Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-05 10:24
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har inte lyckats få reda på om SIRI är en iPhone 4S feature eller en iOS 5 feature.

Samma här, nog för att jag tror att det kommer vara 4S Exclusive så har jag inte lyckats läsa mig till en faktisk bekräftelse.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har inte lyckats få reda på om SIRI är en iPhone 4S feature eller en iOS 5 feature.

Både och (kräver alltså 4S och iOS 5).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-05 10:25
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har inte lyckats få reda på om SIRI är en iPhone 4S feature eller en iOS 5 feature.

iPhone 4S.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har inte lyckats få reda på om SIRI är en iPhone 4S feature eller en iOS 5 feature.

Siri är en iOS 5 feature som bara funkar i Phone 4S pga datakraften i A5 processorn.

En sak som är slående är ibland att folk förväntar sig saker som är mer eller mindre fysisk omöjliga i dagsläget.

Jag minns hur jag hade en lång debatt här på 99mac med en som påstod att Apple var tvungna att släppa en PowerBook G5. Jag försökte förklara att det inte var fysiskt möjligt då eftersom G5:an drog alldeles för mycket ström. Det var fysiskt omöjligt att göra en vettig bärbar med en G5-processor. Det spelade ingen roll hur gammal G4:an var eller vad konkurrenterna med i368-processorer hade, G5 gick inte att använda i en bärbar. Men det var inte ett argument som bet...

Samma sak kan man skönja bland de som förväntade sig en ny ultratunn iPhone 5. Det är också en utopi att kunna göra en sådan med A5-processorn och bibehålla batteritiden och få in alla andra komponenter som behövs. (Och att lansera en ny iPhone med rejält försämrad batteritid är knappast något Apple vill eller borde göra, och inget kunderna vill ha.) Men ändå är folk besvikna på att det inte kom.

Ta inte mina ord för detta - jag är långt ifrån någon expert förstås - men lyssna till vad den ansedde Anand Lal Shimpi på AnandTech skriver om detta:

Along the road leading up to today's iPhone 4S reveal were many rumors about the iPhone 5 coming out this year boasting a new thinner, teardrop profile - potentially even with LTE. Despite attempts to convince people otherwise, magic doesn't actually exist and fitting the existing 45nm iPhone 4 internals (not to mention a larger, more power hungry 45nm A5 SoC) in a significantly smaller chassis with no impact on battery life isn't really possible.

Jag vill speciellt lyfta fram dessa ord:

magic doesn't actually exist

Tyvärr är det inte ett argument som biter...

Jo, det är ofta man möter folk som inte har dom naturvetenskapliga grunderna för att förstå vissa saker och ting. Det är ju i.o.f.s. naturligt, det som är pinsamt är att dom blir arga när man lägger fram sakernas natur och varför man inte kan bygga evughetsmaskiner eller lyfta sig själv i håret. Idag.

Ursprungligen av Adrian B:

En sak som är slående är ibland att folk förväntar sig saker som är mer eller mindre fysisk omöjliga i dagsläget.

Jag minns hur jag hade en lång debatt här på 99mac med en som påstod att Apple var tvungna att släppa en PowerBook G5. Jag försökte förklara att det inte var fysiskt möjligt då eftersom G5:an drog alldeles för mycket ström. Det var fysiskt omöjligt att göra en vettig bärbar med en G5-processor. Det spelade ingen roll hur gammal G4:an var eller vad konkurrenterna med i368-processorer hade, G5 gick inte att använda i en bärbar. Men det var inte ett argument som bet...

Samma sak kan man skönja bland de som förväntade sig en ny ultratunn iPhone 5. Det är också en utopi att kunna göra en sådan med A5-processorn och bibehålla batteritiden och få in alla andra komponenter som behövs. (Och att lansera en ny iPhone med rejält försämrad batteritid är knappast något Apple vill eller borde göra, och inget kunderna vill ha.) Men ändå är folk besvikna på att det inte kom.

