Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant att telia skriver "Nu finns alla priserna." när de fortfarande inte redovisar företagsabonnemangen. Och samtidigt skriver de "Har du företagsavtal kan du inte teckna iMini/iMidi/iMaxi." men visar ändå priser utan moms?!

Utan moms?! Det står ju "Alla priser inkl. moms". Kolla längst ner.

Ursprungligen av Martin Belak:

Intressant att telia skriver "Nu finns alla priserna." när de fortfarande inte redovisar företagsabonnemangen. Och samtidigt skriver de "Har du företagsavtal kan du inte teckna iMini/iMidi/iMaxi." men visar ändå priser utan moms?!

Ursprungligen av Zimmerman:

Utan moms?! Det står ju "Alla priser inkl. moms". Kolla längst ner.

Du kan klicka på "Företag" så får du priserna exkl moms. Det var nog det Martin menade.

Ursprungligen av Martin Belak:

Intressant att telia skriver "Nu finns alla priserna." när de fortfarande inte redovisar företagsabonnemangen. Och samtidigt skriver de "Har du företagsavtal kan du inte teckna iMini/iMidi/iMaxi." men visar ändå priser utan moms?!

Fortfarande något korkat Går man in på "Mina sidor" så står det intet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 00:56
Ursprungligen av Martin Belak:

Intressant att telia skriver "Nu finns alla priserna." när de fortfarande inte redovisar företagsabonnemangen. Och samtidigt skriver de "Har du företagsavtal kan du inte teckna iMini/iMidi/iMaxi." men visar ändå priser utan moms?!

Jag har också sett det där. Jag tror dom med företagsavtal menar det ramavtal man kan teckna för att få ner kostnaden för tex samtal mellan företagets mobiler. Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!

Om jag förstått saken rätt kan man ha ett företagsabonnemang utan att ha ett företagsavtal. Telia vet ju hur man skall vara tydliga med avtal och priser:) I morgon blir det ett samtal till kundtjänst för att lista ut om vi har företagsavtal eller inte.

Johan

Ursprungligen av Martin Belak:

Intressant att telia skriver "Nu finns alla priserna." när de fortfarande inte redovisar företagsabonnemangen. Och samtidigt skriver de "Har du företagsavtal kan du inte teckna iMini/iMidi/iMaxi." men visar ändå priser utan moms?!

Fast tanken med iPhone-teleabonnemang är väl att de är specialgjorda för iPhone. Deras andra teleabonnemang fungerar väl också, inklusive företagsteleabonnemangen? Behövs det specialla företagsteleabonnemang för iPhone?

  • Medlem
  • 2008-07-02 23:45

För den som redan är bunden och måste betala dyrt för telefonen blir priset för 8GB-versionen drygt $780 och för 16GB-versionen c:a $920 med dagens kurs. Kom jag att tänka på.

Edit: iMaxi i 18 månader genererar det pris på telefonen som ligger närmast $199.

Känns ändå bra att man kan teckna företagsabonnemang överhuvudtaget, många företag kommer nog att överväga iPhone.

  • Medlem
  • 2008-07-03 13:19
Ursprungligen av Patrik D:

Känns ändå bra att man kan teckna företagsabonnemang överhuvudtaget, många företag kommer nog att överväga iPhone.

Kan inte någon förklara vad som är syftet med ett företagsabonnemang?
Min erfarenhet är att de bara är dyrare, för bokföringens skull spelar det
ingen roll vad man gör avdrag/kvittar moms för så länge det har med verksamheten att
göra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-07-03 14:24
Ursprungligen av Jordi:

Kan inte någon förklara vad som är syftet med ett företagsabonnemang?

Om du har ett AB med anställda som ska ha firmamobiler tex. Det går att låta AB:et betala räkningarna åt de anställda, men de blir då förmodligen förmånsbeskattade.

Har du en enskild firma finns ingen generell anledning att ha företagsabonnemang däremot.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-03 14:40
Ursprungligen av Jordi:

Kan inte någon förklara vad som är syftet med ett företagsabonnemang?
Min erfarenhet är att de bara är dyrare, för bokföringens skull spelar det
ingen roll vad man gör avdrag/kvittar moms för så länge det har med verksamheten att
göra.

Det beror alldeles på det. Företagsabonnemang är inte alls dyrare, inte generellt.

Noterade på guiden av iPhone 3G att ikonen för kontakter kommer att finnas på iPhone 3G och iPhone 2.0.

