Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga Telia

Tråden skapades och har fått 658 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-03 06:49

Det här är en fråga som inte bara gäller Telia och iPhone, men som kanske känns extra aktuell här med tanke på de extrema leveranstiderna.

När anses den ettåriga garantin börja gälla:
• Från det datum jag beställde telefonen och som alltså står på min orderbekräftelse?
• Från det datum som telefonen skickas och som då borde stå på följesedeln i leveransen?

Tacksam för svar.

Hej

Garantin gäller från det datum som står på din leveranssedel då det är den som också ÄR din garantisedel. (Dvs tappa inte bort den!)

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Nu är det inte aktuellt ännu, då jag har ett abonnemang som är låst till juli 2010, men jag fundear på framtiden och de alternativ som finns.

Min fästman jobbar i Oslo och det blir en del sms fram och tillbaka under veckorna, något som drar iväg snabbt och blir dyrt, eftersom han inte är inom landets gränser. Jag hade i början iMini, som räckte bra för mig, tills jag träffade honom, då räckte inte 100 sms. Jag uppgraderade då till iMidi, då det i längden blev billigare då sms:en var många. Men tyvärr räcker inte ens 250 sms per månad. Dock ringer jag knappt för 250 minuter och jag surfar heller inte för 250 MB i månaden.

Det är dessa jäkla sms som drar iväg mina räkningar rejält och jag undrar om det finns något alternativ? Och svaret är inte "sms:a mindre!"

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-16 21:55
Ursprungligen av CyberPet:

Nu är det inte aktuellt ännu, då jag har ett abonnemang som är låst till juli 2010, men jag fundear på framtiden och de alternativ som finns.

Min fästman jobbar i Oslo och det blir en del sms fram och tillbaka under veckorna, något som drar iväg snabbt och blir dyrt, eftersom han inte är inom landets gränser. Jag hade i början iMini, som räckte bra för mig, tills jag träffade honom, då räckte inte 100 sms. Jag uppgraderade då till iMidi, då det i längden blev billigare då sms:en var många. Men tyvärr räcker inte ens 250 sms per månad. Dock ringer jag knappt för 250 minuter och jag surfar heller inte för 250 MB i månaden.

Det är dessa jäkla sms som drar iväg mina räkningar rejält och jag undrar om det finns något alternativ? Och svaret är inte "sms:a mindre!"

Sms Till alla Privat - Telia.se

...om din fästman har svenskt mobilnummer.

frukt, han har både ock. Använder den svenska i Sverige och den Norska i Norge. Tyvärr.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-21 14:31

Jag var precis i Teliabutiken för att köpa en iPhone och binda mig till Telias företagsabonnemang. Fick då reda på att det "stora" dataabonnemanget till Telias företagsabonnemang har en trafikgräns på 1 gb/mån medan privatabonnemanget har 5 gb i månaden!

Hur tänkte Telia här?
Varför sätta en gräns på 1 gb på en iPhone för företagare, medan privatpersoner har 5 gb?

Eftersom jag vill kunna använda min iPhone som 3G-modem i tjänsten, utan att behöva tänka på mängden överförd data, köpte jag såklart ingen Telia-iPhone. Det hade varit väldigt intressant att höra hur Telia förklarar detta.

I mina öron låter det urdumt att överhuvudtaget ha en datagräns på iPhone. Att sen dessutom ge företagare sämre avtal än privatpersoner bidrar ju inte direkt till köplusten för oss som jobba mkt utanför kontoret och behöver mobil uppkoppling i tjänsten.

Ursprungligen av Rasmus:

Jag var precis i Teliabutiken för att köpa en iPhone och binda mig till Telias företagsabonnemang. Fick då reda på att det "stora" dataabonnemanget till Telias företagsabonnemang har en trafikgräns på 1 gb/mån medan privatabonnemanget har 5 gb i månaden!