Ta inte mina ord för detta - jag är långt ifrån någon expert förstås - men lyssna till vad den ansedde Anand Lal Shimpi på AnandTech skriver om detta:

Along the road leading up to today's iPhone 4S reveal were many rumors about the iPhone 5 coming out this year boasting a new thinner, teardrop profile - potentially even with LTE. Despite attempts to convince people otherwise, magic doesn't actually exist and fitting the existing 45nm iPhone 4 internals (not to mention a larger, more power hungry 45nm A5 SoC) in a significantly smaller chassis with no impact on battery life isn't really possible.

Jag vill speciellt lyfta fram dessa ord:

magic doesn't actually exist

Tyvärr är det inte ett argument som biter...

Ursprungligen av Adrian B:

En sak som är slående är ibland att folk förväntar sig saker som är mer eller mindre fysisk omöjliga i dagsläget.

Tyvärr är det inte ett argument som biter...

En ny telefon måste tyvärr existera i den fysiska världen, under fysikens lagar. Men frågar du mig så existerar magin - i mjukvaran. Siri är science fiction på riktigt. I verkligheten. Här och nu. Magi, som inte bryter fysikens lagar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag vill speciellt lyfta fram dessa ord:

magic doesn't actually exist

Tyvärr är det inte ett argument som biter...

Jag håller med dig (eller snarare Anand Lal Shimpi), men kan ändå inte låta bli att påpeka att Apple/Jobs har lagt upp ribban ganska högt med iPaden och formuleringen:

iPad is our most advanced technology in a magical and revolutionary device at an unbelievable price

Varför förvänta sig mindre när en ny telefon kommer :).

V.g. 4S tyckte jag att den var ungefär vad man kunde vänta sig. Inga större överraskningar, men inte heller någon stor besvikelse.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-10-11 22:40
Ursprungligen av Adrian B:

En sak som är slående är ibland att folk förväntar sig saker som är mer eller mindre fysisk omöjliga i dagsläget.

Samma sak kan man skönja bland de som förväntade sig en ny ultratunn iPhone 5. Det är också en utopi att kunna göra en sådan med A5-processorn och bibehålla batteritiden och få in alla andra komponenter som behövs. (Och att lansera en ny iPhone med rejält försämrad batteritid är knappast något Apple vill eller borde göra, och inget kunderna vill ha.) Men ändå är folk besvikna på att det inte kom.

Jag vill speciellt lyfta fram dessa ord:

magic doesn't actually exist

Tyvärr är det inte ett argument som biter...

Tycker det är konstigt att man inte kan se framåt! Att Apple inte kommer göra ett batteri som både är mindre och har mer kräm känns skumt. De måste ju utveckla sina produkter även fysiskt! Med ditt resonemang hade man ju inte kunnat göra en mobiltelefon över huvud taget, fysikens lagar finns men man kan alltid göra saker mindre och om man dessutom inte glömmer att Apple har tillgång till 1000 ingengörer tror jag de jobbar hårt, just i denna stund, för att få fram en tunnare iPhone 5 som dessutom kommer ha bättre batteritid.

Kolla t.ex. här: Tunnare, lttare batteri i iPad 3 - MacWorld (bara ett rykte än så länge men ändå).

//Splix

Ursprungligen av splix:

Tycker det är konstigt att man inte kan se framåt! Att Apple inte kommer göra ett batteri som både är mindre och har mer kräm känns skumt. De måste ju utveckla sina produkter även fysiskt! Med ditt resonemang hade man ju inte kunnat göra en mobiltelefon över huvud taget, fysikens lagar finns men man kan alltid göra saker mindre och om man dessutom inte glömmer att Apple har tillgång till 1000 ingengörer tror jag de jobbar hårt, just i denna stund, för att få fram en tunnare iPhone 5 som dessutom kommer ha bättre batteritid.

Kolla t.ex. här: Tunnare, lttare batteri i iPad 3 - MacWorld (bara ett rykte än så länge men ändå).

//Splix

Jag tror att du feltolkar Adrian. Givetvis så jobbar Apple (liksom många andra) på att hitta effektivare lösningar för batteri och allting annat men det som händer i spekulationstrådarna är att "vi" blåser upp orimliga förväntningar på vad som är möjligt att göra nu.

