Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har en iPhone 4

Tråden skapades och har fått 466 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ställer mig i ledet jag med Är hel nöjd! Underbar skärm! Den här telefonen kommer att få hänga med ett tag. Mottagningen är lika värdelös som vanligt i min lägenhet

Ingen som orkar ta några bilder med blixten i olika ljusförhållande och olika motiv, som jag frågade om tidigare, så man får se hur pass det funkar med blixten?

Dr Tinnitus

Jag fick tag i en 16GB imorse. Mycket nöjd. Har försökt provocera fram antennfelet här hemma där jag i regel bara har halvkass Edge-täckning, men jag lyckas inte. Har skaffat ett Incipiofodral också från Janssondata. Ett sånt här: Black Absolute Ultra Light feather® Slim Form Fitted Case for iPhone 4
Det får man plastfilm för framsidan till också.

Jag skulle dock vilja ha en bra, blank skyddsfilm för baksidan också så att man kan ha den utan fodral också. Tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 18:11

min blir väldigt varm på baksidan om jag använder den en stund, t ex spelar.

Jo, översynkningen gick bra förutom att appsen hamnade huller om buller för mig också. Nå - jag hade ändå tänkt sortera om allt och jag har dessutom hämtat nya appar nu som inte funkade med min Iphone 3G. Att alla login/password försvann kanske är en feature - säkerhetsgrej.

Nu när jag skulle ge bort min 3G märkte jag att den alltså inte alls är upplåst - detta trots att jag köpte upplåsning för ett år sedan. Så - nu måste jag tillbaka till Telia-butiken och jiddra. Undrar om dom kan låsa upp den med annat SIM - jag vägrar ta ut mitt microSIM ur 4an och trixa. Dom måste fixa det - det är dom som fuckat upp.

Köpte sista iPhonen i Telias butik i Borås! Men turen var kortvarig... sleep/power knappen är helt död Allt annat verkar fungera. Får ha den tills utbyte kommer...
Förresten när jag synkade från min 3G så kom inte alla appar in i 4an. Ska det gå att synka dom också?

iMovie finns fortfarande inte i svenska AppStore...

Hittade en annan väg via webben till IphoneImovie.

Senast redigerat 2010-07-30 22:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 22:39
Ursprungligen av Zimmerman:

iMovie finns fortfarande inte i svenska AppStore...

Hittade en annan väg via webben till IphoneImovie.

Nu du! Nu finns iMovie att ladda ner från svenska App Store. Pris: 38 riksdaler.

//Martin

Ursprungligen av Zimmerman:

iMovie finns fortfarande inte i svenska AppStore...

Hittade en annan väg via webben till IphoneImovie.

Nu så! http://itunes.apple.com/se/app/imovie/id377298193?mt=8

Edit: Damn, några sekunder sen. Men jag fick ju med en länk

Tackar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 22:17

synd för dig i Borås, hur upplever ni skärmen annars? är det inte lite ghosting effekt på den? alltså eftersläpningar, när saker rör sig blir det som en skugga nästan bakom föremålet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 00:02

Tyvärr var 32:orna slut så jag fick ta en 16 så länge. Tycker skärmen är bra och den är snygg som fan men jag tycker dom gamla är mycket skönare att hålla. 4:an känns vass i kanterna.
Å andra sidan så väger skärmen och designen upp en hel del.

Sen har jag problem med senorn som känner när man har den mot örat. Klämmer jag telefonen mot axeln eller håller den slarvigt så aktiveras skärmen och jag kommer antingen åt högtalartelefon eller så lägger jag på med käken.
Kan bero på att jag är vänsterhänt och sensorn sitter fel för oss eller nått sånt.

Längtar tills den vita kommer så jag kan ge den här till min fru och jag får en ännu snyggare vit 32GB istället.
Fast läser man på forum och bloggar ska man nog vara glad att man gick tag i en idag öht...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:07

Jag orkade inte vänta så jag köpte en iTunes-voucher på eBay och laddade hem iMovie från US-affären

Ursprungligen av zinned:

Jag orkade inte vänta så jag köpte en iTunes-voucher på eBay och laddade hem iMovie från US-affären

Fast den finns ju i svenska butiken..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-31 00:44
Ursprungligen av keptang:

Fast den finns ju i svenska butiken..

