- Erik.dv
- Medlem ●
- Stockholm
Premier Pro CS5 kändes inte riktigt klart för mig att hoppa till från FCP. Det kanske är så att OSX-versionen är segare än Windows-versionen, fast Windows är inget alternativ för mig så. CS5.5 känns mer som man täppt till ett par hål här, lagt till en feature eller två men det är värt att testa.
AE CS5.5 har fått ett par mycket trevliga tillskott - man kan bl.a. nu läsa TC från media-filer vilket är högst uppskattat. Motion har jag aldrig sett som ett alternativ till AE tyvärr och Apple's FCS lösning vad gäller FCP > Motion > FCP eller FCP > STP > FCP har varit lite väl skakig och stökig tycker jag. FCP > Color > FCP fungerar bra och Premier Pro har inget som motsvara Color idag vilket är en stor anledning att sitta kvar i FCP. Vidare har Resolve 8 fått stöd för XML och kommer fungera väldigt bra enligt uppgift mot FCP vilket gör det ytterligare en anledning att inte byta NLE.
Bara inte FCPX förstör något så..
YouTube - Supermeet Las Vegas Nab 2011 Apple annonce Final cut pro X (part 2)
Kolla på den filmen, där ser man tydligt att FCPX är MER kraftfullt än FCP7 men ändå 100ggr mer lättanvänt, tex kolla vid 8:33 och frammåt: YouTube - Supermeet Las Vegas Nab 2011 Apple annonce Final cut pro X (part 2)
Det där är riktigt bra, och något som är ännu bättre som ibland kunde vara hårslitande i FCP7, kolla här: YouTube - Supermeet Las Vegas Nab 2011 Apple annonce Final cut pro X (part 2)
Edit: en sak till som är smidigt men minst lika kraftfullt: http://www.youtube.com/watch?v=gAXL7L9fToQ&feature=player_detailpage#t=709s
Detdär har alltid varit en frustration för mig, ibland fungerar det inte alls, ibland har jag inte tillåtelse att göra fadein/fadeout, varken video eller ljud, ibland får man cutta/keyframea upp ett klipp för att kunna kasta in fadein/fadeout, nu finns inte dom "reglerna" längre ut nu är det bara att dra i reglagena direkt precis som man vill.
Senare i det klippet visar dom hur enkelt det är att göra ramping också, det känns smidigt.
Så jao, FCPX verkar riktigt lovande för mig iaf, tycker att funktionerna känns ännu mer kraftfulla än FCP7 men ändå så mycket lättare att använda.
Men jao, jag skulle gärna se hur multicam editing (det som var så sjukt bra i nuvarande FCP), hur det fungerar i FCPX.
Eric.dv, ja FCPX har multiskärmsstöd
Var jag ser "filmstripmode" totalt fallera är om man har en större mängd material. Säg att du har 250-300 klipp på totalt 8-9 timmar. Jag förstår inte hur man ska få en överblick av det genom en serie "filmstrips". Det är för mig helt omöjligt. Det ser visuellt snyggt ut på bild men att jobba med det.. Jag kanske har missat något?
Använd vyn som känns lättast då? Går ju använda klippvisaren som listar klipp närapå identiskt med nuvarande FCP, sortera efter datum, längd, titel, metadata osv osv osv i listvy eller mappvy osv.
Det jag minst har förståelse för är din oro för grafikprestandan och den underliggande motorn. Det är ju en av förbättringarna som pushas hårt?