Adrian skrev att det var omöjligt att lansera en ny ultratunn Iphone5 med A5-processorn och vettig batteritid. Inte att det var omöjligt att göra en ny telefon tunnare men det kräver större omarbetningar.

Ursprungligen av splix:

Tycker det är konstigt att man inte kan se framåt!

Precis som BlackSmp skrev så måste du ha missuppfattat vad jag skrev. Det handlar inte om att inte kunna se framåt, det handlar om att Apple inte kan trolla med knäna. Apple kan ligga i den absoluta framkanten för vad som är tekniskt möjligt, men de kan inte utföra magi.

Tekniken utvecklas hela tiden, men alltid har fysiska begränsningar. Det finns ingen fabrik i världen som kan tillverka en hälften så tjock iPhone 4S med samma prestanda och batteritid. Det bara går inte.

Idag.

Imorgon kanske det är en helt annan femma. Men Apple måste göra en telefon idag. I miljoner exemplar. Och då kan de bara göra så mycket.

För att ta en billiknelse: För varje år blir bilarna allt mera effektiva när det gäller bränsleförbrukning. Det är en ständig utveckling. Men det betyder inte att Volvo kan tillverka en bil som går 1000 mil på en enda tankning. Inte idag. Kanske imorgon.

Ursprungligen av splix:

Att Apple inte kommer göra ett batteri som både är mindre och har mer kräm känns skumt.

De kommer givetvis att göra det i framtiden. Inte nog med det, de optimerar hela tiden hur väl batteriet utnyttjas.

Ursprungligen av splix:

De måste ju utveckla sina produkter även fysiskt!

Och de är precis vad de göra, hela tiden. Men de måste också kunna tillverka produkterna idag.

Ursprungligen av splix:

Med ditt resonemang hade man ju inte kunnat göra en mobiltelefon över huvud taget, fysikens lagar finns men man kan alltid göra saker mindre och om man dessutom inte glömmer att Apple har tillgång till 1000 ingenjörer tror jag de jobbar hårt, just i denna stund, för att få fram en tunnare iPhone 5 som dessutom kommer ha bättre batteritid.

Jag förstår inte riktigt hur du läste mitt inlägg överhuvudtaget. Jag har inte sagt att Apple inte kan förbättra något i framtiden, jag säger bara att vissa önskemål som folk har IDAG inte går att genomföra.

Apple kan inte fysiskt tillverka en iPhone med A5-processorn som har lika bra batteritid men ändå göra den tunnare. De kanske kan det nästa sommar, men inte idag.

Man ska inte heller glömma bort att Apple inte gör allting själva. Apple utvecklar inte batteriteknik helt på egen hand, Apple utvecklar inte processorerna själva. Apple tillverkar inte flashminne själva. Osv. Apple är delvis i händerna på den övriga industrin. Och Apple har inte 1000 ingenjörer avsatt för varje komponent i en telefon.

Det andra är att man inte bara kan ta den senaste tekniken och börja tillverka den. Det måste vara inom en rimlig kostnad för att produkterna inte ska bli för dyra. Det måste även gå att tillverka i stor upplaga.

Även om Apple har ett tunnare batteri i sina forskningslabb så betyder inte det automatiskt att de direkt kan stoppa in batteriet i en telefon. Tvärtom. Fabriker ska anpassas och det måste gå att göra massupplagor av det. För en så populär produkt som iPhone måste Apples leverantörer på kort tid kunna tillverka miljoner och åter miljoner exemplar av alla komponenter.

Ursprungligen av splix:

Kolla t.ex. här: Tunnare, lttare batteri i iPad 3 - MacWorld (bara ett rykte än så länge men ändå).

Det där är inte en produkt Apple tillverkar i dag. Det där är ett rykte om en produkt som Apple inte kommer att tillverka förrän någon gång nästa år. Det är klart att den kommer att vara bättre än den iPad 2 som släpptes i år.

Precis som iPhone 4S är mycket snabbare än iPhone 4 med förbättrad batteritid, trots att den är fysiskt lika stor.

Finns det någon här som har beställd en 4S från antigen UK eller Tyskland?
I så fall, vad har ni för leveransdatum på dessa?

