ett motljusskydd på, och det skulle då medföra att mitt andra objektiv inte skulle få plats osv. Ta och prova och märk hur lätt det är att kontrollera "motljusstörningar"! De kan komma i lite olika former, t ex som en färgad oval form (grön, gul eller blå märker jag oftast) eller som en solstråle (en ljus pelare som bildar ett streck i sökaren). Det är bara att hålla handen ovanför objektivet, så den inte syns i sökaren och hitta rätt läge för att hindra motljuset. Man vänjer sig snabbt :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 19:20
Ursprungligen av Ajohansson:

Problemet är att motljusskydd just till D40 med kitobjektiv gör ju D40n så mycket större, jag skulle t ex inte kunna sätta min D40 med objektivet nedåt i min väska med ett motljusskydd på, och det skulle då medföra att mitt andra objektiv inte skulle få plats osv. Ta och prova och märk hur lätt det är att kontrollera "motljusstörningar"! De kan komma i lite olika former, t ex som en färgad oval form (grön, gul eller blå märker jag oftast) eller som en solstråle (en ljus pelare som bildar ett streck i sökaren). Det är bara att hålla handen ovanför objektivet, så den inte syns i sökaren och hitta rätt läge för att hindra motljuset. Man vänjer sig snabbt :).

Ok, ska prova det vid tillfälle. Småtrix är alltid bra känna till. Tack för tipset.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, ska prova det vid tillfälle. Småtrix är alltid bra känna till. Tack för tipset.

Man ser rätt kul ut när man tar foton på det viset :). Men det är det värt tycker jag :).

Ursprungligen av Ajohansson:

Problemet är att motljusskydd just till D40 med kitobjektiv gör ju D40n så mycket större, jag skulle t ex inte kunna sätta min D40 med objektivet nedåt i min väska med ett motljusskydd på, och det skulle då medföra att mitt andra objektiv inte skulle få plats osv.

Går det inte att vända motljusskyddet? Det gör jag alltid när jag lägger kameran i väskan, lika med övriga objektiv jag har med mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 19:37
Ursprungligen av akerstrom:

Går det inte att vända motljusskyddet? Det gör jag alltid när jag lägger kameran i väskan, lika med övriga objektiv jag har med mig.

De flesta kan man vända på. Vissa kan man till och med låsa fast som när det sitter rättvänt. Annars kan man bara vända och sätta dit det löst medan man har den i väskan. Man behöver inte ens montera det bakvänt. Bara lägga ner det i botten och sedan peka objektivet neråt i väskan.

Ursprungligen av Ajohansson:

Problemet är att motljusskydd just till D40 med kitobjektiv gör ju D40n så mycket större, jag skulle t ex inte kunna sätta min D40 med objektivet nedåt i min väska med ett motljusskydd på, och det skulle då medföra att mitt andra objektiv inte skulle få plats osv. :).

Därför som jag undrar angående det i gummi. Det kan man väl bara trycka ihop - eller har jag fel ? Men det kanske ändå inte är bra med motljusskydd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 16:49
Ursprungligen av Ajohansson:

Vilka inställningar saknar du?

Det enda jag märkte var att alla WB-lägen försvanns då jag redigerar JPEG (t ex Solljus, molningt osv) och det finns bara "As shot", "Auto" och "Custom". Annars har man ju samma möjligheter.

Ja, när jag tittar en gång till så är de vanligaste justeringsmöjligheterna tillgängliga ser jag nu. Vet inte vad jag titta på innan för läge, men det går alltså att justera en hel del. Ja, så går det när man inte har riktigt koll på grejorna.

Ursprungligen av nabben:

Kamerans automatik har ju redan fixat dina plus och minus i jpeg. Det är ju det de olika programmen är till för.

När det gäller rensa ut bilder så rensar jag rätt hårt redan i kameran. Fast jag har alltid skiljt på "bilder-arbete" och "bilder-minnen". Om en bild på tex nån av ungarna har en härlig min eller situation så får den vara med även om den är lite skev och vinn eller vad det nu kan vara för fel på den.

Ja, det har du alldeles rätt i...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-07 13:52

Jag föredrar gummi, plåt blir buckligt och hårdplast "exploderar" vid stötar. Tro mig jag råkade dynga i ett motljusskydd i plast, hade en kamera om halsen och en på axeln, mot en dörrkarm och ett moln av småbitar flög över landshövdingens tjänsterum.

