Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 3.0

Tråden skapades och har fått 977 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 16:28
Ursprungligen av theplague:

Var jag otrevlig nu?

Och sedan så behöver man ju inte svara på inlägg man tycker är dåliga.

  • Medlem
  • 2009-06-18 15:04
Ursprungligen av Nihad:

du hänvisade till en tråd där man nämnde hårdvarubegränsningar i iPhone 3G och röststyrning. Jag försökte söka, men hittar inte tråden, så du får gärna länka...

Här kan du se att iPhone 3Gs har röststyrning - men ej iPhone 3G.
http://www.apple.com/iphone/compare-iphones/
(Detta nämdes visst tidagare i tråden, men jag förstår om du missade det).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-18 11:49

Hej. Läst tråden men står inte så mkt om tetheringen. Måste vara fler än jag som har problem.
Försöker få det att fungera i XP. Bara kört via usb så långt. Får upp anslutningen men får inget internet. Kollar jag egenskaper så fortsätter mobilen skicka paket men kommer aldrig över 12 mottagna. Ska man ställa in någon VPN? Har icke konfigurerad där nu.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-06-18 11:50

Jag har telia och mms funka inte så jag testa ändra apn från mms.telia.se till online.telia.se o då fungerar mms. Jag har fortfarande internetdelning kvar och har slått på den men är på jobbet så har inte hunnit testa om den funkar.

  • Medlem
  • 2009-06-18 16:21
Ursprungligen av jannol:

Jag har telia och mms funka inte så jag testa ändra apn från mms.telia.se till online.telia.se o då fungerar mms. Jag har fortfarande internetdelning kvar och har slått på den men är på jobbet så har inte hunnit testa om den funkar.

Tackar! Nu fungerar MMS för mig också - nu vill vi ha diskettstation till iPhonen också!!!

Har nu uppdaterat mitt blogg-inlägg med hjälp för er med 3, Tele2 och Telenor:
http://www.erikohman.com/?p=748

Jag får också för mig att batteriet räcker längre. Eller lika länge, fast nu har jag Bluetooth påslaget, vilket jag inte hade innan. Skulle vara kul att se ett seriöst test.

Citat:

Jag får också för mig att batteriet räcker längre. Eller lika länge, fast nu har jag Bluetooth påslaget, vilket jag inte hade innan. Skulle vara kul att se ett seriöst test.

Seriös är väl att ta i men eftersom jag också tyckte att batteriet höll längre så gjorde jag så här:

Laddade fullt.
Spelade NFS-Undercover i 30 minuter.
Batterinivån hade då sjunkit till 87%, innan uppdateringen så resulterade en dylik övning till 25% minskning av batteriet. WiFi verkar också dra betydligt mindre ström. Tidigare så resulterade 20 minuters WiFi i ett tapp på 10-15%, nu märks det knappt.

Ursprungligen av Capeman:

Jag får också för mig att batteriet räcker längre. Eller lika länge, fast nu har jag Bluetooth påslaget, vilket jag inte hade innan. Skulle vara kul att se ett seriöst test.

Japp, tror också att batteriet räcker längre.
hmm, har för mig att jag läste det någonstans...

men iaf, någon som vet om jailbreak är släppt ännu?
HAR läst den här tråden och googlat runt som en galning,
men kommer bara upp en massa beta jailbreaks...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-18 15:33

Jag undrade just vad det var för hårdvaruförändringar som Apple lagt till som gör att voice contol inte fungerar på 3G, utan endast s. Mikrofon och program är väl det enda som behövs känns det som ... Jag får iaf intrycket att det bara är för att göra 3Gs mer exklusiv. Det är faktiskt den enda funktionen jag saknar på min 3G...

Ursprungligen av Nihad:

Jag undrade just vad det var för hårdvaruförändringar som Apple lagt till som gör att voice contol inte fungerar på 3G, utan endast s. Mikrofon och program är väl det enda som behövs känns det som ... Jag får iaf intrycket att det bara är för att göra 3Gs mer exklusiv. Det är faktiskt den enda funktionen jag saknar på min 3G...

