Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhone OS 3.0

Tråden skapades och har fått 977 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yes! Google Calendar går som många säkert vet att synca i kalendern i iPhone sedan 3.0. Såhär gör du!
http://ktula.com/2009/03/23/iphone-30-beta-1-configure-google-calendar-caldav/

Funkar bra för mig. Egentligen behövs inte guiden. CalDav-adressen är www.google.com, ditt användarnamn är xxx@gmail.com och sedan ett lösenord på det. Resten fixar iPhone själv.

Ursprungligen av henkebarn:

Yes! Google Calendar går som många säkert vet att synca i kalendern i iPhone sedan 3.0. Såhär gör du!
http://ktula.com/2009/03/23/iphone-30-beta-1-configure-google-calendar-caldav/

Funkar bra för mig. Egentligen behövs inte guiden. CalDav-adressen är www.google.com, ditt användarnamn är xxx@gmail.com och sedan ett lösenord på det. Resten fixar iPhone själv.

Personligen så syncar jag kalender och kontakter enligt guiden på google.com, då kör man genom exchange så det syncas trådlöst. Ett tips bara...

http://www.google.com/mobile/apple/sync.html

Ursprungligen av matteh80:

Personligen så syncar jag kalender och kontakter enligt guiden på google.com, då kör man genom exchange så det syncas trådlöst. Ett tips bara...

http://www.google.com/mobile/apple/sync.html

Jag håller med fullständigt, jag gillar Exchangesynken mycket bättre. Jag har flera kalendrar som jag hanterar (en privat, en för vårt fotbollslag och en styrelsekalender). Via exchangelösningen så kan jag hantera alla dessa smidigt.

Dessutom så är det push

jag inser att jag kan tolkas som ironisk/sarkastisk men det var inte meningen. Problemet var just att när det fungerar är det så där enkelt och det är då svårt att beskriva.. Men bara för att jag skrev det så slutade det att fungera för mig. Jag tror (med betoning på tror) att problemen kan bero på dålig nätverksanslutning.

Fungerar det med USB för dig? Är det bara BT som är problem?

Ursprungligen av BlackSmp:

jag inser att jag kan tolkas som ironisk/sarkastisk men det var inte meningen. Problemet var just att när det fungerar är det så där enkelt och det är då svårt att beskriva.. Men bara för att jag skrev det så slutade det att fungera för mig. Jag tror (med betoning på tror) att problemen kan bero på dålig nätverksanslutning.

Fungerar det med USB för dig? Är det bara BT som är problem?

Nu har jag lyckats få det att fungera! Apple har lagt ut guider, och felsökning, på deras support sida nu.
Mitt fel var att det inte fanns någon USB anslutning, trots telefonen och datorn var parad.
Så det var bara att lägga in den manuellt, precis som på bilden, och då fungerade allt!

http://support.apple.com/kb/TS2756?viewlocale=en_US

Kör nu jailbrakad 3G utan problem, fast med telia förstås.

Skulle uppdatera min sons 1:a generation 2G till 3.0.

Gick utmärkt direkt genom iTunes, vart förvånad när den fungerar direkt med telenor därefter, trodde man skulle jailbraka och köra redsnow,,,,,

Men frågan är om mms borde finnas med? hittar inte denn alls är det så att det är swirly som gäller på denna?

Ursprungligen av MRM-Racing:

Men frågan är om mms borde finnas med? hittar inte denn alls är det så att det är swirly som gäller på denna?

Vadå, finns inte kameraknappen i meddelande-appen så du kan lägga till bilder i dina meddelanden?
Har du ställt in alla inställningar rätt?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 00:27
Ursprungligen av MRM-Racing:

Kör nu jailbrakad 3G utan problem, fast med telia förstås.

Skulle uppdatera min sons 1:a generation 2G till 3.0.

Gick utmärkt direkt genom iTunes, vart förvånad när den fungerar direkt med telenor därefter, trodde man skulle jailbraka och köra redsnow,,,,,

Men frågan är om mms borde finnas med? hittar inte denn alls är det så att det är swirly som gäller på denna?

2G har inte MMS eftersom Apple valde att stödja SMS endast över G3 nät.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 08:00

Hej!

Testade min kompis iPhone igår. Gillade skarpt att man kan ha liggande tangentbord (testade med anteckningarna), för mig vart det klart lättare att skriva vilket är viktigt för mig.

Nu till min fråga. Vi båda blev förvånade när vi märkte att när vi använde kalendern och försökte få liggande tangentbord så fungerade inte det. Är det bara så i hans mobil? Skulle uppskatta ifall någon annan här inne kunde ta sig tiden och kolla upp om det är så även på era mobiler.