Motion sägs vara "real time motion graphics" och det är i ärlighetens namn skit i verkligheten av min erfarenhet. Du kan inte göra komplexa saker i det programmet, det blir otroligt segt då hela pipelinen ska renderas av GPU:n. I After Effects, Shake eller Nuke kan du bygga nästa hur komplext som helst med vissa reservationer för 32-bit eller 64-bit program-miljön man sitter i. I Motion kan du göra enklare animationer och få en mycket imponerande realtids-preview ofta men renderingar tar sådan sjukt lång tid att lösa för programmet jobbar till 100% på GPU:n. Vidare kan renderingar se knaggliga ut utan att man slår på högre kvalité vilket vidare göra att saker då längre tid att rendera. Sen har inte programmet stöd för någon form av batch-export eller flera compar per projekt vilket är konstigt. Jag förstår tänket att ett motion-projekt ska kunna öppnas i vilken QT-baserad app som helst men jadu.. Nej, det känns som ett märkligt upplägg.
Hur som haver - realtidsprestandan i motion gör mig lite orolig. Från filmerna som finns på nätet VERKAR FCPX har bra stöd för flera timelines osv. Vi får se hur det fungerar att jämföra versioner av klippningar osv i en riktigt post-miljö.
Jo, Motion kan få vilken superdator som helst att däcka :-D. Jag tror dom menar "realtime" i PAL/NTSC-läge och minst fyra klustrade MacPro :-D. That's all.
Synd - ty programmet är fint i övrigt för att göra snygg 2D-grafik. Verkligen. För mig framstår det som lättanvänt i jämförelse med andra...det är dock svårt att jämföra då det inte finns något liknande program vad jag vet (AE, Skae, Nuke etc är ju 3D-trådbyggar-program..typ).
Motion sägs vara "real time motion graphics" och det är i ärlighetens namn skit i verkligheten av min erfarenhet. Du kan inte göra komplexa saker i det programmet, det blir otroligt segt då hela pipelinen ska renderas av GPU:n. I After Effects, Shake eller Nuke kan du bygga nästa hur komplext som helst med vissa reservationer för 32-bit eller 64-bit program-miljön man sitter i. I Motion kan du göra enklare animationer och få en realtids-preview ofta men renderingar tar sådan sjukt lång tid att lösa för programmet jobbar till 100% på GPU:n. Vidare kan renderingar se knaggliga ut utan att man slår på högre kvalité vilket vidare göra att saker så längre tid att rendera.
Här kommer min oro i hur Apple löser saker för FCPX.
Jag tror inte jag kommer att ha några problem att gå över till denna version - om mina kort och pluggar funkar vill säga. Timeline är ju kvar i alla fall :-D. Jag har kastats mellan många program genom åren.
Source monitor får man ju i canvas. MEN...det måste finnas någon lösning att titta på source i en ruta och timeline ("canvas") i en annan - samtidigt. Det är sättet för att snabbt kolla om klipp kommer att funka. Man ska inte behöva "prova" saker - en rutinerad klippare behöver bara se en frame för att veta - han/hon behöver inte slänga ner saker på timeline för att "testa". Sådant gör amatörer.
Ett problem är att du antar FCPX kommer kunna göra allt FCP7 kan göra. En feature bevisar inte detta. Det kanske är så men det vet vi inte (om inte du sitter med i utvecklingsteamet och vet något vi inte vet - men då tror jag inte du har något jobb länge till..). Premier Pro blev ordentligt lamslaget när man skrev om det från grunden av förståeliga skäl. Jag hoppas bara inte FCPX kräver samma tid att komma på fötterna (alla filmer från Supermeet talar helt mot att det skulle vara fallet). Skärmdumparna som flyter runt på nätet har även "VTR" som ett sökkriteria vilket tyder på att man ev. har stöd för VTR.
Vidare är antar program i sviten ett stort frågetecken. För mig spelar de mindre roll. Color bryr jag mig om men det är allt. Andra har helt olika preferenser och kanske är beroende av Motion i deras arbetsflöden.
