Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför måste man förhandla med sin partner om att köpa en mojäng? Detta har jag aldrig fattat. Jag har aldrig frågat någon om lov när jag köper en pryl - inte sedan jag blev myndig i alla fall. Skulle jag fråga min fru om lov så skulle hon antingen skratta, bli förnärmad, undra om jag blivit knäpp eller alltihopa. En sak är säker: Det skulle tända av henne rejält :-D.

Nå - själv undrar jag om man kan föra över ett abb (9-10 månader kvar låsning) till en person som då får min iPhone4? Då skulle jag köpa 4s - utan bindning denna gång - då kan jag kunna ge bort 4s när nästa kommer utan krux. Jag har Telia.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför måste man förhandla med sin partner om att köpa en mojäng? Detta har jag aldrig fattat. Jag har aldrig frågat någon om lov när jag köper en pryl - inte sedan jag blev myndig i alla fall. Skulle jag fråga min fru om lov så skulle hon antingen skratta, bli förnärmad, undra om jag blivit knäpp eller alltihopa. En sak är säker: Det skulle tända av henne rejält :-D.

Nå - själv undrar jag om man kan föra över ett abb (9-10 månader kvar låsning) till en person som då får min iPhone4? Då skulle jag köpa 4s - utan bindning denna gång - då kan jag kunna ge bort 4s när nästa kommer utan krux. Jag har Telia.

Ironi, humor, skämt, skoj.

Din fråga passar nog bättre i Telia-tråden.

Nu väntar jag bara på leverans.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför måste man förhandla med sin partner om att köpa en mojäng? Detta har jag aldrig fattat. Jag har aldrig frågat någon om lov när jag köper en pryl - inte sedan jag blev myndig i alla fall. Skulle jag fråga min fru om lov så skulle hon antingen skratta, bli förnärmad, undra om jag blivit knäpp eller alltihopa. En sak är säker: Det skulle tända av henne rejält :-D.

Nå - själv undrar jag om man kan föra över ett abb (9-10 månader kvar låsning) till en person som då får min iPhone4? Då skulle jag köpa 4s - utan bindning denna gång - då kan jag kunna ge bort 4s när nästa kommer utan krux. Jag har Telia.

Eftersom vi har gemensam ekonomi tillhör det väl för fan allmänbildning och lagen om trevlighet att man diskuterar igenom inköp som enbart gagnar ensidigt, när det rör sig om 5000 eller så.... Vi har räkningar att betala, saker att göra och vi går genom livet tillsammans. Skall min fru sitta och tugga nudlar för att jag vill ha en iPhone.

Börjar bli redigt less på dig och din jävla dryga von-oben-attityd. Men "allmogens" bekymmer kanske inte är dina bekymmer.

Det ska bli intressant att se video stabilisation i verklighet. Demo-filmen Apple publicerat är ju helt uppenbart filmad med stativ/steadycam - absolut inte handhållen kamera. Om inte så är ju funktionen sensationell...men jag tror inte det är möjligt - kolla in upptiltningarna i folme :-D.

Apple - iPhone 4S - The most amazing iPhone yet.

Det måste ju vara en mjukvarulösning då optisk stabilisering ännu inte finns för så små kameror/optik (den dagen det kommer är en viktig dag :-). A5 måste ju vara fett kraftig för att fixa biffen. Nå - det ska bli intressant att se om det verkligen funkar så bra. Detta och 1080 är den viktigaste grejen med denna update för mig. Även om jag har tillgång till en drös professionella och konsumentvideokameror så har man dom ju inte med sig dessa - nästan aldrig. Om Apple bara kunde fatta att större delen av planeten kör 25/50 fps så skulle allt verkligen bli bra - mycket bra. För en optisk teleoptik-knapp kan man väl inte vänta sig närmaste 10 åren :-D. Eller? Två lägen på optiken; vidvinkel (som nu) och tele (typ 80-100 åtminstone - borde gå utan att det måste sticka ut något...eller?). Det borde ju gå att lösa elektromagnetiskt/piezo (autofocus har tagits fram)... Undrar vad labben i Asien som tar fram microoptik/microkameror för t.ex. mobila enheter håller på med just nu? Någon som har tips på länkar? Vem tog fram Apples nya kamera (femte linsen etc)?

