Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 16:56
Ursprungligen av Trineo:

Telia är ju för roliga...
Nu har de gjort en liiiiten ändring på iPhone siten...

https://www.tewss.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?sl=teliase_langejan_iphone#

x som pris på alla istället för xyz..

Och nu har de ändrat igen... nu är det x y z och sen xx yy zz som gäller.
Vilka jäkla klantar, bara bestämma sig för en sak och sedan köra på det. Det här är banne mig värre än... än... ja jag vet inte vad. Men att ett sådant ledande, multinationellt företag kan vara så amatörmässiga är pinsamt.

Ursprungligen av Trineo:

...Och nu har de ändrat igen... nu är det x y z och sen xx yy zz som gäller.....

Ja, nu är det ju solklar matematik i alla fall: för varje abonnemang blir priset på luren kvadraten på abonnemangspriset. Enkelt....:cool:

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-06-26 13:31

Känns som att telia redan vet med sig att abonnemangen kommer bli för dyra. "Vi väntar lite till och hoppas att folk impulsköper lite" ungefär....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 13:50

Pilen: Pessimisten har talat.

Eller så kollar man deras nyhetsmail till de som registrerat sig för det så står det att priserna avslöjas om några dagar, i god tid före försäljningsstarten. Detta gör de garanterat för att öka intresset hela tiden, gammalt marknadsföringsknep... vifta med lite intressant info men inte allt och släpp lite grann pö om pö fram tills lansering så håller du folket intresserade hela tiden.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-26 17:04

Aftonbladets rubriker är bara för gulliga. Telias iPhone kan komma att kosta 20.000:-!

Vem bryr sig om spekulationerna runt priset i dagsläget, man kan ju ändå inte köpa luren hos Telia än!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 17:05

Ingen som kan förklara vad det hära betyder egentligen?

iPhone 3G frn Apple - iPod, snabb surf och inbyggd gps Telia

Inte lönt vi diskuterar priserna men skulle vilja veta vad dessa 3 abbonemang innebär.

Man har några fria minuter och några fria SMS det förstår jag.

Men sen kommer "Datatrafik - antal fria MB*"

Sen betyder den stjärnan "* Surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun är gratis med abonnemangen. Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn."

Jag som inte direkt kan så mycket om dessa 3G eller "MB"-abbonemang blir lite förvirrad.

Jag läser det som att inom telias egna wlan är det gratis att surfa. Kommer man utanför deras nät så betaler man 20/MB men har då också ett visst antal fria MB beroende på vilket abbonemang man valt. Eller har jag fel?

Men vad innebär detta med wlan då? vad kostar det att surfa via 3G? för det är väll 2 skilda saker, surfa via 3G eller via wlan, eller hur fungerar det?

Jag har iallafall lite svårt att förstå allt detta.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-26 17:08

3G går via mobilnätet, wlan är precis som med ditt trådlösa nätverk hemma.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 17:10

Men då är där inte några fria MB om man surfar via 3G då?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-26 17:20
Ursprungligen av Kajan:

Men då är där inte några fria MB om man surfar via 3G då?

Jo, det är det, 100, 250 och 1000 mb för respektive abb.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 17:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Jo, det är det, 100, 250 och 1000 mb för respektive abb.

Samma om man surfara via wlan då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 17:10

188 containers med vadå? Iphones !

Vad hände med alla dessa 188 containers som anlände till USA.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-06-26 17:19

Telia-Sonera, ledande och multinationellt:D Sluta jag skrattar ihjæl mig....

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-26 17:24

Näe, då är det fritt. Det står ju klart och tydligt att "* Surf via wlan (inkl. Telias surfzoner) och Telia Homerun är gratis med abonnemangen."

(Denna del gäller 3G, min kommentar.) "Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn."

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-26 17:27

NJae det är väll inte fritt då "Trafik UTÖVER den som ingår i abbonemangen kostar 20 kr/MB

Eller menar dem att det är fritt att surga vi wlan. Och sen Trafik i 3G nätet utöver den som ingår kostar 20 Kr/MB?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-06-26 17:31

JA! Äntligen föll polletten ner

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-26 19:08

Jag tror bara att 100, 250 och 1000 är placeholders. Det kommer något mer konkret senare. Namnen kan dock vara korrekta.

Och så kan vi väl skriva rätt tio-potens va: M = mega, m = milli...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 19:53
Ursprungligen av frazze:

Jag tror bara att 100, 250 och 1000 är placeholders. Det kommer något mer konkret senare. Namnen kan dock vara korrekta.

Menar du allvar? Varför i hela världen skulle de skriva ut det om de inte menade det? Då skulle de väl skriva ut ett x där?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 19:51

Macfeber säger att det inte kommer någon Visual Voicemail. Var det inte snack här på 99 om att Telia testade just den här funktionen i Sverige?

Ursprungligen av acke:

Macfeber säger att det inte kommer någon Visual Voicemail. Var det inte snack här på 99 om att Telia testade just den här funktionen i Sverige?

Ingen aning, men det skulle förvåna mig mycket om Telia har Visual Voicemail när dom släpper iPhone. Jag har jobbat tills för en vecka sedan i det företaget som levererat Telias voicemail system och jag har inte sett något som indikerat på att något tillägg till mjukvarorna skulle kunna innehålla Visual Voicemail. Det skulle vara om Telia själva implementerat det, men i och med att en lösning typ VV måste vara rätt så hårt integrerad med röstbrevlådesystemet så har jag svårt att tro att Telia fixat det själva.

