Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 06:48

Jordi: Tele2 har visst bindningstid och låsta telefoner de med, däremot inte om du teckar abonnemanget löst. Men det har inte Telia heller, om du tecknar det löst alltså.
Att man binder sig i ett visst antal månader för att få en subventionerad telefon är inga konstigheter hos någon operatör.

Doomas: Du skall kunna teckna med e-legitimation hos telia ja. Vet inte vad som händer när posten väl kommer om du måste skriva på något och skicka tillbaka men att handla från deras site går med e-leg.

Hur man än vrider och vänder på priserna för den nya luren så är det tydligt att Telia utnyttjar det faktum att man är ensam om Iphone (och förmodligen kommer förbli det). Att behöva betala t ex 300 pix i månaden är man väl van vid, men att telefonen då ska behöva vara så dyr som den är och dessutom kräva att man binder sig under 24 månader (för att priset ska bli lite rimligare), är synnerligen dålig stil. Jag håller mig två kanske tre månader och sen kommer priserna att rasa. Skulle inte förvåna mig om det blir 1 spänn för luren och sen ett abonnemang om några månader.

Detta är logik. Detta är anledningen till att man har "exklusivitet" på marknaden. Du har just konstanterat att jorden är rund och att saker faller nedåt när man släpper dom
Ett företag "utnyttjar" ALLT för att tjäna pengar. Det är kapitalisimens lag.

"Skulle inte förvåna mig om det blir 1 spänn för luren och sen ett abonnemang om några månader."

Förra gången Jobs tillät dumpning av priset på luren så blev det ett dramatiskt bakslag som skadade varumärket. Jobs skrev ursäkt och "gav" tillbaka pengar i ånger. Tror du Jobs skulle utsätta sig själv och Apple för detta en gång till...och med råge (1 kr.!!!) på köpet? Är han suicidal?

Det är inte fel att drömma - men det är min skyldighet att påminna om historien.

Ursprungligen av Masse1970:

Hur man än vrider och vänder på priserna för den nya luren så är det tydligt att Telia utnyttjar det faktum att man är ensam om Iphone (och förmodligen kommer förbli det).

Ursprungligen av Masse1970:

Skulle inte förvåna mig om det blir 1 spänn för luren och sen ett abonnemang om några månader.

Det tror jag inte är rimligt. Som du säger är det okej att betala 300:-/månaden, men om någon operatör ska tjäna på telefonen och "skänka" bort den på det viset kommer abonnemangen bli svindyra, tror jag. Men ett vettigt abonnemang på 500:-/mån och ett telefonpris på 1999:- och 2999:- vore väl ok.

Ursprungligen av Masse1970:

Hur man än vrider och vänder på priserna för den nya luren så är det tydligt att Telia utnyttjar det faktum att man är ensam om Iphone (och förmodligen kommer förbli det). Att behöva betala t ex 300 pix i månaden är man väl van vid, men att telefonen då ska behöva vara så dyr som den är och dessutom kräva att man binder sig under 24 månader (för att priset ska bli lite rimligare), är synnerligen dålig stil. Jag håller mig två kanske tre månader och sen kommer priserna att rasa. Skulle inte förvåna mig om det blir 1 spänn för luren och sen ett abonnemang om några månader.

just den kombinationen jag valde, vilket gör att jag betalar 248 kr i månaden, och det är ett mycket priser anser jag. Tänk er känslan att kunna surfa hur mycket som helst (vilket nästan är ett måste för Iphone - ingen begränsning), när som helst och typ vart som helst - jämför den känslan, än om du tillexempel köper iMidi då du ENBART har 100 MB tillgodo, och behöver därefter betala 9 kronor för varje dag. Usch.

Eftersom jag har en kontakt på Telia så har han ordnat allt som krävs gällande abonnemanget: dvs, kreditkontroll osv - ni vet själva vilken tid det tar när man skall köpa ett abonnemang. Nu behöver jag bara gå in i butiken och betala för telefonen, det kommer gå GALET snabbt.

5050, tror jag det är, är kostnaden jag betalar för Iphonen. Som hittat.

Är det bara jag som inser att Iphone 3G redan är billigare än dom flesta andra "superlurarna"? Att den är förvånansvärt billig? Kolla vad en Nokia N95 (eller vad dom nu heter) kostar t.ex. Vakna. Vaska kallt vatten i ansiktet Se!

Om utveckligen går åt något håll närmaste året så blir det att iPhone kommer att bli DYRARE än andra "superlurar". Detta innebär inte att priset höjs - nej, andra "superlurar" kommer att prisdumpas. varför? Jo, Nokia, SE, etc - kan inte försöka sälja sina lurar dyrare än iPhone - oavsett vad teknokraternas detaljstudie av iPhone säger...så har Apple's lur en sådan impact på marknaden.
"Va! Är eran Nokia DYRARE än t.o.m. iPhone?! Då köper jag den inte"
Så kan man ju inte ha det

Ja det var som fan!