Senast redigerat 2011-10-09 16:56

Den här tråden handlar inte om privatekonomi. Åter till ämnet, tack - annars får vi börja radera i den här tråden också.

Har nog aldrig varit med om så många sidospår i olika trådar som de senaste dagarna. Skärpning nu.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-09 21:01

@Zimmerman: Då iPhone får in massa information om hur den hålls i förhållande till världen tror jag man med denna info kan göra en godtycklig stabilisering av bilden i realtid då A5 processorn är snabb och har en del specifika bild-dsp's som jag förstod det. 4S likt iPhone 4 har ju både accelerator och gyro så jag tror man förlitar sig på denna infon. Vidare kanske man gör någon form av distortion av bilden för att kontra rolling-shutter-fenomenet.

Teoretiskt sätt blir ovan en grym lösning för stabilisering av rörlig bild. Dock kommer det sist-nämnda - rolling shuttter - troligen alltid ge artifakter. Ex. fungerar smooth-cam i FCP7 ytterst dåligt på material med detta. Bilden blir stabil men fobblar istället vilket ofta är värre.

Ska bli intressant att se hur man löst det!

Avsaknad av 25/50p är konstigt speciellt när man börjar satsa på kameran.

Jag fattar inte hur accelerator och gyro kan ge något när det gäller så otroligt små och snabba variabler på så otroligt liten yta - skakig bild på ett pytteliten CCD. Detta övergår helt min förståelse.

Ursprungligen av Erik.dv:

@Zimmerman: Då iPhone får in massa information om hur den hålls i förhållande till världen tror jag man med denna info kan göra en godtycklig stabilisering av bilden i realtid då A5 processorn är snabb och har en del specifika bild-dsp's som jag förstod det. 4S likt iPhone 4 har ju både accelerator och gyro så jag tror man förlitar sig på denna infon. Vidare kanske man gör någon form av distortion av bilden för att kontra rolling-shutter-fenomenet.

Teoretiskt sätt blir ovan en grym lösning för stabilisering av rörlig bild. Dock kommer det sist-nämnda - rolling shuttter - troligen alltid ge artifakter. Ex. fungerar smooth-cam i FCP7 ytterst dåligt på material med detta. Bilden blir stabil men fobblar istället vilket ofta är värre.

Ska bli intressant att se hur man löst det!

Avsaknad av 25/50p är konstigt speciellt när man börjar satsa på kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-09 21:39

Det var vad jag läste på en site. Och av de demo-material jag sett ser det ganska mycket ut som det. Men internetet har haft fel förr. Dock tror jag inte apple gjort något magiskt. Man fuskar ganska friskt tror jag om inte dsp'n har någon jättehäftig lösning i ren hårdvara.

Told you...

Apple, AT&T, Verizon exhaust iPhone 4s pre-order supplies - Computerworld

"Apple, AT&T and Verizon have exhausted their pre-sale supplies of iPhone 4S available for delivery on Oct. 14, the day the firms will start selling the new smartphone at their retail stores.

By late Friday, Apple replaced the Oct. 14 delivery date for pre-ordered iPhone 4S phones with "Ships: 1-2 weeks."

Also on Friday, AT&T said it had sold 200,000 iPhone 4S smartphones in the first 12 hours of availability, and boasted of "extraordinary demand" that made the day "the most successful iPhone launch we've ever had.""

Zimmerman:
Tack för svar. För mig är det ett givet uppbyte från min 3GS men det var ändå än fråga som var intressant att se ett svar på.

iPhone 4S var en sådan besvikelse att den slog alla tidigare rekord och beställdes i en miljon exemplar det första dygnet: Apple says iPhone 4S preorders topped 1 million in first 24 hours - The Next Web

Ursprungligen av Adrian B:

iPhone 4S var en sådan besvikelse att den slog alla tidigare rekord och beställdes i en miljon exemplar det första dygnet: Apple says iPhone 4S preorders topped 1 million in first 24 hours - The Next Web

Haha ja, enbart en miljon. Apple har skjutit sig i foten och går under.

