Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 20:07

F,,n, jag kan forfarande inte starta Safari,,,, är det någon som har samma problem...??
Jag försökte installera om Safari, men det gå inte ens att installera det..!!!
Vad kan vara fel?
*F

  • Medlem
  • 2003-10-29 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
F,,n, jag kan forfarande inte starta Safari,,,, är det någon som har samma problem...??
Jag försökte installera om Safari, men det gå inte ens att installera det..!!!
Vad kan vara fel?
*F

Prova att reparera hårddisken. Om du har Drive 10, eller Norton så är det bäst. Det löste alla mina problem.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-29 21:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
Nu har det dykt upp en iDisk bland mina enheter med. Jag har ingen sån.. känns som det är dags för en hård totalkrasch snart..

Finder ->Inställningar -> Sidofält ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 22:28

Installerade just Panther på en ny hårddisk så jag har inte hunnit gå igenom mycket men,
skrivarna - de behövde jag inte lägga till.
Drivrutiner installerades vid installationen.
Sätter man på skrivare, trycker com+p så dyker en ruta upp som vanligt.
Tittar in i Princenter så finns de där både HP's laser och Epson.
Kopierade över några installningar från Jaguaren (på den gamla disken) bl a Safari och allt verkar fungera förutom att det går inte och vara inloggat på 99mac. Har cookies på, har loggat in och så är jag inte inloggat trots att i listan på inloggade personer längst ner finns jag. Är det något med nycklar eller något i den stillen som man måste markera att eländet kommer ihåg att man har loggat in? Väldigt störande. Ska man lära sig allt från början så fort Apple byter några decimaler på versionsnummer?

Jag har kört Panthern någon vecka nu och den är helt klart snabbare. Jag har installerat den på min IBook och jag har upptäckt att den drar ström när den är i vilo läge..det är surt, uppdatering kan ju vara på gång.
Ibland funkar det inte att logga på ett nätverk, då tar man och reparera rättigheterna. Då fungerar det ! ?
Nästa gång skall jag gå runt brevlådan motsols i medvind, får se om det går..

Inalles är det en lysande produkt som går fint på alla prog. hitills. Inget krabb med Safari "duh"

  • Medlem
  • 2003-10-30 00:49

Letat bland trådarna efter lösningar på problemet med att drivisar till GeForce2kort inte funkar ordentligt. Efter fem-sex omstarter så fungerar det nu, men känns lite osäkert... iTunes fungerar inte alls, d.v.s. man ser bibblan, men låtarna börjar inte spela.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
Div finder problem,,

- kolumn-vy, tryck enter för att byta namn på en fil fungerar rätt sporadiskt.

- full keyb access, dialog-rutor som frågar ja/nej, tabba fram till det icke aktiva valet, tryck space för att "klicka", funkar ibland, ibland inte..

- kol-vy, markera en fil och försök sedan dra den från den högra preview rutan fungerar också rätt varierande. grafiken buggar också..

- login efter sleep/screensaver, ibland ser man desktopen lite snabbt, men jobbigast e nog att då man börjar skriva passwordet efter att ha väckt datorn med space så reggas inte tangenterna direkt.., funkade ju förr.

- kringla-backspace, skicka en fil till soptunnan funkar men responsen känns snurrig. ljudet är direkt men det tar ett par moment innan filen visuellt försvinner..

Ja!
Flytta en fil/mapp tar betydligt längre tid än innan. Lite synd, då det inte var särskillt snabbt i Jaguar heller.

En anna störig sak är att det (liksom tidgare) i Finder inte går att gå bakåt/framåt om man har Svensk tangenbordsuppsättning. Hjälper ju inte att jag trycker "kringla" och "[" eller "]".

Störiga småsaker som måste väck!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 11:50

KAN INTE LOGGA IN MED GAMLA LÖSENORDEN.
Jag har installerat Panther ovanpå en 10.2.8 och behållit användare och nät (etc), men nu känner den inte igen lösenorden längre.
Jag har provat många gånger och ÄR säker på lösenorden.
Har också ominstallerat utan att få bättre resultat.
Jag har tack-och-lov flera diskar att starta från, och då syns skivan utan problem, men den går inte att starta ifrån.
Hälsningar/ Hardy

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-30 12:15

Det ser ut som att det blir en uppdatering av den svarta katten snart.

Det verkar som att den går på anabola steroider. Överdoserade.
Såsom en katt på Valeriana droppar:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 14:11

Mitt panther-iTunes beter sig underligt. Om jag har spelat en musikfil som inte finns i biblioteket (till exempel genom att dubbelklicka på en mp3fil i finder) så börjar iTunes svappa som f*n mot hårddisken när låten är slut, och Aktivitetskontroll visar hur iTunes diskanvändande ökar med några Mb i sekunden.

När detta sker blir datorn seg som sirap, och enda utvägen (som jag funnit iaf) är att tvångsavsluta iTunes. Därefter blir allt som vanligt igen

Denna buggen kanske redan har nämnts, men jag orkar inte titta igenom 7 sidor text. Min iBook kan inte somna när man har igång iChat & Proteus. Den somnar till i 2 - 3 sekunder sedan vaknar den igen, man måste stänga av båda programen innan man lägger den i vila. Det är ganska störande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 14:27

Sundevall..har du påslaget "Wake for network activity" i strömsparinställningarna?

