Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bra widget om man vill hålla koll på nedräkningen:
Downloads

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 16:08

Tack

När jag pratade med AppleStore för ett par dagar sedan och bl.a. sa att jag funderade på att köpa en MBP (dock inte av den nya versionen) så sa han att jag skulle ringa och beställa, för att då kanske de "kunde snabba på det lite". Stämmer det? Går det fortare om man beställer via telefon?

Hur lång leverens brukar det vara på nya datorer efter att de annonserats (t.ex. Airen i januari (vet att den frågan ställts innan i tråden - men ingen har besvarat den hittils)?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-11 11:37

de borde gå att välja mellan en extra hårddisk och en superdrive, själv är jag på den sidan som vill ha kvar superdrive, eftersom jag ständigt lägger in riktiga cd-skivor på datorn så kan jag inte vara utan en cd-läsare.

Framförallt borde det gå att välja mellan 3.5" hdd och ssd... I alla fall på MBP.

3,5"???

Ursprungligen av mmmikael:

3,5"???

Fine, det kanske är 2,5" , vad vet jag. Sålänge det finns option att välja mellan spinnande traditionell disk och ssd...

  • Medlem
  • 2008-10-11 23:29

Det ryktas om Blu-ray på tisdag!

Citat:

EdibleApple reports that Kevin Rose revealed a new rumor at a live recording of the Diggnation podcast (not yet available). According to the report Rose said that the new MacBooks will support Blu-Ray drives.

Macrumors.com - MacBook with Blu-Ray and Networked HDTV from Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 00:10
Ursprungligen av Addex:

... och Nvidia chipset med bättre integrerad grafik - i alla fall för Macbook.

Ursprungligen av AppleInsider:

Apple will announce as part of its special media event Tuesday a new family of MacBooks that will abandoned Intel's integrated graphics chipsets for those part of NVIDIA's new mobile platform, AppleInsider can confirm.

AppleInsider - Apple dumping Intel chipsets for NVIDIA's in new MacBooks

Spännande, de här sist dagarna nära en lansering brukar det läcka ut allt mer info (även fejkad sådan också förstås, men ofta en del korrekta uppgifter).

Nästan lite synd att min nuvarande dator fungerar alldeles utmärkt, man blir ju sugen bara av det allmänna draget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 06:41

Tänk om du skulle råka tappa den i golvet imorgon, Adrian?

Jag är lite nyfiken på vilket grafikkort som man kan gissa hamnar i nya MBP. En användare (winterspan) på Macrumors forum knåpade ihop den här jämförelsen av de olika grafikkorten i MB/MBP och nyare varianter av dem:

http://img183.imageshack.us/img183/839/nvidiagraphicsxx7.png

Så vad tror ni? Vågar man gå så långt att hoppas på ett 9800GT?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 11:01

Bilder av högre kvalité på skalen till både Macbook och Macbook Pro! Tyvärr inte ovansidan än dock, utan bara den nedre delen där tangentbordet sitter.

Higher Quality MacBook and MacBook Pro Case Photos Leaked - Mac Rumors

  • Medlem
  • 2008-10-12 11:26
Ursprungligen av zAjben:

Bilder av högre kvalité på skalen till både Macbook och Macbook Pro! Tyvärr inte ovansidan än dock, utan bara den nedre delen där tangentbordet sitter.

Higher Quality MacBook and MacBook Pro Case Photos Leaked - Mac Rumors

Jag ser ingen skillnad på skalen :S gör ni?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 11:28
Ursprungligen av can:

Jag ser ingen skillnad på skalen :S gör ni?

Ja det ena skalet är bredare och har små hål där högtalarna ska sitta, rätt tydlig skillnad faktiskt.

Om dessa bilder stämmer så undrar jag vad The Brick är för något... O:-)

Ursprungligen av henkebarn:

Om dessa bilder stämmer så undrar jag vad The Brick är för något... O:-)

Tycker det ser ut som att en del bilder på macrumors, på de nya skalen, visar ett skal utan sömmar och fogar. Och det borde ju betyda att brick är precis vad de sagt att det är...

Ursprungligen av n00bkillaz:

Tycker det ser ut som att en del bilder på macrumors, på de nya skalen, visar ett skal utan sömmar och fogar. Och det borde ju betyda att brick är precis vad de sagt att det är...

Så datorerna ska inte ha någon underdel?

Ursprungligen av mmmikael:

Så datorerna ska inte ha någon underdel?

Precis...

Ursprungligen av henkebarn:

Precis...

Eh, va?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 14:21

Fast det ser ändå ut som den nya tillverkningsprocessen används. Det ser ut som att chassit inte längre är pressad aluminiumplåt utan faktiskt är någon from av "urfräst" block. Det är väl snarare det som är "brick".