Grymma filmer, mycket bättre vinkel än de jag hittade tidigare. Det han visar som är "super easy" är dock att han faktiskt påverkar HELA hans tidslinje i det han gör. Det är en nackdel i många sammanhang när man redigerar. Det är bra att ha valet att påverka tidslinjen så men man vill också kunna stänga det. Så frågan där är om man har kvar klassiska verktyg utöver detta nya tänket eller ej. Det verkar också märkligt att man inte få en "2-up" display för att se sin A/B edit när man rollar / trimmar. Man vill gärna se det på sin ref-monitor ex. En source / canvas / play-out montior har sina begränsnignar spontant men kanske att det fungerar - det återstås att ses, men idén om att låsa olika bilder och ljudspår till olika tider i tiden är precis vad jag efterfrågat i flera år. Där blev jag avskriven som "så jobbar man inte i en NLE, du tänker fel!". Apple tänker tydligen som jag då..
Använd vyn som känns lättast då?
Nej, jag vill göra det krångligt för mig själv.. Det är klart man gör det! Men i iMovie kan man inte jobba på ett sådant sätt. Man är tvungen att lära om sig hur man ska jobba. Det är lite det jag är rädd för men i slutändan kanske allting är bättre ändå. Det skulle vara kul att se lite normal in / out, insert och over-write edits i FCPX.
Jag missade nog dit tidgare inlägg så här kommer lite respons:
FCPX har samma funktioner som FCP7, går göra samma grejer, editera på liknande sätt fast enklare
Detta är ett antagande, du vet inte om det kommer vara så.
FCPX kommer absolut inte hindra en Pro användare från att vara kreativ bara för att den bara behöver pilla på 2 reglage istället för 7 idag.
Detta är ett antagande, du vet inte om det kommer vara så. Det kan lika gärna vara totalt omvänt.
…dom nya hårdvaruresurserna som FCPX kan använda och det mer lättjobbade interfacet känns det helt ok att sätta sig och pilla lite på sin bärbara, missförstå mig inte, går som sagt att göra nu med FCP7 men har inte känts som att det är värt det.
Det finns potential här - troligen. Igen vet inget konkret här. "Start editing imidiately" säger ingenting om hur det fungerar i praktiken. h264 kommer alltid förbli en tung codec att jobba med. HDV kommer förbli en tung codec att jobba med. För att Premier Pro ska fungera riktigt bra behöver du en riktigt tjock burk. h264 är segt som sirap på en laptop, du får delays och det går i realiteten inte att klippa något avancerat så även om man säger det går. Vi får väl se hur Apple's arkitektur fungerar och att de håller vad de lovar.
Projekthantering
Här vet vi heller inget om hur Apple gjort med FCPX. Jag hoppas inte man har en tjock databas med projekt, jag vill verkligen INTE att om jag klipper en film för SAAB så poppar det upp massa klipp från VOLVO när jag söker på ett visst typ av skott. Jag behåller gärna projekt-strukturen som nu men man kan givetvis förbättra flera saker gällande hantering av projekt och format.
Här kommer även mediahanteringen in och där är FCP7 inte så bra. FCPX ser ut att ha potential här men vi vet på tok för lite om vad som faktiskt kommer fungera och inte fungera.
Eric.dv, ja FCPX har multiskärmsstöd
Show me! Alla skärmdumpar visar Apple "unified pro GUI" av model Aparture / Logic Pro. Jag hörde man nämnde det i filmen men tom Motion har större problem att vara "customizable" än FCP och det bygger på nyare kod (antar jag). Man har valt att göra en massa fördefinerade saker i vywer vissa människor kanske inte vill nyttja. After Effects lider inte av detta, FCP gör inte det heller, DVDSP gör inte det heller.
Jesus vilket inlägg. Efter att ha sett lite filmer från eventet tror jag FCPX är ett "pro" verktyg och inte ett konsumentprogram med lite extra funktioner men det finns som sagt många frågetecken. Ska bli spännande att läsa mer om det.
Hmmm...kanske skulle jag ta en titt på AE...har det ju på disken. Det är ju ett enormt spritt program - verkligen "stort" och det finns otroliga mängder templates etc till det. Bara det stora globala kollektiva användarnätet är ju en dealbraker när det gäller denna typ av program. Kanske nya Motion är ett lyft :-). Då stannar jag med Motion.