Hur tänkte Telia här?
Varför sätta en gräns på 1 gb på en iPhone för företagare, medan privatpersoner har 5 gb?

Eftersom jag vill kunna använda min iPhone som 3G-modem i tjänsten, utan att behöva tänka på mängden överförd data, köpte jag såklart ingen Telia-iPhone. Det hade varit väldigt intressant att höra hur Telia förklarar detta.

I mina öron låter det urdumt att överhuvudtaget ha en datagräns på iPhone. Att sen dessutom ge företagare sämre avtal än privatpersoner bidrar ju inte direkt till köplusten för oss som jobba mkt utanför kontoret och behöver mobil uppkoppling i tjänsten.

Det stämmer inte, det finns visserligen ett datapaket för 99kr/mån som ger 1 gb datatrafik, det stämmer. Men sen finns även "datatrafik fastpris", som ger 10GB, och kostar 100kr/mån. Du har tyvärr fått fel information.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-24 11:50
Ursprungligen av Marcus_R:

Det stämmer inte, det finns visserligen ett datapaket för 99kr/mån som ger 1 gb datatrafik, det stämmer. Men sen finns även "datatrafik fastpris", som ger 10GB, och kostar 100kr/mån. Du har tyvärr fått fel information.

Har du någon länk eller annan hänvisning till det?
Jag fick informationen från Teliabutiken och dom ringde dessutom upp kundtjänst centralt för att bekräfta informationen.

Kan förtydliga att det är ett företagsabonnemang jag vill ha och då verkar det som att 1 gb surfutrymme per månad är det bästa Telia har att erbjuda…

Senast redigerat 2009-11-24 12:05
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-26 16:18
Ursprungligen av Marcus_R:

Menade såklart 229kr/mån, vilket är samma som mobilt bredband företag

Telia Mobilt bredband Fastpris Företag

Nu har jag pratat med Telia för sista gången och din hänvisning är tyvärr inkorrekt, Marcus.

Så här ligger det till:

Telia bytte abonnemangspaket för ett tag sen och sänkte då gränsen på det största dataavtalet i företagsabonnemanget till 1 gb! Dom sänkte samtidigt priset med 100 kr per månad men det går inte att betala 100 kr mer för att få höjd datamängdsgräns.

Smidigt va?

Samtidigt har privatabonnemanget 5 gb datamängdsgräns. Bakvänt så det förslår.

Det Marcus länkar till här ovanför är ett mobilt bredbandsabonnemang och det är inte samma sak som det dataavtal man har i en iPhone. Dom två går alltså inte att kombinera.

Ursprungligen av Rasmus:

Nu har jag pratat med Telia för sista gången och din hänvisning är tyvärr inkorrekt, Marcus.

Så här ligger det till:

Telia bytte abonnemangspaket för ett tag sen och sänkte då gränsen på det största dataavtalet i företagsabonnemanget till 1 gb! Dom sänkte samtidigt priset med 100 kr per månad men det går inte att betala 100 kr mer för att få höjd datamängdsgräns.

Smidigt va?

Samtidigt har privatabonnemanget 5 gb datamängdsgräns. Bakvänt så det förslår.

Det Marcus länkar till här ovanför är ett mobilt bredbandsabonnemang och det är inte samma sak som det dataavtal man har i en iPhone. Dom två går alltså inte att kombinera.

Okej, Rasmus, men nu är det såhär, att jag har ett Telia företagsab. med 10GB datatrafik, kan vara så att det är ändrat nyligen, men har funnits, och då var det samma som det jag länkade till.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-26 17:37
Ursprungligen av Marcus_R:

Okej, Rasmus, men nu är det såhär, att jag har ett Telia företagsab. med 10GB datatrafik, kan vara så att det är ändrat nyligen, men har funnits, och då var det samma som det jag länkade till.

Grattis, får man väl lov att säga då... för något sådant finns inte längre.

