Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-06-27 11:54

Felia

Här har de möjligheten att damsuga marknaden på abonnenter. Finns inte en chans att jag tecknar mig för dessa erbjudanden.

Comviq erbjuder fria samtal och fri surf för 499+99kr. Telias 850kr abonnemang är ett skämt i jämförelse. Sen tillkommer ju uppkopplingsavgifter för samtalen.

Man undrar ju hur apple har gjort sin research inför valet av operatör. Eller så är apples del av kakan så stor att Telia måsta ta ut dessa priser. Men med dessa priser känns det som att de missar en del potentiella köpare.

Mobilen är för mig ett verktyg för att kommunicera, den verkliga produkten för mig är själva kommunikationen. Med dessa ockerpriser är det fullkomligt ointressant.

Nästan så att man ångrar sig att man inte slog till på GEN1 Iphone.

Senast redigerat 2008-06-27 12:06

ja den stora frågan är ju vad telefonen kommer kosta om man nu väljer att köpa den med de andra abben.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-06-27 11:46

Betalar lätt 5-6000kr för en upplåst iphone från utlandet än att teckna skitavtal med Telia.

Starta en tråd om var man köper den billigast utomlands och skrotar denna tråden?

Inte speciellt förvånad över telias galna priser.. Men mellan abbet kunde väl legat på 300:ingen istället för 489:-... Så annat abb + 199 fastpris är väl det man bör välja eller? :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:55

Känns det inte som läge att sluta tjafsa om att Steve Jobs lovade att telefonen inte skulle kosta mer än 199 $. Det måste väl stått klart för alla att det var priset med abonnemang och att telefonen var subventionerad. Ingen kan väl på allvar tro att en så avancerad telefon som en iPhone skulle kosta 199 $ olåst och osubventionerad.

Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:56
Ursprungligen av broel:

Betalar lätt 5-6000kr för en upplåst iphone från utlandet än att teckna skitavtal med Telia.

Starta en tråd om var man köper den billigast utomlands och skrotar denna tråden?

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/245851-k-pa-iphone3-ol-st-utomlands.html

Vid första anblicken verkar det väldigt dyrt. Men... hur mycket data behövs *egentligen* för 3G-surfning med iPhone? Om jag sitter en timma med dag och surfar, läser, använder mest iPhone-optimerade sidor - vad kan det bli 10 MB per dag? 20 MB? Det blir 310-620 MB i månaden och då behövs det största abonnemanget. Men å andra sidan kanske en timme per dag är alldeles för mycket (bara 3G, ingen wifi). Det skulle vara om man pendlar till jobbet kanske?

Ursprungligen av Ciryon:

Vid första anblicken verkar det väldigt dyrt. Men... hur mycket data behövs *egentligen* för 3G-surfning med iPhone? Om jag sitter en timma med dag och surfar, läser, använder mest iPhone-optimerade sidor - vad kan det bli 10 MB per dag? 20 MB? Det blir 310-620 MB i månaden och då behövs det största abonnemanget. Men å andra sidan kanske en timme per dag är alldeles för mycket (bara 3G, ingen wifi). Det skulle vara om man pendlar till jobbet kanske?

Bra tänkt där. Får känslan av att folk är lite för galna och vill ha allt på en gång till inget pris alls, typ. Det som nästan ingen gör är att jämföra med andra smartphones, typ N95, HTC Diamond osv. Sedan är det rätt kort tänkt, tycker jag, av folk att säga att "telefonen" kostar x antal tiotusen kronor, dvs man lägger ihop alla abbonemangkostnader + telefonpriset. Drift av mobiltelefonnät är inte helt billiga och något måste betala det med - man betalar ju faktiskt för att få utnyttja nätet också.

Det enda riktigt intressanta är vad priset på telefonen kommer bli om man tecknar något av Telias vanliga abbonemang. Kommer förmodligen hamna på dryga 5000, minst.

Själv ställer jag mig i kön för 99-abb + 199 dataplan, om det alternativet blir verklighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 12:02
Ursprungligen av ulfalf:

Själv ställer jag mig i kön för 99-abb + 199 dataplan, om det alternativet blir verklighet.

Samma här.

Ursprungligen av ulfalf:

Själv ställer jag mig i kön för 99-abb + 199 dataplan, om det alternativet blir verklighet.

Frågan är hur totalkostnaden blir.

