Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G-täckningen. Telias eller hårdvarans fel?

Tråden skapades och har fått 565 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-14 16:18

Ringde nyss in och gjorde en felanmälan efter att jag tröttnat lite på problemet. Kör med 3G avslaget men skulle testa att köra med det en stund, det pendlade hela tiden mellan 1 stapel 3G, Edge och "Ingen Service".
Han skrev ner vad jag hade att säga och bad mig hålla koll på nätet efter uppdaterad information om problemet.

iPhone 3G Connection Issues: Can Apple Software Fix Infineon Hardware Problem? | The iPhone Blog

Jag hoppas att en ny firmware kan lösa 3G problemet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-08-14 16:49

Jag sitter här oroligt och läser denna tråden och väntar på att min iphone 3g ska komma. Den slutasten vi kan dra av att vissa iphone 3g har sämre 3g täckning än andra 3g telefoner kan vi göra. Men påståendet om att det skulle handla om "måndags ex" är inte bevisat. Kan ingen som har upplevt dålig 3g täckning på iphone 3g jämnföra med nån som har upplevt bra 3g täckning på sin iphone 3g? och sedan ange tillverkings vecka, plats o.s.v.

P.S. nu såg jag att det var gjort några inlägg tidgare men det krävs fler undersökningar för att det vi ska kunna dra en slutsats D.S.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-14 17:19

vad som krävs är att någon jämför en "bra" med en misstänkt dålig , sida vid sida.

Ursprungligen av Mach2:

vad som krävs är att någon jämför en "bra" med en misstänkt dålig , sida vid sida.

på YouTube finns en video som demonstrerar detta. Eftersom iPhone saknar copy paste kan jag inte länka, men länk finns i tråden på macworld forumet.

Ursprungligen av air:

på YouTube finns en video som demonstrerar detta. Eftersom iPhone saknar copy paste kan jag inte länka, men länk finns i tråden på macworld forumet.

Du kanske kan länka när du har möjlighet till copy & paste, exempelvis från en stationär dator.

Ursprungligen av draags:

Du kanske kan länka när du har möjlighet till copy & paste, exempelvis från en stationär dator.

Det var videon som everlast länkade, men den är tydligen borta nu.

Apple testing fix for iPhone 3G signal issues - MacFixIt

"Apple and Infineon are currently testing the fix, which will be included in a broader update of the iPhone's software. iPhone owners will be prompted to install the update when they synch their iPhones to a PC, just as they have on many other occasions. In its statement, AT&T said, "We urge our customers to synch iPhone 3G to iTunes frequently to ensure they have the latest software updates.""

kanske en lösning ?

Ursprungligen av granklin:

Apple testing fix for iPhone 3G signal issues - MacFixIt

"Apple and Infineon are currently testing the fix, which will be included in a broader update of the iPhone's software. iPhone owners will be prompted to install the update when they synch their iPhones to a PC, just as they have on many other occasions. In its statement, AT&T said, "We urge our customers to synch iPhone 3G to iTunes frequently to ensure they have the latest software updates.""

kanske en lösning ?

Ja, man hoppas ju att detta är sant.

//everlast

Här är en till som har stora problem

YouTube - iPhone vs. T-Mobile NL

//Everlast

Ursprungligen av everlast:

Här är en till som har stora problem

YouTube - iPhone vs. T-Mobile NL

//Everlast

Riktigt sjukt :S

Ursprungligen av everlast:

Här är en till som har stora problem

YouTube - iPhone vs. T-Mobile NL

//Everlast

Synd att de har tagit bort videon, varför ?

Ursprungligen av Unbalanced:

Synd att de har tagit bort videon, varför ?

Postaren kanske fick ett telefonsamtal...

Detta sammanfattar det hela på ett bra sätt...
Hämtat från macrumors forum

Today, 01:40 PM #106
voicegy
macrumors Demi-God

Join Date: Jan 2002
Location: Sandy Eggo - MacRumors Member since 1-1-2002
Combination and Timing
I have been obsessed with 3G iPhone "issue" news over the past month and have read everything, everywhere about the reception/dropped calls/bad handover to EDGE problems that SOME 3G iPhone users are experiencing.

My conclusion to date is that there are a combination of things going on: please note, I still have my first gen. iPhone and have been/continue to be happy with it.

In Australia (where there is much discussion going on) users seem to have narrowed down the issue to one of MHz from the carrier - iPhone problems ONLY seem to happen on the 2100 MHz networks, Optus and Voda. Almost no complaints have come from Telstra users (850 MHz).