Jag har svenskt Panther. Jag har ibockat "Vakna för åtkomst av nätverksadministratören (Ethernet)". Det är det enda jag hittar som verkar motsvara det du syftar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 15:48

Försök bocka ur det och se om den vaknar ur vila då också..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 18:37

Är det fler som har problem med C-pen ? kraschar Textredigeraren och Word när jag läser in ...:mad:

Testade Typsnittsbok och avaktiverade en del teckensnitt. När jag lite senare startade terminalen så öppnades den med ett fönster som var en millimeter större än den röda stäng-fönster-pärlan och gick inte att storleksförändra vare sig i inställningarna, via applescript eller genom att försöka dra i hörnet på fönstret.

Det tog en stund innan jag fattade att det hängde ihop med teckensnitten eftersom jag hade fått för mig att FontBook skulle varna om man försökte avaktivera något snitt som användnes av systemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-30 20:48

Hittar inte i Systeminställningar "Inloggning" - i Jaguaren har man kunnat ställa in där alla program som automatisk startade osv.
Är det borta nu?

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Hittar inte i Systeminställningar "Inloggning" - i Jaguaren har man kunnat ställa in där alla program som automatisk startade osv.
Är det borta nu?

nope, "konton" > "startobjekt"

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 22:23

SKANDAL!
Varken AirPort eller Ethernet får nån IP-adress!
Man sitter och går igenom allt man kan tänka sig. Rätt vad det är kommer man ut på nätet igen, men bara några sekunder.
Vet naturligtivs inte exakt vad som orsakade den tillfälliga succén...

Det nämndes tidiagre att man kunde "reparera rättigheter".
Var?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 00:30

När man öppnar en pdf i Förhandsvisning o öppnar utdragslådan så öpnnar den sig bara en liten bit, man ser inte hela texten utan att dra manuellt i ramen. Ska det vara så eller är det nån inst. jag missat?

Senast redigerat 2003-10-31 09:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 07:46

Ni bombarderar väl alla Apple med buggrapporter? Förhoppningsvis kommer det en uppdatering snart..kanske jag t.om. har glädje av att min beställning blev 1 1/2 vecka försenad. *wish*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Man ska indexera hårddisken först, det ska visst snabba upp funktionen rejält, det kanske du redan gjort?

Jag gjorde som du sa nu, dvs indexerade HD'n...herrejäv!!....vad SNABBT!! det går nu, jag som tyckte att sökningen innan var tillräckligt snabb, ruskigt! :eek:

jaha, då var det dags: första buggen för mig på mycket länge.
installera panther, från 10.2.8, arkivera mm - alla grupper i adressboken tomma, dock är i alla fall alla adresser kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-31 10:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
nope, "konton" > "startobjekt"

Tack, nu hittar jag. Det är inte så lätt. Såsom jag skrev innan att det är både spännande och irriterande att leta efter funktioner så fort Apple ändrar någon decimal på versionsnummer av OS.
Känns lite jobbigt när man kan inte ta sig den tid som skulle behövas att utförska det grundligt. Man måste jobba också.;)

Undrar om den här tråden blir inte den längsta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
Jag gjorde som du sa nu, dvs indexerade HD'n...herrejäv!!....vad SNABBT!! det går nu, jag som tyckte att sökningen innan var tillräckligt snabb, ruskigt! :eek:

Trevligt!

Man borde tipsa alla om detta, eftersom det gör stor skillnad.

  • Medlem
  • 2003-10-31 13:48

SCSI - Är det någon som har testat nåt som är kopplat mha SCSI? Någon förbättring sedan jaguaren?

Körde Skivverktyg inkl. reparation av behörigheter och vissa program verkar ha glömt sina inställningar...Är dock inte hundra på att det hänger ihop.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Man borde tipsa alla om detta, eftersom det gör stor skillnad.

Det är ju det vi gör.

Var har Apple gömt inställningen för att indexera automatiskt? Den kan väl inte vara borta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-31 15:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Var har Apple gömt inställningen för att indexera automatiskt? Den kan väl inte vara borta?

Precis - när man hittar tillbaka till alla inställningar då är det dags till 10.4;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mischa
jaha, då var det dags: första buggen för mig på mycket länge.
installera panther, från 10.2.8, arkivera mm - alla grupper i adressboken tomma, dock är i alla fall alla adresser kvar.

konstit - vid en ca 5-e start av adressboken, är nu grupperna återställda...ooooooook

Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Letat bland trådarna efter lösningar på problemet med att drivisar till GeForce2kort inte funkar ordentligt. Efter fem-sex omstarter så fungerar det nu, men känns lite osäkert... iTunes fungerar inte alls, d.v.s. man ser bibblan, men låtarna börjar inte spela.

Hmm. Sitter med G4/400 med ett flashat PC Geforce 2 MX kort. Inga problem.

Enda buggarna jag på rak arm har sett är p.g.a tredjepartsprogram. Ang musdrivare. Kör USB Overdrive. Bättre än alla officella.

Bevaka tråden