Senast redigerat 2009-11-26 17:54

Upplåsning Telia

Har köpt en upplåsning idag för 300 kronor i Teliabutiken.
Vad jag förstår kommer den som en firmware uppdatering i iTunes. Nu till frågan:
Kommer uppdateringen automatiskt när jag ansluter telefonen via iTunes - eller måste man göra en återställning för att den skall fungera ?
Har läst båda alternativen, därav min fråga. 1 - 3 dagars leverans var det enda uppgiften som dom kände till i butiken.
Någon som gjort och vet ?

Ursprungligen av adress@mac:

Har köpt en upplåsning idag för 300 kronor i Teliabutiken.
Vad jag förstår kommer den som en firmware uppdatering i iTunes. Nu till frågan:
Kommer uppdateringen automatiskt när jag ansluter telefonen via iTunes - eller måste man göra en återställning för att den skall fungera ?
Har läst båda alternativen, därav min fråga. 1 - 3 dagars leverans var det enda uppgiften som dom kände till i butiken.
Någon som gjort och vet ?

Ingen som gjort en "normal" upplåsning av iPhone efter 1 år ?

Ursprungligen av adress@mac:

Ingen som gjort en "normal" upplåsning av iPhone efter 1 år ?

Jag har, och för mig blev iPhonen upplåst först då jag återställde den. Det dök alltså inte upp direkt när jag kopplade in den till iTunes.

Ursprungligen av adress@mac:

Har köpt en upplåsning idag för 300 kronor i Teliabutiken.
Vad jag förstår kommer den som en firmware uppdatering i iTunes. Nu till frågan:
Kommer uppdateringen automatiskt när jag ansluter telefonen via iTunes - eller måste man göra en återställning för att den skall fungera ?
Har läst båda alternativen, därav min fråga. 1 - 3 dagars leverans var det enda uppgiften som dom kände till i butiken.
Någon som gjort och vet ?

Hej

Upplåsningen kommer till iTunes som en uppdatering, normalt inom 3 dygn,
Det kan i vissa fall behövas en återställning av iPhonen också men det är inte säkert.
Lite från fall till fall tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej

Upplåsningen kommer till iTunes som en uppdatering, normalt inom 3 dygn,
Det kan i vissa fall behövas en återställning av iPhonen också men det är inte säkert.
Lite från fall till fall tyvärr.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Helt klart är det så att det behövs en återställning.Då kom meddelandet upp direkt "grattis din iPhone är upplåst". Har nu testat med annat sim/operatör funkar klockrent.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-11-24 07:43

* Påminnelse till alla som postar i denna tråd, läs första inlägget *

Ursprungligen av Jetwash:

* Påminnelse till alla som postar i denna tråd, läs första inlägget *

Hur ofta går de in och svarar då? Väntar fortfarande på ett svar av Telia på min fråga, då jag är seriöst nyfiken och vill veta vilket som verkligen är bäst för mig i den sits jag har.

Ursprungligen av CyberPet:

Hur ofta går de in och svarar då? Väntar fortfarande på ett svar av Telia på min fråga, då jag är seriöst nyfiken och vill veta vilket som verkligen är bäst för mig i den sits jag har.

Hej

Svaret på din fråga är att teckna en tilläggstjänst som heter sms till alla och använda den till att skicka sms till hans svenska nummer. Sen tar han kontakt med den Norska operatören och hör sig för om dom har någon tjänst som kan ge han billigare sms från hans norska nummer till ditt svenska. Då han annars får betala Norsk taxa på att skicka sms från sitt Svenska abonnemang. Vilket kan dra iväg i pris.

Mvh
Anders Häll
Telia kundservice

Tack Anders!
Hmm... 99 kr per månad. Jag kanske kan gå ner till iMini igen då, så blir det ungefär samma kostnad, eftersom det har varit sms som dragit iväg kostnaderna som orsakade uppdateringen till iMidi.