Det har väl inte Apple bekräftat, men min gissning är att de har dedikerad hårdvara för att tolka röstsignalerna. Om de ska göra det på processorkraft så tar det för mycket kraft och batteri för det. Det är ju rätt ansträngande beräkningar att tolka röstsignaler.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-18 16:39

AT&T kommer med Tethering för 55$ extra?
Om det stämmer tycker jag synd om de som är tvingade att ha AT&T och vill ha tethering.
http://appmodo.com/914/apple-iphone-mms-coming-in-july-tethering-55/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-18 17:07
Ursprungligen av joakimo:

AT&T kommer med Tethering för 55$ extra?
Om det stämmer tycker jag synd om de som är tvingade att ha AT&T och vill ha tethering.
http://appmodo.com/914/apple-iphone-mms-coming-in-july-tethering-55/

Men hur dumma tror operatörerna att kunderna är? Att ta extra betalt för något som var gratis i flera år och är fortfarande gratis för alla andra mobiler är nästan kriminellt. Det var ju klart att någon skulle komma på hur man aktiverar internet delning även om det inte ska gå. Det var t o m rätt lätt och utan att hacka telefonen. Att nu o2-uk skrev att de vill koppla ner förbindelsen om de upptäcker att någon använder internetdelning utan att köpa extra abo är pinsamt.

Jag hoppas att Apple inser att det här fungerar inte i längden och säljer iPhonen olåst.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Men hur dumma tror operatörerna att kunderna är? Att ta extra betalt för något som var gratis i flera år och är fortfarande gratis för alla andra mobiler är nästan kriminellt.

Men är det inte precis tvärtom i USA? Att dom är vana at tethering är ett tillval som kostar alltså. Om man vill ha tethering för andra abonnemang och telefoner (som Blackberry) så kostar det rätt fina summor har jag för mig.

Som du ser i artikeln så pratar dom inte om att 55 dollar är dyrt, utan att det var lägre än de 70 dollar som många på nätet hade väntat sig:

...with pricing around $55 per month, not $70 as suspected across the net.

Sen tolkar jag det som att det där är priset för HELA abonnemanget, inte bara tetheringbiten.

Ursprungligen av Robo-X:

Jag hoppas att Apple inser att det här fungerar inte i längden och säljer iPhonen olåst.

Aboslut! Dom två första åren med iPhone har ju varit en katatrof, knappt en enda modell såld. Så jag tror Apple inser att det inte fungerar, helt klart.

Ursprungligen av Adrian B:

Men är det inte precis tvärtom i USA? Att dom är vana at tethering är ett tillval som kostar alltså. Om man vill ha tethering för andra abonnemang och telefoner (som Blackberry) så kostar det rätt fina summor har jag för mig.

Som du ser i artikeln så pratar dom inte om att 55 dollar är dyrt, utan att det var lägre än de 70 dollar som många på nätet hade väntat sig:

...with pricing around $55 per month, not $70 as suspected across the net.

Sen tolkar jag det som att det där är priset för HELA abonnemanget, inte bara tetheringbiten.

Jag tror jag hade rätt, både om tethering och att de syftar på hela abbonemanget, utifrån var Gruber skriver om det:

That sounds outrageously high to me, unless they mean $55 total, not $55 in addition to the existing $30 data plan. If they want $85 a month for tethered data, that’s larceny.

Grejen är att man kan inte titta på priserna i USA med svenska ögon, för då framstår det som dyrt, man måste förstå att det är en annan marknad där.

I våra ögon framstår det förstås som dyrt och det har också Gruber noterat:

And our Scandinavian friends are all sharing a good laugh at our expense. Unlimited data plans with tethering run about US$20/month in Finland, Norway, and Sweden.

Det som gör det hela ännu roligare är att 20 dollar/månad är ungefär vad Mobilsurf Extra hos Telia kostar, vilket många här tycker är dyrt och kör Mobilsurf Alltid för bara 69 kr/mån. Ibland är det inte så dumt att vara svensk ändå...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-19 01:11
Ursprungligen av Adrian B:

...
I våra ögon framstår det förstås som dyrt och det har också Gruber noterat:

And our Scandinavian friends are all sharing a good laugh at our expense. Unlimited data plans with tethering run about US$20/month in Finland, Norway, and Sweden.

Det som gör det hela ännu roligare är att 20 dollar/månad är ungefär vad Mobilsurf Extra hos Telia kostar, vilket många här tycker är dyrt och kör Mobilsurf Alltid för bara 69 kr/mån. Ibland är det inte så dumt att vara svensk ändå...

Jo vi är bra bortskämda när det gäller priser på bredband och liknande tjänster.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-06-18 17:25
Ursprungligen av joakimo:

AT&T kommer med Tethering för 55$ extra?
Om det stämmer tycker jag synd om de som är tvingade att ha AT&T och vill ha tethering.
Apple iPhone MMS Coming In July, Tethering $55 | Appmodo

galet..

  • Oregistrerad
  • 2009-06-18 17:32
Ursprungligen av odis:

galet..

Om det vore så att ATT abb inte hade unlimited surf så skulle man kunna förstå deras prissättning, men att använda just en IPHONE som modem kommer kosta, medan du kan köpa vilken jäkla annan mobil och stoppa in ditt AT&T sim och köra på... Snacka om att mjölka kossan..