En Nokia N95 med Telia Mobil 99 i 24 månader kostar 595:- som engångskostnad och 99+200:-/månaden. De 200:- är alltså en avbetalning på luren. Totalt 7771:-.

En iPhone med Telia Mobil 99 i 24 månader kostar 4020:- som engångskostnad och 99:-/månaden. Totalt 6396:-.

Fint ju

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 11:05

Precis, det är de här avbetalningarna som folk inte riktigt har förstått utan ser det som en del av teleräkningen bara. Utmärkt för telebolagen men riktigt kass verklighetsförankring hos konsumenten.
1:- för iPhone är för mig totalt orealistiskt.

  • Medlem
  • 2008-07-04 11:46

Jag sitter idag med Telenor via jobbet och funderar lite fram och tillbaka på hur jag ska göra.

Eftersom Telia erbjder upplåsning av iPhone 3G efter 12 månader (mot en avgift) är det rimligt att anta att Hacker-communityn kommer att lösa upplåsningen relativt snart. Det är uppenbart inte omöjligt eftersom det kommer att komma en officiell metod så småningom.

Med det antagandet är ett scenario för mig att köpa en iPhone med det abonnemang som ger mig den lägsta nivån av "åtagande" i form av abonnemangsavgift + ett fastprisavtal som jag kan säga upp när jag väl låst upp telefonen och går över på mitt Telenor-abonnemang i stället.

Då blir jag kvar med en månadsavgift i 18-x månader (där x är antalet månader innan upplåsning).

Är jag ute och cyklar med mitt resonemang? Vilket abonnemang blir det mest optimala för mig med tänket ovan?

Ja antingen gör du så bbus eller så avvaktar du några veckor/månader och ser hur lång tid det tar innan andra operatörer för tillgång till dem.

'Bara måste du' ha en idag så kör på Telia och lås upp den efter 12 månader. Kom ihåg att slå ut inköpspriset på 18/24 månader också.

De har ju redan sålt den till dig och du har/kommer att betala månadsavgifterna i alla falll. Så för dem är det inte så stor fara om du byter operatör.
De tappar visserligen en kund som inte kommer att vara kund i mera än 18/24 månader men de ha i alla fall fått avkastning på dig under den tiden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-04 12:03

Man får också vadman betalar för. Jag bor c:a 2,5 mil utanför Umeå. Inne i stan fungerar alla operatörer, men hemma hos mig fungerar bara Telia.

Varumärkespositionering och marknadsstrategier är komplexa saker.
Stora volymer innebär inte automatiskt varken framgång eller vinst.

Här kan man läsa en liten kort grej om att konkurera med pris istället för service tex. Konkurrerar med pris istället för service - Ekonomi - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Tele2:
Tele2 är Europas ledande alternativa telekomoperatör. Vi strävar efter att erbjuda marknadens bästa priser.

Telia:
TeliaSonera har som målsättning att behålla sin ledande ställning på de nordiska och baltiska marknaderna. Aktuella fokusområden för att uppnå detta mål är:
- Kvalitet i nät och tjänster
- Enkelhet i tjänster och erbjudanden
- Kundservice i världsklass
- Framgångsrik hantering av migration från traditionella tjänster för fast telefoni till mobiltjänster och ip-baserade tjänster
- Tillgodose kundernas snabbt ökande efterfrågan på höghastighetstjänster för mobil data
- Effektiviseringsförbättringar i våra traditionella verksamheter
- Ett mer resultat- och konsekvensinriktat ledarskap

Telenor:
Vårt mål är att bli Sveriges mest hjälpsamma och uppskattade

Vi vill till exempel kunna ge dig de bästa lösningarna inom
mobiltelefoni, fast telefoni och data från en och samma leverantör.
Du kommer också att få ännu bättre täckning i Norden och resten av
världen.

Det skiljer en del som du ser.

Vi glider off topic här ser jag så nu lugnar jag ner mig.

Jag har räknat lite på Telia Bingo. Detta verkar vara en ganska schyst lösning för mig som ringer mycket och skickar en del sms. Jag räknade ut från mina tre senaste fakturor att jag i snitt ringer 452min fördelat på 150samtal, och att jag skickar 135sms. Detta gav mig med "bingo" abonnemanget en total månadskostnad på 545kr inkl. flatrate data. Visst telefonen blir Ruggigt dyr. Men om man som jag hellre tar smällen en gång istället för att sprida den så kan detta vara ett vettigt alternativ. Eller har någon annan som faktiskt RINGER mycket räknat ut något billigare alternativ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 20:29

Fast man kan ju också bara stänga av 3G, lär funka lika bra.