Säg att en telefon utan subventionerat abonnemang kostar 5.000 kr (vilket förstås bara är en gissning, det kan vara billigare eller dyrare).

Då är det 2.500 kr mer än vad en 8 GB-modell med iMini i 18 månader kostar. Utslaget på 18 månader betalar man alltså 139 kr/mån mer för att få telefonen fri. Tillsammans med 99 kr + 199 kr blir det 437 kr/månad.

Till det kommer samtliga samtalsavgifter och samtliga SMS-avgifter. Hur mycket det blir är förstås upp till hur mycket du ringer, men om man ringer och SMS:ar för 100 kr i månaden blir det totalt sett 537 kr/månad.

Worst case scenario för iMini är att surfa mer än 100 MB redan första dagen och sedan betala 9 kr/dag, dvs 299 kr/mån + (9 kr x 31 dagar) = 578 kr/månaden. De allra allra flesta lär inte surfa så mycket, och därmed blir iMini betydligt billigare. Om man då håller sig under 100 minuter samtal och 100 SMS så kan det i slutändan bli billigare än ditt alternativ.

Allting beror förstås på flera faktorer som vi antingen inte vet (priset på iPhone med icke subventionerat abonnemang) eller som är individuella (hur mycket man ringer, SMS:ar och surfar). Men det behöver inte nödvändigtvis vara lönsamt att byta från de speciella iPhone-abonnemangen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-27 12:35

Priserna på telefonerna är väl ok liksom bindningstiderna men abonnemangen kan diskuteras. 1 GB som max är för lite för storkonsumenten och sen tycker jag spontant att det är lite för stora glapp och hopp i pris.

Alternativet är ju nu att se vilka alternativ som kommer för övriga abonnemang, för redan befintliga TeliaSonera-kunder.

vettigt resonemang:)
Måste väl telia ha tänkt på när dom räknade ut dom här priserna

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är hur totalkostnaden blir.

Säg att en telefon utan subventionerat abonnemang kostar 5.000 kr (vilket förstås bara är en gissning, det kan vara billigare eller dyrare).

Då är det 2.500 kr mer än vad en 8 GB-modell med iMini i 18 månader kostar. Utslaget på 18 månader betalar man alltså 139 kr/mån mer för att få telefonen fri. Tillsammans med 99 kr + 199 kr blir det 437 kr/månad.

Till det kommer samtliga samtalsavgifter och samtliga SMS-avgifter. Hur mycket det blir är förstås upp till hur mycket du ringer, men om man ringer och SMS:ar för 100 kr i månaden blir det totalt sett 537 kr/månad.

Worst case scenario för iMini är att surfa mer än 100 MB redan första dagen och sedan betala 9 kr/dag, dvs 299 kr/mån + (9 kr x 31 dagar) = 578 kr/månaden. De allra allra flesta lär inte surfa så mycket, och därmed blir iMini betydligt billigare. Om man då håller sig under 100 minuter samtal och 100 SMS så kan det i slutändan bli billigare än ditt alternativ.

Allting beror förstås på flera faktorer som vi antingen inte vet (priset på iPhone med icke subventionerat abonnemang) eller som är individuella (hur mycket man ringer, SMS:ar och surfar). Men det behöver inte nödvändigtvis vara lönsamt att byta från de speciella iPhone-abonnemangen.

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är hur totalkostnaden blir.

Säg att en telefon utan subventionerat abonnemang kostar 5.000 kr (vilket förstås bara är en gissning, det kan vara billigare eller dyrare).

....

Du tar fram intressanta poänger där.... Gjorde en egen liten kalkyl över vad jag tror mitt användande skulle hamna på (som kanske överensstämmer med flera andra här) om man gör ett antal "kvalificerade" antaganden:

Med Mini abonnemanget

  • 2495:- (18 månader, verkar mest prisvärt)

  • 18 * 299:- = 5382:-

  • 18 * 150:- i data utöver 100MB (det tar ju ett par dagar att komma upp i 100MB och sedan blir det kanske inte varje dag, så ett approximativt genomsnitt)

-----------------
Summa: 10 577:-

Med antagande att fri kostar den 5000:- sedan 99:- + 199:- i månaden (där man får ringa för de 99:- och surfa obegränsat).