Problemet kvarstår dock när han använder sin norska lur, vilket är större delen av veckorna... hans arbetsgivare betalar den, så för honom blir det gratis, men jag får betala ändå, eftersom det inte då går till hans abonnemang med Telia.

Kan inte Telia fixa något avtal med de nordiska länderna, för det kan ju inte vara ovanligt att man kontaktar sina grannländer för både arbete och privat? Det vore den bästa julklappen för oss! (Vi betalar ju rätt mycket bara i resor för att träffas, så kan vi kommunicera billigt vore det busbra!)

Ursprungligen av CyberPet:

Tack Anders!
Hmm... 99 kr per månad. Jag kanske kan gå ner till iMini igen då, så blir det ungefär samma

...

Kan inte Telia fixa något avtal med de nordiska länderna, för det kan ju inte vara ovanligt att man kontaktar sina grannländer för både arbete och privat? Det vore den bästa julklappen för oss! (Vi betalar ju rätt mycket bara i resor för att träffas, så kan vi kommunicera billigt vore det busbra!)

Hej

Jo det vore en bra idé.
Jag ska ta detta förslag vidare uppåt i organisationen.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-11-27 12:03

Vore fint om Telia Kundservice svarade på samtliga frågor i den här tråden och inte bara tog de som är bekväma och enkla att besvara.

Jag vill gärna höra hur Telia resonerar med sin 1 gb-trafikgräns på iPhone och företagsabonnemanget:

• Är 1 gb i månaden en rimlig och vettig datamängdgräns på en iPhone år 2009?
• Varför är det olika avtal för företag (1 gb/mån) och privatpersoner (5 gb/mån)?
• Varför kan man inte betala extra för att få mer än 1 gb/månd på företagsabonnemanget?

Ursprungligen av Rasmus:

Vore fint om Telia Kundservice svarade på samtliga frågor i den här tråden och inte bara tog de som är bekväma och enkla att besvara.

Jag vill gärna höra hur Telia resonerar med sin 1 gb-trafikgräns på iPhone och företagsabonnemanget:

• Är 1 gb i månaden en rimlig och vettig datamängdgräns på en iPhone år 2009?
• Varför är det olika avtal för företag (1 gb/mån) och privatpersoner (5 gb/mån)?
• Varför kan man inte betala extra för att få mer än 1 gb/månd på företagsabonnemanget?

Hej

Jag har tagit frågan vidare till produktspecialister.
Tack för visat tålamod.

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Ursprungligen av Rasmus:

Vore fint om Telia Kundservice svarade på samtliga frågor i den här tråden och inte bara tog de som är bekväma och enkla att besvara.

Jag vill gärna höra hur Telia resonerar med sin 1 gb-trafikgräns på iPhone och företagsabonnemanget:

• Är 1 gb i månaden en rimlig och vettig datamängdgräns på en iPhone år 2009?
• Varför är det olika avtal för företag (1 gb/mån) och privatpersoner (5 gb/mån)?
• Varför kan man inte betala extra för att få mer än 1 gb/månd på företagsabonnemanget?

Hej
Nu har jag fått ett svar från ansvariga som har god insyn i Telias affärsmodell och har även författat svaret. Jag kommer redan nu meddela att jag inte kommer svara på följdfrågor på detta inlägg då denna tråd inte är avsedd att diskutera Telias affärsmodellers varande eller icke. Vänligen respektera detta. Nu till svaret:

"På företagssidan erbjuder vid 1 Gb för iPhone och detta räcker mycket väl för i princip alla våra företagskunder (för 99,99 %). Att erbjudandena skiljer sig mellan privat- och företagskunder beror på att surfbeteendet och användningen skiljer sig åt mellan dessa kundgrupper. Detta oavsett om vi pratar om surf via dator eller via telefon. I övrigt följer vi hela tiden kunders beteende och önskemål och anpassar löpande våra erbjudanden efter behov och önskemål".