Ursprungligen av boris91:

Fast man kan ju också bara stänga av 3G, lär funka lika bra.

Kommer den då inte att ansluta via GPRS/EDGE då istället?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 17:15
Ursprungligen av bjelkeman:

Kommer den då inte att ansluta via GPRS/EDGE då istället?

Sant... vad menas då med att man inte ska knappa in APN? Vad är det?

Ursprungligen av boris91:

Sant... vad menas då med att man inte ska knappa in APN? Vad är det?

APN är ju anslutningspunkten för GPRS/EDGE, exempelvis Telia, Tele2, Tre eller något annat företag, som erbjuder denna tjänst. Det är en slags adress du kopplar upp dig mot - och om adressen inte finns där, kan telefonen inte koppla upp sig mot något företag. Det räcker med att skriva, om det är Telia man har, typ online.telia1.se, så kommer mobilen inte att kunna använda Edge-funktionen. Vill du bara använda GPRS/EDGE igen så tar du helt enkelt borta ettan. Enkelt, men ack så nödvändigt tips.

Senast redigerat 2008-07-05 18:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:05

Nedräkning hos Telia!

Telia har nu lagt in en stor nedräkning till starten av iPhone-försäljningen överst på sin startsida (alternerar med annat innehåll, använd piltangenterna till vänster om du inte orkar vänta) och det tycks vara midnatt som gäller! Klockan 12 idag (nyss) var det nämligen 3 dagar och 12 timmar kvar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 10:48

Pratade med Telia igår om det var möjligt med Telia Jobbmobil fast utan datatrafik. Det visste inte hon jag pratade med. Hon sa: "Det vet bara han som har bestämt det här..." och "Vi får reda på det samtidigt som du när det kommer ut på internet"

Smidigt skött..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-05 10:57

Jo det stämme iallafall att dem inte får reda på nånting. Flickvännens morsa jobbar på Telia och när "nyhetsbrev nr3" kom så skickade hon det till mig direkt när hon fick reda på det. Men det kome ungefär samtidigt som man fick det från telias hemsida. Så informationen går inte snabbare inom telias väggar än hos oss. Tyvärr

Allt i sann Apple-anda!

Om Teliabutikerna öppnar kl 10:00 när bör man vara PP för att vara kanske inte först men 2:a ??

Självklart har man ju tagit ledigt från jobbet

  • Medlem
  • Boden
  • 2008-07-05 13:52

Man får väl tälta utanför Telia, för att säkra sin framtid

Jag har semester. Har en bekant som jobbar i en Teliabutik som jag ska höra mig för med den 7e, när hon kommer tillbaka till jobbet. Jag ska alltså höra mig för om NÄR de öppnar, OM hon kan lägga undan en telefon till mig Har inga större förhoppningar (även om hon är butikschef), men man vet ju aldrig.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har semester. Har en bekant som jobbar i en Teliabutik som jag ska höra mig för med den 7e, när hon kommer tillbaka till jobbet. Jag ska alltså höra mig för om NÄR de öppnar, OM hon kan lägga undan en telefon till mig Har inga större förhoppningar (även om hon är butikschef), men man vet ju aldrig.

Den sjunde är ju idag! Väntar på svaret

Ursprungligen av Andreas Th:

Den sjunde är ju idag! Väntar på svaret

Och jag har det

Tyvärr, det är klockan 10, de har ingen aning om hur många de får in och de vet inget mer... Men de ska ha väktare på plats

Jag tänkte åka ner i stan vid 6 på morgonen. Jag jobbar på hotellet mitt emot, så är där inte så mycket kö kan jag käka frukost först Ska'ru med?

EDIT: även Laleh och andra Helsingborgare - ska vi köa tillsammans?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-05 15:05

Alltså öppnar butiken kl 10.00 eller ska dem börja säljas då. För där jag bor har vi en butik som öppnar 08.00...

Undrar hur länge de kommer att ha öppet den natten/morgonen tro.

Så, nu har jag snackat med Telenor. Snacka smidigt, de markerar bara att jag godkänt slutfaktura för mitt nuvarande abonnemang hos dem, så kan telia portera mitt nummer den 11 och jag får slutfaktura automatiskt när det skett.
Så nu är jag all set.

Undrar hur långt i förväg man skall vara utanför Telia i Helsingborg då....

Kalle W - Om din taktik nu INTE fungerar, vad gör du då? jag funderar på att göra samma sak men känner att jag inte har riktigt lika mycket is i magen att jag vill riskera att stå där med skägget i brevlådan och inte få köpa en telefon förens om ett år

Bevaka tråden