Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp Final Cut Pro X

Tråden skapades och har fått 671 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Få proffs - som jobbar med HD-SDI - kan använda FCPX. Innan videokort supportas så är detta en "leksak".

http://www.aja.com/pdf/FCP_X_and_AJA.pdf

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 22:57

Jag undrade tidigare i kväll om systemkraven för FCP X. Fick inga konkreta svar direkt men efter att ha kopplat in en nyare mac med nyare os så kom jag in i app store, och det är där man köper, så kan jag nu svara mig själv och andra som undrar:

Final Cut Pro X kräver: Mac OS 10.6.7 och 64 bit processor.

Eller mer exakt:

Mac computer with an Intel Core 2 Duo processor or better
2GB of RAM (4GB of RAM recommended)
OpenCL-capable graphics card or
Intel HD Graphics 3000 or later
256MB of VRAM
Display with 1280-by-768 resolution or higher
Mac OS X v10.6.7 or later
2.4GB of disk space

Jag kommer filma från 1 eller 2 Canon 60D och 3-5st GoPro kameror.
Kommer investera i FCP X

Men vad skulle man rek för dator för vill helst inte koda om något som jag får göra idag pga min Macbook Pro 13.3" 2.4Ghz Core 2 Duo.

Skulle en Macbook Pro 15" fullsmetad räcka eller ska man gå på Imac 27" med I7?

Jo, "tyvärr" verkar trenden tydlig att Apple vill åt konsument segmentet, där flertalet och pengarna finns helt enkelt.
Det var nästan samma visa med Logic när de vråldumpade priset och tog bort kopieringsskyddet för att kidsen skulle köpa Apple hårdvara och bli Apple addicted for life.
Jag ser hellre att proffsprogrammen håller en anständig men hög prisbild och då "garantera" utveckling och fortlöpande uppdateringar.

Men i detta fall Med final Cut X så träffar Apple rätt på mig i alla fall som bara är en intresserad hobby redigerare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 18:38
Ursprungligen av Firechild:

J
Jag ser hellre att proffsprogrammen håller en anständig men hög prisbild och då "garantera" utveckling och fortlöpande uppdateringar.

Trots de brister som Final Cut Pro X har tycker jag inte att man ska klassa FCPX som ett konsumentprogram. Att bygga om ett program från grunden och göra det 64-bit, använda OpenCL, Background processing, GCD mm.
Som sagt, ge det en uppdatering eller två, 1.1, och 1.5 så ska du se att det flesta funktioner som saknas idag är tillbaka. Undertiden så använder proffsen FCP7.

Och förresten, en fråga utan illegal baktanke.
Verkar det gå att installera på flera datorer utifrån ett appstore köp ?

• Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-21 18:27
Ursprungligen av Firechild:

Och förresten, en fråga utan illegal baktanke.
Verkar det gå att installera på flera datorer utifrån ett appstore köp ?

Ja, alla program i app store följer samma regler.

Under huven så är ju FCPX extremt "proffsigt". När det supportar alla pluggar och hårdvara som FCP7 supportar så är det pro. Det annorlunda interfacet är nytänk och det enda jag inte fattar är hur dom generellt tagit bort view (preview till vänster om Canvas alltså)). Det kommer nog en option att lägga till den i update 1 eller 2 - för många proffs använder den på ett sätt som inget annat kan ersätta.
Det blir nog som vanligt; om ett par år så ser Avid och Premiere ut ungefär som FCPX :-D. Förresten - egentligen - om man lägger till viewern så har ju ingenting grundläggande hänt med GUI :-). NLE's kan inte se ut på så många sätt - liksom ordbehandlare inte heller kan se ut hur som helt. Det har däremot tillkommit många nya fantastiska verktyg och dom kommer också att kopieras av konkurenterna (magnetic timeline t.ex.).
Om 1-2 år är nog FCPX ett proffsprogram och jag kan börja prodda på det. Just nu har dom släppt skelettet - tänk första iPhone eller iOS i början (inget MMS!!! etc etc) eller MobileMe (inga delade kalendrar!!!). FCPX är en teaser och en demo som amatörer kan börja köra på bums och proffsen leka med för att vänja sig vid greppen och vara redo när det blir fullvuxet. Så ser jag det. Jag tycker det är kul. Är man nörd så är man och häckar man framför ett program (t.ex. FCP som jag) flera tusen timmar per år så säger man inte nej till nya vindar i grådasket :-).