Mvh
Anders

Kalendern var och förblir stående hos mig med. Tycker allt att iCal skulle fått ett liggande gränssnitt också, med veckovy tex.

Däremot märkte jag att CalDAV stödet i kalendern nu gör det möjligt att synka flera google-kalendrar, äntligen fick jag ordning på den
Här finns en bra guide till detta:
http://www.atnan.com/2009/6/19/configuring-multiple-caldav-google-calendars-on-iphone-os-3-0

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-21 09:16

iphone/touch: vissa album visas som "olika artister"

Hej,

På både min iPhone 3G och min touch 1G har ett antal album bytt artist efter 3.0-installationen. Istället för korrekt artist så påstår ipod-programmet att dessa album har "olika artister".
Det intressanta är:
- Det ser rätt ut i iTunes på Macen
- Det ser också rätt ut i iTunes lista för innehållet på iphone/touch.
- De sorteras fortfarande under rätt artist i listan för "artister".
- De sorteras under artistnamnet "olika artister" i "cover flow" på iPhone/touch.
Exempel:
The Dandy Warhols - Welcome to the monkey house:
- I artistlistan finns den under "Dandy warhols", men när jag visar dandy warhol-albumlista står "Olika artister" under "Welcome to the monkey house". Om jag börjar spela en låt så står det "Dandy warhols" på "nu spelas"-skärmen.....
I "cover flow" står det "Welcome to the monkey house" - "olika artister".....

Dessutom första gången jag scrollar cover flow så blinkar stausraden på touchen på och av under scrollningen.... detta händer dock inte när jag scrollar tillbaka, och det händer inte på iPhonen alls....

Jag har provat starta om och jag har provat att synka över låtarna för det där albumet igen. Ingen skillnad. Efter översynkningen så säger touchen "konverterar musikbiblioteket" en stund innan den visar artistlistan....
När det gäller iPhonen har jag dessutom gjort återställning av programvaran några gånger. Det har inte hjälpt heller.

Detta plus den allmänna nersegningen i systemfunktioner (scroll t.ex.) gör att jag skulle uppskatta en 3.0.1 ASAP......

  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-21 09:37

Hmm..... ser nu att dessa album av nån anledning är markerade som "del av en samling"..... tar jag bort det så sorteras dom rätt.....
Intressant dock att detta inte hänt förut......, vad jag kan påminna mig i alla fall....

Nåväl, sorry att jag skrek "varg". :">

Då var det bara fladdret i statusraden vid scroll kvar då.....

Skumt att 2G telefonen som var upplåst & jailbrakad uppdaterades till 3.0 på iTunes och fortfarande var öppen! Är det för att vi kör Telenor på den som den fortfarande fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 11:08
Ursprungligen av MRM-Racing:

Skumt att 2G telefonen som var upplåst & jailbrakad uppdaterades till 3.0 på iTunes och fortfarande var öppen! Är det för att vi kör Telenor på den som den fortfarande fungerar?

Nej, det är för att du körde uppdatera...
Hade du återställt så hade det försvunnit.

Har precis kommit tillbaka från en resa och ska fixa 3.0 nu och jag undrar hur det är med de appsen som inte fått stöd till 3.0! tas de bort? isf så kommer jag inte mkt apps kvar av mina 144. någon som uppdaterat och vet hur det blir?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-21 16:33
Ursprungligen av Horsepower:

Har precis kommit tillbaka från en resa och ska fixa 3.0 nu och jag undrar hur det är med de appsen som inte fått stöd till 3.0! tas de bort? isf så kommer jag inte mkt apps kvar av mina 144. någon som uppdaterat och vet hur det blir?

Den enda app (av de få jag har) som inte verkar fungera med 3.0 är SF's app. Den startar upp och boom så är jag tillbaka vid min homescreen igen. Så för min del togs den inte bort, men den startade inte heller. (Värt att nämnas är att Virtual Pool Lite hade lite gfxproblem, men det fanns en uppdatering till den som är för 3.0).

Om du är osäker så är tipset att vänta tills dina applikationer har bekräftat (se varje apps sida, alt updates i iTunes ) stöd för 3.0 fullt ut.

Ursprungligen av Drakfot:

Den enda app (av de få jag har) som inte verkar fungera med 3.0 är SF's app. Den startar upp och boom så är jag tillbaka vid min homescreen igen. Så för min del togs den inte bort, men den startade inte heller. (Värt att nämnas är att Virtual Pool Lite hade lite gfxproblem, men det fanns en uppdatering till den som är för 3.0).