Jag beställda min i Tyskland inom en timme från att websiten var öppen (det var jo hopplöst tryck på siten, så jag fick börja om ett antal gångar), och tänkte att den skulle levereras den 14:e till min kontakt i Tyskland...
Men nej! Den kommer att skickas från Kina den 14:e, och då är den jo först framme i Tyskland kring den 21:E, och sen får jag den till Stockholm under veckan efter... Ingen vidare deal alltså

Jag vet jo att det finns de som beställda samtidigt som mig, som tydligen redan har fått sina telefoner... Hur tänker Apple här?
De som beställede senare på fredagen fick jo "1-2 veckors leveranstid", men det är jo egentligen det samma som vi som beställda med en gång, om de tänker hålla på dom till på fredag! *väldigt ledsen smiley*

Ursprungligen av Lindhardsen:

Finns det någon här som har beställd en 4S från antigen UK eller Tyskland?
I så fall, vad har ni för leveransdatum på dessa?

UK status har inte ändrat på sig än. Men det gäller alla som beställt från UK, åtminstone de som skriver på macrumors.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-12 20:06
Ursprungligen av Lindhardsen:

Finns det någon här som har beställd en 4S från antigen UK eller Tyskland?
I så fall, vad har ni för leveransdatum på dessa?

Jag beställda min i Tyskland inom en timme från att websiten var öppen (det var jo hopplöst tryck på siten, så jag fick börja om ett antal gångar), och tänkte att den skulle levereras den 14:e till min kontakt i Tyskland...
Men nej! Den kommer att skickas från Kina den 14:e,och då är den jo först framme i Tyskland kring den 21:E, och sen får jag den till Stockholm under veckan efter... Ingen vidare deal alltså

Jag vet jo att det finns de som beställda samtidigt som mig, som tydligen redan har fått sina telefoner... Hur tänker Apple här?
De som beställede senare på fredagen fick jo "1-2 veckors leveranstid", men det är jo egentligen det samma som vi som beställda med en gång, om de tänker hålla på dom till på fredag! *väldigt ledsen smiley*

Nej?
När jag beställde mina 4a så tog det typ 1 eller 2 dagar från Kina till UK.

Ursprungligen av zappee:

Nej?
När jag beställde mina 4a så tog det typ 1 eller 2 dagar från Kina till UK.

När jag gjorde samma förra året, precis efter lanseringen, så tog det 7 dagar till UK.
Hoppas att de har fått till logistiken lite bättre vid denna premiären...

Ursprungligen av Lindhardsen:

Jag beställda min i Tyskland inom en timme från att websiten var öppen (det var jo hopplöst tryck på siten, så jag fick börja om ett antal gångar), och tänkte att den skulle levereras den 14:e till min kontakt i Tyskland...
Men nej! Den kommer att skickas från Kina den 14:e, och då är den jo först framme i Tyskland kring den 21:E, och sen får jag den till Stockholm under veckan efter... Ingen vidare deal alltså

Jag vet jo att det finns de som beställda samtidigt som mig, som tydligen redan har fått sina telefoner... Hur tänker Apple här?

Nedanstående citering är från tråden på Macrumors om de tidiga tyska telefonerna. Så om du inte beställde från Deutsche Telekom så är väl det sannolikt anledningen till att din telefon inte levererades tidigt:

Citat:

we should add that only Telekom seems to have sent out iPhone 4S by mistake in Germany. Nothing from Vodafone, 02 or directly from Apple yet

Ursprungligen av SevenFour:

Nedanstående citering är från tråden på Macrumors om de tidiga tyska telefonerna. Så om du inte beställde från Deutsche Telekom så är väl det sannolikt anledningen till att din telefon inte levererades tidigt:

Ja, den detaljen hade jag helt klart missat!

Nu har telefonen i all fall skickats från Apple:)
Nu är det bara att vänta och se hur snabbt den kommer till Tyskland, och sen hur snabbt DHL kan få hem den till mig...