Ursprungligen av sodemus:

Fast det ser ändå ut som den nya tillverkningsprocessen används. Det ser ut som att chassit inte längre är pressad aluminiumplåt utan faktiskt är någon from av "urfräst" block. Det är väl snarare det som är "brick".

Hur ser man det? Säger inte att det inte är så utan undrar mest vad som får dig att tro att så skulle vara fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 16:43
Ursprungligen av mmmikael:

Hur ser man det? Säger inte att det inte är så utan undrar mest vad som får dig att tro att så skulle vara fallet.

Helt enkelt för att ämnestjockleken är densamma överallt i chassit på de nuvarande modellerna. Strukturer för att fästa komponenter på är individuella delar. Där skiljer sig de nya chassina från de gamla. Jag tror inte att det går att få strukturer som de skruvinfästen och "balkar" som finns på de nya med pressning.
Jämför Installing MacBook Pro 15" Core 2 Duo Lower Case
med
³¬ÇåÎú È«ÐÂÆ»¹û±Ê¼Ç±¾ MB MBP ´óͼ˫³öÏÖ - Æ»¹ûÍø -Æ»¹û±Ê¼Ç±¾,Æ»¹ûµçÄÔ,Æ»¹ûÂÛ̳,¸ÛÐдú¹º,Æ»¹ûÈí¼þ,iPhone-×î¾ßÓ°ÏìÁ¦µÄÆ»¹ûÖÐÎÄÍøÕ¾-
och speciellt då med andra bilden.

Edit: Hur får man 99.se att INTE ta namnet från siten?

Senast redigerat 2008-10-13 02:21
Ursprungligen av sodemus:

Edit: Hur får man 99.se att INTE ta namnet från siten?

Ja, genom att slå av det kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 19:00
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, genom att slå av det kanske?

[attach]18538[/attach]

Ok, missade att gå in i avancerat läge.

Ursprungligen av ninjamac:

Exakt, praktiskt taget ordagrant, så här lät det när Apple skippade floppydriven!

Kan bara hålla med lither om att den jämförelsen inte håller helt. Disketten var en återvändsgränd och en rutten gren som behövde sågas av, vilket var modigt av Apple att göra.

FireWire är en teknisk sett överlägsen lösning på många punkter, men som har tappat mark i takt med att USB2 tagit över världen och PC-tillverkare och tillbehörstillverkare varit sparsamma med att stödja FireWire. Men FireWire fortsätter att utvecklas, även om risken är stor att nya FireWire-standarder hamnar i skuggan av kommande USB3.

Så om FireWire försvinner är det för att en i många fall sämre teknik blivit mer populär, inte för att FireWire i sig är en teknisk återvändsgränd som disketten var.

Ursprungligen av mmmikael:

Hur ser man det? Säger inte att det inte är så utan undrar mest vad som får dig att tro att så skulle vara fallet.

Förut satt kanterna i bottenplattan, på dessa bilder ser man att det sitter i övre plattan i stället, i ett gjutet stycke med tangentbord och allt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 15:08

"Båda datorerna verkar dock vid en första anblick ha förlorat sina FireWire-kontakter, [...]"

Bättre bilder på nya Macbook - MacWorld

Katastrof... stoppa interfacedöden, bevara mångfalden! FW är trots allt tekniskt överlägsen USB.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-12 15:11
Ursprungligen av planB:

"Båda datorerna verkar dock vid en första anblick ha förlorat sina FireWire-kontakter, [...]"

Bättre bilder på nya Macbook - MacWorld

Katastrof... stoppa interfacedöden, bevara mångfalden! FW är trots allt tekniskt överlägsen USB.

Är FW borta nu då blir jag allvarligt ledsen... har så sett fram emot o få en dator med bra portar på(dvs firewire 800 osv)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-12 15:22

Apple har alltid satsat på den bästa teknologin, SCSI när vanilj-PCs hade IDE, FireWire när vanilj-PC bara hade 12mbit USB.

En Pro serie SKALL ha firewire - så är det bara. Den värdiga arvtagaren till SCSI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-12 15:30

Hur man än vrider och vänder på det så är Firewire en gammal teknik som även har sina brister.

Mina 2 kronor är att apple använder sig helt utav USB 3 och då som vanligt tvingar konsumenten till nyare teknik.

Dock om man kollar på bilderna så använder den sig utav Micro dvi och då blir således porten brevid nätverksporten till något annat. Dvs Firewire 800? Kollar man storleken så stämmer det....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-12 15:30

Sitter det inte en FW 800 port mellan Ethernetporten och USB-portarna?

Bevaka tråden