Nu ja.

Jag köpte iMovie ca kl 11 i förmiddags.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 01:04

väntar på att Tele2 ska aktivera mitt micro-SIM:'(

Citat:

Avvaktar aktivering
Detta kan ta ett litet tag.

Synkningar med Itunes går numera föredömligt snabbt :-). Gör man småsaker - som t.ex. app-ordning/sortering - i Itunes och kör "Ändra" så zippar det bara till så är det klart. Man kan väl också säga att med Iphone4 så har man hårdvara som verkligen kan lira iOS4 och många av dagens apps utan att flåsa eller t.o.m. däcka ihop.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-07-31 01:54

Sitter och skriver på nya 4an nu. Helt underbar. Åkte runt i hela Stockholm. Slut överallt. Precis när jag skulle ge upp så tänkte jag att man kunde besöka det avskrädes liggande orten barkaby. Och dom hade 4an kvar! Bara några stycken. Jag fick en 32gb

En halvtimme efter att jag köpt den så tror jag nog att det är slut i hela Stockholms län.

Skärmen är underbar. Synkar perfekt med min Mac. Alla kontakter, mailkonton etc. Jag har bara skrattat åt dödsgreppet. Hur kan man tro att ingenjörena inte har upptäckt? Märker inget på 3G eller wifi

Jag sket i massa skydd och skit. Vill se den och hålla den som den ska vara dock så får man ju välja ett gratis fodral om man laddar ner ett gratis program.

För dom som har Mac så finns det ingen bättre telefon.

För att stämma in med mina erfarenheter:

Skärmen är... bra

Jag hade problem vid första synken. Apparna kom inte över. Gjorde en restore och då kom apparna över men mapparna var totalsabbade. Fick fixa dem manuellt.

LED blixten är stark, speciellt som ficklampa. Bra att Apple lade till den.

FaceTime - provat en gång och det känns fortfarande som ett stort frågetecken för mig. Trots allt så har mina gamla SE telefoner haft menyvalet "Videosamtal" i evigheter så inte ens uppkopplingen är speciellt förnyande:) Största frågetecknet för mig personligen beror dock på min hörselskada som gör att FaceTime utan headset (men med högtalare) ger mig problem att höra vad som sägs

Den var tung... Tyngre/kompaktare än förväntat

Formen krävde lite tillvänjning. Den gamla rundade modellen är skön att hålla i. Denna är inte lika omedelbart skön.

Dödsgreppet - påverkar signalmottagningen och vissa fall så går datatakterna ner. Hemma ramlar den ner på EDGE lite oftare än vad 3GS gjorde. Det märks iofs inte så mycket eftersom jag kör WLAN. Inga problem med tappade samtal - dock har datatrafiken påverkats. Men det stora testet kommer när jag åker ut i stugan i morgon - med notorisk dålig mottagning där det kan variera mellan full sprutt och ingenting bara på någon meter.

Kameran verka suverän...

Och har jag sagt att skärmen är... bra;)

Exakt samma för mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hemma ramlar den ner på EDGE lite oftare än vad 3GS gjorde. Det märks iofs inte så mycket eftersom jag kör WLAN.

Dödsgreppet märks helt klart, men frågan är ju om man kommer att uppleva det som ett problem. Jag tror det kommer att vara lugnt. Sjukt nöjd än så länge i alla fall

Eva Wieselgren på GP skriver en sansad, bra artikel om iPhone4.
Tänk om alla de som skriver om teknik var lika lugna som den här tjejen.

Tunnare med bättre skärpa - Ekonomi - www.gp.se

Läs hennes spalt "teknikbloggen" i GP.