Sarkasm åsido: antagligen har de redan passerat breakeven för 4S-satsningen, innan den ens är släppt.

Citat:

iPhone 4S var en sådan besvikelse att den slog alla tidigare rekord och beställdes i en miljon exemplar det första dygnet: Apple says iPhone 4S preorders topped 1 million in first 24 hours - The Next Web

The Next Web vekar vara hyfsat säkra på att 4s har 1gb ram minne, så är det förstås inte som denna sidan tydligt klarlägger.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

The Next Web vekar vara hyfsat säkra på att 4s har 1gb ram minne, så är det förstås inte som denna sidantydligt klarlägger.

Nja, jag vet inte om ett uttalande från någon chef på ett spelföretag kan anses som ett "tydligt klarläggande".

Jag undrar om IDG vet eller har gissat utifrån att man kan köpa en lös adapter? Jag är inte helt övertygad om att det kommer att komma med en adapter tillsammans med telefonen inom EU.

S ska iPhone 4S flja EU:s regler - IDG.se

Edit: Förtydligade att det inte är adaptern som jag ifrågasätter utan att den kommer att följa med telefonen när man köper den.

Senast redigerat 2011-10-10 16:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar om IDG vet eller har gissat utifrån att man kan köpa en lös adapter? Jag är inte helt övertygad om att det kommer att komma med en adapter inom EU.

S ska iPhone 4S flja EU:s regler - IDG.se

Den finns ju här; Apple iPhone Micro USB Adapter - Apple Store (UK)

Ursprungligen av keptang:

Ja men frågan är om den följer med iPhone 4S, som IDG påstår. (och de verkar som BlackSmp skriver basera det på att man nu kan köpa en adapter)

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ja men frågan är om den följer med iPhone 4S, som IDG påstår. (och de verkar som BlackSmp skriver basera det på att man nu kan köpa en adapter)

[ATTACH="CONFIG"]30667[/ATTACH]

Ursprungligen av keptang:

[ATTACH="CONFIG"]30667[/ATTACH]

Vilket är en indikation på att IDG är ute och kokar soppor på spikar som jag misstänkte

Jag skulle älska att få skriva "vad var det som jag har sagt"

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilket är en indikation på att IDG är ute och kokar soppor på spikar som jag misstänkte

Jag skulle älska att få skriva "vad var det som jag har sagt"

Yep, tror också att IDG är ute och cyklar, är inte helt ovanligt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag undrar om IDG vet eller har gissat utifrån att man kan köpa en lös adapter? Jag är inte helt övertygad om att det kommer att komma med en adapter tillsammans med telefonen inom EU.

S ska iPhone 4S flja EU:s regler - IDG.se

Edit: Förtydligade att det inte är adaptern som jag ifrågasätter utan att den kommer att följa med telefonen när man köper den.

IDG är för dumma eller lata för att leta upp och faktiskt läsa reglerna de hänvisar till, och gissar i stället.

För att följa reglerna (som egentligen är en frivillig överenskommelse) behöver man antingen leverera en laddare med micro-USB-hankontakt, eller sälja en separat adapter så att laddaren får en sådan kontakt. Det handlar över huvud taget inte om vad själva telefonen har för kontakt; överenskommelsen gäller enbart laddare.

Att Apple har den där adaptern är alltså inget juridiskt trick, eller något de är tvingade till. Den kommer heller inte att skickas med i några iPhone-förpackningar, men kommer säkert väl till pass för den som vill packa med sig färre laddare på resan.

edit: Vill bara påpeka att jag egentligen inte menar att dumförklara, även om det är anmärkningsvärt att koka ihop en hel artikel med så dålig faktakoll. Vill man läsa in sig på laddargrejen är det här en bra början, går att hitta med några sekunders googling.

Senast redigerat 2011-10-10 21:27
  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 21:24
Ursprungligen av Samuel K:

IDG är för dumma eller lata för att leta upp och faktiskt läsa reglerna de hänvisar till, och gissar i stället.

För att följa reglerna (som egentligen är en frivillig överenskommelse) behöver man antingen leverera en laddare med micro-USB-hankontakt, eller sälja en separat adapter så att laddaren får en sådan kontakt. Det handlar över huvud taget inte om vad själva telefonen har för kontakt; överenskommelsen gäller enbart laddare.