Bingo + fastpris blir helt perfekt för mig. Telia har skött det här rätt hyfsat, trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 14:34

Sen har du ju möjlighet att ha en virtuell växel i mobilerna med företagsabonnemang.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-07-03 15:17

Telia kundtjänst menar att det i Fastpris (som är en tjänst utan uppsägelsetid) ingår 5 gb nedladdning till full hastighet (max turbo-3G-hastighet) därefter stryps hastigheten till 0,3 Mbit/s fram till nästa månad. Dvs om du tankar ner 5 gb dom 5 första dagarna så kommer du återstående tiden av månaden ha en strypt hastighet. Men det blir inte dyrare än 199 kr/mån.

Du kan surfa eller tanka vilken information som helst, såvida det inte är betaltjänster som köps via nätet förstås och du kan använda mobilen som ett modem, såvida den stödjer det. Samt att man får tillgång till Homerun, Telias wlan, vilket alla redan förstått.

Om du däremot befinner dig fysiskt i ett annat land, eller på gränsen till ett annat land och kopplar upp dig på deras mobilnät så blir det en annan sorts taxa. 20 kr/mb i Norden+Litauen, 40-85 kr/mb inom EU, 120-145 kr/mb utanför EU.

En sak som jag har undrat en del över är om jag t.ex märker att jag väldigt fort går över de 100 fria mb i iMini, kan jag då lägga på ett fastpris data efter t.ex 3 månader?

Dvs betyder bindningstiden på 18 eller 24 månader att jag måste sitta kvar på samma abonnemang eller kan jag byta om jag vill? Om jag märker att det var ett helt fel val...

Hoppas ni förstår min fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 16:01
Ursprungligen av kjoada:

En sak som jag har undrat en del över är om jag t.ex märker att jag väldigt fort går över de 100 fria mb i iMini, kan jag då lägga på ett fastpris data efter t.ex 3 månader?

Dvs betyder bindningstiden på 18 eller 24 månader att jag måste sitta kvar på samma abonnemang eller kan jag byta om jag vill? Om jag märker att det var ett helt fel val...

Hoppas ni förstår min fråga

Tilläggstjänster brukar gå bra att lägga till/ta bort i efterhand. Att byta abonnemang brukar man kunna göra efter ett visst antal månader.

Tips: Ring och fråga Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 16:48

Förutom om du använder dig av iMini/iMidi/iMaxi för då är det just 9:- som är maxtak för all data.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 16:56
Ursprungligen av Trineo:

Förutom om du använder dig av iMini/iMidi/iMaxi för då är det just 9:- som är maxtak för all data.

Varför skulle det vara det för dem abbonemangen använder sig också av Prisavtal Fastpris som man får surfa för hur mycket man vill med vilket app man vill.

Ursäkta ja om man inte tecknar ett Fastpris avtal vid sidan om dvs..

Skillnaden i mitt exempel ovan är väll egentligen då att:
100 minuter x 69 öre ( om vi antar att det e samma taxa) = 690 öre = 69 Kr
100 SMS x 69 öre = 690öre = 69kr.

alltså får man ungefär 138 kr att ringa och smsa för i iMini men du får 299 kr att ringa för i Telia 299.

Senast redigerat 2008-07-03 17:06
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-03 16:55

Så mina 2 favoriter bland abbonemangen är imini med Fastpris tillval, eller 299 med fastpristillval

iMini
299 kr/månad för abbonemanget då får man 100 minuter och 100 SMS
199 kr/månad fastpris (surfa hur mycket du vill)
= 498 kr/månad (surfa vad man vill och 100 minuter och 100 SMS gratis)
iPhone 3G 16 GB: 18 Mån 3295kr
24 Mån 2495kr

Telia 299
299kr/månad för abbonemangen (får också ringa för dessa kronor)
199kr/månad fastpris (surfa hur mycket du vill)
= 498kr/månad (surfa vad du vill och ring för 299 kr)
iPhone 3G 16GB: 18 Mån 3420Kr
24 Mån 2720Kr

Så skillnaden mellan dessa abbonemang är i iMini 100 fria sms och 100 fria minuter. Och i Telia 299 får man ringa för dem 299 kronorna som abbonemangen kostar i månaden.

Skillnaden är inte så stor alltså.

Ursprungligen av Kajan:

Så mina 2 favoriter bland abbonemangen är imini med Fastpris tillval, eller 299 med fastpristillval

iMini
299 kr/månad för abbonemanget då får man 100 minuter och 100 SMS
199 kr/månad fastpris (surfa hur mycket du vill)
= 498 kr/månad (surfa vad man vill och 100 minuter och 100 SMS gratis)
iPhone 3G 16 GB: 18 Mån 3295kr
24 Mån 2495kr

Telia 299
299kr/månad för abbonemangen (får också ringa för dessa kronor)
199kr/månad fastpris (surfa hur mycket du vill)
= 498kr/månad (surfa vad du vill och ring för 299 kr)
iPhone 3G 16GB: 18 Mån 3420Kr
24 Mån 2720Kr

Så skillnaden mellan dessa abbonemang är i iMini 100 fria sms och 100 fria minuter. Och i Telia 299 får man ringa för dem 299 kronorna som abbonemangen kostar i månaden.