Att Telia skulle ha testat VV tror jag inte en sekund på. Var väl en störning som någon här inne tolkade som att Telia testade ny funktionalitet. Även om Telia fulat sig med sina webbsidor på sista tiden så testar dom i alla fall inte ny programvara i nätet innan dom testat klart på sina egna testsystem.

Ursprungligen av Telia:

(Om Telias fastprisabonnemang)

13. Vilka hastigheter kan du nå maximalt?
De hastigheter som maximalt kan nås är 384 kbit/s i 3G nätet och 2 Mbit/s i Telias Surfzoner via Homerun.

Menar de att vi bara kommer kunna nå 2mbit per sekund när vi surfar via Homerun? Alltså cirka 250kb/sekund?! Det låter inte roligt!

Citat:

[i] Fram t.o.m 22 mars 2008 kan alla nå de högsta hastigheterna i turbo-3g och i Telias Surfzoner via Homerun. Maxhastigheten i turbo-3g är 7.2 Mbit/s och för Telias Surfzoner 54 Mbit/s.

"Synd ju, ditt as! Du kan inte få detta längre!

Tack Telia, för att du gnider det i ansiktet på mig.

Läs mer på Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Senast redigerat 2008-06-26 20:55
  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-06-26 20:51
Ursprungligen av henkebarn:

Menar de att vi bara kommer kunna nå 2mbit per sekund när vi surfar via Homerun? Alltså cirka 250kbit/sekund?! Det låter inte roligt!

2000 kbit är inte samma som 250 kbit

Ursprungligen av MacBro:

2000 kbit är inte samma som 250 kbit

Nej, förlåt. Jag menade 250kbyte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-26 22:17

i som tänker på det där med 9:- per dygn som maxtaxa... läs nedan.

Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".

Från Telia.se:

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

7. Vad ingår i maxtaxa för övrig datatrafik (69 kr/dygn)?
All annan trafik än den som du genererar via mobilens inbyggda webbläsare räknas till övrig datatrafik.
Exempel på sådan trafik:
Om du som kund kopplar upp dig med mobilen som modem till din dator.
Andra program (applikationer) i mobilen än den inbyggda webbläsaren.
E-post via mobilens inbyggda klient.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-28 10:52
Ursprungligen av Trineo:

Tänk dock på att den maxtaxan gäller endast surftrafik. Annan trafik, t.ex. mail/im och liknande omfattas istället av en maxtaxa som i dagsläget ligger på 69kr/dag. Betydligt dyrare om du genererar trafik som Telia inte räknar som "surf".

Detta verkar inte gälla abonnemangen som du tecknar till iPhone då Telia skriver på sin iPhone-sida; -"Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-28 11:15
Ursprungligen av NickZse:

Detta verkar inte gälla abonnemangen som du tecknar till iPhone då Telia skriver på sin iPhone-sida; -"Unikt för iMini/iMidi/iMaxi är maxtaxan på 9 kr/dygn. Den omfattar all datatrafik utöver den som ingår i abonnemangen."

Japp så är det. All data trafik inte bara via web läsaren.

Ursprungligen av Trineo:

Från Telia.se:

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?
När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:
Surfa på SurfPort
Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort
Surfa på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
Surfa på Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal
Surfa på Google
d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:
Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.
Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.
Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.
Kostnader för ringsignaler
Kostnader för spel till mobilen
Om mobilen används som modem till en dator för surfande.

7. Vad ingår i maxtaxa för övrig datatrafik (69 kr/dygn)?
All annan trafik än den som du genererar via mobilens inbyggda webbläsare räknas till övrig datatrafik.
Exempel på sådan trafik:
Om du som kund kopplar upp dig med mobilen som modem till din dator.
Andra program (applikationer) i mobilen än den inbyggda webbläsaren.
E-post via mobilens inbyggda klient.

Fast det där är ju inte sant.
Som folk har skrivit otaliga gånger i de florerande iPhone-trådarna så i iMini, iMidi och iMaxi-abonnemangen så gäller 9:- per dygn även all datatrafik.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-28 13:46
Ursprungligen av RockyMontana:

Fast det där är ju inte sant.
Som folk har skrivit otaliga gånger i de florerande iPhone-trådarna så i iMini, iMidi och iMaxi-abonnemangen så gäller 9:- per dygn även all datatrafik.

Vilket vi tackar för

Men visst är det väl konstigt ändå att vi är så många som missuppfattar och misstolkar den information vi hittar på Telias sidor. Det är något som inte stämmer. Är det fel på oss eller är det fel på Telias information?

Hah! Tur att du tog upp det, för det tänker nog få på!

Satan i gatan vad krångligt allt verkar. När kommer iPhone shuffle...

Telia presenterar prissättning för iPhone 3G i Sverige

Nu har Telia kommit ut med priserna kl 11 idag :

Telia Mobil Telia Mobil iMidi** Telia Mobil iMaxi**
iMini**
Månadsavgift** 299 kr 489 kr 859 kr

Fria 100 minuter 250 minuter 1000 minuter
samtalsminuter/
månad

Fria sms/månad 100 SMS 250 SMS 1000 SMS

Fri datatrafik/ 100 MB 250 MB 1000 MB
månad***

WLAN fri tillgång fri tillgång fri tillgång