Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reza666:

@Adc:
Köpte SGII mest för jag var nyfiken men efter ca 1 vecka gav jag upp, finns sååååå mycket som fungerar så där så jag gick tillbaks till min iphone. De kronorna man sparar på Android lurar spenderar man på huvudvärkstablett

Enda jag är besviken på är att de kunde gjort skärmen lite större annars är det grymt. Och iOS behöver inte 1Gig minne för iOS är långt mer optimerad än Android som käkar upp3-400Meg bara för o starta upp.

Jag ser lite fram emot Prime dock och undrar om Google har lärt sig något när de uppdaterar till Ice creame sandwich men jag vågar säga nej.

Kanske inte behöver 1gig, men det skulle må bra av det. Min iPad 2 klagar ibland på att minnet inte räcker åt till vissa appar. Kanske det har mer med apparna att göra, oftast appen Bookman, men mer minne är aldrig något dåligt. Och det kan knappast göra någon större skillnad i tillverkningskostnaden?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kanske inte behöver 1gig, men det skulle må bra av det. Min iPad 2 klagar ibland på att minnet inte räcker åt till vissa appar. Kanske det har mer med apparna att göra, oftast appen Bookman, men mer minne är aldrig något dåligt. Och det kan knappast göra någon större skillnad i tillverkningskostnaden?

Kanske, samtidigt så har en av Microsofts utvecklare sagt att storleken på RAM påverkar också standbytiderna. Du får sämre standbytid med mer RAM. Så det är väl troligen någon form av trade-off

Ursprungligen av BlackSmp:

Kanske, samtidigt så har en av Microsofts utvecklare sagt att storleken på RAM påverkar också standbytiderna. Du får sämre standbytid med mer RAM. Så det är väl troligen någon form av trade-off

Det var helt nytt för mig. Så om jag installerar mer minne i min MacBook så skulle det i teorin korta ner batteritiden?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-14 09:42
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det var helt nytt för mig. Så om jag installerar mer minne i min MacBook så skulle det i teorin korta ner batteritiden?

Inte bara i teorin utan även i praktiken.

Vissa minnesmoduler drar så mycket ström att dom behöver extra kylflänsar. (inte till MacBook då förstås)

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Det var helt nytt för mig. Så om jag installerar mer minne i min MacBook så skulle det i teorin korta ner batteritiden?

Nja, han skrev om tablets och telefoner där man slåss om att få ner strömförbrukningen och där RAM skulle kunna göra en märkbar skillnad.

I en laptop så lär vi ha andra strömtjuvar som är viktigare och som gör att denna aspekt inte är något att bekrymra sig om

Men jag hittade länken:)

Reducing runtime memory in Windows 8 - Building Windows 8 - Site Home - MSDN Blogs

Citat:

Something that might not be obvious is that minimizing memory usage on low-power platforms can prolong battery life. Huh? In any PC, RAM is constantly consuming power. If an OS uses a lot of memory, it can force device manufacturers to include more physical RAM. The more RAM you have on board, the more power it uses, the less battery life you get. Having additional RAM on a tablet device can, in some instances, shave days off the amount of time the tablet can sit on your coffee table looking off but staying fresh and up to date.

Senast redigerat 2011-10-14 09:59
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 08:08
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kanske inte behöver 1gig, men det skulle må bra av det. Min iPad 2 klagar ibland på att minnet inte räcker åt till vissa appar. Kanske det har mer med apparna att göra, oftast appen Bookman, men mer minne är aldrig något dåligt. Och det kan knappast göra någon större skillnad i tillverkningskostnaden?

Handlar om batteritid.

Ursprungligen av Adc:

Jag tror de flesta förstod 3g -> 3gs, 3g.n var faktiskt rätt slö (ägde och äger fortfarande en) och dessutom var iPhone nästan utan konkurrens förutom htc desire som kom. Men nu finns det ju så otroligt mycket mer vettiga alternativ att välja på, hur vågar Apple spela så "safe?"

Den här modellen är till för oss med 3G eller 3GS med abonnemang som gått ut nu efter 2-3 år. Det blir ett jättelyft för oss där allt i telefonen är 3-4 ggr större och snabbare. Samtidigt känner sig iPhone 4-ägare inte förbikörda och kan invänta sitt "hopp" till 5an nästa år någon gång.