Jag tror knappast att prylfantiker jorden runt är besvikna för att de väntade sig en tunnare iphone 5, har aldrig varit fokus på specifikt på att den skall bli tunnare, var får du det ifrån?

De rykten och önskningar som funnits har gällt ny mjukare design och större skärm, och att iphonen då eventuellt skulle bli lite bredare (dvs mer plats för batteri).

Alla konkurrenter på marknaden klarar att baka in dualcore och stor skärm i tunn förpackning med liknande batteritid...

Utvärderar lansering av Nexus Prime den 11 okt innan jag gör någon ansats att köpa en Iphone 4 (till)

Ursprungligen av 24-seven:

Jag tror knappast att prylfantiker jorden runt är besvikna för att de väntade sig en tunnare iphone 5, har aldrig varit fokus på specifikt på att den skall bli tunnare, var får du det ifrån?

Ja, var kan jag har fått det ifrån, kanske från alla rykten om iPhone 5?

Som detta (min markering):

We currently believe that the iPhone 5 will be thinner than the current generation, it’ll also come with a larger 4 inch display.

Eller detta (min markering):

So the new design is actually shorter than the existing iPhone 4, but slightly wider and thinner.

Eller kanske rubriker som:
iPhone 5 to be Thinner, Smaller, New SIM | iPhone 5
Orange: iPhone 5 is smaller, thinner, with new tiny SIM card

Mmm, det går nog att hitta 5 källor som innan gårdagens lansering hävdat att viktigaste nyheten på nya Iphonen är att den kommer vara helt orange. Engadget, Macrumors, 9-5mac, gizmodo m.m. har pratat större skärm och teardrop design, och sedan nämnt i någon bisats att den kanske bli tunnare....

Skitsamma, allt gick ju åt h-vete ändå på gårdagens keynote. Bara att se frammåt, och vänta till riktiga 5:an kommer (om apple fortfarande finns kvar).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, var kan jag har fått det ifrån, kanske från alla rykten om iPhone 5?

Som detta (min markering):

We currently believe that the iPhone 5 will be thinner than the current generation, it’ll also come with a larger 4 inch display.

Eller detta (min markering):

So the new design is actually shorter than the existing iPhone 4, but slightly wider and thinner.

Eller kanske rubriker som:
iPhone 5 to be Thinner, Smaller, New SIM | iPhone 5
Orange: iPhone 5 is smaller, thinner, with new tiny SIM card

Ursprungligen av 24-seven:

...allt gick ju åt h-vete ändå på gårdagens keynote...

Jaså? Tänk så olika man kan se på saker och ting...

Hur definierar du att det "gick åt helvete"? Vad borde de ha gjort?

Ursprungligen av 24-seven:

...till riktiga 5:an kommer (om apple fortfarande finns kvar)...

Nu får du väl ge dig. Du tror alltså på fullaste allvar att Apple kommer att gå under innan nästa iPhone-modell kommer att presenteras? Vad baserar du det på?

Ja, om man ser dina inlägg som underhållning så ger de i alla fall lite extra färg åt forumet...

Men skriver man sådana inlägg som dina så riskerar man också att bli kallad för något, men jag ska inte använda det ordet (åtminstone inte ännu).

Senast redigerat 2011-10-05 17:27
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-05 18:21
Ursprungligen av 24-seven:

Mmm, det går nog att hitta 5 källor som innan gårdagens lansering hävdat att viktigaste nyheten på nya Iphonen är att den kommer vara helt orange. Engadget, Macrumors, 9-5mac, gizmodo m.m. har pratat större skärm och teardrop design, och sedan nämnt i någon bisats att den kanske bli tunnare....

Skitsamma, allt gick ju åt h-vete ändå på gårdagens keynote. Bara att se frammåt, och vänta till riktiga 5:an kommer (om apple fortfarande finns kvar).

Allt de där sidorna skrev om ny design byggde de på några skal från Kina. Kineser tillverkar allt som de tror kan sälja...

Så, Nej, ny design var INTE den viktigaste nyheten inför keynoten igår.

Jorå, Apple kommer kursa för att de inte la till en halv tum på skärmen.... eller?