Om du är osäker så är tipset att vänta tills dina applikationer har bekräftat (se varje apps sida, alt updates i iTunes ) stöd för 3.0 fullt ut.

Okej, tack för tipset

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 19:22
Ursprungligen av Horsepower:

Har precis kommit tillbaka från en resa och ska fixa 3.0 nu och jag undrar hur det är med de appsen som inte fått stöd till 3.0! tas de bort? isf så kommer jag inte mkt apps kvar av mina 144. någon som uppdaterat och vet hur det blir?

Nej, de tas inte bort.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 19:23

Jag har skapat några separata iPhone OS 3.0 trådar för att denna tråd börjar bli för stor:

(Vi får se hur lätt det blir att flytta relevant information senare utan att röra till det för mycket.)

Tethering:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266309-iphone-os-3-0-tethering.html

MMS:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266310-iphone-os-3-0-mms.html

A2DP:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266311-iphone-os-3-0-a2dp-stereo-oever-bluetooth.html

Push (sen tidigare):
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266160-iphone-os-3-0-push-notification.html

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-21 23:02

+1 för exchangesync för kalender och kontakter ... tack google och microsoft för att ni gör iphone bättre!

Jag har skrivit i den [url="http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266316-google-kalender.html]här[/url] tråden om mitt försök att synca med Exchange, men jag får bara med min huvudkalender. Alltså anvä[email protected]. Mina kalendrar för Familj & Fritid, Möten, etc kommer inte in i min kalender!

Hur får man in mer än en kalender under samma konto?

För att förtydliga menar jag alltså kalendrarna på bilden nedan.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-23 14:26
Ursprungligen av henkebarn:

Jag har skrivit i den [url="http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266316-google-kalender.html]här[/url] tråden om mitt försök att synca med Exchange, men jag får bara med min huvudkalender. Alltså anvä[email protected]. Mina kalendrar för Familj & Fritid, Möten, etc kommer inte in i min kalender!

Hur får man in mer än en kalender under samma konto?

För att förtydliga menar jag alltså kalendrarna på bilden nedan.

Exchange? Google menar du?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-21 23:36

gå in på www.google.com/calendar med iPhonen oc klicka vidare på inställningar ... där får du välja vilka kalender som du vill synka ...

Tack Nihad. Har dock inte provat din lösning utan följde svaret jag fick här:http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266316-google-kalender.html#post1785703

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-22 00:05

kom på att jag hade fel, m.google.com/sync ... det ska d vara

god afton! har uppdaterat min iphone 3g till 3.0. problemet är bara att det inte går att surfa i safari, ta imot epost, kolla väder. inget som har med internet att göra fungerar. har även skickat surfport till 4466 & aktiverat inställningarna .. snälla hjälp eller om det finns ng länk ..

Ursprungligen av tayred81:

god afton! har uppdaterat min iphone 3g till 3.0. problemet är bara att det inte går att surfa i safari, ta imot epost, kolla väder. inget som har med internet att göra fungerar. har även skickat surfport till 4466 & aktiverat inställningarna .. snälla hjälp eller om det finns ng länk ..

Har du gjort de vanliga grejorna?

haft iTunes 8.2 i datorn. Uppdateat.

Kört en återställning ?

Har du kollat ditt abb - att felet inte ligger hos Telia?

Får du samma "icke kontakt" på både Wifi och 3G ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 23:56
Ursprungligen av tayred81:

god afton! har uppdaterat min iphone 3g till 3.0. problemet är bara att det inte går att surfa i safari, ta imot epost, kolla väder. inget som har med internet att göra fungerar. har även skickat surfport till 4466 & aktiverat inställningarna .. snälla hjälp eller om det finns ng länk ..

Låter som du har köpt en upplåst och att inte APN-inställningarna följt med över. Googla på APN och iPhone och din operatör så får du upp svar hur du gör. Exempel: "iphone APN telia" utan " Glöm inte att starta om telefonen efter du lagt in inställningarna.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-23 14:29

Find my iphöne är faan helt otroligt nice

Installerade det nu med ett .me trial konto.

Jag har aldrig tyckt att .me är värt pengarna men att få tillbaka sin iphone är guld värt. Remote Wipe (Som Windows mobile + exchange haft ett tag nu) är också mycket bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-25 13:50

En genibra sak jag läste om. Apple har gjort ett diagnosprogram till iPhones för att mäta batteriförbrukning. Folk som klagar på dålig batteri får ladda ned ett program som körs i bakgrunden och som sedan skickar in statistik till Apple som kan bedöma. Skulle jag gärna se till Apples bärbara!

Bevaka tråden