Motion har en del intressanta idéer med att man försöker komma bort från keyframes, man försöker uppnå realtid och så vidare. Men av allt jag testat det då jag jobbat med AE sedan mitten av 90-talet så fungerar det inte i slutändan speciellt bra av min erfarenhet.
Du har helt rätt Andree i "tänket" bakom programmet och att iMovie och FCP delvis bygger på en liknande metafor. Vi vet lite för lite om FCP för att verkligen kunna säga det (tidlinjen i FCP känns som en klassisk tidslinje "on steroids").
Men jag tror det finns betydligt fler i kategorin "MBP och snabb turnaround" än "fet workstation, sitta och redigera i sin studio". Apple har alltid gått efter den mest lönsamma marknaden. De tjänar mycket mer på att sälja FCP X till 1000 bloggare än till 12 hardcore proffs.
Det tror jag också. Jag tror också detta är en anledning man har satt prislappen på 299 dollar för FCP för många fler kommer köpa det kontra ett paket för 995 dollar. Jag hoppas bara inte man glömmer bort "the cream of the crop". Men på Supermeet tog man upp långfilm, kortfilm, dokumentärer och "cooroparate bullshit" filmer så de har nog ett gott hum om vad folk gör med deras verktyg.
Men jag tror nog att vi alla i den här tråden, oavsett våra workflows, kommer hitta en massa bra i FCP X. Och det är kanske det som är styrkan?
Hoppas hoppas!
Har tittat lite mera på en av filmerna nu. Ljuddelen har verkligen fått ett lyft :-). Mycket intressant hur man kan fejda och bearbeta delar av ljudklipp. T.ex. Ser fantastiskt ut. Välkommet.
I övrigt får man känslan av att mycket är gjort "enklare" för dom som inte planerar eller kan "se" saker i förväg - utan kastar ner allt på en timeline och sedan städar :-D. Inget ont i det - bara det inte försämrat arbetsflödet för oss som har saker i huvudet redan i förväg - som själv även filmar vad som ska klippas.
FCP är ju idag kanske världens mest spridda proffsprogram för film/video-redigering. Hollywood rullar ju i princip på FCP och TV-husen köper ju licenser i en rasande takt. Så - jag tror att nya FCP kommer att ha inställningar så att man känner igen sig - t.ex. ett source-fönster om man vill. Dom törs nog inte göra vad som helst. Jag gissar att det finns presets som påminner mera om tidigare FCP. Dessa grejer ser man ju givetvis inte på demos nu - nu visar dom det som är annorlunda och endast det. Så klart.
För mig framstår det som om det fortfarande är ett traditionellt timeline-program - och det finns nog inget annat sätt att jobba rationellt med video/film - eller musik för den delen. Vi människor funkar så: timeline. Vi har det i oss...och om vi inte har det i oss så får vi det genom vår kultur (kolla hur vi skriver och editerar text t.ex.).
Att rakblad etc försvunnit är okej, men det skulle inte förvåna mig om man kan få fram dom också via User Preferences :-D.
Oj jag måste erkänna att Color Match funktionen kommer att bli väldigt användbar när man inte behöver vara superpetig och ska göra små filmer under en kort tid till kund.
Priset på cirka 1800 kr är en piss i nilen och för det priset jämfört med en Media Composer så måste nog Avid tänka om lite med tanke på vad man får, eller så vill Avid behålla någon sorts status. Men det är också en smakfråga.
Att de har tagit bort Log & Capture för tape (Rätta mig om jag har fel) är lite jobbigt, men man kan förhoppningsvis ha en kopia av Final Cut 7 för att ta in HDCAM band för att sen klippa i X varianten.
Tycker att Final Cut X låter som en förbättring. Det kommer nog att snabba upp hela klipp-processen. Sen är det ju alltid kul med nya programvaror.