Ungefär så tror jag de resonerat. Att de skulle kunna göra en ny iPhone som får alla att kasta det de har på skroten och ställa sig i kö är väl inte särskilt realistiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-05 04:14
Citat:

Eftersom siri inte förstår svenska är alltså nyheterna med iPhone 4s: Snabbare och bättre kamera.

Påståendet att det enda nya är kameran rimmar illa med en extra core och sju gånger snabbare grafikmotor. Rätt ska vara rätt.

Sen skulle jag vilja se fler samples från nya kameran. Min gissning är att det är en lite, lite bättre kamera, men att man kommer bra mycket längre med en sjysst kompaktkamera i LX5/S100-klassen. Fler megapixel känns egentligen helt ointressant (fast dito postare visar ju varför de ibland tvingas jaga "nummerspecar") men nyare optik med f/2.2 låter riktigt bra.

Siri blir spännande, tycker jag, den gamla appen är en supersjysst demo, och funkar faktiskt fortfarande för mig på iPhone 4 (trots att nån skrev på en annan sajt att den var deaktiverad). På engelska, här i USA. Ni därhemma i Svearnas och Götarnas land lär få vänta på det nya...

Citat:

Jag tycker om min iPhone 4 men... iPhone 4s konkurrerar ju just nu (när den släpps) med nyare android telefoner som Samsung Galaxy II som är långt mycket snabbare än iPhone 4 men klenare än 4s och dessutom har en 8mpix kamera. Varför det är synd är för att det inom 4 månader är dags för de flesta toppmodellerna i androidsegmentet att uppdateras, och inte om 12 eller 16 månader som för Apple.

(...)

Är grymt besviken på Apple som man tidigare sett som ett företag som leder vägen (vilket de iofs gjorde i början).

Men du, om du hade hängt med sen början så hade du vetat att Apple ALDRIG har lett vägen vad gäller specarna. (Möjligen med undantag för när Retina Display lanserades i 4an).
De har haft mindre minne, svagare processor, sämre mobilteknik (GSM och sen 3G), färre mjukvarufunktioner (Copy&Paste? WiFi Tether? Forward SMS?) - men den funktionalitet som funnits har alltid hängt ihop och ofta slagit konkurrenterna i upplevelse. Minns hur ont mobil surf gjorde innan iPhone kom?

Det har också alltid funnits lurar som slagit iPhone (2G/3G/3GS/4) med god marginal på benchmarks. Nu kanske 4S leder nån månad, att döma av Anandtechs benchmark, sen kommer säkert en ny androidkung. För mig är det inte så viktigt hur många tusen trianglar min grafikmotor kan måla på en millisekund, eller hur snabbt javascriptmotorn kan studsa bollar, jag har ett litet annat användningsmönster.

Men, jag sitter egentligen mest här och är "grymt besviken" på att jag matar trollen... God natt!

Grymt imponerad av vad Apple lyckats stoppa in i telefonen, den är grym.

Nu är ju frågan bara om man ska beställa en från UK på fredag eller orka vänta 3 veckor till sverige-släppet.
Känns som det blir från UK..

@Adc, Nej, Samsung och alla andra konkurrerar med varandra (Android), endast Apple har iOS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-10-04 22:44

Till motsats mot alla surpuppor är jag jättenöjd. Sitter med en 3 år och 2 månader gammal 3G. Har varit jättesugen på en iPhone 4 p.g.a. den skitsnygga designen men inväntat den nya. Kanonbra! Jag får den snygga 4:an men med betydligt bättre innehåll!!!! Jippi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-04 23:03

Måste spontant säga att jag ändå blev ganska imponerad av 'uppdateringen' ikväll (med tanke på att det 'bara' blev en 4S...)!
Fullt av massa godis och spännande saker; klar prestandaförbättring och genomtänkta lösningar!

Vad kan vi då inte förvänta oss när det verkligen blir dags för iPhone 5 ?!

(I ärlighetens namn är jag på samma gång lite besviken på marknadens reaktion samt i viss medier; de har hängt upp sig på namnet
och en ev. ny design... Denna uppgradering vi ändå fick; hade den varit förpackad i ny design och med nytt namn (iPhone 5) så
hade plötsligt alla varit odelat positiva och ropat i kör: Hype!Hype!Hype! Visst vill man ändå tro att i långa loppet är det insidan som räknas.)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-10-04 23:13

Det är ju egentligen bra om Apple får sig en känga nu, så de aldrig gör samma misstag igen Jag är osäker men är inte apple det _enda_ "mobilföretaget" som någonsin sen smartphone infördes använt samma design på en uppdaterad lur? Kanske där i svaret ligger att vi konsumenter är besvikna, och de har gjort den en gång tidigare också dessutom

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-04 23:24
Ursprungligen av Adc:

Det är ju egentligen bra om Apple får sig en känga nu, så de aldrig gör samma misstag igen Jag är osäker men är inte apple det _enda_ "mobilföretaget" som någonsin sen smartphone infördes använt samma design på en uppdaterad lur? Kanske där i svaret ligger att vi konsumenter är besvikna, och de har gjort den en gång tidigare också dessutom

Varför ska de omdesigna bara för sakens skull?
Det är sånt HTC/Samsung håller på med.