  • 5000:-

  • 18 * (99 + 199):- = 5364:-

-----------------
Summa: 10 364:-

Det är faktiskt ingen större skillnad, men då har vi gjort ett par antaganden här, priset på en "fri" iPhone samt hur mycket data som går åt, Men ändå antaganden som nog är ganska rimliga. Dessutom så vet vi ju inte hur det skulle fungera med bindningstid för en "fri" lur.

Ursprungligen av phindus:

Du tar fram intressanta poänger där.... Gjorde en egen liten kalkyl över vad jag tror mitt användande skulle hamna på (som kanske överensstämmer med flera andra här) om man gör ett antal "kvalificerade" antaganden:

[...]

Det är faktiskt ingen större skillnad, men då har vi gjort ett par antaganden här, priset på en "fri" iPhone samt hur mycket data som går åt, Men ändå antaganden som nog är ganska rimliga. Dessutom så vet vi ju inte hur det skulle fungera med bindningstid för en "fri" lur.

Ja, det är precis så man bör räkna innan man helt sågar det blint, som många andra här har gjort. Det finns fortfarande många "om" kring det hela, innan vi vet alla priser och villkor, men illa behöver det alltså inte vara.

Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är hur totalkostnaden blir.

Säg att en telefon utan subventionerat abonnemang kostar 5.000 kr (vilket förstås bara är en gissning, det kan vara billigare eller dyrare).

Då är det 2.500 kr mer än vad en 8 GB-modell med iMini i 18 månader kostar. Utslaget på 18 månader betalar man alltså 139 kr/mån mer för att få telefonen fri. Tillsammans med 99 kr + 199 kr blir det 437 kr/månad.

Till det kommer samtliga samtalsavgifter och samtliga SMS-avgifter. Hur mycket det blir är förstås upp till hur mycket du ringer, men om man ringer och SMS:ar för 100 kr i månaden blir det totalt sett 537 kr/månad ...

Fasen, det var inte långt ifrån min uträkning som jag gjorde tidigare idag. Jag tror också på att man måste tänka på totalkostnaden.

3200 kronor?

Om man väljer iMini så subventioneras luren med 800 kr mer med 24 månaders bindningstid än med 18 månaders, dvs 800kr/6=133 kr/månad.

Alltså, 24 månaders subvention blir totalt 3200 kr för en telefon?

Telefonen kostar alltså 5700 kr och beloppet som Telia tar är 299 kr-133 kr = 166 kr/månad

Senast redigerat 2008-06-27 20:35
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2008-06-27 20:17
Ursprungligen av Saffran:

Om man väljer iMini så subventioneras luren med 800 kr mer med 24 månaders bindningstid än med 18 månaders, dvs 800kr/6=133 kr/månad.

Alltså, 24 månaders subvention blir totalt 3200 kr för en telefon?

Jag resonerade på samma sätt, vilket borde bli runt 5 papp för en telefon utan abbonemang - det är en rimlig nivå, ligger den på det så köper jag direkt - med Telia Student och flatrate data = 249:-/månad.

Med tanke på hur dålig koll Telia har så tycker jag det är förvånande att de inte bundlade några fria MMS i abbonemangen också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 20:45

Äh, jag tycker de borde höja priserna lite till. Konsumtion driver landet framåt, vet ni

Vill ni ha telefonen så köp den bara. Tiden ni lägger på hur många kronor ni kan spara hit och dit kan ni använda till att arbeta och tjäna lite pengar istället.

Ursprungligen av Standout:

Fasen, det var inte långt ifrån min uträkning som jag gjorde tidigare idag.

Ah, lustig, det var nästan exakt samma siffror. Kul att fler tänker i dom banorna!

Ursprungligen av Ciryon:

Vid första anblicken verkar det väldigt dyrt. Men... hur mycket data behövs *egentligen* för 3G-surfning med iPhone? Om jag sitter en timma med dag och surfar, läser, använder mest iPhone-optimerade sidor - vad kan det bli 10 MB per dag? 20 MB? Det blir 310-620 MB i månaden och då behövs det största abonnemanget. Men å andra sidan kanske en timme per dag är alldeles för mycket (bara 3G, ingen wifi). Det skulle vara om man pendlar till jobbet kanske?

Nu är inte iPhonen skapad för att vara begränsad till att surfa wap eller mobiloptimerade webbar utan att kunna surfa och presentera riktiga www-sidor.