Att Apple har den där adaptern är alltså inget juridiskt trick, eller något de är tvingade till. Den kommer heller inte att skickas med i några iPhone-förpackningar, men kommer säkert väl till pass för den som vill packa med sig färre laddare på resan.

Det enda IDG har skrivit som möjligen kan vara fel är att adaptern inte ingår i nya iPhones (något vi inte vet säkert än).

Annars vet jag inte riktigt vad du gnäller för.

Ursprungligen av zappee:

Det enda IDG har skrivit som möjligen kan vara fel är att adaptern inte ingår i nya iPhones (något vi inte vet säkert än).

Annars vet jag inte riktigt vad du gnäller för.

Jag gnäller nog mest för att IDG-skribenten tror att det finns någon EU-regel om att telefoner ska ha micro-USB-kontakt, vilket är fel.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag gnäller nog mest för att IDG-skribenten tror att det finns någon EU-regel om att telefoner ska ha micro-USB-kontakt, vilket är fel.

Tidigare har man kunnat läsa

Citat:

EU-kommisionen har bestämt att samtliga smartphones som säljs i Europa efter den första januari 2011 måste vara försedda med en microUSB-port för batteriladdning.

Låter som en regel ?

Ursprungligen av Norcomp:

Tidigare har man kunnat läsa

Låter som en regel ?

Visst, bortsett från att det där citatet är felaktigt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-10 22:16
Ursprungligen av Norcomp:

Tidigare har man kunnat läsa

Låter som en regel ?

Var har man kunnat läsa det?

Ursprungligen av Norcomp:

Tidigare har man kunnat läsa

Låter som en regel ?

Om inget har ändrat sedan sist som jag missat, så är väl denna överenskommelse så som jag citerar av mig själv från ett inlägg för ett år sedan. Verkar som jag fått rätt i det att Apple skulle komma med en adapter för microUSB.

Citat:

Det är laddaren som företagen har kommit överens om.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/chargers_annex_ii_to_mou_january_12_2010_en.pdf

Där står det följande:

Notera:

Om laddaren har en fast sladd så ska denna avslutas med en Micro-B kontakt.

Om laddaren har en löstagbar sladd så ska anslutningen till laddaren vara Standard-A kontakt, alltså en vanlig USB-kontakt.

Hur ser Apples laddare ut? Den har lös sladd och ansluts med en Standard-A kontakt, så Apple uppfyller detta krav.

Sista kravet säger att det inte behöver vara en Micro-B kontakt i telefonen utan det är tillåtet med en adapter. Denna adapter kan vara kabeln i sig själv.

Och eftersom Apple kör med en lös kabel så är den nuvarande kabeln helt enligt kraven.

Så det kommer inte bli någon ändring på Apples kontakter. Det kommer att se likadant ut som nu.

Syftet med överenskommelsen är inte att alla telefoner ska ha samma anslutning. Det är att man ska kunna använda samma laddare till flera telefoner och att man ska kunna ladda med en USB laddare. Man har kommit överens om de elektriska egenskaperna för laddarna och i förlängningen ska vi också kunna köpa en ny telefon utan att köpa en laddare bundlad med telefonen.

Dvs, på samma sätt som att det numera inte följer med någon laddare till en Ipod.

Dock så kan jag mycket väl tänka mig att Apple kommer att komma med en adapter för Micro-B till 30-pinnars kontakten som de använder nu.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 23:08
Ursprungligen av Samuel K:

Jag gnäller nog mest för att IDG-skribenten tror att det finns någon EU-regel om att telefoner ska ha micro-USB-kontakt, vilket är fel.

Var står det?

Förutsägelse: iPhone 4S kommer att toppa Telias försäljningsstatistik över julhandeln i år. iPhone 4 och iPhone 3GS kommer att ligga på topp 10.

Tillägg: Om Telia inte publicerar just julhandeln gäller det för november + december.

Senast redigerat 2011-10-11 09:12
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-10 15:42

Vi får se om Apple finns kvar så att de kan släppa en femma

Bevaka tråden