Skillnaden är inte så stor alltså.

Tänk på att du med iMini + Fastpris alltså betalar 299:- för 100 minuter, 100 sms, 100mb 3g-surfning och obegränsad wlan och sedan ytterliggare 199:- för att surfa obegränsat på 3g-nätet. Ska du ha fastpris på datatrafiken innebär det att du betala 1.50 sek per sms och 1.50 sek per talad minut av de som ingår i iMini. Då är det bättre att teckna Telia Mobil 99, 199 eller 299 där du får mycket lägre taxor.

OM du nu ska ha fastpris på datatrafiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 19:31

Tjena tänkte bara höra mig för nu.
Jag tänkte köra på imidi .
Det är asså:
489:- månaden och då ingår
250 min
250 sms
250 mb

Nu kommer jag till min fråga.
Om vi säger att jag skulle surfa för mer säg 400 mb eller till och med 1 gig.
Är då det som tillkommer på priset 9kr om dagen eller vad är det som tillkommer på månadskostnade. Tycker telia har gjort det lite suddig i allafall för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-03 17:21

Förresten, cred where cred's due:

Klagade lite på Telias abb. när de kom & tyckte de sög. De nya tycker jag är riktigt, riktigt bra i.o.m. att jag kan välja bort data-trafiken. Kör bara WiFi. Blir nog att hänga på låset för en 8GB + Telia 99. Niceee!

  • Medlem
  • 2008-07-03 19:57
Ursprungligen av DaPhox:

Förresten, cred where cred's due:

Klagade lite på Telias abb. när de kom & tyckte de sög. De nya tycker jag är riktigt, riktigt bra i.o.m. att jag kan välja bort data-trafiken. Kör bara WiFi. Blir nog att hänga på låset för en 8GB + Telia 99. Niceee!

tänkte också på telia 99 men det blir ändås 298 kr mot 299 med iMini eller tänker jag fel?
och då får du lte mer grejer.

tror faktist jag hoppar över iphone 2.0 tycker det är för mycket att betala 2500 för en 8 gb plus 300 spänn i 18 månader (5382kr + 2495=7877kr)
24 mån (7176kr + 1695=8877kr)

fast det är ju jag...använder inte min mobil så mycket att jag tycker det är värt det....kanske köper en gammal iphone istället olåst-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 20:38

För mig verkar Telia 99 med fastpris bättre än imini helt klart. Priset per månad är ju samma, skillnaden är att Telia 99 inte har 100 fria sms, men istället fri data. Och så kostar telefonen 900 mer men jag tror ändå att det blir mindre i slutändan.

  • Medlem
  • 2008-07-03 20:57
Ursprungligen av DaPhox:

Blir nog att hänga på låset

Apropå det, jag undrar vilka lagerkvantiteter de kommer att få in den 11:e. Jag tänker mig att jag släntrar upp till butiken vid 13-tiden, får höra att iPhone är slutsåld och att ingen vet när nästa laddning kommer. Så får jag vänta till oktober eller något sådant. Låter det rimligt?

Ursprungligen av DaPhox:

...välja bort data-trafiken. Kör bara WiFi.

Går det att ställa in så att iPhone aldrig ansluter på något annat sätt än via WiFi?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 18:30
Ursprungligen av TZW:

Går det att ställa in så att iPhone aldrig ansluter på något annat sätt än via WiFi?

Mmm. Minns inte riktigt, men när jag körde 1G hade jag stängt av mail's "auto-koll" & slog bara på wifi där jag visste trådlösa nät fanns. Safari öppnade jag aldrig utan wifi. Detta funkade utmärkt för mig.

Reklam?

Var inne på Telia i Luleå idag och frågade lite angående abbonemang och lite annat. Och såg att ni pratade om reklam, butiken i Luleå har redan satt upp en data skärm där det står "iPhone 3G" med nedräkning i timmar, minuter och sekunder.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-04 19:44
Ursprungligen av flippen88:

Var inne på Telia i Luleå idag och frågade lite angående abbonemang och lite annat. Och såg att ni pratade om reklam, butiken i Luleå har redan satt upp en data skärm där det står "iPhone 3G" med nedräkning i timmar, minuter och sekunder.

Gick nedräkningen till midnatt den 11 juli, eller butikens vanliga öppningstider (eller någon annan tid)?

Bevaka tråden