Aftonbladet: Sveriges nyhetsportal 1:an = 2,5MB

Nyheter - Expressen.se 1:an = 2,3MB
undersida = 1,3MB/styck

mobil.dn.se 1:an = 165K

mobil.svd.se 1:an = 60K
undersida = 30K/styck

mobil.aftonbladet.se 1:an = 150K
undersida = 30K/styck

Ta emot och läsa 10 simpla mail innehållandes endast text = 100K

Det är fasen snett att man inte ska kunna använda en iPhone som är SKAPAD FÖR INTERNET normalt med de två vanligaste abonnemangen utan att slå taket.
England och Tyskland (minsta abb har 500MB) har Flatrate för all datatrafik precis som det borde för en telefon som denna.

Det är Håkan Dahlström som är ansvarig för iPhoneabonnemangen och tjänsterna på Telia.

Maila honom och berätta hur ni ser på detta.

Ursprungligen av petterf:

Är det med eller utan flash-annonser?

Ursprungligen av Adrian B:

Är det med eller utan flash-annonser?

Den visar ju inte flashbanners utan ersätter dem jpg eller gif eller vad det nu kan vara.
Men Ja, det var med alla annonser.

Ursprungligen av petterf:

Den visar ju inte flashbanners utan ersätter dem jpg eller gif eller vad det nu kan vara.
Men Ja, det var med alla annonser.

Jo, jag vet det egentligen, men det är lite den känslan man får AB när man surfar där. Din poäng är helt rätt, eftersom iPhone surfar som en normal webbläsare (sans Flash) så drar den också trafik som en normal webbläsare.

Utifrån vad jag läst så har Apples mål varit att få operatörerna att erbjuda fri trafik just för att ge den rätta användarupplevelsen, men de har inte lyckats hos alla.

Helt otroligt vilken kackigt snål gräns på datatrafiken makalöst pinsam överprissättning.

Jag tycker att vi fasen ska meddela Telia hur vi ser på deras prismodell och att vi vägrar acceptera den.

  • Medlem
  • 2008-06-27 11:57
Ursprungligen av petterf:

Jag tycker att vi fasen ska meddela Telia hur vi ser på deras prismodell och att vi vägrar acceptera den.

Ja, det är lätt - bli inte feliakund!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-27 11:57
Ursprungligen av petterf:

Helt otroligt vilken kackigt snål gräns på datatrafiken makalöst pinsam överprissättning.

Jag tycker att vi fasen ska meddela Telia hur vi ser på deras prismodell och att vi vägrar acceptera den.

Det gör du nog enklast genom att låta bli att köpa telefonen... men kommer du kunna stå emot?

Ursprungligen av vanilj:

Det gör du nog enklast genom att låta bli att köpa telefonen... men kommer du kunna stå emot?

Ja, tveklöst med det där rånet i åtanke.

  • Medlem
  • 2008-06-28 11:29

Nej tack Telia.
Det blir nog en SonyEricsson c702 den här gången som tröst.

Väntar på bättre abonnamang (gärna hos andra operatörer) Visual Voicemail och frontkamera innan jag köper iPhone.

Telia Fastpris Privat

Jag såg på telias abbonemangsutbud nyligen och tänkte för mig själv, vad kan bli det bästa för mig. Men då tänkte jag även att många här klagar att dom inte har obegränsad datamängd, samt fler fria minuter och sms och framförallt för högt pris på imaxi. Då såg jag Telia Fastpris Privat, för 599 kr i månaden får man gratis sms (5000) gratis samtal till alla även fast telefon i hemmet (max 3000 i månaden) gratis mms och gratis internet i telefonen. Det borde bli ett bättre alternativ än imaxi för vissa, nu vet jag inte vad telefonen kostar om man tecknar andra abbonemang än dom speciella för iphone, telefonen kanske blir så dyr att det inte lönar sig. Ville bara säga det, annars ta en titt på Telia till vänner är säkert också ett vettigt alternativ.

Ursprungligen av petterf:

Jag tycker att vi fasen ska meddela Telia hur vi ser på deras prismodell och att vi vägrar acceptera den.

Hehe. Jag är fullständigt övertygad om att Telia kommer sälja sjuhelvetes många iPhones ändå.

Ett vedertaget sätt att visa missnöje över en produkts pris är att helt enkelt inte köpa den.

Bevaka tråden