Kanske inte svaret som ni var ute efter men det är det svar som jag har fått fram.
Varmt välkomna med fler frågor

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-12-01 15:25
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Nu har jag fått ett svar från ansvariga som har god insyn i Telias affärsmodell och har även författat svaret. Jag kommer redan nu meddela att jag inte kommer svara på följdfrågor på detta inlägg då denna tråd inte är avsedd att diskutera Telias affärsmodellers varande eller icke. Vänligen respektera detta. Nu till svaret:

"På företagssidan erbjuder vid 1 Gb för iPhone och detta räcker mycket väl för i princip alla våra företagskunder (för 99,99 %). Att erbjudandena skiljer sig mellan privat- och företagskunder beror på att surfbeteendet och användningen skiljer sig åt mellan dessa kundgrupper. Detta oavsett om vi pratar om surf via dator eller via telefon. I övrigt följer vi hela tiden kunders beteende och önskemål och anpassar löpande våra erbjudanden efter behov och önskemål".

Kanske inte svaret som ni var ute efter men det är det svar som jag har fått fram.
Varmt välkomna med fler frågor

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Tack för svaret! Även om du inte kommer svara på mitt inlägg så hoppas jag att ni på Telia tar till er av att det är helt befängt att sätta en gräns på 1 gb per månad för en iPhone. Det visar bara att man inte har fattat grejen med iPhone...

Eftersom ni bevisligen har statistik på att 99,99% (!!) av era företagskunder inte förbrukar mer än 1 gb per månad så undrar man ju varför ni överhuvudtaget har ett tak på datamängden per månad?

Ni skulle framstå som ett mycket trevligare alternativ om ni gjorde som konkurrenterna och erbjöd fri surf. Eftersom bara 00,01% av företagsanvändarna skulle använda mer än 1 gb per månad så riskerar ni ju ingenting med ett sånt erbjudande!

……………

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-02-18 20:36
Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej
Nu har jag fått ett svar från ansvariga som har god insyn i Telias affärsmodell och har även författat svaret. Jag kommer redan nu meddela att jag inte kommer svara på följdfrågor på detta inlägg då denna tråd inte är avsedd att diskutera Telias affärsmodellers varande eller icke. Vänligen respektera detta. Nu till svaret:

"På företagssidan erbjuder vid 1 Gb för iPhone och detta räcker mycket väl för i princip alla våra företagskunder (för 99,99 %). Att erbjudandena skiljer sig mellan privat- och företagskunder beror på att surfbeteendet och användningen skiljer sig åt mellan dessa kundgrupper. Detta oavsett om vi pratar om surf via dator eller via telefon. I övrigt följer vi hela tiden kunders beteende och önskemål och anpassar löpande våra erbjudanden efter behov och önskemål".

Kanske inte svaret som ni var ute efter men det är det svar som jag har fått fram.
Varmt välkomna med fler frågor

Mvh
Anders Häll
Telia Kundservice

Hej Telia!

Jag är lite nyfiken på hur det går med detta. Håller ni fortfarande kvar vid att 1 gb/mån räcker till 99,99% av era företagsanvändare?

Med alla PLAY-tjänster (SVT, TV4, SR osv), Spotify och andra mobila tjänster som folk använder utöver att surfa på nätet med sina iPhones – och som lanserats efter att ni skapade nuvarande abonnemangspaket - låter det för mig helt orimligt att så många av era företagsanvändare klarar sig på 1 gb datatrafik per månad?

Jag vill - som du kanske har förstått - ha Telia som operatör på min iPhone men jag vägrar skriva på ett kontrakt som gör att jag inte kan använda den fullt ut. Om ni vidhåller att 1 gb/mån räcker gott och väl för en iPhone så kan ni kan väl åtminstone låta oss 00,01% som behöver mer än 1 gb/mån betala extra för att få det?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2010-02-27 00:23
Ursprungligen av Rasmus:

Hej Telia!

