Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS 10.3 Panther installerat - Vad är era reaktioner?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 00:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Anders Täpp> Vad är du för "huvud" du har uppe i menyn? Användare? (Se bild nedan) Har letat utan att hitta.
Kan man byta användare utan att behöva skriva in lösenord? Tycker att det är lite onödigt i mitt fall när vi inte har några hemligheter i vår familj.

vad är det för snabel-a du har uppe i menyn?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 00:38

..och...har ni sett kalkylatorn?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B

Ett tips: Om ni har mus med scrollhjul som kan klicka, testa att ställa in scrollhjulsklicket till alt-tabb. Då kan man klicka på scrollhjulet och sedan med musen snabbt välja vilket program man vill byta till. Rätt smidigt! (Fast å andra sidan så kan man ju ställa in hjulet på F9 för att få fram Exposé istället.)

Man kan också använda scrolhjulet för att rulla fram och tillbaka i programväxlar-fönstret...

Btw, är det bara jag som tycker Panther är mindre stabilt än 10.2? För mig låser sig Finder nästan dagligen, och det går inte att tvångsavsluta, det är bara att göra en hård omstart. Irriterande. Kan kanske ha att göra med att jag uppdaterade, orkade inte köre en ren installation.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Btw, är det bara jag som tycker Panther är mindre stabilt än 10.2?

Jag har då inte haft några somhelst problem på de 5 burkar jag har Panther på. Alla är dessutom uppgraderade från Jaguar och inte nyinstallerade.

  • Avstängd
  • 2003-10-26 03:57
Citat:

Tack Nu funkar det-

Stängde CopyPaste

ccccccccccccCCCCCCcccccccc

cc

Har fått lite problem med småprogram efter installationen,t ex Limewire och Forty-two vill inte alls, trots nyinstallation av dem.
Nån som upptäckt några andra prog som måste fixas för att funka i 10.3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 07:56

Jag kopplade in min trådlösa Logitechmus och när jag kör Bluetooth mellan tfn o dator så fryser muspekaren helt. Går bara att använda mus med sladd. Det händer både när jag kör BT ifrån adressboken och när jag för över filer. Någon som har samma problem?

  • Avstängd
  • 2003-10-26 09:10

Typsnittsboken är en höjdare

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrick
Är dom som inte syns "gömda"? För så är det för mig..

Nu har jag sett att det inte bara är gömda program som inte dyker upp när man exposerar. Det finns strul med vissa program. KDX 1.0 är ett exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 10:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
..och...har ni sett kalkylatorn?

Wow! Valutaräknaren! Riktigt användbar.

Talsyntesen är ju kul. Vad heter 9482347612347612834 på engelska?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Wow! Valutaräknaren! Riktigt användbar...

Den fanns i Jaguar också.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-10-26 10:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Typsnittsboken är en höjdare

försökte slänga in nått typsnitt som funkade i suitcase....då kom badbollen upp och var tvungen att brutalomstarta datorn...sen tog det en evighet innan den startades om....typsnitt är ett förderv

  • Avstängd
  • 2003-10-26 10:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
försökte slänga in nått typsnitt som funkade i suitcase....då kom badbollen upp och var tvungen att brutalomstarta datorn...sen tog det en evighet innan den startades om....typsnitt är ett förderv

Bibliotek>Font Dit brukar jag dra nya typsnitt Skall testa:

http://www.macfonts.com/

  • Avstängd
  • 2003-10-26 11:01

Exposé är ju riktig kul.
Markerade nedre vänstara hörnet.

Bekvämt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
försökte slänga in nått typsnitt som funkade i suitcase....då kom badbollen upp och var tvungen att brutalomstarta datorn...sen tog det en evighet innan den startades om....typsnitt är ett förderv

Byt upp dig till Suitcase X1. Den har en inbyggd kontroll på typsnitt så man kan få bort de trasiga stilarna. Ungefär som ATM Deluxe hade i OS 9.

Jag har problem med Keychain Access. Vad gör man när den inte vill lira med några konton i Mail? Varje gång jag loggar ut så tappar Mail kontakten med nyckelringen på något sätt. Jag får skriva in lösenordet på nytt och då skapas en ny rad i Keychain. Efter nästa utloggning är det samma sak igen. Jag har kört Keychain First Aid men den hittar inget.