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-06-18 17:41
Ursprungligen av studiox:

Om det vore så att ATT abb inte hade unlimited surf så skulle man kunna förstå deras prissättning, men att använda just en IPHONE som modem kommer kosta, medan du kan köpa vilken jäkla annan mobil och stoppa in ditt AT&T sim och köra på... Snacka om att mjölka kossan..

Japp precis.. (inte undra på att Apple var lite... vad ska man säga... kort mot AT&T på WWDC. )

Jag menar det kan väl inte vara Apples val? eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-18 16:47

mms funkade direkt för mig, telesnor

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-18 18:01

Uppdaterade precis till 3.0, trodde allt var frid och fröjd men icke. När uppdateringen var klar ville iTunes komma åt iPhonen men det gick icke pga att jag har en lösenkod på den. Den vill att jag ska knappa in lösenkoden innan jag kan fortsätta, men det blir ganska svårt eftersom jag inte kan mata in koden. På iPhoneskärmen visades bara en usbkabel -> iTunes. Några fler som haft det här problemet som haft en lösenkod aktiverat, sedan försökt uppdatera till 3.0?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-06-18 18:15
Ursprungligen av Trino:

Uppdaterade precis till 3.0, trodde allt var frid och fröjd men icke. När uppdateringen var klar ville iTunes komma åt iPhonen men det gick icke pga att jag har en lösenkod på den. Den vill att jag ska knappa in lösenkoden innan jag kan fortsätta, men det blir ganska svårt eftersom jag inte kan mata in koden. På iPhoneskärmen visades bara en usbkabel -> iTunes. Några fler som haft det här problemet som haft en lösenkod aktiverat, sedan försökt uppdatera till 3.0?

Provar att ta ur kabeln och sätta i den igen några sekunder senare?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-18 18:33
Ursprungligen av joakimo:

Provar att ta ur kabeln och sätta i den igen några sekunder senare?

Inget fungerade, det jag gjorde var att jag kopplade i usbkabeln i telefonen (den ska inte vara inkopplad i datorn) sedan satte jag in den i datorn samtidigt som jag höll nere home-knappen. Detta gjorde så att iTunes gick förbi det med lösenkoden och jag kunde sedan återställa telefonen.

Jo en sak till förresten. Upptäckte idag en liten lustig sak i App Store. "More" har försvunnit. Där fanns ju innan "Redeem" och "Updates". Nu är "More" borta och istället finns där "Updates", alltså precis samma utseende som i App Store i 2.x.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-19 00:36
Ursprungligen av Capeman:

Jo en sak till förresten. Upptäckte idag en liten lustig sak i App Store. "More" har försvunnit. Där fanns ju innan "Redeem" och "Updates". Nu är "More" borta och istället finns där "Updates", alltså precis samma utseende som i App Store i 2.x.

Samma här.

Har det alltid varit så att just ikonerna där är på engelska? Allt annat i operativsystemet är på svenska, men just de knapparna (de längst ner i den svarta raden) är på engelska.

Ursprungligen av Adzam 1:

Samma här.

Har det alltid varit så att just ikonerna där är på engelska? Allt annat i operativsystemet är på svenska, men just de knapparna (de längst ner i den svarta raden) är på engelska.

Jag vet inte, jag har aldrig kört iPhone på svenska.

Till er som har problem att få igång MMS:

Jag uppdaterade till 3.0 och allt fungerade utom just MMS, jag ringde telia supporten (90200) och de visade sig att dem inte hade aktiverat mitt telefonnummer för mmstjänsten.

Det tog 10 sekunder och sen kallstartade man telefonen så fungerade det...Skumt att dem inte aktiverar de auto på alla iphons...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-18 20:17
Ursprungligen av ankanankan:

Till er som har problem att få igång MMS:

Jag uppdaterade till 3.0 och allt fungerade utom just MMS, jag ringde telia supporten (90200) och de visade sig att dem inte hade aktiverat mitt telefonnummer för mmstjänsten.

Det tog 10 sekunder och sen kallstartade man telefonen så fungerade det...Skumt att dem inte aktiverar de auto på alla iphons...

Jag hade mitt aktiverat innan, och det funkade inte. Skickade sms till 4466, funkade fortfarande inte. Ringde Teliasupporten, han gjorde "något" (avaktiverade och aktiverade igen?), och sedan funkade det.
Så gör som ankanankan säger, ring om det inte funkar.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-18 20:18

Är det bara jag som tycker att det är ruggigt skönt att Safari cachar sidor i iPhone OS 3.0 , äntligen går det att surfa ordentligt!

Bevaka tråden