Motljusskydd är bra, de påverkar inte bildkvaliteten som filter gör* (vissa mer än andra). Sen kan det förstås vara krångligt om de är i vägen, men det är inte något jag störs av.

*en del hävdar att uvfiltren inte påverkar bildkvaliteten ett dugg så det kan vara värt att skaffa sig en egen uppfattning.

Ursprungligen av akerstrom:

Motljusskydd är bra, de påverkar inte bildkvaliteten som filter gör* (vissa mer än andra). Sen kan det förstås vara krångligt om de är i vägen, men det är inte något jag störs av.

*en del hävdar att uvfiltren inte påverkar bildkvaliteten ett dugg så det kan vara värt att skaffa sig en egen uppfattning.

Jag provar ett i gummi, så får jag se. UV-filter har jag, men det är mer av praktiska skäl. Betydligt lättare att hålla rent en plan yta.

Motljusskydd ger dessutom en annan sorts skydd än filter, iom att det blir svårare att nå fram till ytan. Funkar iofs bättre på objektiv med längre brännvidd än med kortare, men ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 00:59

Har man ett hyfsat långt motljusskydd, så skyddar det lite mot att få regndroppar på linsen. Inte för att man har kameran ute i ösregn, men det kan ju förekomma fototillfällen då det just börjar småregna lite.

Yo.. Var o köpte ett billigt UV-filter från inet 85kr Bättre än inget och en puttsduk från mediamarkt för 59kr.. Glömde kolla men visst finns någon slags plast/hinna man kan köpa för att skydda själva displayen på kameran?

/manne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-08 14:51
Ursprungligen av Emanuel L:

Yo.. Var o köpte ett billigt UV-filter från inet 85kr Bättre än inget och en puttsduk från mediamarkt för 59kr.. Glömde kolla men visst finns någon slags plast/hinna man kan köpa för att skydda själva displayen på kameran?

Ja, det billigaste duger fin-fint. Dock är de dyrare lite bättre i kvalité, dvs kanske någon behandlad yta eller liknande. Men vårdar man det bra så gör det ingen skillnad rent bildmässigt.

Putsduk är bra att ha. Putsa ytan varsamt. Om det sitter något mer som inte går att putsa bort så är det bäst att ta av det och skölja med lummet vatten, torka det ordentligt med luddfritt papper och sedan ta en lätt vända med putsduken.

Jo, det finns skyddsfilm till de flesta modeller och märken.

Digi-Cover Plus LCD-skydd till Nikon D40/D40X

Finns säkert billigare alternativ i en annan nätbutik.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-08 15:21

Bakändan på Nikkoroptiken är känsligare än framändan. Nikkons multicoating ät väldigt bra ändå. Skärpedjupet, eller rättare sagt avsaknaden av skärpedjup vid frontlinsen brukar fixa ev glasfel så det finns sällan någon anledning att köpa dyrt. Enligt ett trovärdigt men obekräftat rykte är det Hoya som tillverkar alla filter som sen andra tillverkare sätter eget namn och prislapp. Har under 33 års tid haft både Nikkor och Hoya UV-filter och aldrig märkt av någon praktisk skillnad annat än prislappen.

Ursprungligen av nabben:

Bakändan på Nikkoroptiken är känsligare än framändan. Nikkons multicoating ät väldigt bra ändå. Skärpedjupet, eller rättare sagt avsaknaden av skärpedjup vid frontlinsen brukar fixa ev glasfel så det finns sällan någon anledning att köpa dyrt. Enligt ett trovärdigt men obekräftat rykte är det Hoya som tillverkar alla filter som sen andra tillverkare sätter eget namn och prislapp. Har under 33 års tid haft både Nikkor och Hoya UV-filter och aldrig märkt av någon praktisk skillnad annat än prislappen.

Låter bra.. Köpte precis mina för 85kr från Inet, det var ett par Hoya..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-09 12:49

Nä, ser nu på väderprognosen att idag är ända dagen med sol. Imon är det molningt och de tre dagarna efter det skall det regna... Fyyyy....

Nu drar jag till Slottsskogen (och kanske botaniska) och fotar medans jag kan. Ingen Göteborgare med nikon kunskap som vill hänga med?

Bevaka tråden