Här tex; om iMovie i telefonen;

Teknik&Trender - www.gp.se

Jag blir ju verkligen sugen att skaffa en fast jag har en fungerande 3GS. Jag har dock prioriterat annat så jag får stå över mitt kast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 11:52

Är det någon som vet varför kameran zoomar in i filmläget?:) lite irriterande!;)

Det är läckert att utforska program som uppdaterats för retinaskärmen. Som t.ex. Kartor där den högre upplösningen kommer väl till pass och är mer än bara en "snygg grej".

Ursprungligen av HAnkii:

Är det någon som vet varför kameran zoomar in i filmläget?:) lite irriterande!;)

Jag kommer inte ihåg exakt varför, men jag har läst att det är så, så det är inget fel utan "by design".

Det är bara visningen som zomas in för att fylla hela skärmen - en sån där löjlig grej som dom gjort för allmogen. Dubbeltappa på skärmen och det går ut till 16:9 som det ska vara. Apple borde givetvis fixa så att det är tvärtom - 16:9 från start och dubbeltappning ger fylld skärm (och fel format alltså).
Idiotiskt Apple. Koplett idioti.

Ursprungligen av HAnkii:

Är det någon som vet varför kameran zoomar in i filmläget?:) lite irriterande!;)

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är bara visningen som zomas in för att fylla hela skärmen - en sån där löjlig grej som dom gjort för allmogen. Dubbeltappa på skärmen och det går ut till 16:9 som det ska vara. Apple borde givetvis fixa så att det är tvärtom - 16:9 från start och dubbeltappning ger fylld skärm (och fel format alltså).
Idiotiskt Apple. Koplett idioti.

Det finns två aspekter på frågan.

Det handlar om att kameran när man filmar zoomar in (beskär) bilden jämfört med när man tar kort. Det handlar om att kameran har så mycket högre upplösning för stilbilder än för video och videofilmningen verkar använda en beskuren del av bilden.

Kolla till exempel bilderna från detta inlägg:

Stillbild:

Video (inzoomad):

Video (efter dubbeltapp):

Som synes är vidvinkeln sämre även efter att man zoomat ut bilden.

Jag tror att det är du som missuppfattar vad jag skriver om - att bilden är inzomad som utgångsläge när man slår över till video - och att en dubbeltappning på skärm visar hela 16:9-bilden. Har du inte provat att dubbeltappa på skärmen? Gör det - då ser du vad du egentligen filmar.

Klart jag vet att 720p är knappt 1 mp och stillisarna är väl på 5 mp. Jisses.

Ursprungligen av Adrian B:

Det handlar om att kameran när man filmar zoomar in (beskär) bilden jämfört med när man tar kort. Det är välkänt och omdiskuterat. Det handlar om att kameran har så mycket högre upplösning för stilbilder än för video och videofilmningen verkar använda en beskuren del av bilden.

Kolla till exempel bilderna från detta inlägg:

Stillbild:

Video:

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att det är du som missuppfattar vad jag skriver om - att bilden är inzomad som utgångsläge när man slår över till video - och att en dubbeltappning på skärm visar hela 16:9-bilden. Har du inte provat att dubbeltappa på skärmen? Gör det - då ser du vad du egentligen filmar.

Jag vet vad du skriver om - men jag menar att det det finns ett annat problem som inte har någonting som helst att göra med om man dubbeltappar på bilden eller inte. Det problemet är att vidvinkeln är olika på stillbilder och video. Med andra ord är bilden mera inzoomad när man ska filma än ta kort. Och det har inget att göra med hur den presenteras på skärmen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart jag vet att 720p är knappt 1 mp och stillisarna är väl på 5 mp. Jisses.

Det var inte det jag försökte förklara. Jag försökte förklara att bilden är inzoomad eftersom vidvinkeln är en annan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 12:48

jag har en fråga till er alla. och svara ärligt nu! OM Apple senare i höst kommer med en ny version av iPhone som inte har antennproblemet alls. Kommer ni begära en sådan då? även fast ni nu säger att ni inte märker av det eller bryr er om det?

Bevaka tråden