Senast redigerat 2011-06-22 23:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 18:47

Som det verkar så är Final Cut Pro Server, DVD Studio Pro, Color och Soundtrack Pro är nedlagt. Frågan är hur mycket av Color och Soundtrack Pro som finns inbakat i FCPX.

Final Cut Server har jag just tänkt kicka igång (börjar ha enorma mängder råmaterial och stock) på en MiniServer och ett 8TB RAID5. Att det läggs ner kanske inte är någon tragedi då det egentligen är ett litet databasprogram som har vad det har och kanske inte behöver "utvecklas" så mycket. Eller borde man titta efter ett annat videoserverprogram av meta/databastyp?

Ursprungligen av acke:

Som det verkar så är Final Cut Pro Server, DVD Studio Pro, Color och Soundtrack Pro är nedlagt. Frågan är hur mycket av Color och Soundtrack Pro som finns inbakat i FCPX.

Tycker det påminner en hel del om hur det var när Apple släppte iMovie 7.0. Det blev ganska dissat och Apple lät användare av iLife '08 ladda ner gamla iMovie 6 gratis. Idag är det väl ingen som vill gå tillbaka till den gamla versionen. Alltså ser jag på samma sätt med denna release - utan att för den skull kunna något om videoredigering alls.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 19:28

Roligt att nya FCP äntligen kommit. Jag undrar (utan att läsa hela tråden får jag erkänna): Är det någon som vet de tekniska systemkraven? Går det att använda/redigera film i FCP X med en MacBook Pro 13" med Snow Leopard?

Tillägg: Processorn är Intel Core 2 duo glömde jag ange. Duger det?

Anders

Om jag skulle gissa vad som kommer att hända så är det att Final Cut Pro kommer att hållas vid liv med små patchar men inga egentliga nya features så länge som det behövs för att Final Cut Pro X ska mogna och sedan satsar man på att migrera över användarna för att slutligen pensionera gamla pro. Det låga priset är till för att få befintliga proffs att börja leka med programmet och hålla konkurrenterna stången.

Inget fel på den strategin, den har funkat många gånger förut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 19:47

Jag har en Core2Duo 2.2GHz. Den är inte supersnabb i gränssnittet.

En länk med nya funktioner: What other New Features does Final Cut Pro X have? | The present and future of post production business and technology

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-21 20:03

Vad jag kan se har FCP X inte dykt upp än på svenska AppleStore. Finns väl där i morgon, antar jag, och då kan jag väl se systemkrav/de tekniska krav för att köra programmet. Om någon redan luskat ut detta så berätta gärna.

Anders

Ursprungligen av B-A:

Vad jag kan se har FCP X inte dykt upp än på svenska AppleStore. Finns väl där i morgon, antar jag, och då kan jag väl se systemkrav/de tekniska krav för att köra programmet. Om någon redan luskat ut detta så berätta gärna.

Anders

Det räcker att läsa någon sida bakåt för att se systemkraven. Tråden är ju bara tre sidor, nog orkar du läsa det? Och i Apple Store kommer du aldrig att hitta det.

• Medlem
  • Tranemo
  • 2011-06-21 20:26
Ursprungligen av Capeman:

Tråden är ju bara tre sidor, nog orkar du läsa det?

Tråden är faktiskt 6 sidor om man använder standardinställningarna Men ja, det borde han ändå orka. Eller gå till Apples hemsida och kolla.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2011-06-21 20:31

Den finns på App Store så starta den i din dator om du kör OS X 10.6 så ligger den på första sidan.
mer info här:
Apple - Final Cut Pro X - A revolution in creative editing.