Apple levererar mobiler som folk köper i alla fall.

Jag tror nog du ska vänta med "vi konsumenter" en liten stund.

Ursprungligen av Adc:

Det är ju egentligen bra om Apple får sig en känga nu, så de aldrig gör samma misstag igen Jag är osäker men är inte apple det _enda_ "mobilföretaget" som någonsin sen smartphone infördes använt samma design på en uppdaterad lur? Kanske där i svaret ligger att vi konsumenter är besvikna, och de har gjort den en gång tidigare också dessutom

Det var väl samma sak med lanseringen av 3GS?
Och det gick väl rätt bra att sälja den har jag för mig...

Att folk är så himla besvikna beror mest på alla rykten som byggs upp. Apple har inte sagt ett ord om vilken modell som ska släppas.

Det är en betydande uppdatering av 4an som sålt otroligt bra. Den är dubbelt så snabb som 4an men ska nu bedömas som kass för den heter inte 5. Är det så vi ska se på det?

Det jag menar är att visst kan man vara besviken på att det inte kom en ny modell, men som en 4,5-modell är det här inte direkt dåligt. Jag har en 3GS och det blir som natt å dag att byta. Kommer att älska HD-filmning med skakborttagning t ex.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-04 23:39
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det var väl samma sak med lanseringen av 3GS?
Och det gick väl rätt bra att sälja den har jag för mig...

Att folk är så himla besvikna beror mest på alla rykten som byggs upp. Apple har inte sagt ett ord om vilken modell som ska släppas.

Det är en betydande uppdatering av 4an som sålt otroligt bra. Den är dubbelt så snabb som 4an men ska nu bedömas som kass för den heter inte 5. Är det så vi ska se på det?

Det jag menar är att visst kan man vara besviken på att det inte kom en ny modell, men som en 4,5-modell är det här inte direkt dåligt. Jag har en 3GS och det blir som natt å dag att byta. Kommer att älska HD-filmning med skakborttagning t ex.

Den stora skillnaden NU jämfört med för två år sedan då 3Gs kom var att då hade iPhone ingen konkurrens att tala om. Situationen är helt annan nu. Folk hade gärna sett något som krossat all konkurrens.

Ursprungligen av planB:

Den stora skillnaden NU jämfört med för två år sedan då 3Gs kom var att då hade iPhone ingen konkurrens att tala om. Situationen är helt annan nu. Folk hade gärna sett något som krossat all konkurrens.

Det stämmer att marknaden mognar men Apples momentum gör att det är konkurrenterna som behöver komma med något sjukt nytt som får vinden att vända. Den pressen har knappast Apple på sig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-04 23:50
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det stämmer att marknaden mognar men Apples momentum gör att det är konkurrenterna som behöver komma med något sjukt nytt som får vinden att vända. Den pressen har knappast Apple på sig.

Jag ville fr.a. försöka förklara folks missnöje och besvikelse. För ett par veckor sedan tydde ALLT på att det skulle komma en redesignad 5:a, kanske i sällskap med en uppdaterad 4:a, men att det var något nytt var nästan "säkert".

Ursprungligen av planB:

Jag ville fr.a. försöka förklara folks missnöje och besvikelse. För ett par veckor sedan tydde ALLT på att det skulle komma en redesignad 5:a, kanske i sällskap med en uppdaterad 4:a, men att det var något nytt var nästan "säkert".

Hur kan internetrykten tyda på något överhuvudtaget? Det är bara rykten. Och hur kan de sättas tillsammans med ordet "säkert"?