In Oregon, a manager (or regional manager) at an AT&T store shared with a dissatisfied customer that he believes Apple "went cheap on their chips" thus creating reception issues, so in an effort to "fix what Apple did" they are switching over to all 850 MHz. They weren't sure if it was going to be dual 1900/850 or just 850. They just knew, without a doubt that come September 30Th, 3G signals on the west side of Portland Oregon "would be booming."

As this whole 3G iPhone story gets more exposure on major web sites, what is starting to bubble up are cooberating reports that point to the following:

1. Networks using 2100 MHz cause issues.
2. The 3G iPhone "chipset" exacerbates those issues.
3. An eventual update will "fix" the alleged "chipset issue."

Which brings up a fascinating scenario: As Apple and various carriers work behind the scenes to address the MHz "issue," Apple is also working on "updates" to provide an eventual "fix." Apple may also have noticed this issue early on, and has since "retooled" 3G iPhones physically in some way to provide better reception. Or not.

I just think as all of the above come together at one magical moment, thousands of customers will experience the higher level of performance that they are currently not. I might even go so far as to say that, taking the Oregon case above, that while AT&T is furiously changing over the MHz coverage, Apple will time that with an update - and the update will be seen as the "fix" for the reception issue.

With no actual admission from Apple, it's all speculation. But due to the diligence of Apple enthusiasts worldwide, it seems the community itself is hearing of and coming up with some pretty fascinating stuff - and the field is narrowing greatly as to causation.

It's been an interesting situation to watch, to say the least.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 17:22

Har redan testat 2 iphones (v. 26 & 29) hemma hos mig. De pendlar mellan ingen service & 2 pinnar. Full spätta på min K810i. Alla full mottagning i city. Kass hårdvara. End Of Story.

En god vän till mig var nere på Telia butiken och de sa att mjukvaran skulle fixa problemet eftersom iPhone var anpassad till Amerikanskt nät.

hmm säger jag bara. Många teorier kring detta nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 19:31
Ursprungligen av draags:

hmm säger jag bara. Många teorier kring detta nu.

De kör stenhårt på det. Fick samma svar blixtsnabbt innan jag knappt ställt frågan. Min sanningsapp. på ihonen gav 1000% bul*sh*t-utslag...

Ursprungligen av draags:

En god vän till mig var nere på Telia butiken och de sa att mjukvaran skulle fixa problemet eftersom iPhone var anpassad till Amerikanskt nät.

hmm säger jag bara. Många teorier kring detta nu.

Amen sure! Konstigt att dom i USA också har problem? Smartskallar.

Anser mig vara en lycko-ost som hade en iphone med acceptabel 3G mottagning, men idag har det hackat som tusan oberoende om jag har kört 3G eller Edge, ringer då självklart till telia för att höra vad som är fel... 63st före, men efter 16 min var det min tur, förklarade att det knappt fungerade att surfa, hon försvann för att se om det var något fel, kom tillbaks och förklarade att de hade problem i nätet med begränsad hastighet. Jag sa -Självklart kommer jag då att automatiskt bli kompenserad för den tid jag inte kan använda mitt abonnemang!?, -Nej, svarade hon kompenserar gör vi enbart om det varit ett fel i minst 5 arbetsdagar, lite snålt tycker jag.
I vilket fall, de skulle vara åtgärdat i morgon eftermiddag...

Skall också tilläggas att Turbo-3G inte är heltäckande där det finns 3G täckning. Men i de stora städerna skall det ju finnas.

Jag tror inte en mjukvarufix löser problemet - kanske dämpar effekten en aning, men är det - som jag tror - en mikroelektrisk/mikro-ohm-historia kring antenn/preamp/radio - så hjälper inga nollor och ettor för att fixa full prestanda.

Nej, detta slutar med ett stort utbytesprogram och en hård knäck på varumärket (temporärt dock). Infenion - eller assemblern i Kina/Taiwan - får stå för kostnaderna...som i sin tur pyntas av Lloyd skulle jag tro.

Kan tillägga att jag förvisso inte har skithög 3G-hastighet där jag bor (cirka 300kbps så jag kör wifi istället på 7000kbps), men i övrigt är min hur go som helst. Har allt som oftast 3G-täckning. Märkte när jag var hos en släkting på Österlen (inne i skogen) att jag absolut inte hade 3G-täckning, men annars brukar det gå bra, i Helsingborg.

inga tappade samtal heller. Ska kolla hastigheterna i stan. Men jag vet att min iPhone+Telia i regel är mycket snabbare än polarnas Nokia N95+3. Vid flera tillfällen då jag suttit och druckit öl och haft diskussioner med dem som krävt upplösning av Google eller Wiki har iPhone piskat båda deras N95or och deras 3-abonnemang

Detta måste också bero på handhavandet och att man faktiskt kan läsa vad som står på skärmen.