Pro delen från Apple blir mer och mer tillgänglig för pöbeln men att kalla saker Pro tycker jag börjar bli lite uttjatat. Men "Pro" marknaden kommer alltid att bestå av svindyra Aja, Blackmagic, Avid DS Nitris, Smoke och all hårdvara som används vid redigering och postproduktion.
Sett HD-filmerna nu.
Oj, vad jag har längtat efter det här programmet. Bra gjort Apple!
Ni som inte kan få det att passa in på er arbetsplats har mina varmaste sympatier.
Ansiktsigenkänning kan tyckas vara "lamt" fast jobbar du med en dokumentär är det guld värt om funktionen fungerar tillfredsställande. Allt styrs ju av metadata och som jag förstår det sparas all metadata i klippet och inte i projektet så ett system som Final Cut Pro Server kommer lagra all den metadatan också. Tänk dig en nyhetskanal där. Massvis av gratis information.
Det skulle inte förvåna mig om allt vi har idag går sönder i och med FCSX förutom att vi lär kunna importera befintliga klippningar. Jag antar man fortsätter med "PlugFX" som plug-lösning fast antaganen är farliga. Troligen måste dessa ändå skrivas om för 64-bit / Cocoa osv.
Troligen kör jag in det ganska bums också men det låter stabilare att satsa på två boot-volymer om man jobbar professionellt.
Övriga program är fortfarande oklara vad som händer med dem. I want information, now!
För mig är Boris ointressant (thousands of tacky text ), men jag vill t.ex. se att Red Giant sätter fart utav h-e.
För mig är Boris ointressant (thousands of tacky text ), men jag vill t.ex. se att Red Giant sätter fart utav h-e.
Ja. Looks och Colorista II hade inte varit helt fel.
Men de är garanterat redan i full gång!
Det är väl inte omöjligt att Apple kommer hinna lägga till mer funktioner innan juni? Kanske därför som Apple inte lagt upp infon på sin FCS-sida.
Dessutom så är det väl mer eller mindre klart att Final Cut Pro inte ätit upp de andra programmen, bara lånat saker.
Det är väl inte omöjligt att Apple kommer hinna lägga till mer funktioner innan juni?
I en intervju efter presentationen så var det någon som frågade just detta till snubben som höll i presentationen, svaret var att den builden av programmet som visades igår är samma build som visades för några väl utvalda i februari och att den senaste builden har kommit en bra bit sedan denna builden som visades, så verkar lovande.
I en intervju efter presentationen så var det någon som frågade just detta till snubben som höll i presentationen, svaret var att den builden av programmet som visades igår är samma build som visades för några väl utvalda i februari och att den senaste builden har kommit en bra bit sedan denna builden som visades, så verkar lovande.
Hmm, det var väl så att det kommit nya saker i builden som visades i nu och den som visades i februari?
Hmm, det var väl så att det kommit nya saker i builden som visades i nu och den som visades i februari?
Jag läste det jag antar att JesperA också läst, och har samma intryck som honom.
Det var samma build i februari som nu, medan deras senaste interna har kommit längre.
Det låter också rimligt att om de körde en sluten demo i februari, och den fungerade bra, så ändrar man inte så mycket till ett event som NAB. Risken är ju att något kajkar ur som tidigare fungerade.
...även om Randy tydligen lagt till och förfinat vissa moment i sitt arbetsdemo.
Har kollat filmerna nu. Jag tror att Apple gjort det igen. Konkurenterna - som givetvis satt i publiken - har nog redan i lätt panik sprungit hem till sina lab och piskat liv i sina utvecklare :-D.
Key-framing-eländet är nu en saga blott. Bara detta är värt ett par tusen spänn. Ljuddelen är fenomenalt intutiv. Compound clip är utmärkt vid större projekt. Färgkorrektionen mellan klipp är en dröm om man behöver sådant. Magneten är fin :-).