Keychain First Aid är förresten inbyggt nu. Kolla i menyn Fönster/Window.

  • Avstängd
  • 2003-10-26 11:11

Tryck ner Äpple+Tabb Håll nere knapparna välj program.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-10-26 11:12

Hade problem med nyckelringen efter 10.2.8 (den första), men ingen lyckades hjälpa mig tillrätta med det. Fick ta tjuren i hornen och installera om systemet.

(har inte fått min Panther än... )

Admin lösningen för att flytta filer som man inte har behörighet till kom inte en dag för tidigt.

Det måste väl vara samma sak som att använda su i terminalen?

Säker papperskorgstömmning *verkar* också greja trilskande filer så folk som ogillar terminalen slipper gå dit för att kasta bort exempelvis "filen används"-filer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Tryck ner Äpple+Tabb Håll nere knapparna välj program.

Håll ned Äpple. Tryck på tab. Fortsätt håll ned Äpple och sedan kan man hoppa fram och tillbaka med piltangenterna istället för tab eller shift + tab.

Tryck på Q eller H för att avsluta eller gömma, medans Äpple är nedtryckt.

Disc Utility är ju för det första bara ett program nu, inte två som tidigare.

Jag såg även att de har en inbyggd restore-funktion. Man gör först en image från sin startskiva förslagsvis när systemet är nyinstallerat och fungerar fint. Sen kan man göra restore när man fått bekymmer längre fram.

Zip och UnZip funkar bra hos mig. Folk påstod att det skulle vara buggigt men det verkar vara fixat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
..och...har ni sett kalkylatorn?

Saknar möjligheten att klicka på den gröna knappen, så att kalkylatorn bara blir ett fönster utan tangenter. Det var så smidigt att ha den liggande på skrivbordet och bara skriva in uträkningarna på tangentbordet.

  • Avstängd
  • 2003-10-26 12:09

I adressboken kan man inte ha ett fyrsiffrigt riktnummer. Det ändras när man redigerat klart.

0417 blir 041 7

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
I adressboken kan man inte ha ett fyrsiffrigt riktnummer. Det ändras när man redigerat klart.

0417 blir 041 7

Det finns en inställning för detta. Du kan stänga av hur den formatterar siffror om du vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 12:13

Har någon lyckats göra anpassade namn för e-post, telefonnummer, adress osv. i adressboken. Om man inte vill att e-postadressen skall märkas med någon av alternativen "hem, privat, företag" finns ju menyvalet "Anpassad...". När man väljer anpassad borde väl någon slags dialogruta komma upp där man fyller i den text man vill ha?

Hur får jag annars e-postadressen märkt med "skolan" tex. ?

EDIT: Omformulering

Senast redigerat 2003-10-26 13:23
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Det finns en inställning för detta. Du kan stänga av hur den formatterar siffror om du vill.

Gå in under inställningar i adressboken och ändra i mallen för hur den skall visa telefonnummer. Ta bort de befintliga och lägg till följande rader tex:

####-######### (fyrsiffrigt)
###-######### (070-nummer)
##-######### (tvåsiffrigt)

En rad för utländska nummer kanske är bra också:

+## #-######### (brukar de väl skrivas?)

Senast redigerat 2003-10-26 12:34
  • Avstängd
  • 2003-10-26 12:43

Som tidigare sagts detta forum 99mac är klart bäst.

Bockar och bugar Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 12:43

När jag mountar min CD på PB G4 tar det grymt långt tid (10-15s.) innan den dyker upp i Findern. Någon som har liknande symptom?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 12:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av stefanw
Microsoft's bluetooth mus fungerar perfekt nu med de två extra knapparna mappade till exposé, dessutom verkar den vara klart mer exakt och följsam.

Har du en Bluetooth-adapter? Jag har kollat ifall min adapter funkar ihop med Apples Bluetoothmus och det gör den inte, har en D-Link DWB-120M.

Vore intressant o veta ifall du har likadan adapter som jag:rolleyes:

Bevaka tråden