Ursprungligen av 24-seven:

Mmm, det går nog att hitta 5 källor som innan gårdagens lansering hävdat att viktigaste nyheten på nya Iphonen är att den kommer vara helt orange. Engadget, Macrumors, 9-5mac, gizmodo m.m. har pratat större skärm och teardrop design, och sedan nämnt i någon bisats att den kanske bli tunnare....

Skitsamma, allt gick ju åt h-vete ändå på gårdagens keynote. Bara att se frammåt, och vänta till riktiga 5:an kommer (om apple fortfarande finns kvar).

Hahaha!!!
(nej det finns faktiskt inte nåt annat sätt att kommentera ett sådant inlägg)

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-05 11:17

Intressant med Siri, men det kommer förstås att ta ett tag innan vi svenskar kan använda den på ett bra sätt. Dock hade det varit coolt med ett aktiveringsord för att få den att börja lyssna. Jag minns när Soundblaster introducerade detta i sina ljudkort någon gång på 90-talet. Då kunde man ange ett ord för att den skulle börja lyssna (om jag inte missminner mig)

Blir ju svårt att skriva SMS på svenska t.ex. (som jag förstått det). Kan vi hoppas på stöd för svenska Q2 2012?

  • Medlem
  • Kilafors
  • 2011-10-05 11:28

Måste säga att jag också blev besviken över att det inte kom någon ny design på iPhonen, men å andra sidan är det just precis det här jag tycker är så bra med Apple! De har inte den där inställningen som så många andra att de måste förnya sig för förnyandets skull.

Jag tror inte det är möjligt att släppa en ny design varje halvår likt andra tillverkare utan att det blir barnsjukdomar och problem. De kan ju givetvis inte revolutionera varje gång.

Till nästa modell tror jag dock på Liquid Metal och mer iPad-liknande design! Det kommer bli mumma det!

...och bara för att säga emot mig själv.
Hur snabb är en A4-processor egentligen? Och en A5? Kan man förklara det på något sätt så ett barn förstår, typ jämföra med välkända faktorer som datorprocessorer (G3, G4 etc).

Jag gillar folk som kommenterar den förbättrade kameran i Phone 4S med "det är ju ingen systemkamera".

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-05 12:02

Likväl, av exempelbilder att döma, så håller den rätt bra bildkvalitet. Skulle vilja säga i paritet med de billigare kompaktkamerorna. Har sagt det förr och säger det igen. Det undre kompaktkamerasegmentet går mot en långsam död. Däremot är jag nyfiken på att de framhåller att den extra linsen skulle ge bättre bildkvalitet, när man egentligen vill ha så lite glas i den optiska konstruktionen för bästa bildkvalitet. Däremot brukar man behandla linserna med olika egenskaper för att förbättra de optiska egenskaperna. Naturligtvis måste det vara i paritet med användningsområdet. Men jag blev lite konfunderad över att de framhöll den extra linsen som en positiv egenskap.

Det är mycket bra att den har samma form-faktor. Mobilbranschen är resursslukande så det räcker och blir över. Och varför ska en pryl bytas ut efter ett år? Både ur fabriks/Earth resources och personlig synvinkel. Jag har en två år gammal 3GS och kan mycket väl ha den i två år till eller så. Nu funderar jag ändå på att byta till 4S, mest för skärmens skull. Alltså skulle lika gärna kunna vara en iPhone 4, men att byta efter ett år är helt uteslutet för mig. 3GSen stannar förstås inom familjen. Jag hamnar väl på S-modellerna om det ska fortsätta så här. Need for Speed fast jag inte behöver det, men fint att få det på köpet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-05 11:54

Siri borde teoretiskt sätt komma till iPad 2 också. Avsaknad av 5Ghz nätverk är verkligen synd dock i iPhone 4GS.

Från en person som ofta sagt "systemkamera eller ingen kamera" har jag börjat uppskatta vad en iPhone-typ produkt kan prestera med dessa kamera. Att Apple gör den bättre i iPhone 4GS kan jag säga är en bra grej. Om video-stabilisatorn fungerar så bra som de visar - grymt för alla småklipp man samlar på sig.

Bevaka tråden