Jag läste en analytiker från Wall Street för några veckor sedan som sa att det blir en iPhone 4S som lanseras. Sen räknade han upp ungefär samma siffror som jag hänvisade till nyss i filmen. De säljer galet mycket iPhone 4 och att bumpa upp den håller denna försäljning igång. Varför är det inte den synvinkeln som sprids för vinden? För det är roligare att bre på ryktet. Det är precis samma princip som med gamla tiders skvallerkäringar. Man får mer gehör av omvärlden om man kryddat på storyn lite. Och vi som lyssnar säger "ooh... aha... oj oj oj ... det måste jag berätta vidare".

Ni vet väl förresten att iPhone 5 kommer med inbyggt lasersvärd?
iPhone 5′s New Lightsaber And Boomerang Features Caught On Video [Humor] | Cult of Mac

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-05 00:12
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hur kan internetrykten tyda på något överhuvudtaget? Det är bara rykten. Och hur kan de sättas tillsammans med ordet "säkert"?

Nja, det fanns ju en massa fodral med den nya profilen, nya storleken. Lite mer än bara rykten i form av ord var det.

Ursprungligen av planB:

Nja, det fanns ju en massa fodral med den nya profilen, nya storleken. Lite mer än bara rykten i form av ord var det.

Men vad vet vi om dessa bilder egentligen? Det vi vet är att den som har dom på sin blogg får en miljaaard hits och kanske tjänar pengar på annonsklicken. Jag kan göra några "iPhone 5 cases!" i Photoshop imorgon men nu börjar klockan bli läggdags.

Kolla på "Tim-noten" 15 min in där han visar siffrorna för iPhone 4 så får ni en bild av det momentum Apple har. Där är anledningen till att Apple törs spela "safe" som någon sa tidigare.

Apple - Apple Events - Apple Special Event October 2011

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-05 00:16
Ursprungligen av planB:

Den stora skillnaden NU jämfört med för två år sedan då 3Gs kom var att då hade iPhone ingen konkurrens att tala om. Situationen är helt annan nu. Folk hade gärna sett något som krossat all konkurrens.

Instämmer jag har ett stort mac hjärta efter över 20 års användande av Apple produkter, men verkligheten (konkurrens situationen) ser annorlunda ut idag än när gamla iPhone 3G övergick i 3GS. Då var Apple nästan ensamma på smarthphone sidan.

Men man får helt klart en massa örongodis i och med nya 4S, men nya marknads andelar tror jag inte på om det nu är meningen med hela iden att sälja mobiler.

Apple har dock fantastiska marginaler på sina produkter och tjänar pengar.

Starkt varumärke och operativsystem, hela mjukvaru uppbyggnaden är stark, men andriod sidan lär ju inte lägga sig på latsidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-05 00:19
Ursprungligen av CUBEIS:

Instämmer jag har ett stort mac hjärta efter över 20 års användande av Apple produkter, men verkligheten (konkurrens situationen) ser annorlunda ut idag än när gamla iPhone 3G övergick i 3GS. Då var Apple nästan ensamma på smarthphone sidan.

Men man får helt klart en massa örongodis i och med nya 4S, men nya marknads andelar tror jag inte på om det nu är meningen med hela iden att sälja mobiler.

Apple har dock fantastiska marginaler på sina produkter och tjänar pengar.

Starkt varumärke och operativsystem, hela mjukvaru uppbyggnaden är stark, men andriod sidan lär ju inte lägga sig på latsidan.

Jag tror faktiskt inte meningen är att ta marknadsandelar, det är ett dött lopp mot Android med alla dess olika varianter som säljs.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-10-04 23:55
Ursprungligen av Adc:

Det är ju egentligen bra om Apple får sig en känga nu, så de aldrig gör samma misstag igen Jag är osäker men är inte apple det _enda_ "mobilföretaget" som någonsin sen smartphone infördes använt samma design på en uppdaterad lur? Kanske där i svaret ligger att vi konsumenter är besvikna, och de har gjort den en gång tidigare också dessutom

Det går bra att svamla utan att ta reda på saker; eller också har man förutfattade meningar om vissa företag eller hur?
Difference between Sony Ericsson Xperia Arc and Xperia Arc S
Naturligtvis är Apple företaget som hela tiden för folk bakom ljuset, precis om inte folk kan tänka själv eller hur?:$

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-10-05 00:00
Ursprungligen av Hjopek:

Det går bra att svamla utan att ta reda på saker; eller också har man förutfattade meningar om vissa företag eller hur?
Difference between Sony Ericsson Xperia Arc and Xperia Arc S
Naturligtvis är Apple företaget som hela tiden för folk bakom ljuset, precis om inte folk kan tänka själv eller hur?