Jag är lite nyfiken på hur det går med detta. Håller ni fortfarande kvar vid att 1 gb/mån räcker till 99,99% av era företagsanvändare?

Med alla PLAY-tjänster (SVT, TV4, SR osv), Spotify och andra mobila tjänster som folk använder utöver att surfa på nätet med sina iPhones – och som lanserats efter att ni skapade nuvarande abonnemangspaket - låter det för mig helt orimligt att så många av era företagsanvändare klarar sig på 1 gb datatrafik per månad?

Jag vill - som du kanske har förstått - ha Telia som operatör på min iPhone men jag vägrar skriva på ett kontrakt som gör att jag inte kan använda den fullt ut. Om ni vidhåller att 1 gb/mån räcker gott och väl för en iPhone så kan ni kan väl åtminstone låta oss 00,01% som behöver mer än 1 gb/mån betala extra för att få det?

Fortfarande inga svar på ovanstående så nu lägger vi många sköna tusenlappar på Tre eller Telenors generösa företagsabonnemang istället för hos Telia och deras smala koncept.

Jag vet att ni inte bryr er om det, 100 000 kr hit eller dit spelar ju ingen roll för en "jätte med statliga anor", men som företagsanvändare och kund vill man ha ut så mycket som möjligt, till ett fast pris och som man inte riskerar spräcka gränserna på.

Telias omoderna upplägg med datamängdsgräns på 1 gb/mån, på ett dyrt företagsabonnemang, fällde med andra ord avgörandet den här gången.

Ursprungligen av Rasmus:

Fortfarande inga svar på ovanstående så nu lägger vi många sköna tusenlappar på Tre eller Telenors generösa företagsabonnemang istället för hos Telia och deras smala koncept.

Jag vet att ni inte bryr er om det, 100 000 kr hit eller dit spelar ju ingen roll för en "jätte med statliga anor", men som företagsanvändare och kund vill man ha ut så mycket som möjligt, till ett fast pris och som man inte riskerar spräcka gränserna på.

Telias omoderna upplägg med datamängdsgräns på 1 gb/mån, på ett dyrt företagsabonnemang, fällde med andra ord avgörandet den här gången.

Jag tror alla som läst denna tråd har fattat det nu, att du inte är nöjd med Telias erbjudande. Tycker du själv att du tillför något med att upprepa dig hela tiden? Gå du till Telenor eller Tre, så slipper vi ditt ständiga gnäll i denna tråden.

Ursprungligen av Rasmus:

Hej Telia!

Jag är lite nyfiken på hur det går med detta. Håller ni fortfarande kvar vid att 1 gb/mån räcker till 99,99% av era företagsanvändare?

Med alla PLAY-tjänster (SVT, TV4, SR osv), Spotify och andra mobila tjänster som folk använder utöver att surfa på nätet med sina iPhones – och som lanserats efter att ni skapade nuvarande abonnemangspaket - låter det för mig helt orimligt att så många av era företagsanvändare klarar sig på 1 gb datatrafik per månad?

Jag vill - som du kanske har förstått - ha Telia som operatör på min iPhone men jag vägrar skriva på ett kontrakt som gör att jag inte kan använda den fullt ut. Om ni vidhåller att 1 gb/mån räcker gott och väl för en iPhone så kan ni kan väl åtminstone låta oss 00,01% som behöver mer än 1 gb/mån betala extra för att få det?

Nu finns ett alternativ, se nedan:

"Mobilsurf Företag Extra+ 199 kr/mån
Passar dig som laddar ner stora bifogade filer, tittar på TV i mobilen, lyssnar mycket på internetradio och i allmänhet lever ditt affärsliv i mobilen. Hastigheten är upp till 6 Mbit/s. Datamängd som ingår är 10 GB/mån, därefter sänks hastigheten till 120 kbit/s."

Bevaka tråden