Det där med autoanalys och korrektion av material redan vid import är nog bara för nyhetsredigerare som inte har en susning om vad dom tar in och det ska vara färdigklippt om en timme :-D. Jag kan aldrig ha sådant påslaget - ingen som sysslar med fiction/artyfarty har användning för sådant. Och ansiktsigenkänning är ju löjligt. DET är iMovie (även om det inte finns i iMovie :-). Men - det är en OPTION.
Jag tycker nya FCP ser fantastiskt ut. Det göttaste är givetvis det som inte syns - det under huven som gör att hårdvaran verkligen används till 100. En del frågor har man ju... Kan man bestämma var man vill ha filerna för varje projekt? OM dagens pluggar funkar - kan man då köra FCPX i 32-bitarsläge för att dom ska rulla?
Jag köper den bums och utgår från att man kan ha 7;an rullande parallellt i samma burk. Man får väl börja leka med FCPX den första tiden tills pluggarna har uppdaterats så att dom funkar och tills drivisar till videokortet har kommit. Jag tror det tar ett år innan man kan slänga 7;an.
Spännande tider.
Och ansiktsigenkänning är ju löjligt. DET är iMovie (även om det inte finns i iMovie :-). Men - det är en OPTION.
Jag uppfattade det som om FCPX inte känner igen ansikten utan hur många personer som är i bild. Kan ha fel så klart.
Må/T
Ser helt klart trevligt ut, sett 70% av videona nu. För de andra programmen i suiten hoppas jag att motion blir något som imovie kommer få inbakat på nån vänster och det nya komp programmet i den "nya" suiten kommer bli "Shake 2011"...nytt shake, det vore fan läckert...
Om Apple gjort jobbet rätt finns inget behov av Colorista II. Det är ruskigt dåligt jämför ex. Color. På tal om det hoppas jag FCPX har fått en total over-haul vad gäller hantering av filter och vad de kan göra, hur deras parametrar osv fungerar. Bl.a. mer avancerade pluggar som Colorista är inte så roliga att jobba med, filter som har någon form av "HUD" buggar väldigt ofta.
Boris använder inte jag heller med det visar att plug-in tillverkarna är på gång. En Blackmagic representant sa även att han inte kunde säga något men att Blackmagic sitter på utvecklingsversioner av FCPX. Det bordar gott för video-kortstöd och även stöd för externa system som Resolve.
Jag var i en lång tråd igår som var lite oroliga över om man helt skippat "gamla" metoder. Jag antar man kommer kunna jobba precis som förr, men insert / overwrite edits. När man klipper en 30s spot vore det hemskt om hela tidslinjen alltid är magnetisk. Det har sina fördelar och nackdelar, därför borde den ha en toggle av något slag.
Om Apple gjort jobbet rätt finns inget behov av Colorista II. Det är ruskigt dåligt jämför ex. Color.
Tycker det är lite orättvist att jämföra en plugin som Colorista II med ett dedicerat graderingsprogram som Color. Jag tror inte Red Giant hade som mål att slå Color på fingrarna...
Red Giant har löst många problem för många användare när deras plugins bjöd på funktionalitet som saknades eller var halvdant implementerad.
Du har rätt i att Apple gärna hade fått integrera funktionaliteten dock, och det är inte omöjligt att det som bjuds i FCP X är tillräckligt. Sen tar jag nog ändå Looks som en preset plugin, plus att det är ganska roligt att leka där.
Deras färgmatchning tyckte jag var grym, den kommer säkert till pass.
Har man något kortare ledtider vad gäller färdig produkt till leverans via AppStore? Jag vet själv att repro av DVD:er kräver ett par veckor generellt från färdig produkt till färdig reproducerad produkt. Hur länge måste man vänta på en uppdaterad Apple.com?
Jag läste också det att FCPX som visats publikt har ett par månader på nacken. Man har även understrukit detta är en SNEAK PREVIEW och att det finns mycket mer att berätta om övriga ProApps.
Den som lever får se!