Hittar den också på första sidan i Mac app store.

Bara ny dator som fattas hehe

Ja, i App Store finns den, men inte i Apple Store, som frågan gällde.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 21:09

Prova lite nu, j-kl- vad mycket snabbare det är.

• Medlem
  • International user
  • 2011-06-21 21:32

Köpte alla program tidigare under dagen. Bara hunnit leka under renderingar med "riktiga" final cut... Det kommer ta låååååååååååååååååång tid att komma in i det...

Blev dock grymt jävla lyckling när jag när jag upptäckte cmd+b (i timelinen) kommer äntligen kunna göra . (punkt) till cut! En riktig cut!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 22:13

Första kraschen FCP X.
Körde, Motion och Compressor samtidigt, avbröt Compressor och hoppade mellan programmen (tror att det var så jag gjorde), då kraschade FCP X

Hmm, har en Mac Pro 2008 med stock video kort - App Store säger att mitt video kort inte duger - vad är bästa och billigaste lösningen här??

Ursprungligen av jonte0:

Hmm, har en Mac Pro 2008 med stock video kort - App Store säger att mitt video kort inte duger - vad är bästa och billigaste lösningen här??

Du har alltså ett ATI Radeon HD 2600 XT? Den här verkar fungera i en Early 2008, trots att det inte står så:

NVIDIA GeForce GT 120 Graphics Upgrade Kit for Mac Pro (early 2009) - Apple Store (U.S.)

Ursprungligen av Capeman:

Du har alltså ett ATI Radeon HD 2600 XT? Den här verkar fungera i en Early 2008, trots att det inte står så:

NVIDIA GeForce GT 120 Graphics Upgrade Kit for Mac Pro (early 2009) - Apple Store (U.S.)

Det där kortet får inga hurrarop verkar det som. Nu tittar jag på detta svar via ett Sapphire Readon HD 6870. Sitter i plats 1 och efter ha klurat duktigt på hur man strömförsörjer det så var alla turer till Kjelle onödiga. De 2 kablar som kom med gick att använda om man kopplade ur CD driven och kopplade både kraft ingångarna på video kortet. Funkar bra - ingen grå splash screen - direkt till inloggnigen. Köpte kortet på webhallen - 1700 pix. Har beställt molex kontakter på elfa för att kunna använda de två kontakter som sitter uppe till vänster på moderkortet:

18 st 44-024-77
2 st 44-023-00

De kommar att hamna på de sladdar som följde med istället. Blir till att köra med öppen lucka på MacPro 3.1 early -08 tills de grejerna kommer på posten.

Och nu klagar inte App Store längre.

Allt väl!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 23:04

Provat Motion och filtret Keyer (grönskärm) funkar himla bra, saknar inte alls Shake.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-21 23:06

Läser runt lite snabbt och tycker att det är mest negativa reaktioner på detta släpp. Fantastisk grund men programmet saknar för många grundläggande funktioner.

Om renderingar kan fördelas på 8 eller fler kärnor är jag nöjd trots att man tappar lite proffs funktioner som motprestation...
Hur verkar Motion 5 jobba, är det bara hur mycket grafikkortet orkar köra eller tar den kraft från CPU´s också vid realtids uppspelning ?

Jag verkar ha lite flyt för en gångs skull då jag har 8800 GT i min äldre burk och 285GTX i den nyare så då skall det lira bra på dessa kort.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 00:00

Jag är såld.
Sen att drivrutiner till alla kort AJA, Blackmagic kort etc. inte finns eller funkar ännu,
Har hålt på en stund till med Keyer i Motion och det är väldigt lätt att få till något som ser helt ok ut.
Alla funktioner som fanns förut finns verkar finnas. Bara Magnetiska linan verkar värd alla pengar.
Ska bli spännande att testa på stora burken i morgon med mång RAM minnen, sitter för närvarande med en MBP 4 GB RAM.

Bevaka tråden