Ursprungligen av henkebarn:

Vid flera tillfällen då jag suttit och druckit öl och haft diskussioner med dem som krävt upplösning av Google eller Wiki har iPhone piskat båda deras N95or och deras 3-abonnemang

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta måste också bero på handhavandet och att man faktiskt kan läsa vad som står på skärmen.

Haha, ja det förstås.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-15 02:09

Läser också att en software update kommer att fixa problemen för de få %-en som har problem.

AppleInsider | iPhone 3G reception issues to be relieved by software update - report

Jag är skeptisk. Det är ett hårdvaruproblem och man modifierar inte om OS till hårdvarufel. Föreställ er att Apple uppdaterar OSX till Mac därför att ett par % av Macarna har korrupta grafikkort.
Har jag fel? Skriver man om OS/FW till felaktig hårdvara? Jag förstår att man gjorde det till Hubble-teleskopet, men till persondatorer...?

Ursprungligen av soft:

Läser också att en software update kommer att fixa problemen för de få %-en som har problem.

AppleInsider | iPhone 3G reception issues to be relieved by software update - report

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-15 08:40

Nu är det ju faktiskt ingen, kanske Apple, som vet exakt vad som är fel. Kan Apple fixa det med en FW uppdate blir jag glad. Kan de inte göra det får de nog krypa till korset och byta ut/reparera felaktiga enheter. Mycke tråkigt att det hat blivigt så här.

Hoppas det kommer en fix snart!!

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är skeptisk. Det är ett hårdvaruproblem och man modifierar inte om OS till hårdvarufel. Föreställ er att Apple uppdaterar OSX till Mac därför att ett par % av Macarna har korrupta grafikkort.
Har jag fel? Skriver man om OS/FW till felaktig hårdvara? Jag förstår att man gjorde det till Hubble-teleskopet, men till persondatorer...?

Fast artiklen som länkades beskrev ju ett mjukvarufel där iPhone behandlade 3G-signalen på ett felaktigt sätt.

Det är väldigt mycket som är mjukvara-baserat även nere på väldigt låg nivå i dagens produkter. Apple/Infineon har mycket de kan göra i "mjukvara" för att tweaka chippen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-15 09:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag är skeptisk. Det är ett hårdvaruproblem och man modifierar inte om OS till hårdvarufel. Föreställ er att Apple uppdaterar OSX till Mac därför att ett par % av Macarna har korrupta grafikkort.
Har jag fel? Skriver man om OS/FW till felaktig hårdvara? Jag förstår att man gjorde det till Hubble-teleskopet, men till persondatorer...?

Fast det beror väl på vad felet är? Även om "grafikkortet" är korrupt hårdvarumässigt så kan det säkert finnas lösningar där OS X arbetar runt problemet. (åtminstone när det gäller vissa typer av fel, och det förutsätter givetvis att grafikkortet inte är helt dött) Det blir ingen optimal lösning men man slipper byta ut x antal grafikkort.

I detta fall kan det mycket väl vara en kombination av dålig hårdvara och dåligt optimerad mjukvara. Apple har fortfarande mycket att lära när det gäller byggandet av telefoner så det är väl inte förvånande (om än inte acceptabelt) att det inte fungerar till 100%.

Jomen...det är ju det som är min fråga: Gör man verkligen så? Skriver om OS (som ju körs på ALLA burkar) för att "tveaka" hårdvarufel? Om det är tillräckligt många burkar med hårdvarufelet? Gör man verkligen så?
Jag är skeptisk. Jag tror aldrig man skriver om OS för att funka på en viss procent felaktiga burkar. Aldrig. Någon som VET?

Ursprungligen av Mach2:

Även om "grafikkortet" är korrupt hårdvarumässigt så kan det säkert finnas lösningar där OS X arbetar runt problemet. (åtminstone när det gäller vissa typer av fel, och det förutsätter givetvis att grafikkortet inte är helt dött) Det blir ingen optimal lösning men man slipper byta ut x antal grafikkort.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...det är ju det som är min fråga: Gör man verkligen så? Skriver om OS (som ju körs på ALLA burkar) för att "tveaka" hårdvarufel? Om det är tillräckligt många burkar med hårdvarufelet? Gör man verkligen så?
Jag är skeptisk. Jag tror aldrig man skriver om OS för att funka på en viss procent felaktiga burkar. Aldrig. Någon som VET?

Om jag minns rätt så spekulerades det om att det gjordes för iMac Alu när den släpptes. Sök på "imac alu freeze" om du orkar läsa. Detta korrigerades med en software update som hjälpte de flesta med problemet (inklusive mej).

Bevaka tråden