Jag skrev ju att jag inte var säker

Tror faktiskt inte speciellt många ÄR besvikna. En liten klick som alltid förväntar sig mirakel vid varje keynote kanske är det.

Här ligger videon från presentationen:

Apple - Apple Events - Apple Special Event October 2011

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 00:00
Ursprungligen av Capeman:

Tror faktiskt inte speciellt många ÄR besvikna. En liten klick som alltid förväntar sig mirakel vid varje keynote kanske är det.

Här ligger videon från presentationen:

Apple - Apple Events - Apple Special Event October 2011

Jag är besviken men detbär fullt möjligt att det inte är många i min skara. Dock förväntade jag mig knappast mirakel så dit kan du inte sålla mig.

Om vi objektivt ska försöka se på dagen så vad fick vi som var så exceptionellt? Snabbare CPU, mer minne och bättre kamera är ju legio så det räknas inte och speciellt inte efter attvde har haft ett och ett halvt år på sig. Så vad mer? Siri? En produkt som de direkt vid lansering berättar är beta(!) och inte ens stödjer svenska. Fine att svenska möjligtvis kommer inom det närmaste decenniet men beta-version vid produktlansering? Errh...
Jag kan i ärlighetens namn inte komma på något som var så speciellt med denna nya iPhone 4S, säg gärna till om jag missade nåt.

Btw, se bilden...inte mycket. Dessutom, när ska Apple ge oss möjlighet att filma i 25 fps?! De kan behålla 720P/1080P så länge det är 30 fps.

Ursprungligen av zinned:

Jag är besviken men detbär fullt möjligt att det inte är många i min skara. Dock förväntade jag mig knappast mirakel så dit kan du inte sålla mig.

Om vi objektivt ska försöka se på dagen så vad fick vi som var så exceptionellt? Snabbare CPU, mer minne och bättre kamera är ju legio så det räknas inte och speciellt inte efter attvde har haft ett och ett halvt år på sig. Så vad mer? Siri? En produkt som de direkt vid lansering berättar är beta(!) och inte ens stödjer svenska. Fine att svenska möjligtvis kommer inom det närmaste decenniet men beta-version vid produktlansering? Errh...
Jag kan i ärlighetens namn inte komma på något som var så speciellt med denna nya iPhone 4S, säg gärna till om jag missade nåt.

Men om vi vänder på det - vad hade Apple kunnat göra som hade känts exceptionellt? En något större skärm? Då hade folk skrattat eftersom de menat att Apple var sent ute. Ett annat skal? Då hade minst lika många tyckt att den nya designen var fulare än iPhone 4. Vad har jag missat som hade varit exceptionellt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 00:15
Ursprungligen av Capeman:

Men om vi vänder på det - vad hade Apple kunnat göra som hade känts exceptionellt? En något större skärm? Då hade folk skrattat eftersom de menat att Apple var sent ute. Ett annat skal? Då hade minst lika många tyckt att den nya designen var fulare än iPhone 4. Vad har jag missat som hade varit exceptionellt?

Dels svarade jag på den frågan på sista sidan i den tidigare tråden och utöver det så saknas fortfarande möjligheten att spela in i 25 fps som jag skrev ovan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-05 00:28
Ursprungligen av Capeman:

Men om vi vänder på det - vad hade Apple kunnat göra som hade känts exceptionellt? En något större skärm? Då hade folk skrattat eftersom de menat att Apple var sent ute. Ett annat skal? Då hade minst lika många tyckt att den nya designen var fulare än iPhone 4. Vad har jag missat som hade varit exceptionellt?

Jag trodde i min fantasi att Apple var så starka att man kunde lansera två telefonmodeller samtidigt dvs. En billig 4S i annat pris segment typ 3000 kr, och en ny designad nalle med lite större skärm dvs en iPhone 5, men kanske den ena hade tagit udden av den andra om man lanserat dom samtidigt men jag tror inte det. Tror att båda hade sålt som smör i solsken.

Poängen med det hela skulle ju vara att öppna ögonen för IOS 5 för en större skara användare tex. gamla trogna nokia användare , för som ni alla vet när man en gång smakat på det söta äpplet, så är det svårt att gå tillbaks till den småsura tomaten

Jag vidhåller att en större skärm dvs. 4 tum enligt mina personliga preferenser skulle öka surfkänslan dvs.. därav är det av yttersta vikt för många med mig, sedan kan ni vränga på det hur ni vill .

Bevaka tråden